Ik heb geen enkele ervaring met clusters opzetten, maar wil me er nu wel aan gaan wagen. Het punt is dat ik in bijna alle info die ik tegenkom over clusters er wordt gesproken over centrale data-opslag. In mijn geval is dat dus niet zo.
Hieronder de algehele situatieschets
De hardware:
Ik heb twee identieke servers (Dual Xeon) met ingebouwde RAID (16 * 400GB SATA)
Op het moederboord 2 * 1 GB NIC
De Software:
Ik ben van plan Gentoo Linux op deze apparaten te installeren. Gewoon omdat ik dat tot nu toe de lekkerste distro vind.
De wensen:
1. De twee systemen moeten zich voordoen als één machine. (een cluster dus
)
2. De data op de twee RAID systemen moet (live) gemirrord worden.
3. Als 1 uitvalt, moet er met de ander gewoon door gedraaid kunnen worden.
4. Load balancing lijkt me ook fijn. Het cluster zal zware perlscripts gaan draaien en via Samba en NFS data delen.
Ik begrijp dat het een probleem is, dat als 1 systeem uitvalt, de data niet meer gemirrord kan worden, maar misschien dat er wel software (of hardware) voor handen is dat op een slimme manier achteraf kan synchroniseren.
Hieronder de algehele situatieschets
De hardware:
Ik heb twee identieke servers (Dual Xeon) met ingebouwde RAID (16 * 400GB SATA)
Op het moederboord 2 * 1 GB NIC
De Software:
Ik ben van plan Gentoo Linux op deze apparaten te installeren. Gewoon omdat ik dat tot nu toe de lekkerste distro vind.
De wensen:
1. De twee systemen moeten zich voordoen als één machine. (een cluster dus
2. De data op de twee RAID systemen moet (live) gemirrord worden.
3. Als 1 uitvalt, moet er met de ander gewoon door gedraaid kunnen worden.
4. Load balancing lijkt me ook fijn. Het cluster zal zware perlscripts gaan draaien en via Samba en NFS data delen.
Ik begrijp dat het een probleem is, dat als 1 systeem uitvalt, de data niet meer gemirrord kan worden, maar misschien dat er wel software (of hardware) voor handen is dat op een slimme manier achteraf kan synchroniseren.