laptop voor dagelijkse werkzaamheden

Pagina: 1
Acties:

• MnM
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:46
Ik heb de afgelopen 4 jaar een Dell Latitude C600 gebruikt voor mijn dagelijkse/schoolse/bedrijfsmatige werkzaamheden. Nu heb ik een paar weken geleden een Powerbook Pismo G3 400MHz gekocht om me wat meer in het Apple Mac OS X verhaal te kunnen verdiepen.

Ik leg regelmatig bij klanten ADSL aan en als ik dit dan op een Mac moest doen gaf dat altijd wat moeite, vandaar dat ik een Apple wilde hebben om het OS wat beter door te krijgen.

Echter nu ik een tijdje met het Powerbook gespeeld heb bevalt me dit wel. Graag zou ik van andere advies willen krijgen of ik er verstandig aan doe om de Latitude volledig te vervangen door dit powerbook.

De specs van beide laptops zijn als volgt:

Dell Latitude C600 (2001)
P3 1GHz/700MHz speedstep
256MB SDram
20GB HD
Ati Rage 128 Mobility M3 8MB
CD-RW 8x24
14" TFT 1024x768
1x USB
USRobotivs Wlan Kaart 802.11g

Apple Powerbook Pismo (2001)
G3 400Mhz
768MB Ram
40GB HD
DVD-Rom
14" TFT 1024x768
2x USB/2xFirwire
Asus WL100-G 802.11g

Van beide laptops moet de accu vervangen worden, de powerbook doet niets meer op de accu en de latitude houd het nog een half uurtje vol. De latitude heeft een CD-RW welke ik eigenlijk nooit gebruik.

De Programma's/Situaties waar ik mee werk zijn:
- Office Pakket, (Word, Excel Outlook, Powerpoint)
- Sync met PDA Pocket PC 2003
- Macromedia Pakket (Dreamweaver,Fireworks,Flash)
- Photoshop
- Wireless netwerken via WPA-PSK

Is dit Powerbook snel genoeg, hij draait panter, om met deze programma's te werken, of is de Latitude de duidelijke snellere van het tweetal. Ik weet dat ik deze ervaringen voor het grootste deel zelf zal moeten opdoen, maar om het powerbook goed te kunnen testen moet ik er een accu voor kopen a 135 euro. Als het een verloren zaak is spaar ik die accu liever uit.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:29

Q

Au Contraire Mon Capitan!

MnM schreef op maandag 30 mei 2005 @ 21:24:
Ik heb de afgelopen 4 jaar een Dell Latitude C600 gebruikt voor mijn dagelijkse/schoolse/bedrijfsmatige werkzaamheden. Nu heb ik een paar weken geleden een Powerbook Pismo G3 400MHz gekocht om me wat meer in het Apple Mac OS X verhaal te kunnen verdiepen.

Ik leg regelmatig bij klanten ADSL aan en als ik dit dan op een Mac moest doen gaf dat altijd wat moeite, vandaar dat ik een Apple wilde hebben om het OS wat beter door te krijgen.

Echter nu ik een tijdje met het Powerbook gespeeld heb bevalt me dit wel. Graag zou ik van andere advies willen krijgen of ik er verstandig aan doe om de Latitude volledig te vervangen door dit powerbook.

De specs van beide laptops zijn als volgt:

Dell Latitude C600 (2001)
P3 1GHz/700MHz speedstep
256MB SDram
20GB HD
CD-RW 8x24
14" TFT 1024x768
1x USB
USRobotivs Wlan Kaart 802.11g

Apple Powerbook Pismo (2001)
G3 400Mhz
768MB Ram
40GB HD
DVD-Rom
14" TFT 1024x768
2x USB/2xFirwire
Asus WL100-G 802.11g

Van beide laptops moet de accu vervangen worden, de powerbook doet niets meer op de accu en de latitude houd het nog een half uurtje vol. De latitude heeft een CD-RW welke ik eigenlijk nooit gebruik.

De Programma's/Situaties waar ik mee werk zijn:
- Office Pakket, (Word, Excel Outlook, Powerpoint)
- Sync met PDA Pocket PC 2003
- Macromedia Pakket (Dreamweaver,Fireworks,Flash)
- Photoshop
- Wireless netwerken via WPA-PSK

Is dit Powerbook snel genoeg, hij draait panter, om met deze programma's te werken, of is de Latitude de duidelijke snellere van het tweetal. Ik weet dat ik deze ervaringen voor het grootste deel zelf zal moeten opdoen, maar om het powerbook goed te kunnen testen moet ik er een accu voor kopen a 135 euro. Als het een verloren zaak is spaar ik die accu liever uit.
Ik denk dat die P3 toch echt wel sneller is dan die g3, alleen moet daar dan wel minstens 512 in gestopt worden, anders wordt dat de bottleneck. Syncen van je pda met macosx gaat je geld kosten (heb je speciaal 3rd party progs voor nodig).

Ik heb geen ervaring met een g3 400 mhz, maar ik denk dat het niet overhoudt. Kijk, als je ook wel interesse hebt in een mac op www.tweedehandsmac.nl. Op al die prijzen valt vast wel wat af de dingen, die zijn standaard altijd wat aan de hoge kant.

Verwijderd

Ik snap het probleem niet helemaal. Je hebt toch twee laptops en aangezien je wat wil spelen met OS X dan kan dat toch goed via de adapter. Is niet ideaal maar het werkt wel gewoon.
Ik zie niet in waarom je per se een keus moet maken. Gebruik beide machines en kijk zelf welke je fijner vind werken. Ik denk dat je een Mac blijft gebruiken :)

• mtjoeng
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-02 21:45
ik heb net in mij Toshiba 1GB gestopt <> van 512Mb en het scheelt wereld
XP gebruikt > 512 MB en da's dus ratelen

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:29

Q

Au Contraire Mon Capitan!

@mtjoeng, dat is maar net wat je er mee doet. Voor alleen wat word, surfen en emailen is in principe 256 nog wel genoeg.

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Mijn ervaring is dat het verschil van 256MB -> 512MB echt enorm is, dat is absoluut de moeite waard. Dat gaat ongeveer net zozeer op voor Windows als Mac OS X :)

Als je een veeleisende gebruiker bent, is meer natuurlijk niet verkeerd, zeker niet omdat laptop schijfjes nu niet bepaald om hun snelheid bekend staan :)
786 MB is in ieder geval zeker voldoende om Mac OS X op te kunnen draaien.

Qua processorsnelheid verschillen de twee laptops die jij noemt nauwelijks, dus daar zou ik mijn keuze niet op baseren.

Ik denk dat je je keuze vooral op het OS moet baseren in dit geval :)
Werk je liever met Mac OS X (of classic, maar dat lijkt me sterk), dan moet je voor de PowerBook gaan, trekt Windows je meer, dan is de P3 voor jou de beste keuze :)

[ Voor 12% gewijzigd door dawuss op 31-05-2005 00:29 ]

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Remz-Jay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-07-2025

Remz-Jay

PSEiKO

Of.. zet ze allebei te koop, en investeer het geld dat je daar mee verdient, plus die 135 euro die je evt. aan een nieuwe accu uit zou geven om een nieuwe te kopen :)

Een iBook heb je voor 1000 euro, en een Pentium-M Acer Travelmate heb je al voor onder de 800 euro.
Lijkt met dat je op die manier voor een klein beetje extra budget een goeie snelle nieuwe laptop waar je zonder problemen snel mee kan photoshoppen :) (Op het OS van je keuze nog wel)

[ Voor 4% gewijzigd door Remz-Jay op 31-05-2005 00:39 ]

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:44
ik heb zelf ervaring met een ibook G3 466, uitgebreidt naar 320MB RAM en OS X 10.3 en dat is echt hel op aarde. Fireworks (toch lichter dan photoshop) loopt... of kruipt nauwelijks vooruit. Surfen en mail kijken is te doen maar wil je iets meer of wil je expose gebruiken, dan kan je maar beter koffie gaan zetten.

Op mijn stage had ik beschikking over een G4 300nogwat met 256MB ram en OS X 10.3. Dit was wel een stukje beter. Ik zou dus eigenlijk kijken of je ergens een G4 > 500 vandaan kan halen als je OS X wil gebruiken. En anders toch bij die dell laptop blijven.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Ramon de Jesus schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 00:40:
ik heb zelf ervaring met een ibook G3 466, uitgebreidt naar 320MB RAM en OS X 10.3 en dat is echt hel op aarde. Fireworks (toch lichter dan photoshop) loopt... of kruipt nauwelijks vooruit. Surfen en mail kijken is te doen maar wil je iets meer of wil je expose gebruiken, dan kan je maar beter koffie gaan zetten.

Op mijn stage had ik beschikking over een G4 300nogwat met 256MB ram en OS X 10.3. Dit was wel een stukje beter. Ik zou dus eigenlijk kijken of je ergens een G4 > 500 vandaan kan halen als je OS X wil gebruiken. En anders toch bij die dell laptop blijven.
NOFI, maar ik vind dat een eigenaardige ervaring. Bij mijn weten presteert de G3 klok-voor-klok beter als de G4. De G4 heeft als voordeel dat er AltiVec gebruikt kan worden, maar ik vraag me af in hoeveel gevallen je daar werkelijk iets van merkt.

Zelf heb ik een G3 iBook op 600 Mhz gehad (heeft mijn broertje nu), en ik vond Mac OS X daar lekker op werken. De iBook had 640 MB geheugen. Ik deed er wat Office werk achter, Internet en Java ontwikkeling (voor school). Ik weet niet hoe fijn/rot een tragere G3 zal werken...

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• MnM
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:46
Ik hen het powerbook gekocht om mee te spelen, te leren hoe het allemaal werkt, echter bevalt het me zo goed dat ik deze graag als dagelijske laptop, voor onderweg, bij klanten en voor school wil gebruiken. Deze reden komt hoofdzakelijk omdat er OS X op draait, wat me gewoon beter bevalt boven windows.
Dit powerbook heeft 1MB Cache geheugen op de CPU, de ibooks hebben 256kb, dus misschien dat de 400Mhz G3 powerbook wel weg te schrijven is tegen 500Mhz iBook met 256kb. Ook is de FSB van het powerbook 100Mhz tegen 66Mhz voor het ibook. (de ibooks waar in deze tread over gesproken wordt)

Ik zal er nog eens mee gaan stoeien en me persoonlijke bevindingen de keuze laten maken. een nieuwe kopen, bij verkoop van deze 2 is een optie, al denk ik niet dat beide laptops genoeg opbrengen om een nieuwe te kopen.

Bedankt voor de info.

[ Voor 8% gewijzigd door MnM op 31-05-2005 09:02 ]

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Met de genoemde argumenten zal jij (en Ramon) gelijk hebben. Cache en bussnelheid kan een aanzienlijk verschil maken.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Pagina: 1