Toon posts:

[2003] RAID 1 op boot device zetten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na een mislukte actie om mijn windows 2003 server (AD en Exchange) over te zetten naar een hardware matige RAID 5 drive (rocketraid 1640 SATA) wil ik hem nu toch veiliger maken door het bootdevice (data gaat wel op raid 5 set) een 20 Gb harddisk om te zetten naar dynamic disk een extra 20 Gb schijf toe te voegen en deze in een raid1 set samen te voegen.

Kan ik hier nog problemen verwachten? Kan ik zomaar een boot device converteren naar een dynamic disk? Kan ik die daarna zomaar uitbreiden naar een raid1 set? een 2003 server die AD is heeft blijkbaar wel problemen met booten vanaf een ander device (een raid5 device) kan ik dit soort problemen ook verwachten als ik switch naar een software matige raid 1 set?

Ik hoor graag ervaringen van jullie met deze materie.

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:20

Sosabowski

nerd

Ik heb het eens gedaan met win2k AS, zonder problemen. Draait al 2 jaar als een zonnetje.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 30 mei 2005 @ 21:15:
Na een mislukte actie om mijn windows 2003 server (AD en Exchange) over te zetten naar een hardware matige RAID 5 drive (rocketraid 1640 SATA) wil ik hem nu toch veiliger maken door het bootdevice (data gaat wel op raid 5 set) een 20 Gb harddisk om te zetten naar dynamic disk een extra 20 Gb schijf toe te voegen en deze in een raid1 set samen te voegen.

Kan ik hier nog problemen verwachten? Kan ik zomaar een boot device converteren naar een dynamic disk? Kan ik die daarna zomaar uitbreiden naar een raid1 set? een 2003 server die AD is heeft blijkbaar wel problemen met booten vanaf een ander device (een raid5 device) kan ik dit soort problemen ook verwachten als ik switch naar een software matige raid 1 set?

Ik hoor graag ervaringen van jullie met deze materie.
ad kan prima booten van een hardware matige raid 5 (windows ziet dat gewoon als 1 fysieke disk), mits je drivers etc goed zijn. de vraag is alleen hoe jij dat voor elkaar hebt willen krijgen.

overigens is het slim om je os en exchange te fysiek te scheiden van je data en ook nog een raidset te maken voor je transactionlogs.

volgens mij kan je de os partitie niet dynamic maken, maar da's lang geleden dat ik het geprobeerd heb :)

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Is geen enkel probleem, je kunt die dynamic maken. Je gaat moeten rebooten en vervolgens gaat hij eerst een checkdisk uitvoeren. Zie wel dat je na het dynamic maken direct de server reboot. Ik heb al voorgehad dat als je voor de reboot nog in de diskmanagement gaat klooien dat het systeem hem niet meer wilt omzetten naar dynamic en dat hij ook niet meer in basic mode komt. Dan moet je hem met een Linux partitie tool handmatig verzetten naar de basic mode typenummer en kun je hem nooit meer verzetten naar dynamic.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org