Toon posts:

[Mobo] Advies bij aanschaf DV editing/RAID systeem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb advies nodig bij de keuze van het mobo / cpu van het volgende systeem wat ik wil gaan aanschaffen:
- Areca ARC-1120
- 8x Seagate Barracuda 300 GB (in RAID5 configuratie)
- Hauppage WinTV PVR-500MCE

Ik heb nog een Radeon AGP video kaart liggen en ben daar tevreden over, en dus wil ik deze nog blijven gebruiken. Het moederbord/cpu combo die ik in gedachten had was de volgende:
- Asus NCCH-DL
- 2x Intel Xeon 3,0GHz (S604, 1MB, 800MHz FSB)
- 2x 1GB PC3200 geheugen

Ohja en ik wil nog een 10K schijf van WD als OS schijf gaan gebruiken. Hoofdgebruik van deze workstation zal DV editing gaan worden (daar gaat veel van de ruimte aan op en veel cpu kracht voor nodig) en voor de rest opnemen van tv (zie de tv kaart) voor de fun, wat development en wat grafisch werk.

Is deze setup vrij van bottlenecks zover jullie kunnen zien? Is het misschien verstandiger om voor een dual core ready AMD Opteron systeem te kiezen? Er moet echter dan wel het liefst een AGP en een PCI slot op de mobo zitten om te gebruiken (ik heb geen zin om een PCI-e video kaart te kopen).

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:46
Ik zie zo geen bottlenecks. De verbinding tussen de north- en southbridge op dat moederbord doet maximaal 266MB/s, dat lijkt me meer dan genoeg voor al je I/O gebeuren.

Alleen snap ik niet dat je zo faliekant tegen een investering in een PCI-e VGA kaart bent (niet dat dat noodzakelijk zou zijn overigens) wanneer je sowieso een godsvermogen investeert in de rest :)

Wat je laatste vraag betreft, zelf zou ik, als het zou kunnen, wachten op een dual core Athlon (een 4400+ of zo). Alleen kan het ondanks de vlotte aankondiging nog wel even duren voordat je zo'n ding te pakken kunt krijgen. Deze cpu('s) verbruikt minder prik en blijft koeler. Voor het geluid hoef je het overigens niet te doen met negen(!) HDD's in je systeem 8)7

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Abbadon schreef op maandag 30 mei 2005 @ 20:58:
Alleen snap ik niet dat je zo faliekant tegen een investering in een PCI-e VGA kaart bent (niet dat dat noodzakelijk zou zijn overigens) wanneer je sowieso een godsvermogen investeert in de rest :)
Mja daar heb je eigenlijk ook wel gelijk in :) Andere moederborden met PCI-e die je dan zou aanraden ipv de NCCH-DL? Of misshien dual Opteron setups?
Wat je laatste vraag betreft, zelf zou ik, als het zou kunnen, wachten op een dual core Athlon (een 4400+ of zo). Alleen kan het ondanks de vlotte aankondiging nog wel even duren voordat je zo'n ding te pakken kunt krijgen. Deze cpu('s) verbruikt minder prik en blijft koeler. Voor het geluid hoef je het overigens niet te doen met negen(!) HDD's in je systeem 8)7
Ik heb nog even zitten kijken in de pricewatch, maar de dual core oplossing ligt toch buiten bereik voorlopig denk ik. Ik kan de aanschaf nog een maandje ofzo laten wachten, maar dan wil ik toch wel het systeem bestellen, de prijs zal niet veel gezakt zijn dan. Ik denk dat een normale dual setup genoeg rekenkracht leveren voor mij voor de komende tijd.

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02-2025

Schapie

Bleh...

Heb je ook al nagedacht in wat voor een soort kast je dit gaat onder brengen.
Je moet zowiezo een grote kast hebben voor 9 schijven en dan nog eens ik neem aan een dvd brander voor je films en eventueel nog iets anders.

Verder ziet de setup er goed uit volgens mij is dit wel een beproefd concept.
Ook zou ik even goed kijken wat voor voeding je er in zet een beetje kwalitatief goede voeding ik weet niet wat een raid5 setup doet als je daar een flinke I/O van trekt of je dat nog erg merkt in de belasting.

No signature found

Verwijderd

Topicstarter
De kast wordt een Yeong Yang YY-0420B, de voeding ben ik nog niet over uit..in ieder geval 500+ watt anders wordt het lastig met opstarten..zeker met de andere apparaten die eraan hangen.

Bedankt voor de response, met zo'n aankoop wil je toch even alles dubbel checken ;)

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07-08 20:01

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De Raptor als OS schijf kun je mijn inziens wel achterwege laten. Windows start een keertje op en doet vervolgens (bijna) niets meer op je schijf. Als je genoeg geheugen hebt speelt de pagefile ook geen enkele rol van betekenis meer. Pagefiles en RAID 5-arrays op een controller met veel write-back cache gaan trouwens ook uitstekend samen.

Verwijderd

Topicstarter
Femme schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 00:07:
De Raptor als OS schijf kun je mijn inziens wel achterwege laten. Windows start een keertje op en doet vervolgens (bijna) niets meer op je schijf. Als je genoeg geheugen hebt speelt de pagefile ook geen enkele rol van betekenis meer. Pagefiles en RAID 5-arrays op een controller met veel write-back cache gaan trouwens ook uitstekend samen.
Ik dacht eigenlijk dat je niet kon booten van een RAID array, maar zag na een kleine search dat dat gewoon kon. Bedankt voor de tip! Dat scheelt een schijf en ik kan gewoon een klein RAID1 array maken over de 8 schijven die er al in liggen.

Idd, de pagefile zal niet echt gebruikt worden met veel geheugen. De writeback cache ga ik niet gebruiken op de controller, misschien ooit als ik zo'n battery unit aanschaf :) Scheelt dat veel in performance met grote bestanden wegschrijven of heb je vooral performance winst met kleinere bestandjes? Las net dus in het RAID roundup artikel dat dat dus wel heel veel uitmaakt of je write-back aan of uit hebt. 50% performance verlies bij een RAID5 configuratie! Kan ik ipv die raptor beter zo'n battery unit kopen.

Als ik iets verkeerd begrepen heb van wat ik hierboven neerzet, laat het dan even weten aub ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2005 10:27 ]

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

Ik draai een soortgelijk systeem zonder het raid gebeuren en ik kan je vertellen dat software zoals AvidXpress pro heel lekker draait op een ncch-dl. Ook dvd's encoderen van dv pal naar mpeg mastering quality loopt als een tiet. Ik haal dan 0,6x realtime met procoder. Lagere bitrate bronmateriaal komt ie op 1 a 2 x realtime... Oja, als je ook nog een realtime afkijk wilt en meer met DCC (digital content creation) doet is een parhelia van matrox misschien een optie ?
edit:
Bedenk je dat je geen lekkere PALafkijk hebt via die ATI.

[ Voor 10% gewijzigd door under-world op 31-05-2005 10:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat is goed om te weten dat je (ongveer) hetzelfde draait..dat zijn goede snelheden die je noemt :) Ik ben nog even aan het twijfelen met die videokaart. Wat bedoel je met geen lekkere PAL afkijk?

• under-world

under-world

ooh-la dots

Als jij met een klant of regisseur zit te werken is het handig als je op een goede afkijk zoals de Sony PVM serie je shot kan beoordelen. Op zo'n klein venstertje op je monitor is het prut om een shot goed te beoordelen en de klant of regisseur kijkt liever op een echte tv mee. Met kleurcorrecties is een goede afkijk eigenlijk een must. Zie hier hoe het er dan uit komt te zien. http://www.matrox.com/mga...eo/sw_video/avid/home.cfm Voor premiere, after effects en Maya is ook plug voor de parhelia beschikbaar. Of dit voor jou van belang is hangt af hoe professioneel je alles aan wilt pakken. IS het hobby of wordt het professioneel ingezet ?

[ Voor 19% gewijzigd door under-world op 31-05-2005 10:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het is een serieuze hobby, maar dat is toch wel overkill, een extra monitor ernaast. Alhoewel het wel erg netjes eruit ziet :)

• under-world

under-world

ooh-la dots

Voor hobby is het niet noodzakelijk natuurlijk. Maar als je het zo gaat bekijken is die ongelooflijk snelle raidsetup van je ook niet echt noodzakelijk :)

[ Voor 4% gewijzigd door under-world op 31-05-2005 11:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Daar kan je natuurlijk lang en kort over discussiëren. Voor mij persoonlijk is de keuze voor RAID niet heel moeilijk. Ik wil er zeker van zijn dat mijn materiaal (en zeker niet dat van anderen) niet verloren gaat op een of andere manier (voordat ik een backup heb gemaakt). Dan kan je software raid nemen, maar dat haalt het niet bij een echte hardware oplossing...die ARC-1120 is gewoon een goede investering, waarmee ik nog lang vooruit kan.

En de snelheid zal ik niet altijd volledig gebruiken nee, maar als ik eens wat tv aan het opnemen ben, wat video materiaal van een camera afhaal, en gewoon bezig ben met wat cpu krachtige operaties dan ben wil ik niet dat de snelheid van mijn systeem ineenstort en ben ik blij dat ik deze controller heb ipv een goedkopere software of hostbased oplossing.

Maar goed, zoals ik al zei dat zijn persoonlijke afwegingen :)

• under-world

under-world

ooh-la dots

Ben ik helemaal met je eens. Ik kan vanaf hier niet beoordelen wat jij zoal op die bak gaat doen. Die Areca is zowieso geen miskoop. Meestal zijn echter de mensen die geld voor zo'n kaart en schijven hebben professionele gebruikers vandaar dat ik de link met die parhelia gelegd heb. Ik heb de 64bit PCI versie en ben er zeer tevreden over. Het klopt dat soms de hdd snelheid toch de bottleneck is. Bijvoorbeeld bij het exporteren naar Quicktime reference vanuit Avid. Dat moet de PC een bestand van vele GB's in 1 keer neerzetten op de hdd. Daarvoor hoeft ie niet echt te renderen omdat het referentie is. Dan merk je bij mij duidelijk dat je niet naar een raid-setup wegschrijft. Dat je graag je bestanden safe hebt heb je ook een goed punt. Raid 5 is wat dat betreft erg mooi natuurlijk. :9

Verwijderd

Topicstarter
Ja met die video kaart zit ik nog een beetje te twijfelen, eigenlijk zou het zonde zijn om met zo'n investering te besparen op de videokaart.. daar moet ik even overnadenken nog, ik zal die Parhelia in ieder geval meenemen.

In ieder geval bedankt voor je goed onderbouwde input, komt vaak zat voor dat mensen het een en ander roepen maar geen reden geven van het hoe/waarom verhaal. De anderen ook bedankt voor de input, ik ben er nu wel ongeveer uit..

Ik wil alleen nog even weten of mijn reactie op het bericht van Femme hierboven inderdaad ook klopt? (Dat ik geen verkeerde conclusies heb getrokken ofzo..)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2005 12:38 ]

Pagina: 1