Toon posts:

Onderzoekje: veiligheid vs toegankelijkheid

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Voor een opdracht voor school moet ik een verslag schrijven over wat de samenleving voor invloed heeft op de ICT en de privacy en toegankelijkheid daarvan. Daarvoor vraag ik voor een klein onderzoekje jullie mening.

Er worden er steeds meer services vanuit het internet toegankelijk gemaakt. Je kunt bijvoorbeeld bij verschillende verenigingen/organisaties/instanties e.d. je eigen persoonsgegevens bekijken en wijzigen, of je eigen bankrekening beheren. Aan de ene kant wil iedereen zoveel mogelijk kunnen doen op internet, maar van de andere kant zijn veel mensen panisch over de veiligheid daarvan. Mensen zijn bang dat hun privacygevoelige informatie bij derden komen met de eventuele gevolgen van dien.
100% veiligheid valt nooit te garanderen, maar de balans tussen veiligheid en toegankelijkheid van de services zit bij iedereen verschillend.

Wat vind jij hiervan? Vind je het goed dat er steeds meer services via internet komen of vind je het wellicht een beetje te snel gaan en wordt er niet genoeg nagedacht over de veiligheid van deze services?
Hoe zit bij jou de balans tussen veiligheid en toegankelijkheid?

Verwijderd

Ik denk dat het voor je onderzoek wel belangrijk is het soort informatie te definieren. Praat je over een account voor een forum, of praat je over een Microsoft Passport, of praat je zelfs over het ten ziele gegane Hailstorm.

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
De enige online dienst waar ik zelf ervaring mee heb ik internet bankieren. Ik moet zeggen dat ik hier erg tevreden over ben. Je hoeft niet meer te wachten op afschriften, het overmaken gaat sneller e.d.
Over de veiligheid van het internet bankieren maak ik me niet zo heel veel zorgen. Maar ik spring heel erg voorzichting om met mijn persoonlijke gegevens op internet, want je weet maar nooit wat er met je gegevens gebeurd.

Waar ik me wel aan erger is dat dankzij veel online diensten de lokale (bank)kantoren minder makkelijk te bereiken zijn of zelfs verdwijnen uit de omgeving.
Zo laatst had ik een afspraak op de bank, die moest ik echter verzetten. Ik bel dus de bank op, krijg ik eerst het hoofdkantoor aan de andere kant van het land aan de lijn. Na ettelijke bandjes krijg je iemand aan de lijn, en nog weer later heb jij uiteindelijk iemand van de desbetreffende bank aan de lijn.
Het wordt steeds moeilijker om snel even langs de bank te gaan om wat zaken te regelen. Ook dingen die vroeger vanzelfsprekend waren zoals enveloppen voor overschrijvingen, rekening afschriften worden steeds schaarsen of pas verkrijgbaar tegen betaling.

Kortom het comfort van online diensten is erg groot, maar daardoor gaat de service op veel andere punten achteruit.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 30 mei 2005 @ 20:25:
Ik denk dat het voor je onderzoek wel belangrijk is het soort informatie te definieren. Praat je over een account voor een forum, of praat je over een Microsoft Passport, of praat je zelfs over het ten ziele gegane Hailstorm.
Ik praat over de ICT in het algemeen. En dan vooral die ICT voorzieningen welke met privacygevoelige gegevens omgaat (zoals bijv. internetbankieren).
Wat vind de samenleving van de boost in deze ICT voorzieningen. Juist kei goed, of moet er meer gedacht worden aan beveiliging hiervan, wat natuurlijk het gevolg heeft dat de voorziening langer op zich laat wachten.
Vele mensen hebben hier een andere mening over en die verschillende meningen wil ik graag horen.
Een computergeek kijkt hier wellicht er op een andere manier naar als iemand die weinig van dit onderwerp af weet. Dit onderzoekje heb ik daarom ook op verschillende forums geplaatst om zo het verschil duidelijk te kunnen zien.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

W&L is niet het juiste forum voor dit soort enquetes. Sowieso dien je eerst toestemming bij moderatoren te vragen, aangezien enquetes in principe ongewenst zijn op GoT en slechts bij uitzondering worden toegestaan. Ik vrees dat Gathering of Tweakers je niet kan helpen bij het vervullen van deze dienst.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Dit topic is gesloten.