P4 PC bevriest onder belasting

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06-2025

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
Hallo mede tweakers :)

Ik heb sinds kort het aanhoudende probleem dan met de zwaardere grafische applicaties mijn computer totaal bevriest. Met bevriesen bedoel ik dat niets meer reageert, het beeld stil blijft staan en het geluid een infinite loop begint van een 0.2 seconden dus *brrrrr* geluid.

Mijn specs:
P4 Northwood 2.80 Ghz 800FSB met 512kb L2 cache (is OC'ed geweest, maar liep niet goed)
2x 512MB Veritech DDR 400Mhz PC 3200
Radeon 9600XT AGP 8x
A-Open 300 watt voeding
enkele hardeschijven en optische drives
veel ventilatoren en ledjes

Wat ik heb geprobeerd:
Voltages gechecked onder het spelen van het meest zware spel, waren allemaal dik in order en max 3% van de normale waarde afgewijkt.

Temperaturen gecheckt en blijven binnen de 45 graden wanneer stressed

L1 en L2 cache en HT uitgeschakeld, FSB teruggedraaid en voltage hoger geschroefd van de processor

Geheugen vervangen met 2x 512 mb Kingston geheugen

Maar tijdens al deze testen liep mijn computer vrolijk vast onder zware spellen, zoals C&C Generals, Morrowind maar het méést frustrerende is dat het met Call of Duty MULITPLAYER wél bevriest, maar SINGLEPLAYER nooit! Ook kan ik wel Dawn of War voluit draaien en andere zware spellen zoals flight simulators.

Ik heb nieuwe drivers en dergelijke, Windows is ook zeer stabiel...

WIE heeft een goede tip voor mij waarmee ik verder kom?

Héél erg bedankt alvast

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik ben niet zo'n game-guru, maar multiplayer games gaan allemaal over het netwerk itt singleplayer games, niet? Zoek het probleem eens in de richting van de netwerkomgeving/hardware/drivers :)

Verder wil ik opmerken dat 300W best wel op het randje is. Klok voor de gein eens de FSB zo ver mogelijk terug ( = minder stroomconsumptie) en probeer het probleem te reproduceren. Indien het probleem niet terugkeert, dan is de voeding een prima verdachte. Zie ook Hangen en Opstartproblemen troubleshooter.

[ Voor 47% gewijzigd door BalusC op 30-05-2005 16:22 ]

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
BalusC schreef op maandag 30 mei 2005 @ 16:20:
Ik ben niet zo'n game-guru, maar multiplayer games gaan allemaal over het netwerk itt singleplayer games, niet? Zoek het probleem eens in de richting van de netwerkomgeving/hardware/drivers :)
Ja, dat snap ik :) Maar Dawn of War is ook via het netwerk, dat werkt wel, en C&C Generals loopt vast ook als ik singleplayer doe. Erg frustrerend allemaal.

Ik kan er wel vanuit gaan dat het niet aan het netwerk ligt want ik speel de spellen DIE ik kan spelen, speel ik heel veel :D Rainbow 6 Raven Shield, Dawn of War, Guild Wars e.d.

Over die voeding, mijn voltages lijken prima en 300 watt A-Open voeding was wel goed genoeg volgens het 'Is deze voeding goed' topic. Maar, ik heb er idd wel aan gedacht om een nieuwe te kopen, maar liever niet onnodig natuurlijk :)

[ Voor 19% gewijzigd door Gamo op 30-05-2005 16:25 ]

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-08 17:16
Idd, de voeding is nogal wat aan de lage kant, dat de voltages op dat moment goed zijn kan, maar zodra hij ietsteveel trekt dan stopt het gewoon, dat kan zomaar ineens omslaan. Ik heb ook constante goede waardes gehad, maar zodra ik het systeem flink belaste was het ineens over. Ik zou als het kan een andere voeding proberen :)

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-08 16:59

FlyEragon

Alien Monkeys

Nieuwe Windows install gedaan?, je zegt wel dat ie stabiel is, maar hij kan ondertussen ook verrot zijn.
En anders de standaard dingen allemaal goed? Chipset drivers, videokaart drivers etc. etc.

Verwijderd

heb je mss een netwerkkaartje zitten om via het net te spelen?

ik had vroeger ook vaak dat men pc freezde tijdens het spelen van multiplayer RTCW (good old time).

Het bleek een defect netwerkkaartje te zijn, waarna ik er nooit meer last van had.

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

Gewoon alles weer vanaf 0 af aan opbouwen met de meest recente drivers voor je hardware en dan kijken of er een verschil is. Klinkt als een driverprobleem... Netwerkkaart kan idd ook probleem veroorzaken. Sommige netwerkkaarten willen nogal eens flink wat CPUresourses opslurpen.

[ Voor 37% gewijzigd door under-world op 30-05-2005 16:28 ]

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
under-world schreef op maandag 30 mei 2005 @ 16:27:
Gewoon alles weer vanaf 0 af aan opbouwen met de meest recente drivers voor je hardware en dan kijken of er een verschil is. Klinkt als een driverprobleem... Netwerkkaart kan idd ook probleem veroorzaken. Sommige netwerkkaarten willen nogal eens flink wat CPUresourses opslurpen.
Ik heb mijn computer van 0 opgebouwt naarhet ultra 1337te systeem dat ik nu heb :D Als ik iets echt NIET kan is het overnieuw beginnen, dat zou té pijnlijk zijn.... ok, genoeg emoties voor 1 dag.

Ik heb een onboard kaartje, en die blijkt wel goed te werken aangezien het internet, LAN en multiplayer het altijd goed doen (op de CoD exceptie na natuurlijk :P )

Ik koop liever een zware voeding dan windows er opnieuw op eerlijk gezegd, maar dan moet ik wel een indicatie hebben dat het aan 1 van beiden zal liggen.

Bedankt voor jullie reacties!

• koraks
  • Niet online
Die voeding lijkt me niet echt het probleem. Jaja, iedereen roept heel hard dat 300W aan de krappe kant is, maar dat heeft met name consequenties voor de levensduur van de voeding (je gebruikt hem misschien op 80% capaciteit), niet zozeer voor de stabiliteit. De AOpen's zijn eigenlijk Fortron power supplies en behoren tot de stabielste en betrouwbaarste die ik heb gezien. Ik voer regelmatig burn-in tests uit op systemen met AOpen voedingen (CPU burnin, 3dMark en hdd-access script gelijktijdig gedurende meerdere uren) en ik heb er nog geen één zien crashen. Ook onder zware last blijven de spanningen van deze units stabiel en op de juiste hoogte.

Ik zou de problemen eerder in het mobo zoeken. Welk bord heb je trouwens? Je vermeldt dat nergens, of ik moet er gigantisch overheen gelezen hebben.

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
koraks schreef op maandag 30 mei 2005 @ 16:45:
Die voeding lijkt me niet echt het probleem. Jaja, iedereen roept heel hard dat 300W aan de krappe kant is, maar dat heeft met name consequenties voor de levensduur van de voeding (je gebruikt hem misschien op 80% capaciteit), niet zozeer voor de stabiliteit. De AOpen's zijn eigenlijk Fortron power supplies en behoren tot de stabielste en betrouwbaarste die ik heb gezien. Ik voer regelmatig burn-in tests uit op systemen met AOpen voedingen (CPU burnin, 3dMark en hdd-access script gelijktijdig gedurende meerdere uren) en ik heb er nog geen één zien crashen. Ook onder zware last blijven de spanningen van deze units stabiel en op de juiste hoogte.

Ik zou de problemen eerder in het mobo zoeken. Welk bord heb je trouwens? Je vermeldt dat nergens, of ik moet er gigantisch overheen gelezen hebben.
Bedankt voor het delen van je ervaring :D Ik heb een A-open (lol) AX4SPE-UN mobo met nieuwste BIOS, nooit problemen mee gehad voor zover je met een mobo aan de gang gaat :)

Wat denk je dat er mis mee zou kunnen wezen?
Bedankt :)

[ Voor 3% gewijzigd door Gamo op 30-05-2005 17:00 ]

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
Hmm, ik ben nog niet echt tot een conclusie gekomen. Het meest waarschijnlijke lijkt me nu een beschadigd bestand in 1 van mijn drivers of zelfs in XP. Is er een tool om zoiets te kunnen checken of ben ik verdoemd tot het 0'eren van mijn 1337 installatie?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

BalusC schreef op maandag 30 mei 2005 @ 16:20:
Verder wil ik opmerken dat 300W best wel op het randje is. Klok voor de gein eens de FSB zo ver mogelijk terug ( = minder stroomconsumptie) en probeer het probleem te reproduceren. Indien het probleem niet terugkeert, dan is de voeding een prima verdachte. Zie ook Hangen en Opstartproblemen troubleshooter.
Al geprobeerd? :)

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
Ja, ik heb (zoals al vermeld) de FSB teruggebracht. Dit zodanig dat ik nog op 1.91Ghz zat :) En ook heb ik de troubleshooter doorgelopen, maar aangezien ik op het moment geen meerdere voedingen bezit heb ik het niet uit kunnen proberen om een andere voeding te testen.

• koraks
  • Niet online
Gamo schreef op maandag 30 mei 2005 @ 16:49:
[...]

Bedankt voor het delen van je ervaring :D Ik heb een A-open (lol) AX4SPE-UN mobo met nieuwste BIOS, nooit problemen mee gehad voor zover je met een mobo aan de gang gaat :)
Ik heb er hier ook een paar gehad. De AX4SPE-UN vond ik iets beter dan de AX4SG-N, maar beide bordjes vond ik zelf niet de beste borden van AOpen, eigenlijk. De AX4SG-N die om de een of andere reden de weg naar het hart van m'n eigen pc heeft gevonden, reboot ca. 1x per maand spontaan. Nu staat deze machine 24/7 aan, dus zó schrikbarend is het niet, maar het hoort natuurlijk niet te gebeuren. Ik heb altijd het gevoel gehad dat deze serie mobo's in hun grote paarse doos niet helemaal up to par waren, zogezegd. Maar structurele problemen met random freezes heb ik er absoluut nog niet mee gehad, dus dat is (bij mij iig) niet echt een bekend probleem. Het kan natuurlijk zijn dat je een slecht exemplaar hebt getroffen, maar dan had je het probleem eigenlijk al eerder moeten kunnen constateren.

Heb je toevallig recentelijk iets veranderd/geupgrade aan de machine?

Overigens kun je natuurlijk altijd even met een andere voeding testen. Dat ík nagenoeg geen problemen met deze voedingen heb gehad, wil natuurlijk niet zeggen dat er niet af en toe een slecht exemplaar tussen kan zitten. Maar wederom, dan verbaast het me dat de problemen zich niet eerder hebben voorgedaan.

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
Ja, ik heb het complete systeem nu ong. 1.5 jaar en nooit problemen mee gehad (ongeloofelijk maar waar :)) Ik heb er nu een oude HDD inzitten van 6gig voor een linux distro maar die heb ik al losgekoppeld voor enkele weken, dus die vreet geen power.

Omdat het probleem zich nogal spontaan aanmelde, en ik me niet kan herrineren dat ik iets ergs heb gedaan (ik heb wel mijn Proc ge-OC'ed maar zéér oplettend op temps en voltages) dus lijkt het me dat het én softwarematig én hardware matig kan wezen. Handig... :)

Heeft iemand nog meer info nodig voor een goede diagnose?

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
Ik heb nu zoveel mogelijk hardware losgekoppeld, dus bijna de hele basis opstelling, maar loopt nogsteeds vast :( Mag ik nu de voeding uit het lijstje van probleem halen?
Ik zal Windows XP maar opnieuw installeren *begint vast met huilen*

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-07 19:05

ReseTTim

Chocolate addicted

al is gekeken in je bios hoe heet de pc word? blaas is de fans uit.. kan zijn dat die pc onder belasting dus veel heter wordt en daardoor raar doet..

geheugen zou je ook nog altijd naar kunnen kijken.. laatst missschien nog wat bij geprikt? anders als je nog een 2de pc hebt oid wat onderdelen gaan switchen.. kijken of die andere bak ook raar gaat doen met de hardware erin van de andere bak.. kortom beetje onderdelen testen en je komt er wel uit..

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Verwijderd

Ik heb zelf een ATI 9600 Pro, in combinatie met een asus p4p800-se. Ik had ook het probleem van crashes in 3d games. Aangezien jij bijna de zelfde configuratie hebt, intel 865pe chipset, met ati 9600 zal dit waarschijnlijk hetzelfde probleem zijn.
Bij mij werkt het om de AGP bus van 8x terug te schroeven naar 4x. Dit moet je doen bij de ATI driver. Ga naar de advanced display properties, en schuif in het tabje SMARTGART de AGP speed naar 4x. Bij elke nieuwe driver install moet je dit opnieuw doen.
succes ermee.

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
Heej, goede tip!
Ik heb het op AGP x4 staan en nu duurt het 10x zo lang voordat ie vastloopt :D
Maar, na ong 1.5 uur spelen kreeg ik artifacts over het hele scherm en bevroor hij onder een zwart scherm :( Dit is mijn nog nooit eerder overkomen.

Is er uit het feit dat hij op nu op 4x draait, ipv van de nog storinggevoeligere 8x ook af te leiden waardoor ik zoveel problemen heb onder het spelen? Bij voorbaat dank voor het ophelderende antwoord :D

[ Voor 6% gewijzigd door Gamo op 31-05-2005 17:00 ]

Pagina: 1