Toon posts:

KRK RP5 Active Monitors aansluiten op DJM600

Pagina: 1
Acties:
  • 479 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
vorige week heb ik 2 KRK Active monitors (RP5) aangeschaft, nu wil ik dmv een microfoonkabel (XLR) die 2 monitors op mijn DJM600 XLR aansluitingen aansluiten. Ik neem aan dat deze dan de masterout overnemen? (omdat er masterout2 staat).
Aangesloten en wel komt er geen geluid uit, wel zie wel dat de masterout ledjes reageren
de channel fader staat gewoon open alswel de masterout, ook staat de master attented level open, speaker instellingen staan ook goed.
Op tulp werkt het namelijk wel, maar kan ik er maar 1 aansluiten.
Waar kan dit aan liggen? of is het niet mogelijk om deze speakers zonder subwoofer aan te sluiten op de XLR connectors

btw, kabel is gewoon goed, net gekocht en doorgemeten

http://www.krksys.com/v3/rokit_rp5.asp
http://www.djmr.com/scrip...er&item=DJM600&type=store

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-02 13:43
Als het goed is heeft je mengpaneel op masterout1 2x RCA aansluitingen en op masterout2 2x XLR aansluitingen. Elke monitor heeft een eigen ingang mbv RCA / XLR.
Dus van masterout(1/2) kanaal L een kabel naar de linker speaker en van kanaal R een kabel naar de rechter speaker.
RCA of XLR moet allebei gewoon werken, alleen XLR heeft de voorkeur omdat hier minder storing in kan optreden.

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

Verwijderd

Topicstarter
http://www.loner.com.br/images/pioneer/djm600-rear.jpg

je bedoeld dus 1 box op de bootmonitor aansluiten via RCA en 1 via de masterout1 RCA ?

of bedoel je 1 box op de witte plug aansluiten en de andere op de rode ? nee toch..

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2005 17:36 ]

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
De 2 male xlr's op de achterkant van je tafel zijn je master uitgangen, deze kun je simpelweg met een 1op1 xlr female/male kabel aansluiten op de female xlr van je monitors.

Verwijderd

Topicstarter
dat snap ik ja, maar had meer over de RCA aansluitingen

• jeronimo
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 30 mei 2005 @ 15:49:
Op tulp werkt het namelijk wel, maar kan ik er maar 1 aansluiten.
Zou je dan mischien willen toelichten wat je bedoelt. Als ik de specs van de tafel en speakers bekijk, kun je xlr/xlr meteen aansluiten op de masteruitgang. Of via een andere kabel tulp naar xlr of tulp naar 6.3mm jack op de tulp master of booth uitgang aan moeten kunnen sluiten.

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-02 13:43
Verwijderd schreef op maandag 30 mei 2005 @ 17:33:
http://www.loner.com.br/images/pioneer/djm600-rear.jpg

je bedoeld dus 1 box op de bootmonitor aansluiten via RCA en 1 via de masterout1 RCA ?

of bedoel je 1 box op de witte plug aansluiten en de andere op de rode ? nee toch..
Ik bedoel idd een box (de linkse) op de witte plug aansluiten en de andere box (de rechtse) op de rode plug aansluiten...

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

Verwijderd

Topicstarter
jeronimo2003 schreef op maandag 30 mei 2005 @ 22:22:
[...]

Zou je dan mischien willen toelichten wat je bedoelt. Als ik de specs van de tafel en speakers bekijk, kun je xlr/xlr meteen aansluiten op de masteruitgang. Of via een andere kabel tulp naar xlr of tulp naar 6.3mm jack op de tulp master of booth uitgang aan moeten kunnen sluiten.
klopt inderdaad, alleen via XLR/XLR werkt gewoon niet, en dat wil ik dus juist

Verwijderd

Topicstarter
DustMan4u schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 08:13:
[...]

Ik bedoel idd een box (de linkse) op de witte plug aansluiten en de andere box (de rechtse) op de rode plug aansluiten...
heb je daar kabels voor dan ? word namelijk dan een 1 op 1 RCA kabel, nooit gezien namelijk

• jeronimo
  • Nu online
O.a. te koop bij conrad: tulp/tulp lengte 10 meter voor €9,95/stuk (330141 - 8A)
Maar een beetje tweaker soldeert natuurlijk zelf z´n kabeltjes...

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-02 21:14

Jag

Beetje stom om die rca outputs te gebruiken als je een mixer hebt die (in tegenstelling tot veel andere DJ mixers) XLR outputs heeft. Ik snap niet wat er mis kan gaan: je moet idd gewoon een female XLR -> male XLR kabel hebben en dan zou het moeten werken. Voor zover ik weet hoef je niet te selecteren welke output je gebruikt op dat DJ mixertje. En ik neem aan dat je ook niet de input op je speakers dicht had staan toen je het probeerde?

Verwijderd

Topicstarter
Jag schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 00:47:
Beetje stom om die rca outputs te gebruiken als je een mixer hebt die (in tegenstelling tot veel andere DJ mixers) XLR outputs heeft. Ik snap niet wat er mis kan gaan: je moet idd gewoon een female XLR -> male XLR kabel hebben en dan zou het moeten werken. Voor zover ik weet hoef je niet te selecteren welke output je gebruikt op dat DJ mixertje. En ik neem aan dat je ook niet de input op je speakers dicht had staan toen je het probeerde?
indd, maar de input stond gewoon open met het testen, ik heb het 5 x opnieuw geprobeerd aan te sluiten met verschillende aanpassingen, komt gewoon geen geluid uit.
Vind het een beetje zonde om er een subwoofer tussen te hangen als ik niet zeker weet of die XLR aansluitingen werken.

• Jag

Jag

Erg vaag probleem, ik zie niet wat je fout kan doen. Heb je iets anders met XLR in of outputs? Kan je erachter komen of het probleem in de mixer of speakers zit (ik vermoed het eerste).

• jeronimo
  • Nu online
Zoek een mede tweaker waarvan je weet dat hij ervaring heeft met audio en gebalanceerde signalen en probeer je tafel en boxen daar. Anders de je leverancier o.i.d. Ik denk niet dat we er anders uitkomen.
PS We zijn natuurlijk wel nieuwsgierig naar de uitslag.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb indd wel iemand met dezelfde mixer, dus ik ga het komende week daar even proberen.
tnxs voor de replies, en ik laat het nog even weten wat de uitslag daar van is!

• Jag

Jag

GoT ja, als je die spullen ff mee naar mijn werk zou nemen zou ik er zo uit zijn.

• LB Back
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-06-2025
Wat mij wel eens overkomen is is dat het xlr-speakerkabels waren ipv signaal,
weet je zeker dat het signaalkabels zijn?

Verwijderd

Topicstarter
LB Back schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 18:21:
Wat mij wel eens overkomen is is dat het xlr-speakerkabels waren ipv signaal,
weet je zeker dat het signaalkabels zijn?
geen id ?
dacht dat er maar een soort kabel was?
leg eens uit dan

• LB Back
een (xlr) signaalkabel is goed afgeschermd omdat een mic-signaal erg zwak is, een lijn-signaal is iets sterker maar heeft ook afscherming nodig. Een luidsprekersignaal heeft een veel hoger voltage en hoeft niet afgeschermd te worden. Beide kabels (signaal en luidspreker) zijn verkrijgbaar met xlr-connectoren maar luidsprekerkabel met xlr-connector heeft (vaak) geen afscherming.

ik neem aan dat je:
- euro's in je boxen hebt gestoken (en in de prik)
- powerknoppen aan
- gebalanceerde xlrs in de "In"
- volume minstens op 0dB
- hf level ook minstens op 0dB
Dan ligt het niet aan je boxen.

XLR uit van de DJM600 zou ook goed moeten zijn.

• Jag

Jag

LB Back schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 17:49:
een (xlr) signaalkabel is goed afgeschermd omdat een mic-signaal erg zwak is, een lijn-signaal is iets sterker maar heeft ook afscherming nodig. Een luidsprekersignaal heeft een veel hoger voltage en hoeft niet afgeschermd te worden. Beide kabels (signaal en luidspreker) zijn verkrijgbaar met xlr-connectoren maar luidsprekerkabel met xlr-connector heeft (vaak) geen afscherming.

ik neem aan dat je:
- powerknoppen aan
- volume minstens op 0dB

Na ja, daar gaat het hier niet om natuurlijk, het grote verschil is dat XLR speakerkabels twee aderig zijn (zonder dat er een afscherming is die als nul gebruikt wordt). Ik weet eigenlijk niet welke pinnetjes daar standaard voor gebruikt worden, maar je zou evt kunnen controleren of het geen speakerkabel is (als pinnetjes 1&2 gebruikt worden kan het ook als signaalkabel werken, wel ongebalanceerd uiteraard). Maar eigenlijk merk je dat wel snel genoeg, die kabels zijn namelijk veel stugger (want veel dikkere aders).
XLR speakerkabels zouden trouwens verboden moeten worden, geeft alleen maar verwarring.

• LB Back
Jag schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 18:28:
[...]
XLR speakerkabels zouden trouwens verboden moeten worden, geeft alleen maar verwarring.
:D Dan zouden er een boel luidsprekers omgebouwd moeten worden zeg. Maaruh Suthek. werkt het nu al?

Verwijderd

Topicstarter
LB Back schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 17:49:

ik neem aan dat je:
- powerknoppen aan
- volume minstens op 0dB

indd, aan deze eisen heb ik voldaan.

- heeft me inderdaad 500euro gekost
- staan aan ja :)
- gekozen voor de gebalanceerde xlr van de boxen en deze aangesloten op de xlr van de mixer
- volume staat op +3db geloof ik
- staat ook hoger dan 0db

en de kabel heb ik ook doorgemeten en dat hoord gewoon te werken.
de nummers van de kabel komen ook overeen met de pinnen op de mixer alswel de boxen.

dus heb nog steeds geen flauw id, maar dit weekend ga ik even 1 box meenemen naar een vriend van me die ook een djm600 heeft

• Jag

Jag

LB Back schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 11:29:
[...]

:D Dan zouden er een boel luidsprekers omgebouwd moeten worden zeg. Maaruh Suthek. werkt het nu al?
Na ja, vooral bij dat semi-professionele spul wordt nog wel eens XLR gebruikt (het kan zoiezo alleen maar met passieve speakers, duurder spul is meestal actief gefilterd) en sommige bedrijven gebruiken XLR speakerkabels met verloopjes naar speakon (omdat het makkelijker verlengen is). Speakon wordt natuurlijk het meest gebruikt en er zijn nog genoeg andere connectoren voor handen. Maar XLR is een heel slecht idee om voor speakers te gebruiken omdat je dan heel makkelijk de fout kan maken een signaalkabel als speakerkabel en andersom te gebruiken. Het is gewoon de goden verzoeken, moet je gewoon niet doen :).

Verwijderd

Topicstarter
dus jij denk dat het een signaalkabel is wat ik heb gekocht?

maare ik heb ze toch maar aangesloten via tulp, dus de ene speaker in de rode en de andere speaker in de witte.
en blijkbaar werkt dat wel

gister nog even geprobeerd bij een maat van me met dezelfde mixer, ook daar werkte het niet, dus het is waarschijnlijk dan toch de kabel

Verwijderd

Op de volgende pagina staat een mooi overzicht van een hoop veloop kabels, ook xlr verlopen, je zou even kunnen controleren met een multi of de gekochte kabels de juiste pinning hebben.

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:35

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
**edit nevermind.

Als je een xlr kabel aansluit rechtstreeks van master out L naar een van je monitors zou je gewoon meteen geluid moeten hebben. Tenminste 1 op 1 moet gewoon werken.

Werkt dat niet dan is er toch iets met je kabel of mengpaneel aan de hand.

Zitten er op de monitors ook geen volume draaiknoppen oid. die misschien dicht staan?

[ Voor 92% gewijzigd door Chiron op 03-10-2006 22:15 ]

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Pagina: 1