Toon posts:

Formule in excel

Pagina: 1
Acties:
  • 203 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik moet een formule hebben om de mediaan van 10 klassen (getallen) kan berekenen dus dat houd in dat je van 10 getallen met een aantal waarneming de middelste waarneming hebt de formule is

Rangnummer van de mediaan = (aantal waarnemingen+1)/2

ik hoop dat het duidelijk is want zelf begrijp ik het ook maar net :?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

En waar heb je zelf al gezocht :? Kom je er met de standaard formules van Excel (dus met een C in het midden ;) ) niet uit :? Google al geraadpleegd :?
En welke Excel versie hebben we het over :? Mijn glazen bol is in de revisie ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Use the MEDIAN function to do this task. The median is the value at the center of an ordered range of numbers.

Formula Description (Result)
code:
1
=MEDIAN(A2:A7) Median of numbers in list above (8)
Letterlijk uit de help als ik 'median' invul. 'mediaan' voor de Nederlandse versie...
Volgende keer iets beter zoeken? Of zijn er problemen mee dat het niet werkt? Of bedoel je iets anders? Ik heb het niet helemaal helder... :?

[ Voor 14% gewijzigd door Motrax op 30-05-2005 15:30 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Sorry sascha.philippo, maar de informatie die je geeft schiet net iets te kort voor een GoT topic. We willen altijd graag zien wat je allemaal al hebt geprobeerd, en wat daaraan niet wilde lukken. Ook wat je al gezocht hebt en gevonden is erg belangrijk. Nu kunnen we weinig dan gissen wat er aan dehand is. Lees Officesuites en -software - Beleid nog even door, en pas je topicstart nog even aan met voldoede informatie :)

[ Voor 8% gewijzigd door sanfranjake op 30-05-2005 15:39 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal voortaan melden dat ik al gezocht had met google en in de help zelf.

als ik de functie mediaan gebruik gebreurt er niet wat ik verwacht had.

ik gebruik dus office 2003.

wat ik dus wil doen is het volgende:

uit een tabel de mediaan berekenen. dus als volgt:

aantal gasten frequentie(waarnemingen)
1 3
2 5
3 4
4 6

wat er nu moet gebeuren is dat het aantal waarnemingen word opgeteld en dat excel de waarneming laat zien dus 3+5+4+6+1= 20/2=10 en de 10e waarneming is 3 gasten dus dat wil ik als antwoord in die cel hebben staan maar ik heb geen idee hoe dat moet.

ik heb met google wel site's gevonden om het eerste gedeelte te doen maar om dan het aantal gasten dat aan die waarneming vast zit te laten zien kan ik nergens vinden

wat ik wil is dat excel alleen de waarneming laat zien en niet de mediaan zelf

ik hoop dat het nu wel duidelijk is.

p.s. waarom die getallen in die tabel tegen elkaar aan zitten snap ik ook niet maar zijn twee getallen reeksen verticaal en aantal gasten en frequentie zijn ook apart sorry voor het ongemak

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

offtopic:
Is sanjafrake zijn sleutel zoekende? :+

Waar haal die 1 vandaan in:
3+5+4+6+1= 20/2=10
enne..., 3+5+4+6+1=19 :)

Anyway, als ik je goed begrijp is frequentie als het ware een doorlopende reeks? Je zou dan een kolom toe moeten voegen met een het volgnummer van de eerste waarneming in de reeks:

1 3 1
2 5 4
3 4 9
4 6 13

en dan met verticaal zoeken verder aan de slag.

[ Voor 7% gewijzigd door Lustucru op 30-05-2005 16:56 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Verwijderd

Waar haal die 1 vandaan in:
[...]
Om de mediaan de berekenen moet je toch de som pakken van xi +1
en dat delen door 2 .Dacht ik.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2005 14:18 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Inderdaad ben je er met een hulpkolom (die simpelweg de som van voorgaande aantallen is) en dan verticaal zoeken op de uitkomst van die middeling :)

Die hulpkolom moet trouwens wel links van de gezochte waarde liggen omdat die zoekfunctie alleen naar rechts kijkt. Als ik het me goed herinner dan, ik heb hier even geen Excel om te checken.

offtopic:
Trouwens heeft zeggen dat er is gezocht voor mijn gevoel weinig zin, zeg dan meteen wat potentiele opties cq. doodlopende sporen waren zodat we daar aan de ene kant niet zelf naar op zoek hoeven te gaan en aan de andere kant zodat we nog beter weten in welke hoek je denkt. (Helaas is het ook nog eens zo dat zoals altijd "de goeden onder de kwaden lijden" en het net zo makkelijk is om te zeggen dat iemand heeft gezocht als dat iemand beweert echt niet door het rode licht heeft gereden als de politie 'm stopt. En inderdaad is dat een kromme vergelijking dus negeer dat laatste maar :+ )

Oeh en welkom op GoT :Y)

[ Voor 1% gewijzigd door F_J_K op 01-06-2005 14:35 . Reden: slechten? spreekwoordvernaggeling :X ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Verwijderd schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 14:17:
Om de mediaan de berekenen moet je toch de som pakken van xi +1
en dat delen door 2 .Dacht ik.
Klopt, de mediaan van een reeks n, n+1, n+2 .......m=(n+m)/2.
F_J_K schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 14:34:
Inderdaad ben je er met een hulpkolom (die simpelweg de som van voorgaande aantallen is) en dan verticaal zoeken op de uitkomst van die middeling :)
Voorgaande aantallen +1; anders gaat verticaal zoeken de mist in :)
Die hulpkolom moet trouwens wel links van de gezochte waarde liggen omdat die zoekfunctie alleen naar rechts kijkt. Als ik het me goed herinner dan, ik heb hier even geen Excel om te checken.
Je hebt helemaal gelijk. _/-\o_ voor je geheugen.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Pagina: 1