[Debian] Probleem met x-window-system

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Quadro!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-01 10:15
Zoals de titel al vermeldt heb ik een probleem met het "x-window-system". Ik wil namelijk een desktop debian installatie voor elkaar krijgen. Na veel problemen met geen ondersteuning voor netwerkkaart drivers etc., heb ik eindelijk een goede versie gevonden, namelijk de netinstall van de amd64 versie van sarge debian. Toen de basis setup hiervan klaar was, kwam er meteen al een scherm waarop ik bepaalde dingen zoals desktop en webserver kon aanvinken om te installeren. Hierbij koos ik natuurlijk die desktop plus nog wat andere dingen, waarna hij anderhalf uurtje ging downloaden. Eenmaal gedownload, kwam er een setup voor de desktop waarbij ik driver voor graphics card (keuze uit ati, nv, S3 etc., gezien mijn nVidia kaart koos ik hier voor nv) en resolutie moest kiezen. Vervolgens werden alle net gedownloade dingen uitgepakt en werd de computer opnieuw opgestart. Daar kreeg ik het gebruikelijke non-gui login schermpje wat een paar keer haperde. Na het haperen kwam er een schermpje tevoorschijn dat mij vertelde dat het starten van het starten van "x-server" mislukt was. Daar gaf hij verder niet echt nuttige informatie qua errors ofzo terug.

Weet iemand waar dit aan kan liggen?

Ik heb verder trouwens geen dual-boot ofzo.

Specs:

Voeding OCZ Modstream 520W
Moederbord MSI K8N Neo2 Platinum
Processor(s) AMD Athlon 64 3000+ (S939 90nm)
Geheugen 2x 512 MB Twinmos (Latencies: 2,5-3-3-6)
Hard Disk(s) 2x 80 GB SATA Maxtor schijfjes
Videokaart(en) Leadtek A400 LE TDH (Geforce 6800 LE)

Edit: Natuurlijk heb ik al gezocht, maar dat bad niet echt uitkomst.

[ Voor 7% gewijzigd door Quadro! op 30-05-2005 14:20 ]

• FoxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08-2025
Probeer eens xfree86config te draaien ;)

LinuxFox, because penguins aren't even furry

Verwijderd

Kan aan tig dingen liggen, zoek eerst eens op wat voor melding de Xserver precies geeft en zoek dat op internet.

• Emielio
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-02 17:40
Post je xconfig en je log file van de xconfig
Vaak is het iets heel simpels dat je over het hoofd ziet.

Opleiding Brandveiligheid

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-12-2025
Het kan zijn dat videokaart niet wordt ondersteunt door de xserver (de nv driver) die in deze debian install zit
Waarschijnlijk is het het beste om nvidia's eigen drivers te installeren

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• Quadro!
Ik dacht dat die eerste config al wel genoeg was, maar dat was blijkbaar niet zo. Ik heb die config dus even gedraaid en toen "startx" gestart, maar die geeft als error dat er geen schermen gevonden waren.

Verder komen de log-file en config er hopelijk aan (probleempje is namelijk dat ik geen floppy-drive heb, maar ik probeer een andere inventieve manier te proberen)

[ Voor 3% gewijzigd door Quadro! op 30-05-2005 15:01 ]

• ripperke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-10-2025

ripperke

w00t!

ook al héél veel tegen gekomen met debian; anyway je moet je "sync & refresh rate" van je monitor aanpassen.

uit "/etc/X11/XF86Config"

code:
1
2
3
4
5
6
7
Section "Monitor"
        Identifier   "screen0"
        VendorName   "Iiyama"
        ModelName    "LS02UT"
        HorizSync       30-150
        VertRefresh     50-120
EndSection

kopier mijn sync & rate nu natuurlijk niet gewoon naar jou config; dat is volledig monitor/resolutie afhankelijk.
Staat altijd in het boekje van je monitor. normaal kan het command "X -configure" deze ook juist detecteren.

If TCP/IP handshaking was less formal, perhaps SYN/ACK would be YO/WASSUP

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-01 12:20
Laat ajb. je /etc/X11/XF86Config-4 zien, want wat jij beschrijft klinkt echt alsof er daar een fout inzit.

Verder moet je die 'onbruikbare' error-message eens doorscrrollen en letten op regels waar EE voor staat, dat is de error de rest zijn gewoon alle boodschappen die zijn gerealteerd aan het starten van X.
Als je dan de regels waar EE voor staat dan ook nog post kunnen we je beter helpen.

• Quadro!
erm dit zijn inderdaad geen "onbruikbare berichten" maar die bedoelde ik ook niet ;) Alleen bij het gewoon opstarten van de pc heb ik die. Bij startx krijg ik inderdaad een hele lap tekst.

Edit: hier de log-file - http://johnnyburn.jo.funpic.org/XFree86.0.log
Hieruit kan ik volgens mij concluderen dat mijn videokaart (geforce 6800le) niet wordt ondersteund. Hoe kan ik deze wel ondersteund laten worden?

[ Voor 40% gewijzigd door Quadro! op 30-05-2005 15:36 ]

• ripperke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-10-2025

ripperke

w00t!

op nvidia.com driver downloaden, deze builden
invoeren in je kernel met "modprobe nvidia" en in je XFree conf "nv" aanpassen naar "nvidia"

If TCP/IP handshaking was less formal, perhaps SYN/ACK would be YO/WASSUP

• Emielio
Bij de opsomming van welke kaarten met NV werken staat jou 6800 niet dus probeer eens effe VESA.

Dus in je x config effe nv veranderen in vesa

• Emielio
ripperke schreef op maandag 30 mei 2005 @ 15:43:
op nvidia.com driver downloaden, deze builden
invoeren in je kernel met "modprobe nvidia" en in je XFree conf "nv" aanpassen naar "nvidia"
Ik zou in eerste instantie effe met vesa X aan de gang proberen te krijgen.....

• Quadro!
Aaaaah, ik kom nu iig in de "debian-desktop". Het probleem was: nadat ik ik nv in vesa had veranderd deed hij het nog steeds niet. De log zei mij dat hij mijn muis niet kon vinden op /dev/mouse (de default waarde). Dus ik ging kijken waar deze wel stond, en hij bleek in /dev/mouse0 te staan. Config daarheen gelinkt en toen was het voor elkaar. Dank _/-\o_ . Nu ga ik eerst maar eens die nvidia driver downloaden :P
Pagina: 1