RGB/Component van DVD naar Receiver

Pagina: 1
Acties:

• Pu1sar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-10-2025
Goed, ik ben in de war ;) Er zijn een aantal dingen die ik door elkaar haal...
Momenteel heb ik een Philips DVD 729 speler, en een Denon AVR-1905 receiver. (het geluid wordt met een coaxiale kabel verstuurd, werkt prima)
Nu heeft deze receiver ook de mogelijkheid om on-screen de menu's te laten zien, dit doe je door één van de output-monitors van de receiver aan je tv te knopen (mogelijkheden zijn Composiet, S-Video, Component).
Het mooie hiervan is, dat als je het beeld van je DVD-speler via je receiver laat lopen, dat de menu's netjes over je DVD beeld heen gelegd worden, maar nu is de vraag, hoe sluit ik die DVD-speler aan op de receiver?
De DVD-speler en TV ondersteunen namelijk RGB (over scart), maar op de receiver inputs en outputs staat Y, Pr/Cr, Pb/Cb. Is dit te combineren? of zal ik terug moeten vallen op S-Video????

Radeon X800 kickin' ass!

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Je TV en DVD moeten wel Y, Pr/Cr, Pb/Cb hebben, anders gaat het niet werken. RGB/Scart is toch echt iets anders. :)
Met goede kabels hoeft S-Video helemaal geen probleem te zijn. Zorg dat je kabel gewoon niet langer dan nodig zijn, des te minder storing pikken ze op.

Senile! Senile Oekaki

• Pu1sar
_bas_ schreef op maandag 30 mei 2005 @ 13:48:
Je TV en DVD moeten wel Y, Pr/Cr, Pb/Cb hebben, anders gaat het niet werken. RGB/Scart is toch echt iets anders. :)
Met goede kabels hoeft S-Video helemaal geen probleem te zijn. Zorg dat je kabel gewoon niet langer dan nodig zijn, des te minder storing pikken ze op.
Zo iets vermoedde ik al, ze noemen het niet voor niks anders ;)
Maar wat ik me dan afvraag, hoe groot is het verschil tussen RGB/Scart en S-Video (doorgelust via de receiver)

Radeon X800 kickin' ass!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-02 16:38
RGB (oftewel component) wordt vaak gecombineerd met Y, Pr/Cr, Pb/Cb
Combinatie is vaak: R = Pr/Cr, G = Y, B = Pb/Cb
Cr staat voor composite red, Cb voor composite blue en Y is vaak groen met composite sync.

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Pu1sar schreef op maandag 30 mei 2005 @ 13:50:
[...]

Zo iets vermoedde ik al, ze noemen het niet voor niks anders ;)
Maar wat ik me dan afvraag, hoe groot is het verschil tussen RGB/Scart en S-Video (doorgelust via de receiver)
Het native opslagformaat van DVD-Video is Y/Pb/Pr. Bij het aansluiten van de DVD-speler middels S-video wordt Y/Pb/Pr omgezet naar Y/C en daarna omgezet naar RGB in de televisie. Bij S-video heb je dus twee conversieslagen die de kwaliteit nadelig beïnvloeden.

Theoretisch:
- Van Y/Pb/Pr naar S-video is een conversie waarbij kwaliteitsverlies optreed.
- Van Y/Pb/Pr naar RGB is een translatie waarbij nagenoeg geen kwaliteitsverlies optreed.
- De kleurbandbreedte van RGB is hoger dan Y/C.
- Bijkomend voordeel van RGB (en Y/Pb/Pr) dat er geen afhankelijkheid van kleurcodering meer is. Behalve het sync signaal en het aantal beeldlijnen is er geen relatie meer met PAL of NTSC.

Helaas is er onvoldoende bekend over de kwalitatieve eigenschappen van signaal-conversie en transport binnen televisies, spelcomputers, DVD-spelers en receivers waardoor het erg lastig is om aan te geven wat goed/slecht is. Zelden vind je het signaalverlies van een RGB of S-video signaal (uitgedrukt in dB) terug in de specificaties van een televisie of receiver. Fabrikanten hebben er alle belang bij dat toestellen niet kwalitatief vergeleken kunnnen worden.

In praktijk betekent dit dat S-video er (subjectief) beter uit kan zien dan RGB. Met name op televisies die processing doen op het bronsignaal, zoals de meeste 100Hz breedbeeld schermen doen, is de kwaliteit van de processing van evenzoveel belang als de kwaliteit van de signaalbron.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:36

StarWing

Huh ?!?

ari3 schreef op maandag 30 mei 2005 @ 18:13:
[...]

**knip**
Het native opslagformaat van DVD-Video is Y/Pb/Pr. Bij het aansluiten van de DVD-speler middels S-video wordt Y/Pb/Pr omgezet naar Y/C en daarna omgezet naar RGB in de televisie. Bij S-video heb je dus twee conversieslagen die de kwaliteit nadelig beïnvloeden.

**knip**
In praktijk betekent dit dat S-video er (subjectief) beter uit kan zien dan RGB. Met name op televisies die processing doen op het bronsignaal, zoals de meeste 100Hz breedbeeld schermen doen, is de kwaliteit van de processing van evenzoveel belang als de kwaliteit van de signaalbron.
[/quote]

Moet dit niet:
In praktijk betekent dit dat RGB er....
zijn ?? Of ga ik hier de mist in ??

Page intentionally left blank.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:27

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

En is dus RGB hetzelfde als Y/Pb/Pr???

Life is not about specs, it is about joy!

• ari3
  • Niet online
StarWing schreef op maandag 30 mei 2005 @ 18:59:
Moet dit niet:
In praktijk betekent dit dat RGB er....
zijn ?? Of ga ik hier de mist in ??
Je kunt inderdaad dezelfde conclusie schrijven met "In praktijk betekent dit dat RGB er (subjectief) beter uit kan zien dan RGB". Het is namelijk subjectief en bovendien niet te onderbouwen met werkelijke metingen en/of beschouwing van de (digitale) processing van de gebruikte televisie.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• ari3
  • Niet online
bartvl schreef op maandag 30 mei 2005 @ 19:51:
En is dus RGB hetzelfde als Y/Pb/Pr???
Nee, Y/Pb/Pr is afgeleid van RGB. Y/Pb/Pr is opgebouwd uit de volgende verhouding (bij benadering):

0,3R + 0,6G + 0,1B

Je ziet dat rood en blauw nog niet eens de helft het geheel vormen. Het is eigenlijk een vorm van compressie want op deze manier heb je minder bandbreedte nodig (of opslagruimte) om een kleur te beschrijven. Daarom wordt YUV toegepast in DVD alsmede JPEG. Ondanks dat RGB veel meer bandbreedte heeft voor iedere kleurcomponent werkt Y/Pb/Pr best goed. Het menselijk oog is namelijk veel gevoeliger voor groen dan voor rood en blauw.

Wat videosignalen betreft is RGB te transcoderen naar Y/Pb/Pr middels een zgn. transcoder. Zelf gebruik ik de Xselect D-4.

• Pu1sar
ah, het begint allemaal wat duidelijker te worden...
Als ik dus mijn DVD-speler wil aansluiten met RGB dan zal dat eerst met zo'n transcoder omgezet moeten worden naar Y/Pb/Pr, om het vervolgens weer dezelfde weg terug om te bouwen zodat m'n tv het gaat snappen. Dat lijkt me allemaal een beetje te veel van het 'goede'.
Ik denk dat ik maar eens ga kijken wat s-video voor me kan betekenen.....

[ Voor 4% gewijzigd door Pu1sar op 30-05-2005 22:32 ]

Radeon X800 kickin' ass!

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:54

jasjenl

Liab A Tymo

Ik zou er eigenlijk nooit voor kiezen om het beeld van je dvd speler via je receiver te laten lopen, wat voor aansluiting je ook gebruikt. Het beeld zal er nooit beter van worden; het beste resultaat krijg je toch door je dvd speler direct op je tv aan te sluiten, zonder een receiver ertussen. Dat je dan niet je receiver-osd over je dvd beeld heen kunt zien lijkt me toch minder belangrijk dan het verlies in beeldkwaliteit dat je krijgt als je 't via je receiver doet. Een osd van een receiver heb je meestal toch niet echt nodig en mocht je 't toch willen zien, dan kun je 'm altijd nog op een andere ingang van je tv aansluiten (als je die nog over hebt).
Pagina: 1