Fluitende harde schijf stiller maken

Pagina: 1
Acties:
  • 163 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
Of ie nou hier moet of in Die-hard overclocking&cooling, maar ach :)

Ik heb een maxtor harde schijf van 60 gb, tweedehands (heb er eigenlijk al spijt van 8)7 maar ik wil er het beste van maken). Deze maakt echt een enorm kabaal (een fluittoon), dat volledig te wijten is aan het spinnen ervan. Ik heb got al behoorlijk afgezocht (en tot de conclusie gekomen dat ik geen maxtor moet kopen, maar daar is het te laat voor :P ) maar een manier om hem stil te krijgen ben ik niet tegengekomen. Ik kan de schijf natuurlijk bijna hermetisch afsluiten, maar zelfs idle wordt ie al redelijk warm (lauw, eigenlijk) dus met lees/schrijfacties.... Dan heb ik er liever een fannetje op :P

Iemand een idee om het stiller te krijgen? Het gaat dus NIET om het opvangen van geratel, maar de zingende fluittoon die hij maakt vanwege het spinnen.

Ik heb liever dat het absoluut niks kost :P . Verder heb ik een behuizing van een kapotte (philips :( ) cd-brander ter beschikking (jaja, hij gaat in een 5.25-inch slot :) ) maar als ik hem daar in doe, gaat hij zelfs helemaal meeresoneren, wat een irritante lage brom tot gevolg heeft. Dat schijnt op te lossen zijn met kurken oid heb ik gelezen (ff veel wijn drinken :P ) maar die fluittoon, hoe haal ik die weg?

Hij gaat namelijk in een server hangen, en zoals het er nu naar uit ziet gaat dat 's nachts hoorbaar zijn, en dat wil ik natuurlijk niet.

BVD :)

[ Voor 7% gewijzigd door stefan001 op 30-05-2005 15:06 . Reden: typo ]

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Misschien ondersteunt de schijf AAM (acoustic management). Dan kun je hem een stukje stiller en trager instellen.

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
AAM heeft te maken met het patroon dat de koppen afleggen (dus het ratelen), niet met de fluittoon. Die wordt veroorzaakt door het roteren van de schijf.

• Sjeepee
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-03 01:08
Je kunt hem in een harddisksilencer gooien... Maar stel dat het bijv een D740X is: die zijn niet stil te kijgen :)

Hint: https://www4.maxtor.com/en/support/service/rma/create/ : kost je verzendkosten, maar gok dat ze hem heel netjes om gaan wisselen voor je... :Y)

Love Hardware!

• stefan001
Sjeepee schreef op maandag 30 mei 2005 @ 13:27:
Je kunt hem in een harddisksilencer gooien... Maar stel dat het bijv een D740X is: die zijn niet stil te kijgen :)

Hint: https://www4.maxtor.com/en/support/service/rma/create/ : kost je verzendkosten, maar gok dat ze hem heel netjes om gaan wisselen voor je... :Y)
Die harddisksilencers ben ik mee bekend, maar ik wil er geen geld aan uitgeven ;)

Verder heb ik echt ALLEEN de schijf, verder geen aankoopbon oid whatsoever, want ik kocht hem dus tweedehands. Daarbij geeft powermax geen foutmeldingen (getest voordat ik hem kocht uiteraard :P )

[ Voor 7% gewijzigd door stefan001 op 30-05-2005 13:46 ]

• Alm4riC
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-02 09:53
stefan001 schreef op maandag 30 mei 2005 @ 12:57:
(en tot de conclusie gekomen dat ik geen maxtor moet kopen, maar daar is het te laat voor :P )
Kheb zelf 2 maxtors, 1x 160gb en 1x 200gb en kheb nergens last van. Bijna iedereen die ik zo ken heeft 'n maxtor en bijna nooit problemen dus :p

• stefan001
Luukieeee schreef op maandag 30 mei 2005 @ 13:45:
[...]

Kheb zelf 2 maxtors, 1x 160gb en 1x 200gb en kheb nergens last van. Bijna iedereen die ik zo ken heeft 'n maxtor en bijna nooit problemen dus :p
Bedankt voor je hulp.

• monterey
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
dit probleem heeft niets met maxtor te maken maar meer dat er in de oudere modellen nog kogel lagers zaten ipv vloeistof lagers,en dit hoge fluitende geluid is een versleten lager.

helaas niets aan te doen met geen enkel software pakket,ook het inbouwen in een aparte kast zal wel iets van het geluid dempen maar aangezien het een hoge toon betreft is het moeilijk weg te krijgen.

de vorige gebruiker heeft hem waarschijnlijk om die reden ook weggedaan.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:24
Wat ook zou kunnen dat je nu de schijf horizontaal monteert terwijl hij altijd verticaal zat. Als je hem dan weer verticaal monteerd moet dat schelen.

De lagers zijn namelijk ingesleten.

• stefan001
ah, kijk, twee nuttige dingen.
@monterey: daar was ik al bang voor ;(
@leonbong: Dat is het proberen waard! Vanavond post ik mijn bevindingen :). Het is waarschijnlijk ook wel mogelijk om de schijf permanent zo op te hangen, want ik het twee 5.25 inch bays onder elkaar (het is zo'n platte kast, geen tower)

Is het mogelijk een lager nog te smeren? Ik heb nog een 170mb schijf liggen waar ik dat op kan uitproberen :P

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
stefan001 schreef op maandag 30 mei 2005 @ 14:12:
Is het mogelijk een lager nog te smeren?
Nee. Niet zonder de disk totaal te mollen.

Verwijderd

D740X zijn notoire lawaaidingen, ik heb zelf nog een 40 GB versie liggen en die maakt echt precies eenzelfde geluid als stokoude Quantum Fireballs uit van <1996. Inderdaad niet stil te krijgen, tenzij je externe dingen doet zoals een HD-silencer kopen en in elk geval proberen alle kieren/gaten in de kast dicht te stoppen. Dat scheelt ook al iets.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:50

Thandor

SilverStreak

Wat mensen met nieuwe schijven moeten doen om ze stiller te houden is goed koelen. Een schijf die altijd tegen de 50 aanloopt en bij warmere dagen richting de 58 kan gaan zal eerder stuk gaan en zal sneller een pieptoon maken B)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Ja, bij nieuwe schijven. Maar veelal gaat het om (iets) oudere schijven, gewoon uit het tijdperk dat men het nog niet zo belangrijk vond dat een PC ook stil was.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 30 mei 2005 @ 18:34:
D740X zijn notoire lawaaidingen
Ontzettend. Totaal niet te vergelijken met de nieuwere types. Als TS inderdaad een 740 heeft, dan is er echt helemaal noppes aan te doen: live with it. Of mik de disk uit het raam, dat kan natuurlijk ook.

• stefan001
Wel, ik heb hem op zijn kant gehouden, en verticaal, ondersteboven, maar het mag allemaal niks baten ;(
Thandor schreef op maandag 30 mei 2005 @ 18:37:
Wat mensen met nieuwe schijven moeten doen om ze stiller te houden is goed koelen. Een schijf die altijd tegen de 50 aanloopt en bij warmere dagen richting de 58 kan gaan zal eerder stuk gaan en zal sneller een pieptoon maken B)
Hehe, dat wist ik ook wel ;) maarja, met een tweedehands heb je het niet voor het zeggen...

Euh... het is idd een D740X-6L (7200 rpm, 2mb). Eentje met kogellager neem ik aan?

Gaten dichten kan slechts beperkt, voor de twee 5.25" bays heb ik geen klepje, dat staat dus simpelweg open. Eerst dacht ik ook wel dat het handig was, kan ik er met dubbelzijdig tape een fannetje neerzetten :P (en dat heb ik nu ook gedaan). Ik heb wel een cdromspeler (die er zelfs ook in hoort!) maar die haalde ik er juist uit, want die heb je niet nodig in een server, en anders past de fan ook niet.

Wat me wel opvalt, is dat er gewone kruiskop schroefjes in zitten! De schijven die ik tot nu toe gezien heb (voor zover ik me herinner) hebben allemaal van die zeshoekige schroefjes, torks heet het geloof ik. Zou die gast die drive al een keer gefixt hebben :?

[ Voor 5% gewijzigd door stefan001 op 30-05-2005 21:31 ]

• monterey
  • Laatst online: 30-11-2025
deze hd stil maken kun je echt vergeten helaas niets aan te doen en in welke stand je hem ook ophangt dat gierende geluid gaat echt niet weg.

maar ik zie dat je een redelijk recent systeem bezit waar al 2x 160gb sata in zit heb je hier niet genoeg
aan dat je deze oude en zeer waarschijnlijk niet echt betrouwbare hd nog wil bij hangen ???

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
't is een aparte PC waar ie die schijf in hangt...

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• stefan001
Ja, het is de bedoeling dat ie in de toekomst wat gaat routeren, enzo

[ Voor 14% gewijzigd door stefan001 op 30-05-2005 23:28 ]

• woutur
  • Laatst online: 19:41

woutur

Klauwtjes uit!

Ik heb dezelfde schijf om dezelfde reden naar Maxtor opgestuurd. 10 dagen later had ik een 80 GB exemplaar terug uit een hogere (vloeistof) gelagerde serie.

Dus het is al snel "put up or shut up" als ie nog binnen de garantie valt :)

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• stefan001
De garantie is dus het probleem heh. Nu ja, ik heb tijdelijk een 6 gb schijf in de computer zitten, ik kan de schijf wel verwisselen met een 80 gb schijf uit een andere pc hier. En dan maar hopen dat ie niet te snel stukgaat :/ (de probeemschijf bedoel ik)
Die 80 gig is trouwens ook een maxtor, die smart probleempjes heeft gekend, maar na een low level al een jaar probleemloos werkt :*)

Het is zeker het beste als die schijf niet meer gaat up-en downspinnen zeker? Oftewel is 24/7 aan het beste?

[ Voor 3% gewijzigd door stefan001 op 31-05-2005 09:45 ]

• Sjeepee
  • Laatst online: 05-03 01:08
stefan001 schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 09:43:
De garantie is dus het probleem heh. Nu ja, ik heb tijdelijk een 6 gb schijf in de computer zitten, ik kan de schijf wel verwisselen met een 80 gb schijf uit een andere pc hier. En dan maar hopen dat ie niet te snel stukgaat :/ (de probeemschijf bedoel ik)
Die 80 gig is trouwens ook een maxtor, die smart probleempjes heeft gekend, maar na een low level al een jaar probleemloos werkt :*)

Het is zeker het beste als die schijf niet meer gaat up-en downspinnen zeker? Oftewel is 24/7 aan het beste?
Voor de duidelijkhied: bij Maxtor RMA heb je geen aankoopbon nodig :*). Je moet ff bij hun online checken of die binnen garantie valt.. zo ja: dikke kans dat je een nieuwere serie krijgt (en daar hoef je je geeneens schuldig over te voelen: D740 = ellende :'()

Love Hardware!

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:18

voz

De echte kenner

Ik heb mijn defecte D740X ook ooit eens opgestuurd naar maxtor (zat 3 jaar garantie op, kun je inderdaad checken op de website) en kreeg een D740X met fluid bearing terug en die was dus wel stil! Oftewel gewoon proberen te RMA'en, kan zeker de moeite waard zijn!

Systeemspecs
PV Installatie

• stefan001
Als ik vanavond thuis ben, zal ik het serienummer eens door de site halen. Goeie tip!

Verwijderd

Ik zit hier ook nog met een D740X die ontzettend fluit maar nog wel binnen de garantie valt. Maar mijn geweten speelt me parten. :D

• stefan001
Als ik jou was zou ik die schijf terugsturen. Voor mij is het te laat :'(

Maar als ie het gewoon nog een jaartje blijft doen, ben ik tevreden :)

Vanavond ga ik (als het lukt, familie he...) het ding gewoon inbouwen en op zijn plek zetten, kijken of ik er 's nachts last van heb...

Verwijderd

Erkent de industrie fluitende lagers dan als defect? Dat lijkt me sterk.

• stefan001
Uit eerdere replys maak ik op dat dergelijke schijven kennelijk worden vervangen. Echter is die van mij al buiten de garantie, dus ik moet gewoon proberen de schijf stil te verpakken of iets in die trend. Als iemand nog suggesties heeft, hoor ik het nog steeds graag :)
ohja, vanavond lukt het niet die schijf in te bouwen, ik heb problemen met onderstaand systeem (windhoos gecrashed, vraag aub niet hoe :| )

[ Voor 22% gewijzigd door stefan001 op 31-05-2005 23:19 ]

• T4F.nl_Muad
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-02-2025
stefan001 schreef op maandag 30 mei 2005 @ 21:30:

Wat me wel opvalt, is dat er gewone kruiskop schroefjes in zitten! De schijven die ik tot nu toe gezien heb (voor zover ik me herinner) hebben allemaal van die zeshoekige schroefjes, torks heet het geloof ik. Zou die gast die drive al een keer gefixt hebben :?
Voor zover ik weet is je HD naar de knoppen op het moment dat je hem opent. De koppen zitten op enkele (tientallen) namometers boven het oppervlak. Een stofdeeltje is al snel een aantal micrometer (= 1000 keer groter dan een nanometer). Tenzij je een goede stofarme ruimte hebt thuis :P help je hem gewoon de vernieling in. Als die van jou het nog doet, is ie niet open geweest.

Linkje

• Blaxje
  • Laatst online: 21-12-2024
Ik heb hetzelfde probleem, echter met een IBM schijfje (alweer een oud model).
Mijne geeft 2 soorten piepjes :'( ; 1 constante hoge, en 1 nóg hogere die af en toe zin heeft om ff te irriteren. :P

Ook al gezocht naar een oplossing (liefst gratis), maar niets gevonden.
Tijd voor een nieuw hdd'tje dan maar. >:)

Verwijderd

ik heb nog een quantum schijf thuis liggen, en als ik me daar dus niet in vergis heeft die ook gewone standaard schroefjes ipv die zeskantige.

wel niet 100% zeker :)

@schijfissue:

RMA die hap :)

• stefan001
T4F.nl_Muad schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 23:30:
Tenzij je een goede stofarme ruimte hebt thuis :P
Thuis niet, maar op school zijn glove-boxen (kasten gevuld met argon, waarmee je mbv twee handschoenen erin kan werken), voldoen die ook? :P

• stefan001
Verwijderd schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 09:25:
ik heb nog een quantum schijf thuis liggen, en als ik me daar dus niet in vergis heeft die ook gewone standaard schroefjes ipv die zeskantige.

wel niet 100% zeker :)

@schijfissue:

RMA die hap :)
Schijf valt niet meer onder garantie...
Pagina: 1