Toon posts:

Autocad reader... bestaat er zo iets?

Pagina: 1
Acties:
  • 992 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb een oplossing nodig voor een bedrijfje,
ik heb bestanden van auto cad op diskette staan, en moet deze uit printen
ik mag geen illegale dan wel gekraakte software gebruiken.

weet een van jullie een freeware reader? ik ben al aan het zoeken geweest maar kan echt niks vinden.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

met [google=autocad viewer] kom ik al een heel eind? :?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Ik geloof er eerlijk gezegd niets van je niks kan vinden. Welke zoektermen heb je dan gebruikt?

Eerste zoekrun met google leverde mij genoeg aanknopingspunten op:
http://www.google.nl/sear...cad+reader+freeware&meta=

Als je had gezegd dat de gevonden freeware programma's te beperkt in functionaliteit zijn, zoals niet kunnen printen, inzoomen of niet kunnen openen van de nieste autocad versie, dan had ik je geloofd :)

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 21:11

CmdrKeen

Krentenboltosti

Ik gebruik daarvoor "Dr DWG LiteView", destijds van Download.com gehaald.

Bloed, zweet & koffie

• elinsen
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-03 16:33

elinsen

Fear me......

Even gegoogled, en er is vanalles te vinden, neem bijvoorbeeld als eens:

Nr.1 - Informative Graphic DWG viewer - http://www.infograph.com/products/dwgviewer/DWGdownload1.asp
Nr. 2 - http://www.bentley.com/en...iewer.htm?skid=1%2D4WRP24
Nr. 3 - http://www.download.com/F...10303573.html?tag=lst-0-1

[ Voor 147% gewijzigd door elinsen op 30-05-2005 13:11 ]

E.P.M. Linsen

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Flarrestein
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:38

Flarrestein

Superworm Jim

Voloview

HIER !!! PAK AAN

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-08 08:28
voloview of dwfviewer ?

• Masch
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Op zich is de vraag van de TS makkelijk te beantwoorden, maar ik vind het onderwerp wel een discussie waard. Ik ben zelf systeembeheerder bij een bedrijf wat ook erg vaak tekeningen in digitaal formaat krijgt aangeleverd. Deze formaten worden echter met van alles gemaakt;

- AutoCAD (van 14 t/m 2005)
- Pro Engineer
- Solid Works
- Me10
- Mastercam
- Mecanic
- noem maar een of andere exotisch programma waarmee je kan tekenen.

Nu zou je aan de leverancier van deze tekeningen kunnen vragen om ze in één bepaald formaat op te slaan (PDF bv), maar dit werkt in de praktijk niet en als leverancier ben je ook niet echt in de positie om dit te vragen van je klanten (in ons geval zijn dit vaak grote 'stugge' bedrijven, sowieso moeilijk dus).

Punt is dus dat er bij ons ontzettend veel freeware tooltjes ronddwalen waarmee je tekeningen kunt openen en afdrukken. In principe lijkt dit geen probleem, maar de meeste gebruikers zitten hier niet op te wachten. Helaas bestaat er ook niet echt een viewer waarmee dit (inlezen van alle formaten) wel mogelijk is. Zijn er hier mensen die dit probleem ook hebben en zo ja, hoe hebben jullie dat toen opgelost?

[ Voor 3% gewijzigd door Masch op 30-05-2005 13:24 ]

(\__/) Ik wist totaal niet wat hier neer te zetten....
(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

Verwijderd

En als op met google zoekt op de standaard extensies?
Ik weet dat AutoCad .dwg heeft volgens mij. Misschien dat uit de search een programma komt die het wel kan.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-08 07:21

PcDealer

HP ftw \o/

Autocad Lite?

LinkedIn WoT Cash Converter

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-08 21:32

ReLight

echo("What Now ? !")

Centrale conversie van tekeningen naar 1 middleware format.
"CEA-INT" heeft zulke inventarisatie & conversie software als pakket.

Autocad heeft zelf een gratis Autodesk viewer meen ik.

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
QuickView+ kan afaik redelijk wat formaten waaronder autocad... maar is duidelijk een viewer en niet meer dan dat.
http://www.avantstar.com/...quickviewplus8formats.pdf

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Masch schreef op maandag 30 mei 2005 @ 13:23:
Op zich is de vraag van de TS makkelijk te beantwoorden, maar ik vind het onderwerp wel een discussie waard. Ik ben zelf systeembeheerder bij een bedrijf wat ook erg vaak tekeningen in digitaal formaat krijgt aangeleverd. Deze formaten worden echter met van alles gemaakt;

- AutoCAD (van 14 t/m 2005)
- Pro Engineer
- Solid Works
- Me10
- Mastercam
- Mecanic
- noem maar een of andere exotisch programma waarmee je kan tekenen.

Nu zou je aan de leverancier van deze tekeningen kunnen vragen om ze in één bepaald formaat op te slaan (PDF bv), maar dit werkt in de praktijk niet en als leverancier ben je ook niet echt in de positie om dit te vragen van je klanten (in ons geval zijn dit vaak grote 'stugge' bedrijven, sowieso moeilijk dus).

Punt is dus dat er bij ons ontzettend veel freeware tooltjes ronddwalen waarmee je tekeningen kunt openen en afdrukken. In principe lijkt dit geen probleem, maar de meeste gebruikers zitten hier niet op te wachten. Helaas bestaat er ook niet echt een viewer waarmee dit (inlezen van alle formaten) wel mogelijk is. Zijn er hier mensen die dit probleem ook hebben en zo ja, hoe hebben jullie dat toen opgelost?
Voor het standardiseren van bestandsformaten om te bekijken ( editten is een heel ander verhaal ) hebben wij hier op de zaak gewoon 1 stelregel, iedereen heeft irfanview / acrobat reader geinstalleerd staan. Krijgt iemand een bestand binnen wat hiermee niet gelezen kan worden dan wordt het eerst naar een intern emailadres van een linux-bak gestuurd die een x aantal conversie programma's erop heeft staan ( imagemagick etc etc ) en die het dan in 3 formaten terugstuurd ( 640x480, 800x600 , 1024x768 jpg ) als dit niet genoeg is voor de medewerker stuurt deze het door naar mij en ik heb dan de nodige conversie tooltjes / freeware zooi op mijn pc staan die bijna alles kan omzetten / printen naar een pdf printer. Het vereist wat gewenning van het personeel, maar op dit moment zijn de stats ongeveer 100 verwerkingen van de linux-bak en 2 verwekingen die handmatig door mij gebeuren per week.

Maar wij hebben ook een heel duidelijke richtlijn die altijd naar onze nieuwe klanten toegestuurd wordt welke formaten wij prefereren ( en welke klanten dus ook nooit gebruiken :'( ) en welke formaten wij niet kunnen verwerken ( deze categorie is door ons ook echt niet te verwerken, dus een klant kan hier wel een bestandje in toesturen maar hier kunnen wij gewoon echt niets mee ).

Plus gewoon het feit dat wij ons personeel beveelt >:) hebben dat zij bij belangrijke dingen de klant er echt op moeten wijzen dat wij maar een aantal formaten echt goed kunnen openen, de rest wordt gedaan met conversie en dan kunnen er details wegvallen, dus of de klant het niet anders kan aanleveren. En tot nu toe werkt dit redelijk.

• Masch
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Gomez12 schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 00:18:
[...]

Voor het standardiseren van bestandsformaten om te bekijken ( editten is een heel ander verhaal ) hebben wij hier op de zaak gewoon 1 stelregel, iedereen heeft irfanview / acrobat reader geinstalleerd staan. Krijgt iemand een bestand binnen wat hiermee niet gelezen kan worden dan wordt het eerst naar een intern emailadres van een linux-bak gestuurd die een x aantal conversie programma's erop heeft staan ( imagemagick etc etc ) en die het dan in 3 formaten terugstuurd ( 640x480, 800x600 , 1024x768 jpg ) als dit niet genoeg is voor de medewerker stuurt deze het door naar mij en ik heb dan de nodige conversie tooltjes / freeware zooi op mijn pc staan die bijna alles kan omzetten / printen naar een pdf printer. Het vereist wat gewenning van het personeel, maar op dit moment zijn de stats ongeveer 100 verwerkingen van de linux-bak en 2 verwekingen die handmatig door mij gebeuren per week.
Op zich is het inderdaad een idee om via conversietools dit uit te voeren. Heb jij toevallig iets meer informatie over de manier waarop je de Linux bak hebt ingericht? Is dit een standaard oplossing of hebben jullie dit zelf 'aangemaakt'. Over het editten van deze bestanden, gelukkig hoeven onze medewerkers bijna nooit te editten. Dit zou helemaal een ramp worden.
Maar wij hebben ook een heel duidelijke richtlijn die altijd naar onze nieuwe klanten toegestuurd wordt welke formaten wij prefereren ( en welke klanten dus ook nooit gebruiken :'( ) en welke formaten wij niet kunnen verwerken ( deze categorie is door ons ook echt niet te verwerken, dus een klant kan hier wel een bestandje in toesturen maar hier kunnen wij gewoon echt niets mee ).
Ook wij hebben deze richtlijnen naar onze klanten gestuurd. Vaak gaat het wel goed en stuurt de klant zijn tekeningen in pdf formaat naar ons toe. Waar het bij ons echter vooral fout gaat is in het offerteproces. Klanten die een offerte van ons willen, willen deze offerte graag snel en sturen dan ook in allerlei formaten de tekeningen op (welke vaak niet eens helemaal af zijn, het gaat vaak vooral om een indicatie). Onze afdeling verkoop wil dan liever niet aan de aanvrager vragen of de tekening in een ander formaat opgestuurd kan worden. Mijn inziens is dit ook wel logisch, omdat het erg zonde zou zijn als je concurrent toevallig wel een tool voor inzage heeft en een offerte uitbrengt waar jij dat nog niet kunt doen.
Plus gewoon het feit dat wij ons personeel beveelt >:) hebben dat zij bij belangrijke dingen de klant er echt op moeten wijzen dat wij maar een aantal formaten echt goed kunnen openen, de rest wordt gedaan met conversie en dan kunnen er details wegvallen, dus of de klant het niet anders kan aanleveren. En tot nu toe werkt dit redelijk.
Ik kan me voorstellen dat je dit doet bij reeds bestaande klanten, maar mijn inziens moet je toch vaak aanpassen aan je klant, de klant is koning staat bij ons hoog in het vaandel.

(\__/) Ik wist totaal niet wat hier neer te zetten....
(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Masch schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 09:16:
[...]

Op zich is het inderdaad een idee om via conversietools dit uit te voeren. Heb jij toevallig iets meer informatie over de manier waarop je de Linux bak hebt ingericht? Is dit een standaard oplossing of hebben jullie dit zelf 'aangemaakt'. Over het editten van deze bestanden, gelukkig hoeven onze medewerkers bijna nooit te editten. Dit zou helemaal een ramp worden.
Dit is een eigengemaakt oplossing, theorie erachter is vrij simpel, zoek naar een perl / php / bash / weet ik veel wat voor script wat mails kan parsen en dan met de attachments iets kan doen, pas het daarna aan dat bij attachment met extensie x programma y opgestart wordt en het mailtje retour wordt gestuurd naar de afzender.
[...]
Ook wij hebben deze richtlijnen naar onze klanten gestuurd. Vaak gaat het wel goed en stuurt de klant zijn tekeningen in pdf formaat naar ons toe. Waar het bij ons echter vooral fout gaat is in het offerteproces. Klanten die een offerte van ons willen, willen deze offerte graag snel en sturen dan ook in allerlei formaten de tekeningen op (welke vaak niet eens helemaal af zijn, het gaat vaak vooral om een indicatie). Onze afdeling verkoop wil dan liever niet aan de aanvrager vragen of de tekening in een ander formaat opgestuurd kan worden. Mijn inziens is dit ook wel logisch, omdat het erg zonde zou zijn als je concurrent toevallig wel een tool voor inzage heeft en een offerte uitbrengt waar jij dat nog niet kunt doen.
Het motto klant is koning is leuk, maar als het bedrijf het logisch vind dat er niet naar een klant gecommuniceerd mag worden dat je slecht / niets met het bestand kan doen dan moet het bedrijf ook maar de kosten aannemen van het feit dat er dan ergens een nieuw personeelslid aangenomen kan worden met allerlei rare software zodat alles geopend en verwerkt kan worden, op een gegeven moment is het een keus voor het bedrijf.

En btw onze klantverhoudingen zijn zodanig vast dat wij gewoon rustig tegen een klant kunnen zeggen dat wij het in een ander formaat willen hebben met een link naar een freeware pdf-printer zodat de klant het gratis naar pdf kan omzetten als hij het wil.
[...]
Ik kan me voorstellen dat je dit doet bij reeds bestaande klanten, maar mijn inziens moet je toch vaak aanpassen aan je klant, de klant is koning staat bij ons hoog in het vaandel.
Dit is een leuk streven tot aan een bepaalde grens, dan is door het gedrag van de klant deze geen koning meer, maar gewoon een pleeschrobber. De klant is koning zolang hij zich ernaar gedraagt is bij ons veel meer het motto.
Pagina: 1