[ECS DV6AA] Vreemd probleem...

Pagina: 1
Acties:

• RealAlcatraZ
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-06 10:45
Sinds vanochtend de trotse bezitter van een ECS DV6AA dual PIII moederbord.
2 gelijke 1GHz processoren aangesloten (coppermine) maar als ik de pc opstart komt hij niet voorbij de VGA kaart.

Ik heb 2 kaarten waarvan ik weet dat ze werken getest: een AGP NVIDIA en een PCi NVIDIA, maar beiden laten alleen de VGA BIOS zien, dus wat je normaal kort ziet als je je pc aan zet, hier voorbij komt de pc niet en blijft hier gewoon op hangen.
Bij beide kaarten gebeurt dus excact hetzelfde.

Wat zou dit kunnen zijn?
Een CMOS reset heeft niet geholpen, draaien met 1 van de 2 processors (wat kan in dit mobo) en omwisselen van de processors gaf ook hetzelfde resultaat.

Kan iemand me verder helpen?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:41

Thandor

SilverStreak

Zijn de overige onderdelen nog wel goed ?
Denk daarbij aan het geheugen, de voeding etc.

Probeer overigens ook het systeem zo kaal mogelijk te maken zodat andere onderdelen geen rol kunnen spelen in het probleem :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• RealAlcatraZ
Alle andere onderdelen komen uit dezelfde kast en voeding, kortom: ik heb alleen het moederbord vervangen en er een processor bijgedaan en dat werkte allemaal 100%

Ik heb nu de CMOS jumper nog eens op reset gezet, powerkabel er uiteraard uit, batterij van het moederbord af en zo een tijd laten staan maar dat hielp niet. Die procedure heb ik nogmaals herhaald en zo staat het ongeveer een uur... Als dat niet helpt, zijn er nog andere opties?

• RealAlcatraZ
ik bedenk mij net:

zou ik de BIOS kunnen flashen zonder in DOS te komen? dus bijvoorbeeld door een toetscombinatie ofzo? Het is een AWARD bios.

• RealAlcatraZ
ik heb ook nog 2x 933 liggen.

1x933 = niet posten
2x933 = niet posten
1x1000 = alleen videobios
2x1000 = alleen videobios

geen piepjes of foutmeldingen whatsoever...

• Maku
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-02 14:56

Maku

Derp

zitten er op het mobo geen jumpers waarmee je kan aangeven of je een single of een dual setup gebruikt ?

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-08 11:01

--MeAngry--

aka Qonstrukt

RealAlcatraZ schreef op maandag 30 mei 2005 @ 15:41:
ik heb ook nog 2x 933 liggen.

1x933 = niet posten
2x933 = niet posten
1x1000 = alleen videobios
2x1000 = alleen videobios

geen piepjes of foutmeldingen whatsoever...
Iets zegt me dat het BIOS niet meer helemaal 100% is, je zou het eens extern kunnen laten flashen door flashbios.org, misschien dat het helpt. :) Anders is het mobo gewoon gaar lijkt me, of je voeding misschien te zwak.

Tesla Model Y RWD (2024) ▪︎ Daikin Altherma 3 6kW (300L SWW) ▪︎ 20x AIKO NeoStar 2S+ 465Wp ▪︎ Sigenergy SigenStor EC 10+10 (12kW + Gateway HomePro TP)

• RealAlcatraZ
Maku schreef op maandag 30 mei 2005 @ 15:43:
zitten er op het mobo geen jumpers waarmee je kan aangeven of je een single of een dual setup gebruikt ?
nee, het is gewoon zo:

single intel: alleen de 1e socket
single cyrix: alleen 2e socket
dual: wat je wil

jumpers zijn:

JP1: clear CMOS
JP2: USB/Keyboard wakeup
JP3 & 4: bit/volt set voor ROM (mag je niet wijzigen staat in de handleiding)
JP5: BIOS Flash protect
JP6: CPU frequency (auto of force 66 to 100, staat op auto, ik heb 133)
JP7: CPU frequency (auto of force 100 to 133, staat op auto, ik heb 133)
JP8: AC Resume function

geheugen is overigens ook 133Mhz

opstarten met alleen cpu('s), geheugen en videokaart verhelpt het probleem ook niet.

Voeding is 300W

moederbord ondersteunt de processors die ik testte

Intel P3-Coppermine 1.0G (256K,133MHz,FCPGA-370) Yes
Intel P3-Coppermine 933 (256K,133MHz,FCPGA-370) Yes

maar er bestond toch ook een flash optie zonder dat je pc post?

[ Voor 17% gewijzigd door RealAlcatraZ op 30-05-2005 15:54 ]

• RealAlcatraZ
als ik via flashbios een andere bios wil dan moet er wel een bios chip op mijn moederbord zitten lijkt me, ik kan dat ding nergens vinden, noch een socket waar die in zou moeten...
Er zit wel een Award Bios sticker op het moederbord, maar die zit niet op een chip ofzo...
ook in de handleiding staat niets over een bios chip

edit: zal wel een PLCC bios zijn, ik ken die dingen niet zo goed ;)
maargoed: is er iemand met een oplossing?

[ Voor 15% gewijzigd door RealAlcatraZ op 30-05-2005 16:18 ]

• RealAlcatraZ
andere 300W voeding geprobeerd en nu zie ik het energy star logo, het award bios logo en:

Main Processor: Intel Pentium III 1.0B GHz (133x7.5

en dan hangt ie weer
processors zijn goed want werken allebei afzonderlijk in een ander moederbord prima
soms komt ie wel aan memory testen toe maar dan hangt ie daar halverwege (op 8, 92 of 111mb)
ander geheugen, andere banken werkt allemaal niet, geheugen zowel pc100 als 133 geprobeerd en in verschillende groottes en die werken wel op andere systemen, zelfs op een BX chipset moederbord.
Ik kan ook de memorytest niet skippen of de bios in want dan hangt ie al.

Heb ik dan een 350 of 400W voeding nodig of kan het nog wat anders zijn?

• RealAlcatraZ
zojuist een perfect werkende 400W voeding geprobeerd en het probleem blijft excact hetzelfde,
nog eens gereset, ander batterijtje, verder dan de memtest kom ik niet (soms zelfs niet eens zo ver)

• RealAlcatraZ
iemand? ik ben nog niet verder

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-08 11:01

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Mag ik vragen wat voor merk(en) voeding je hebt geprobeerd? Een Q-tek 400W voeding doet het namelijk nog slechter dan een AOpen 300W om even als voorbeeld te nemen.
Dat je systeem al iets verder kwam met een ander type voeding wil toch ook wel wat zeggen. :)

Tesla Model Y RWD (2024) ▪︎ Daikin Altherma 3 6kW (300L SWW) ▪︎ 20x AIKO NeoStar 2S+ 465Wp ▪︎ Sigenergy SigenStor EC 10+10 (12kW + Gateway HomePro TP)

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-07 17:08
Op de Balusc server zie ik dat een p3 1000mhz slechts 28 watt max verstookt, laten we zeggen 30 watt. Aangezien je systeem het met 1 proc ook niet doet zou je dus volgens jullie moeten concluderen dat een 400watt voeding dat niet trekt.

Zelfs een 400watt dual gold fan voeding van Qtec kan nog constant 200 watt doen.

Proc: 30 watt
mobo: 10 watt??
hdd: 20 watt x2 40 watt??
vga: 40 watt??

met alleen basisonderdelen kom ik dan uit op 120 watt. Elke voeding van 400 watt kan dat leveren!

Aangezien je met een andere voeding verder komt, is het mischien de voeding aansluiting op je mobo wel, blaas deze eens uit. Je zou ook eens naar de condensators op je mobo kunnen kijken, mischien dat die bol staan? Ik denk dus dat je de voeding wel uit kan sluiten. Ik denk dat het dus je moederbord is dat je 'gezien je TS' tweedehands hebt gekocht. Sterkte ermee :)

• RealAlcatraZ
moederbord is wel getest door verkoper, ik krijg nu zijn onderdelen waarmee hij testte toegestuurd, even zien.

condensatoren zien er prima netjes uit en voedingen zijn van verschillende merken, die 400W is een codegen, de rest weer ik zo even niet uit mijn hoofd en zit alweer in andere pc's gebouwd.

Die 400W voeding staat normaal op mijn P4 2,6, processorcooler, case cooler, 4 hd coolers, 4 hd's, videokaart met 2 coolers, tv kaart, 2 netwerkkaarten, zooi usb dingen w.o. webcam enzo, sb audigy platinum ex, cd brander, dvd brander, diskdrive en nog meer zooi en ik heb nog nooit een tekort gehad, moet een p3 waar verder nog niets op aan zit het toch zéker op redden...
Pagina: 1