[Indesign] 2 Masterpages en daar door layer probleem

Pagina: 1
Acties:

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 21:05

we_are_borg

You will Comply

Topicstarter
Ik ben momenteel bezig met Indesign en met behulp van Masterpage en layers een layout aan het maken. Mijn probleem is als volgt;

Ik heb 2 masterpages genaamd Links en Rechts, ik heb bij links layers aangemaakt tot alles overzichtelijk blijft. Nu ga ik naar de rechter masterpage en bij de layers staat alle layers van links, maar deze zijn niet zichtbaar op deze masterpage. Alleen als ik de een layer uitschakeld die van links is en ik ga terug naar de linker masterpage dan zie ik de layer niet meer aangezien ik deze op de andere masterpage is uitgeschakeld.

Beide masterpages staan niet in koppeling met elkaar dat heb ik nu net nog gecontrolleerd. Is er een mogelijkheid om de layers toch te scheiden zodat je op de linker masterpage niet de andere layers ziet van de rechter masterpage.

Ik kan ook de layers zoals bij Photoshop groeperen in een map zodat je weet wat wel en niet bijelkaar hoort. Nu kan je het met kleur doen maar een map met de lagen erin is gemakkelijker.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:01

Sabbi

je denkt aan mij.

Wat je wilt kan niet / hoeft niet.

Layers zijn niet te definieren per master-page. Layers omvatten alle pagina's van je document, inclusief de master-paginas. Een element kan overal staan en kan in elke layer. Nu zijn layers wel bedoelt om te groeperen, maar niet om het zo overzichtelijker te maken (dit is wel een bijkomend voordeel) Layers gebruik je om de stacking order te bepalen (welke dingen over elkaar heenvallen ed) en om snel bepaalde groepen te kunnen bewerken/showhiden/enz zonder andere dingen mee te nemen. Het is ook helemaal niet nodig om bv kantlijnen van verschillende pagina's in andere layers te zetten, het is juist handig om ze in een gezamelijke layer te hebben, zo kan je altijd waar je ook bent ze snel aanuit zetten / omhoog omlaag slepen, enzovoorts...

[ Voor 4% gewijzigd door Sabbi op 30-05-2005 12:59 ]