Toon posts:

Videokaart of Mobo kapot; diagnose??

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Het is mij dus ook overkomen: Geen beeld meer. En hoe los je dat op?

Volgende is de configuratie:
Asus A8N-SLI Deluxe nForce4 SLI
Gigabyte Geforce 6600GT GV-NX66T128VP
BenQ LCD: 937S+ (aangesloten met DVI)

Configuratie circa 3 weken in elk gesleuteld en werkt fantastisch. Vanochtend spelletje gespeeld. Liep opeens vast en met een harde reset opnieuw geboot.

Beeldscherm geeft aan 'no signal'.
Na meerdere pogingen, beeld aan gesloten op andere (portable) PC. Beeldscherm werkt dus dat is het probleem niet.

Daarna DVI kabel vervangen door 'normale' kabel (D-Sub). Bij het booten komen er allerlei lijnen op beeld met vaag erdoor heen tekst. Ik kan het niet lezen, maar lijkt op de normale tekst die verschijnt tijdens het booten. Daarna verschijnt wederom op beeld "no signal'.

Ik meen me te herinneren dat ik ook de floppy-drive hoor aanslaan. Dat suggereert dat het booten niet goed loopt.

Hebben jullie advies hoe ik kan bepalen of het probleem bij het mobo of bij de videokaart ligt?
Hoe kan ik het beste verder gaan. Zonder beeld is het wel heel lastig werken. Ik heb helaas niet een mogelijkheid om mijn videokaart in een andere pc te proberen.

SummitMan

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-08 22:08

voz

De echte kenner

Vreemde lijntjes en dergelijke duidt meestal op een defect in de videokaart, maar zeker weten doe je pas als je het test.

Oftewel je ontkomt er toch niet aan dat je ofwel een andere videokaart in je PC moet testen, of je videokaart in een andere PC!

Systeemspecs
PV Installatie

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gelukkig in safe mode kunnen opstarten. Tussen de vele lijntjes door kan ik nog iets lezen, maar niet veel.

Ik heb geprobeerd een Restore in WXP uit te voeren, maar dat heeft niet geholpen. Het is dus geen OS probleem, maar hardware. Ik probeer nog wel uit te zoeken of het MOBO of videocard is. Aangezien ik echt geen mogelijkheid heb om de videokaart in een andere PC uit te proberen, probeer ik via mijn huidige configuratie (met zeer slecht beeld) de diagnose te stellen.
  1. Als ik via control panel\display.... naar de properties van de NVidia Geforce kijk dan zegt dit "Status is not available".
  2. Als ik via accessoires naar system information ga dan zegt deze "adapter not available'
Toch kan ik wel wat op beeld zien (al is het slechte kwaliteit). Hoe kan dat??
Ik begrijp dat in safe mode niet alle hardware beschikbaar is. Ofwel kan ik dus niet met 100% zeggen dat de videocard kapot is. Klopt dat??

Ik heb ook gedacht dat ik de videocard in de 2e SLI sleuf zou kunnen stoppen, maar de handleiding zegt specifiek dat de monitor alleen aangesloten dient te worden op de kaart die in de 'blauwe' SLI sleuf geplaatst is.

Heeft er iemand nog een andere truc voor mij om uit te zoeken of het mobo of de videokaart kapot is?

Bijvoorbeeld een diagnose programma dat in SAFE mode kan draaien?

Overigens geeft ook de ASUS Postreporter geen melding van een 'system failed VGA test'. Wat houdt dat in: 1) dat de kaart wel goed is? 2) de het moederbord niet goed is en dit niet goed kan testen?

Op mijn videokaart zit een connector. Ik vermoed dat dat voor een jumper is. Kan iemand bevestigen of daar inderdaad een jumper op hoort te zitten? En of deze leeg moet zijn?

Het typische is, dat ik in safe mode wel een volledige Windows XP start krijg. Als ik in normal mode opstart, wordt Windows XP wel gestart, maar loopt deze vast en krijg in een zwart beeld en vervolgens zegt de monitor "no signal detected".

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Je videokaart is waarschijnlijk naar zn grootje, garantie claimen?

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
En anders test je de videokaart ff in een andere pc ofzo.

Verwijderd

het lijntjes gezeik herken ik. was bij mij altijd drivers :S

Verwijderd

Topicstarter
DaMasterNPut en anderen,

Bedankt voor jullie reacties.
Ik sluit de driver uit. Ik heb namelijk in safemode een restore kunnen uitvoeren van een paar dagen geleden. In die periode werkte de configuratie als een zonnetje.

Zoals meerdere van jullie suggereren, zou ik graag de videokaart in een andere pc willen proberen, maar ik heb helaas niet veel mogelijkheden daarvoor. Er zijn sowieso in mijn vriendenkring weinig personen die een mobo met SLI slot hebben. Dus dat maakt het lastig.

Ik heb nog wel in safemode de systeem informatie kunnen opslaan en op een andere pc kunnen bekijken, maar daar vond ik niets geks in.

Er werd wel iets gemeld over de videokaart, met name dat daar bepaalde informatie niet beschikbaar was, maar dat komt volgens mij omdat er in safemode wordt opgestart.

Mocht iemand van jullie een goede diagnostiek suggestie hebben (behalve de goed bedoelde test van mijn v-card in een andere pc), dan lees ik dat graag.

• Sir_G-nius
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-08 18:03

Sir_G-nius

- - -

Ik ken dit probleem...
Ik had een half jaar geleden een x800pro (geen NVidia dus, maar het komt op het zelfde neer).
Deze had ik een week, 's ochtends gegamed. wat wezen eten. Kwam terug PC zat vast, ik ook harde reset. PC start op met allemaal rode en witte blokjes in beeld. Begint windows te laden en de blokjes worden groen.

Dus ik nog een paar keer resetten en het werd steeds erger. Ik andere kaart geprobeerd en dat werkte wel gewoon. Dus videokaart kapot.
Ik opgestuurd bleek het geheugen kapot te zijn.

Ik denk dat dit bij jouw ook het geval is.

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-08 07:04
Je videogeheugen is stuk, neem dat maar van mij aan. PCI-express testen is idd een beetje lastig vaak. Als ik jou was zou ik gewoon garantie claimen

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties,
Ik zal de videokaart inderdaad maar retourneren.

Ik zit alleen nog met 1 vraag. Waarom is het wel mogelijk dat de PC in safemode de gehele Windows opstart procedure doorloopt en gewoon beeld geeft (met strepen), maar dat in 'normal mode' de windows opstart procedure niet afmaakt en blijft hangen (of zelfs reboot)?
Pagina: 1