Toon posts:

Glasvezel aanleggen volslagen overbodig

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ADSL naar 100 Mb/s

(P7) Glasvezel aanleggen lijkt volslagen overbodig te worden met een nieuwe DSL-standaard: VDSL2.
De Internationale Telecomunie (ITU) in Genève, waarin alle landen zijn verenigd, maakte vrijdag met blijdschap de nieuwe standaard bekend.

Het gaat om de 'Very fast' dan wel 'Very high-speed' dan wel 'Very-high-bit-rate digital subscriber line 2 (VDSL2) waarmee snelheden mogelijk worden tot 100Mb/s.

De standaard betekent dat er standaard-apparatuur komt van producenten als Alcatel, Lucent en Ericsson. De apparatuur zal dan goedkoper worden voor DSL-exploitanten zoals KPN, en per leverancier uitwisselbaar.

KPN heeft voor eind 2005 een VDSL-proef aangekondigd en zet op korte termijn in op ADSL2+, omdat voor VDSL aanpassingen in wijkkasten nodig zijn en er meer glasvezel naar die kasten moet. ADSL2+ heeft een maximum downloadsnelheid van 24 megabit per seconde en een uploadmaximum van 3 megabit per seconde, terwijl KPN een gemiddelde downloadsnelheid belooft van 12Mb/s.

Belgacom is de enige Europese partij die VDSL aanbiedt, in beperkte gebieden. Ze garandeert een snelheid van 9 Mb/s.

De tv-kabel komt, met experimenten van onder meer Essent Kabelcom, tot 50Mb/s snelheid met Ethernet to the Home, waarbij geen modem nodig is. Pc's en andere apparatuur kunnen zo ingeplugd worden.

http://www.planet.nl/plan...ontentid=582690/sc=e20d6e

:)

Verwijderd

mwach, uiteindelijk zit er aan koper wel een grens. en dan moet je toch over op glasvezel. dus ik zou zeggen: leg maar aan. liever meteen investeren in iets nieuws dan eerst met de huidige manier doormodderen en later toch iets nieuws moeten.

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:33
Ik zie het doormodderen niet zo. Als ze nou een fysiek netwerk tussen koper en netwerk in willen gaan leggen.. Een soort GPRS maar dan door de voortuin getrokken zou het weggegooid geld zijn. Dan idd. direct glasvezel. Maar zolang koper het doet (en ik klaag niet over 100 Mb :P ) is het best.
En weet wel dat ook te vroeg investeren een vorm van geld weggooien is (met rente en zo, je kent 't wel).

Verwijderd

mja da's ook weer waar. misschien moeten we het maar aan de deskundigen overlaten.

ben wel een beetje bevooroordeeld, heb zelf errug goede ervaringen met glasvezel tot in de woonkamer :P

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Topic titel is een beetje misleidend helaas.

lees ook dit eens:(de bron van de bron)

http://www.itu.int/newsroom/press_releases/2005/06.html

Het gaat erom dat dus het allerlaatste stukje (van de schakelkast tot de woonkamer) er geen glasvezel hoeft te komen. Echter VDSL (2) is bedoeld voor korte afstanden. dat betekent dat de laate paar honder meter snel zijn over koper, maar dat de schakelkast (meer schakelkasten per centrale) WEL aanpassingen moet hebben.

Of in het artikel: glasvezel tot de drempel van een groot kantoor, en dan over bestaande bekabeling (als ik het goed lees). scheelt boren.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-11-2025
hartstikke leuk al die hoge download snelheden, maar ik zou graag dan ook een wat hogere upload zien. Zeker als straks VOIP een beetje standaard wordt, dan ga je toch echt wat meer upload nodig hebben (spraakdata versturen) en je wilt ook zonder te veel lag online kunnen gamen, dus aan een enkele mbit upload hebben we straks echt niet genoeg.
Ik vond vroeger bij ADSL die upload ten opzichte van de download al wat aan de lage kant, en die verhouding wordt steeds schever getrokken met die nieuwe standaarden.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

-krekel- schreef op maandag 30 mei 2005 @ 11:29:
zien. Zeker als straks VOIP een beetje standaard wordt, dan ga je toch echt wat meer upload nodig hebben (spraakdata versturen) en je wilt ook zonder te veel lag online kunnen gamen, dus aan een enkele mbit upload hebben we straks echt niet genoeg.
voor VOIP heb je iets van 10-15 kilobyte /s nodig. Dat kan al met de meest light/go/start aanbiedingen die er nu zijn. En LAG is toch echt iets anders dan megabytes per seconden tenzij je je eigen server met meer dan 64 gebruikers wil draaien.

Nee, veel upload is voorlopig vooral nuttig voor streaming video en servers thuis.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• daniel_ev
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-01 00:20
Ik denk eerlijk gezegd dat dit een prima tussenoplossing is. Gewoon nog even vijf jaar doormodderen met ADSL2+ en VDSL varianten, en dan gewoon in één keer door naar wimax. Aanleggen van een nieuw fysiek netwerk is volkomen overbodig als de snelheid van een draadloze verbinding snel genoeg is.

Toch?

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:11
En iedereen maar zeuren over straling...doe mij maar lekker een vaste verbinding. Dan heb je nog iets wat je vast kan houden :z en betaal je niet zoveel aan de kosten van de frequenties

[ Voor 19% gewijzigd door Vinnienerd op 30-05-2005 12:09 ]

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:33
Ach, als ze nou in iedere wijk waar het riool vernieuwd wordt meteen een stel lege buizen meeleggen, dan kunnen we altijd nog zien wat daarin kan als koper niet meer volstaat.

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:23

defiant

Moderator General Chat
Het verhaal dat glasvezel onnodig is tot de eindgebruiker is, is vooral een verhaal verteld door de mensen die producten aanbieden cq maken voor de kabel/adsl markt.
Qua betrouwbaarheid en veelzijdigheid/snelheid van diensten is glasvezel onverslaanbaar.

Of glasvezel daadwerkelijk op korte termijn aangelegt dient te worden is natuurlijk de vraag, aangezien het erg duur wordt. Maar op de lange termijn kan je denk ik niet om glasvezel heen.

Het nadeel van de huidige situatie, is dat het nu erg lang duurt voor er een infrastructuur is die alle dingen die men ons heeft voorgehouden in het "digitale tijdperk" mogelijk maakt. Technieken zoals HDTV, video on demand, etc komen nauwelijks van de grond, met richt zich alleen op een zeer beperkt "aanbod" en niet op interactiviteit (daar is de infrastructuur ook niet geschikt voor nog).

Dat mensen massaal films en series illegaal downloaden moet toch een teken aan de wand zijn wat voor een legale markt er open ligt om te benutten. Het success van itunes is zeker herhaalbaar voor films en series.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-02 07:43

LauPro

Prof Mierenneuke®

Eerder is eerlijk, glasvezel is ook niet ideaal, met name omdat je bij een breuk relatief lang bezig bent met herstelwerkzaamheden (elke vezel moet je opnieuw aan elkaar 'lassen'). Maar hoe je het ook wend of keert, glasvezel is gewoon de toekomst. Glasvezel is een medium dat in principe een onbeperkte capaciteit heeft.

Economisch is het echter niet verantwoord om nu alle koperkabels af te schrijven of uit de grond te trekken bij wijze van spreken. Ik weet niet precies wat de gemiddelde levensduur is van een kabel, maar ik kan me voorstellen dat is een 50 jaar is. Als je nu bijvoorbeeld KPN glasvezel aan laat leggen dan zullen ze al die prijzen meenemen in de afschrijvingen. Wat het nog weer extra kostbaar maakt.

Daarbij is het nog even wachten om bijvoorbeeld betaalbare 96-poorts glasvezelswitches. In die aantallen praat je al snel. Nu zit je vaak op enkele tienduizenden euro's, terwijl de 100Base-T variant er voor een paar duizend al euro is.

Overigens vraag ik me af hoeveel mensen nu werkelijk 10 Mbit of 100 Mbit gaan afnemen, je zal dat ongetwijfeld moeten combineren met telefonie en televisie. Iets wat het weer extra lastig maakt om het te verkopen.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

-krekel- schreef op maandag 30 mei 2005 @ 11:29:
hartstikke leuk al die hoge download snelheden, maar ik zou graag dan ook een wat hogere upload zien. Zeker als straks VOIP een beetje standaard wordt, dan ga je toch echt wat meer upload nodig hebben (spraakdata versturen) en je wilt ook zonder te veel lag online kunnen gamen, dus aan een enkele mbit upload hebben we straks echt niet genoeg.
Ik vond vroeger bij ADSL die upload ten opzichte van de download al wat aan de lage kant, en die verhouding wordt steeds schever getrokken met die nieuwe standaarden.
Die 100mbit is zowel up als down, ik zie niet in wat er dan schever getrokken word.

zoals al op de frontpage te lezen viel:
e International Telecommunication Union (ITU) heeft zijn werk aan de technische specificaties van de VDSL2-standaard afgerond. VDSL2 is de opvolger van VDSL en een nieuwe variant op al bestaande DSL-standaarden die hoge datasnelheden over telefoonlijnen mogelijk maken. Op dit moment worden de telefoonnetten in België en Nederland al aangepast voor VDSL. Waar de laatste nog een maximale snelheid van 52Mbit haalt, zou VDSL2 zo'n 100Mbit moeten kunnen leveren, zowel downstream als upstream.

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:23
LauPro schreef op maandag 30 mei 2005 @ 16:57:Economisch is het echter niet verantwoord om nu alle koperkabels af te schrijven of uit de grond te trekken bij wijze van spreken. Ik weet niet precies wat de gemiddelde levensduur is van een kabel, maar ik kan me voorstellen dat is een 50 jaar is. Als je nu bijvoorbeeld KPN glasvezel aan laat leggen dan zullen ze al die prijzen meenemen in de afschrijvingen. Wat het nog weer extra kostbaar maakt.
De kabel boer die 2 weken geleden de kabels bij ons in de straat vervangen heeft wist te vertellen dat dit plan74 was, en 1 van de oudste kabel netwerken van Nederland. Hij vertelde ook dat het meeste al vervangen was de afgelopen jaren. De kabels die hij nu de grond in stampte gaf hij niet langer dan een jaar of 10 "door al die bezuinigingen, is het meer plastic dan echte kabel" was zijn uitspraak ;).

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-02 16:45

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Tegen die tijd dat VDSL2 een feit is, hebben de kabelmaatschappijen Eurodocsis 2.0 geimplementeerd, dat maximaal 200Mbit UP en 200Mbit DOWN kan. DSL zal achter het net vissen, de kabelmaatschappijen hebben een erg lange adem. Vraag me alleen af wanneer het voor de telefoonlijn afgelopen zal zijn. Ik verwacht dat Eurodocsis zal overwinnen op DSL.

[ Voor 8% gewijzigd door I_stealth_I op 30-05-2005 18:36 ]

/dev/null

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:23
I_Stealth_I schreef op maandag 30 mei 2005 @ 18:35:
Tegen die tijd dat VDSL2 een feit is, hebben de kabelmaatschappijen Eurodocsis 2.0 geimplementeerd, dat maximaal 200Mbit UP en 200Mbit DOWN kan. DSL zal achter het net vissen, de kabelmaatschappijen hebben een erg lange adem. Vraag me alleen af wanneer het voor de telefoonlijn afgelopen zal zijn. Ik verwacht dat Eurodocsis zal overwinnen op DSL.
Docsis 2.0 kan toch maar 30/30Mbit aan? 3.0 Docsis 3.0 gaat volgens de (nog niet def.) specs tot 200/100Mbit.

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-02 15:03

qless

...vraag maar...

I_Stealth_I schreef op maandag 30 mei 2005 @ 18:35:
EuroDocsis 2.0 is maximaal 50 down, 30 up.
EuroDocsis 3.0 gaat idd iets doen van 100 up en down.

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Pagina: 1