Toon posts:

een paar vragen over overspannnings beveiligingen

Pagina: 1
Acties:
  • 487 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dat er al veel vergelijkbare draadjes zijn geweest, maar er zijn nog enkele vragen die ik graag beantwoord wil hebben.

Een overspanningsbeveiliging zorgt bij mijn weten ook voor het stabiliseren van het elektriciteit toevoer, als die dat doet schakelt de aardlek schakelaar zichzelf niet uit? (ivm (mogelijke) lekstroom op de aarde draad)

Wat doet een overspanningsbeveiliging exact met een (iets) te hoog voltage, laat ik zeggen 250 V?

In welke gevallen zal een overspanningsbeveiliging er direct voor zorgen dat de aardlek schakelaar zichzelf uitschakeld?

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:29
Volgens mij zorgt een overspannings beveiliging niet per definitie voor het stabaliseren van de spanning. Natuurlijk zijn er wel stekkerdozen, bij computer speciaalzaken, die deze functionaliteit wel hebben.

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-02 12:05
Een aardlek schakelaar schakelt uit als er een bepaalde hoeveelheid stroom over de aarde draad loopt.
Dat duid vaak op een kapot apparaat.

Je hebt bij overspanningsbeveiliging meerdere beveiligingen.
Er zijn die er gewoon uit vliegen. Hierdoor zal je het apparaat weer moeten inschakelen.

Je hebt er ook die de uitgaande spanning op 230V houden, zoals bijvoorbeeld een UPS.
Deze compenseert pieken en dalen.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:29
Volgens mij werkt een aardlek schakkelaar niet door te meten hoeveel "stroom" er over de aarde draad loopt, maar hoeveel elektronen er binnen komen en er weer terug gaan. Als het laatste aantal kleiner is als het eerste lekt er dus "stroom" weg en verbreekt de aardlek de stroomkring.

• Remco

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag me af, word er alleen spanning gelekt of ook stroom?

Is er nog ergens een overzicht van (bijna) alle soorten apparaten, met hun functies erbij, werkwijzes en oorzaak --> gevolg tabellen.

Wat ik me ook afvraag is, stel dat er 241 V op het net staat. Wat doet doen die apparaten dan, brengen ze dat omlaag, doen ze niks of gooien ze de stroomvoorziening van het hele huis eruit?

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-02 16:32

mvds

Totally awesome!

Er zal alleen stroom gelekt worden :) En de apparaten doen er verder niks mee, hun voedingsgedeelte is gemaakt voor een bepaald gebied (100-240Volt bijv) en zolang de netspanning daartussen blijft zal het goed gaan, zal de netspanning buiten dat gebied gaan zal het apparaat niet werken, en dan afhankelijk van te hoog of te laag zal ie misschien nooit meer werken...

Verwijderd

Topicstarter
Maar een overspanningsbeveiliging heet toch een overspanningsbeveiliging omdat het beschermd tegen te hoge spanning?

EDIT: zijn er apparaten die per definitie niks doen wat de aardlekschakelaar doet uitschakelen en toch tegen te hoog voltage beschermen?

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2005 12:28 ]

• Remco
ja, een UPS

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-02 13:48
De meeste overspanningsbeveiligingen werken met een varistor, een soort weerstand die in waarde sterk verlaagt als de spanning stijgt, de extra spanning wordt dan in warmte omgezet.

Kijk maar eens hier, daar staat het goed uitgelegd: http://www.euronet.nl/~mg...lter/nl_netfilter_bg.html

[ Voor 28% gewijzigd door Pino op 30-05-2005 13:03 ]

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

Verwijderd

Topicstarter
Zijn er (kleine) apparaatjes die op batterijen werken en een waarschuwing (geluid) geven als de er geen netspanning is?

• Remco
Verwijderd schreef op maandag 30 mei 2005 @ 18:18:
Zijn er (kleine) apparaatjes die op batterijen werken en een waarschuwing (geluid) geven als de er geen netspanning is?
wederom een UPS.
http://www.apc.com/products/category.cfm?id=12

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoelde een klein los apparaat dat je in een stopcontact kan drukken of iets dergelijks.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 30 mei 2005 @ 22:37:
Ik bedoelde een klein los apparaat dat je in een stopcontact kan drukken of iets dergelijks.
probeer eens 5 minuten runtime uit een paar penlites te halen.. gaat niet lukken ;)
de reden dat ups units "groot" zijn is ivm de accu's en de enorme trafo die erin zit..

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 30 mei 2005 @ 22:45:

probeer eens 5 minuten runtime uit een paar penlites te halen.. gaat niet lukken ;)
de reden dat ups units "groot" zijn is ivm de accu's en de enorme trafo die erin zit..
Dat bedoelt-ie niet...hij bedoelt iets wat waarschuwt op het moment dat de netspanning wegvalt.

Zoiets kun je simpel zelf maken;
Een 3V piëzo-buzzer, via het NC-contact van een 230V-relais aangesloten op 2 penlites.
De spoel van je relais op de netspanning, en voila; zodra de netspanning wegvalt, valt je relais af en zal je buzzer herrie beginnen te maken.
Pagina: 1