Toon posts:

Athlon64 systeem met focus op stilte

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga binnenkort een nieuw systeem kopen.
Mijn huidige pc maakt best wel wat lawaai vind ik,
dus ik heb besloten van deze keer extra aandacht te besteden aan dingen zoals zuinigheid, geluidproductie en warmteproductie.
Ik had deze setup voor ogen:

* Asus A8N-E nForce4 Ultra mobo
* AMD Athlon64 3000+ Venice core
* Corsair ValueSelect PC3200 CL2.5 1024mb (2x512mb)
* Western Digital 160gb Raid Edition (8mb cache, FDB)
* Leadtek PX6600GT TDH Extreme (1120mhz mem, 550mhz core)
* Antec Lifestyle Sonata case met 380watt Antec PSU (met twee 120mm casefans)

Lijkt me wel een leuk setje, goeie prijs/kwaliteit verhouding.
Nou vraag ik me af: zou een systeem met deze componenten redelijk stil zijn?
Het hoeft niet ABSOLUUT stil te zijn natuurlijk, een zeer licht zoemen ofzo zou wel mogen.
Voor het systeem ECHT stil te maken dacht ik aan deze cooler-upgrades:
* Zalman CNPS7000B-AlCu voor de cpu
* Zalman VF700AL-CU voor de videokaart
* Zalman ZM-NB-47J voor de northbridge op het moederbord

Een pc heb ik al wel in elkaar gestoken in het verleden, ook cpu koeler geinstalleerd enzo, dus dat is geen probleem.
Maar waar ik wel een beetje bang voor ben is die videokaart koeler en northbridge koeler.
Want dan moet je dus de aanwezige standaard koeler er af halen, om dan de nieuwe te installeren.
En dat vind ik toch maar een riskante onderneming?
Want ik neem aan dat je dan de aanwezige koelpasta moet verwijderen, kern schoonmaken enzo, nieuwe koelpasta er op doen...
Ook twijfel ik om voor een MSI Neo4 Platinum te gaan ipv het Asus bord.
De MSI is wel 30 euro duurder, en qua functies volledig hetzelfde...
Ik zou misschien eerder de MSI nemen omdat ik gehoord heb dat de Asus nogal lawaaierig is?
Enige opmerkingen zijn van harte welkom :-)
Gamen zal ook op het systeem gebeuren, dingen zoals Doom 3 en HL2 enzo.
Ik neem aan dat ik die 2 games toch op highest quality, 1280x1024 vlotjes kan draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMike
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-03-2024
Ja, dat moet zeker wel lukken alleen zou ik zelf voor een iets krachtiger voeding gaan. Bv. Tagan 480 watt of een andere goede 400+ watt voeding. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Die asus is wat lawaaierig door de northbridge HSF, maar die vervang jij al dus is er geen reden om voor het duurdere MSI bord te gaan. Verder ziet het er uitstekend uit, door de C&Q techniek van de CPU zal je processor koeler heel zacht draaien of zelfs stil staan tijdens licht werk, en die Zalman koeler voor de videokaart is ook ontzettend stil.

Games zullen goed kunnen draaien, een 6600GT is een erg snelle kaart die, zeker met die Zalman, goed over te clocken valt. Verder heb ik met de kast geen ervaringen, maar met Antec PSU's wel, ze zijn heerlijk stil en geven nette spanningen af, jammer genoeg worden ze wel erg warm.

[ Voor 30% gewijzigd door AtleX op 30-05-2005 11:01 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarenplank
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-01-2020
Verwijderd schreef op maandag 30 mei 2005 @ 10:54:
Maar waar ik wel een beetje bang voor ben is die videokaart koeler en northbridge koeler.
Want dan moet je dus de aanwezige standaard koeler er af halen, om dan de nieuwe te installeren.
En dat vind ik toch maar een riskante onderneming?
Want ik neem aan dat je dan de aanwezige koelpasta moet verwijderen, kern schoonmaken enzo, nieuwe koelpasta er op doen...
Hmm volgensmij volstaat het als je gewoon wat extra koelpasta er over smeert, alles netjes bedekt en dan gewoon de nieuwe cooler er op plaatsen. let wel heel goed op de nieuwe cooler of deze goed past. van lopen boren/slijpen op een video kaartje zou ik de kriebels krijgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een krachtigere voeding?
Denk niet dat dat nodig is hoor.
Heb met zo'n online PSU-calculator mijn verbruik uitgerekend, en ik kwam zelfs niet aan 300watt.
Dus ik denk dat een 380watt voeding zeker genoeg is, aangezien Antec toch erg goede spullen maakt voor zover ik weet.
Nog een klein vraagje: is die nForce4 northbridge wel te koelen met zo'n zalman passive koelertje?
Want misschien wordt het dan echt wel te heet, en blaas ik m'n mobo op ofzo :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2005 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjobiscity
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-10 19:57
waarom neem je niet een passief gekoelde 6600gt als die van gigabyte? scheelt je weer gesleutel..
die heb ik ook en maakt geen geluid.

[ Voor 147% gewijzigd door sjobiscity op 30-05-2005 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sjobiscity schreef op maandag 30 mei 2005 @ 11:03:
waarom neem je niet een passief gekoelde 6600gt als die van gigabyte? scheelt je weer gesleutel..
Ja daar had ik ook al aan zitten denken.
Maar ik heb gehoord dat die dingen bijna 100 graden worden ofzo,
en dat is vast niet goed voor de levensduur van het kaartje!
Dus dan ga ik liever voor die snelle Leadtek met zo'n Zalman beestje erop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Verwijderd schreef op maandag 30 mei 2005 @ 11:02:
Een krachtigere voeding?
Denk niet dat dat nodig is hoor.
Heb met zo'n online PSU-calculator mijn verbruik uitgerekend, en ik kwam zelfs niet aan 300watt.
Dus ik denk dat een 380watt voeding zeker genoeg is, aangezien Antec toch erg goede spullen maakt voor zover ik weet.
Nog een klein vraagje: is die nForce4 northbridge wel te koelen met zo'n zalman passive koelertje?
Want misschien wordt het dan echt wel te heet, en blaas ik m'n mobo op ofzo :)
Ik zou wel een andere voeding nemen. Ik heb een tijdje geleden ook voor de gein eens mijn gebruik berekent en kwam al vrij eenvoudig tot 380 watt..

Waarom ga je trouwens niets voor een A8V als je een passieve NB wilt?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Ik zou toch voor een tagan 480 u-22 gaan. Komt uitstekend uit de testen, levert echt veel power en alles zit er op en eraanl. Bovendien is deze echt heel stil te noemen. De zalman 7000b komt er op de stilste stand nog boven uit.

Verder zou ik voor de Zalman CNPS7000B-CU gaan. Inderdaad deze is wel een stuk zwaarder, maar op de manier hoe deze(makkelijk) wordt bevestigd is dit geen probleem. Zelfs niet op socket a(462) zoals ik hier heb. Deze koperen versie is ook 1á2 graden kouder dan de aluminium versie.

Voor het geheugen zou ik 2x512 twinmos pc 3200 speed premium nemen. Op komplett.nl heb je de keuze uit ch5 en bh5 geheugen chips erop. Het verschil is maar 2 euro. Natuurlijk neem je dan de bh-5 chips, deze lopen met genoeg volt(3.2~3.4) echt wel makkelijk op 250mhz(500ddr) cas 2-2-2-5-11(lage latencies waar AMD cpu's hard op gaan) Dit geheugen is veel goedkoper dan corsair. De pc3500 versie heeft alleen maar bh-5 chips, maar gaat niks hoger dan pc2700 met bh-5 chips bijvoorbeeld. Daarom kan je op komplett.nl echt kiezen tussen de chips die eropzitten en dat is handig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MrBarBarian schreef op maandag 30 mei 2005 @ 11:06:
[...]

Ik zou wel een andere voeding nemen. Ik heb een tijdje geleden ook voor de gein eens mijn gebruik berekent en kwam al vrij eenvoudig tot 380 watt..

Waarom ga je trouwens niets voor een A8V als je een passieve NB wilt?
Ja maar zoals ik al zei, ik heb ook mijn verbruik berekent,
en ik kwam op 250 watt uit...
Dus dan is een 380 watt van Antec echt wel genoeg.
Het is niet alsof ik een Prescott erin steek met een 6800Ultra hé :)
In verband met de A8V: ik heb liever geen VIA chipset.
Heb er tot nu toe alleen nog maar slechte review van gelezen.
Via heeft de boot gemist als het op socket939 chipsets aankomt.
En ik ben een linux/bsd gebruiker, en heb positieve ervaringen met nvidia linux-drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee dat gaat niet lukken met dat systeem alles vlekkeloos draaien op 1280 > ik heb een 6800GT en amd3800 (winchester clocked dan ;)) en hl2 > draai ik op 1280 alles open en dan kan het gewoon maar soms dropped fps nog hard en dit systeem zal dat echt niet kunnen met 70+ fps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjobiscity
ik heb trouwens asus a8n force4 de luxe passief gekoeld met zo'n prachtige blauwe passieve cooler. (nog een kut werk om die er goed op te krijgen trouwens. of die cooler eraf te halen, ik heb de veertjes uiteindelijk doorgeknipt, maar door de kracht kraste het bijna m'n mobo.)
maarja ik hoor alsnog een aardige zoom van m'n coolermaster voeding, en m'n maxtor hdd geeft welis wat geratel, die moet ik dus nog maar is dempen en een passief gekoelde voeding erin zetten.
ik heb van m'n cavalier 3 trouwens wel 2 case coolers, maar de temperatuur blijft prima, en die 2 fans hoor je echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou zelf een andere hardeschijf nemen.
De Western Digital 160gb Raid Edition is een goed merk.
Alleen het idle geluid is nogal irritant. (seek and write is wel stil)
(mijn ervaring met andere wd hardeschijven)

Je zou de nieuwe samsung hd's kunnen proberen.
Of de maxtor diamond max plus 9. (idle geluid is erg stil alleen seek and write zijn wat luider dan de WD.

(Ik schaf zelf binnen kort 2 samsungs aan)

En waarom neem je niet de cnps7700Cu cpu koeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ToFast schreef op maandag 30 mei 2005 @ 11:06:
Ik zou toch voor een tagan 480 u-22 gaan. Komt uitstekend uit de testen, levert echt veel power en alles zit er op en eraanl. Bovendien is deze echt heel stil te noemen. De zalman 7000b komt er op de stilste stand nog boven uit.

Verder zou ik voor de Zalman CNPS7000B-CU gaan. Inderdaad deze is wel een stuk zwaarder, maar op de manier hoe deze(makkelijk) wordt bevestigd is dit geen probleem. Zelfs niet op socket a(462) zoals ik hier heb. Deze koperen versie is ook 1á2 graden kouder dan de aluminium versie.

Voor het geheugen zou ik 2x512 twinmos pc 3200 speed premium nemen. Op komplett.nl heb je de keuze uit ch5 en bh5 geheugen chips erop. Het verschil is maar 2 euro. Natuurlijk neem je dan de bh-5 chips, deze lopen met genoeg volt(3.2~3.4) echt wel makkelijk op 250mhz(500ddr) cas 2-2-2-5-11(lage latencies waar AMD cpu's hard op gaan) Dit geheugen is veel goedkoper dan corsair. De pc3500 versie heeft alleen maar bh-5 chips, maar gaat niks hoger dan pc2700 met bh-5 chips bijvoorbeeld. Daarom kan je op komplett.nl echt kiezen tussen de chips die eropzitten en dat is handig!
Voorlopig blijf ik bij die Antec voeding.
Dit is toch echt een redelijk bescheiden setupje, met een zuinige cpu en een relatief zuinige videokaart.
Dus als deze voeding zelfs dat niet kan trekken, dan zou dat betekenen dat eigenlijk niemand ter wereld die Antec Sonata kast kan gebruiken (aangezien er al een voeding inzit)?
In verband met dat geheugen:
overklokken doe ik niet, en het rare is dat bij de shop waar ik mijn spullen haal, het Corsair geheugen goedkoper is dan het Twinmos geheugen (85 euro voor 1gb tegenover 95 euro voor het twinmos).
Dus blijf ik lekker bij Corsair :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjobiscity
Verwijderd schreef op maandag 30 mei 2005 @ 11:05:
[...]

Ja daar had ik ook al aan zitten denken.
Maar ik heb gehoord dat die dingen bijna 100 graden worden ofzo,
en dat is vast niet goed voor de levensduur van het kaartje!
Dus dan ga ik liever voor die snelle Leadtek met zo'n Zalman beestje erop :)
volgens mij is dit onzin maar goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 30 mei 2005 @ 11:11:
Ik zou zelf een andere hardeschijf nemen.
De Western Digital 160gb Raid Edition is een goed merk.
Alleen het idle geluid is nogal irritant. (seek and write is wel stil)
(mijn ervaring met andere wd hardeschijven)

Je zou de nieuwe samsung hd's kunnen proberen.
Of de maxtor diamond max plus 9. (idle geluid is erg stil alleen seek and write zijn wat luider dan de WD.

(Ik schaf me zelf binnen kort 2 samsungs aan)

En waarom neem je niet de cnps7700Cu cpu koeler?
Ik blijf bij de WD hdd, omwille van mijn goede ervaringen met WD in het verleden,
en omdat deze schijven als "enterprise" schijven worden aangeboden door WD, met lange garantie en hoge MTBF waardes.
Zoals je ook kan lezen hier:
"All-in-all, we see the Caviar RAID Edition as a higher performance solution compared to today’s Caviar Special Edition drives. The Caviar RE drives also have better warranties, higher tolerances, and lower noise levels."
http://www.gamepc.com/lab...t.asp?id=caviarre&page=11
In verband met de CNPS7700: die koeler is duurder, dubbel zo zwaar, en lawaaieriger dan de 7000AlCu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-10 12:04

HeepH

Dope Rapper

sjobiscity schreef op maandag 30 mei 2005 @ 11:13:
[...]
volgens mij is dit onzin maar goed
nee is echt stond in de..ik durf het niet te zeggen :X computer totaal...
offtopic:
je moet toch iets lezen op school :D

http://specs.tweak.to/16495

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Verwijderd schreef op maandag 30 mei 2005 @ 11:09:
[...]

Ja maar zoals ik al zei, ik heb ook mijn verbruik berekent,
en ik kwam op 250 watt uit...
Dus dan is een 380 watt van Antec echt wel genoeg.
Het is niet alsof ik een Prescott erin steek met een 6800Ultra hé :)
In verband met de A8V: ik heb liever geen VIA chipset.
Heb er tot nu toe alleen nog maar slechte review van gelezen.
Via heeft de boot gemist als het op socket939 chipsets aankomt.
En ik ben een linux/bsd gebruiker, en heb positieve ervaringen met nvidia linux-drivers.
Als je naar mijn confg kijkt zie je dat die erg veel op die van jou lijkt..

maar je wijst ongeveer alle opmerkingen van de hand, dus ik vraag me een beetje af wat je met dit topic wilt. Je keuzes lijken vrij vast te staan

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook een sonata met de std 380 watt voeding ... dat gaat prima ... Ik heb nu mn proc. overclocked en mn 6800 GT ... na wat gamen hoor je wel dat de voeding het wat moeilijk krijgt en hoor je de fan wat harder draaien ..

Voor de rest gaat dit natuurlijk prima zo

Ik heb een arctic ultra 64 koeling op de proc. een zalman VF700 CU op de videokaart en een NB passieve koeling op de NB van het moeder bord ...

Super stil systeem 24/7 ...

Nogmaals het enige (na een paar uur gamen) wat ik dan hoor is de koeling van de voeding ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Check anders eens deze site en review: http://www.silentpcreview.com/article188-page1.html Die voeding is echt stil, en zeer efficient (zie laatste page rijtje 'Efficiency') waardoor hij passief kan werken. Kortom, nog stiller en misschien het efficientst rond het wattage dat jij verbruikt.
Ik zie trouwens op de nieuwe nForce 4 boarden van Asus (P4 serie dacht) hele grote passieve "chipset" coolers zitten (rood gekleurde), lijkt me veel idealer dan zo'n irritante kleine gierende "mug" :) : http://www.tbreak.com/reviews/article.php?id=377
Zelf vond ik dit: http://www.chenmingusa.com/118.html trouwens ook een bruut kastje :).

[ Voor 31% gewijzigd door _XipHiaS_ op 30-05-2005 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reply Mosselman,
die setup van je lijkt sterk op de mijne,
dit geeft me toch weer wat extra vertrouwen dat het allemaal wel zal lukken ;)
Xiphias: damn die Phantom voeding is inderdaad de max gewoon.
Spijtig dat die voeding op zich bijna twee maal zo duur is dan die Sonata kast INCLUSIEF voeding! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvanthoog
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-09 16:38
Ik heb zelf net me zalman vervangen voor de Arctic Freezer 64. Die is ook heel erg stil, en houdt me 3500+ keurig koel. Ook de VGA silencers zijn erg aan te raden heb nu de NV Silencer5 op me 6800 Ultra, en die is werkelijk voorbeeldig qua geluid. Een zalman is voor deze kaart echt geen optie, omdat die nogsteeds de hitte in je behuizing houdt, en de arctic het direct naar buiten blaast.

Als bonus is dat arctic spul nog eens een smak goedkoper als zalman, dus het overwegen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er is me net iets opgevallen ivm de voeding van die Antec Sonata.
Dat is namelijk een extra-stille versie van een Antec TruePower 380watt.
Maar deze voeding in kwestie is dus niet volgens de nieuwe ATXv2.0 standaard...
Is hij dan wel compatibel met dit systeem?
Want ik heb gelezen dat je een 24-polige voeding stekker nodig hebt om je mobo aan te sluiten dan,
en deze voeding heeft nog de 20-polige stekker... En misschien heb je voor PCI-Express/S-ATA ook zo'n nieuwe ATXv2.0 voeding nodig, zoals de Tagan 480-U22 ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 16:02:
Er is me net iets opgevallen ivm de voeding van die Antec Sonata.
Dat is namelijk een extra-stille versie van een Antec TruePower 380watt.
Maar deze voeding in kwestie is dus niet volgens de nieuwe ATXv2.0 standaard...
Is hij dan wel compatibel met dit systeem?
Want ik heb gelezen dat je een 24-polige voeding stekker nodig hebt om je mobo aan te sluiten dan,
en deze voeding heeft nog de 20-polige stekker... En misschien heb je voor PCI-Express/S-ATA ook zo'n nieuwe ATXv2.0 voeding nodig, zoals de Tagan 480-U22 ofzo?
tuthola !! ..

Ik zei toch dat het goed werkte :P

20 polig past op een 24 polige die op het moederbord zit .... evt kan je voor 2 euro een 20->24 verloop kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Aangezien je aandacht hebt voor zuinigheid, geluidsproductie en warmteproductie: al eens aan een barebone gedacht? Ondanks het formaat zijn ze net zo goed als grote PC's. Zie bijv mijn systeem (zie sig). Op jouw videokaart na zit er ook een behoorlijke stoot hardware is, en het ding is heerlijk stil :) Verder maar 1 grote fan, dus lekker stil. En de warmte valt ook redelijk mee. Goed, je kan er maar 1 DVD brander en 2 harddisks in kwijt, maar meer heb je toch niet nodig, ook als ik jouw lijstje zie.

[ Voor 19% gewijzigd door Microkid op 01-06-2005 21:31 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik raad de MSI NEO4 extreem af, dit vanwege :

- ICM met div. AMD64 (bv een Winnie CBBID) kan je niet overklokken vanwege een bug. Dit schijnt ook zo te zijn voor de nieuwe Venices cores. Te ver met overklokken is tevens een reset van het bios zucht wat kut zeg.
- Bord onoverzichtelijk, je ziet geen status lampjes of het bord stroom krijgt, gewoon nada.
- En na 2 dagen ging het bord ook nog eens kapot, gelukkig maar want vergeleken met de Asus A8n-SLI en de DFI UT4 was ik dit bord dan ook TOTAAL zat.

suc6 met je keuze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had trouwens ook een silent pc voor me broer, bestaande uit

Antec Sonata (vergeet de 2de fan niet)
X700 passive gekoeld
AMD 64 3000+
2x Twinmos Speed Premium BH5
Zalman blokje voor de northbridge
MSI NEO4 Plat maar wordt nu dus een Asus A8N-SLI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-10 23:55
jeroenvanthoog schreef op maandag 30 mei 2005 @ 12:19:
Ik heb zelf net me zalman vervangen voor de Arctic Freezer 64. Die is ook heel erg stil, en houdt me 3500+ keurig koel...
Als bonus is dat arctic spul nog eens een smak goedkoper als zalman, dus het overwegen waard.
Hij heeft gelijk. Zodra de processor begint te zweten en de Zalman op te spinnen issie echt niet stil meer. De Arctic Cooling Freezer 64 is daarentegen ECHT stil, ook op full speed.
En ja, ik kan het weten, ik heb ze allebei. Ik heb ook 4 Samsungs en ik kan beamen dat ze heel stil zijn. In tegenstelling tot jou ;) heb ik hele slechte ervaringen met WD's (5 uitvallende schijven, waaronder verschillende RMA schijven, binnen 3 weken en de enige werkende is momenteel kapot aant gaan...)
Pagina: 1