HDD opstart problemen Toshiba laptop

Pagina: 1
Acties:

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

TF

bla bla

Topicstarter
Ik heb hier een Toshiba Portege p3 500 zonder floppy en cdrom. De harddisk is een ibm travelstar van 6gb groot.
Om toch het eea te kunnen installeren heb ik de harddisk van de portege in een ibm thinkpad gestopt gepartitioneerd en vervolgens de gehele windows cd er naartoe gekopieerd en de disk bootable gemaakt.

Dit werk prima in de Thinkpad die wel voorzien is van een cdrom. Maar als ik de HD weer uit de IBM haal en terug in de Toshiba stop wil deze niet booten.

Invalid system disk, press any key to reboot

is de melding. De bios van de portege herkent hem wel en hij spint ook op.

Enig verschil is dat de IBM ook nog een CDROM heeft zitten op IDE.....

Iemand ideen?

Verwijderd

Ik neem aan dat je dan meer dan 1 partitie hebt gemaakt, bv c: en d: en op d staat je windows cd.

probleem is dat je bios naar c verwijst en daar geen opstart gegevens vind (command.com en dergelijke) want deze staan op D.
je kunt proberen je windows compleet op c te installeren zoals je hem nu op D hebt staan, maar bij installatie moet je dan aangeven dat windows het nieuwe os op D: moet installeren.(d:Windows)
dit betekent dat windows NA installatie standaard opstart in d: en dat c: alleen je installatie bestanden bevat.
vergeet ook niet je verborgen bestanden mee te copieeren.

probeer dat maar eens.
succes :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2005 15:24 ]

• TF
  • Nu online

TF

bla bla

Topicstarter
denk dat je de vraag verkeerd hebt begrepen.

Ik heb op de harde schijf 1 partitie aangemaakt c:\ hierop heb ik een dir gemaakt [install] hierin staart cd windows installatiecd.

Verder is de hard disk bootable in (vandaag getest) 4 laptops van verschillende merken behalve in deze portege. Terwijl hij hem wel herkent in de bios.

HEt is echt frustrerend ...... disketten of cdrom speler zitten er niet in. Heb hier wel een usb diskettedrive en cdromdrive... maar daar boot hij niet van

• TF
  • Nu online

TF

bla bla

Topicstarter
nog maar weer een poging gewaagt.

heb nu de hd opgeboot in een andere laptop en een 2e partite aangemaakt en format /s gegeven heb. Ook geen oplossing.... begin te vermoeden dat het aan de laptop ligt...

Verwijderd

hoe is je interface aansluiting van je hdd, misschien slechte verbinding?, draadbreuk indien mogelijk?
controllers op het moederbord allemaal enabled? hdd jumper master(zal wel, maar toch ;-)) eventueel cs proberen

controleer ook voor de voorzichtigheid eens je printsporen waar je hdd kabel/schijf op of aan gemonteerd zit of deze geen haarscheuren vertonen, je weet nooit.

succes.

Hoe is anders het probleem ontstaan zodat je dit nu hebt wat je beschrijft?

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2005 07:59 ]

• Ierlandfan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-02 07:45
2 manieren. Makkelijk en moeilijk manier

1e manier (moeilijk)

Bij install van 2000 (zeker) en XP (weet niet helemaal zeker) is het namelijk zo dat ie eerst alle installatie bestanden gaat kopieren, dan opnieuw opstart en dan automagisch de hardware drivers pas gaat installeren en alle andere bestanden.
Dus:

Harddisk in je andere laptop...start cd-rom windowsinstallatie...installeer windows (je krijgt dat blauwe scherm)tot aan de eerste reboot...en dan komt de truuk. Na het blauwe install scherm kopieert hij de tijdelijke bestanden voor install en wil hij daarna opnieuw opstarten. Je sluit je computer af en
haalt de harddisk er dan uit en stop hem in je Toshiba...als het goed is start hij dan de officiele installatie op je Toshiba. Laat je eerste Install dir op c: maar staan, je hebt hem daarna nog zeker nodig.

2e manier (makkelijk maar of het werkt in jouw geval?)
je hebt een usb floppy diskdrive maar die werkt niet...right? Of wel?
Als hij niet boot van USB floppy (check biosinstelling) En zo ja een win98 of win2000 opstartflop erin duwen en dirren naar c:/(vul-in-jouwinstalldir) en "setup" daarvandaan starten (vergeet smartdisk niet, scheelt een hooooop tijd...)

Info Toshiba over USB floppy drive (portege 3440, werkt afaik ook voor andere modellen als het goed is)
When the TOSHIBA splash screen is displayed when you first turn on your computer, a boot menu prompt may be displayed for a few seconds near the bottom of the screen, indicating that a key (ESC, F1, DEL, F2 F12 or C for example) can be pressed to display a menu of boot options. The time allowed for detecting the keypress is very brief, so you'll need to be both prepared and quick.
(Note: rammen tot je eens ons weegt op de "esc" key bij opstarten als je het niet weet...krijg je iets van keyboard error en dan press key "vul-in" (zie scherm) voor set-up/bios.) Kan je het ook in aanpassen. (werkt iig op een satellite 200)

Immediately after pressing the power-on button, press the hotkey for the device from which you wish to boot: (Je kan dit beter gewoon in je BIOS instellen sinds ik niet weet of de Hotkeys bij jou werken)

Hotkey Boots from device
C IDE CD-ROM1
F ISA FDD2
U USB FDD3 (<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<die heb je dus nodig)
N internal LAN adapter4

"ISA FDD" refers to an internal or SelectBay diskette drive, or an external diskette drive that connects to the PC through a special Toshiba-proprietary connector.

Not all models support booting from a USB-connected diskette drive.
(Dit moet je dus even testen en kijken in bios, probeer anders bios upgrade)

[ Voor 82% gewijzigd door Ierlandfan op 31-05-2005 08:49 ]

• TF
  • Nu online

TF

bla bla

Topicstarter
Ik denk dat de ide verbindingen e.d. wel in orde zijn. Als ik nml. een hd met winxp erop erin prop geeft hij de melding dat windows niet gestart kan worden omdat de ntoskernel niet gevonden kan worden.
Dit duidt erop dat hij wel een bootpartite gevonden heeft....

Verwijderd

TF schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 08:43:
Ik denk dat de ide verbindingen e.d. wel in orde zijn. Als ik nml. een hd met winxp erop erin prop geeft hij de melding dat windows niet gestart kan worden omdat de ntoskernel niet gevonden kan worden.
Dit duidt erop dat hij wel een bootpartite gevonden heeft....
En die XP boot wel in een andere PC?
Misschien heb je een andere indeling in je BIOS ingesteld, kijk daar eens naar (BIG/LBA/enz.)

• Ierlandfan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-02 07:45
een of andere bootmanager anders installeren op eerste sector, niet op MBR (Master boot record)

• TF
  • Nu online

TF

bla bla

Topicstarter
bios update is een goed idee.... alleen hoe voer je die uit als je geen cdrom en diskette drive hebt. Ofwel, de basis van mijn probleem ;)

Verwijderd

TF schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 13:52:
bios update is een goed idee.... alleen hoe voer je die uit als je geen cdrom en diskette drive hebt. Ofwel, de basis van mijn probleem ;)
Kijk es in je bios of je HD wel goed is ingesteld (op LBA of BIG ofzo)

• TF
  • Nu online

TF

bla bla

Topicstarter
klinkt vreemd, maar dat kan niet ingesteld worden......

alleen Hard Disk mode kan ingesteld worden in Enhaned IDE (Normal) of Standard IDE. Beiden opties werken niet

• TF
  • Nu online

TF

bla bla

Topicstarter
toch maar een externe cdrom speler kopen die erbij hoort denk ik....

• JEV
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-09-2025

JEV

TF schreef op maandag 30 mei 2005 @ 10:06:
en vervolgens de gehele windows cd er naartoe gekopieerd en de disk bootable gemaakt.
Een vraagje als je die hd in die thinkpad stopt boot die wel en gaat windows instaleren.

Als het antwoord ja is waarom installeer je windows dan niet met de schijf in die thinkpad.
Schijf eruit slopen en in die toshiba plaatsen en klaar is TF.
Daarna sl het nodig is de gehele system leeghalen en opnieuw opstarten.
Daarna zal windows alle drivers opnieuw instaleren.
Klaar.

There are three kinds of death in this world. There's heart death, there's brain death, and there's being off the network. Guy Almes

• TF
  • Nu online

TF

bla bla

Topicstarter
ik ben weer iets verder. Heb de harddisk in weer een andere laptop geduwd. Bootable gemaakt , windows2000 installatiemap gekopieerd en in de toshiba gepropt!

hoera! hij start op....na de eerste x rebooten van de windows installatie komt hij met NTLDR not found. Fdisk /mbr werkt niet, maar hier komen we vast wel uit.

bedankt zover
Pagina: 1