Toon posts:

Ervaring met Dual CAT5 UTP kabels ?

Pagina: 1
Acties:
  • 147 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben op zoek naar zogeheten DUAL CAT5 UTP kabels. Oftewel 2 x ( 4 x 2) in één kabel. Het schijnt te bestaan, maar ik heb het nog niet gevonden. Iemand tips ?

Waar wil ik het voor gebruiken: ik heb in mijn huis helaas nog maar 1 lege buis om kabels naar de studeerkamer te trekken. Echter ik wil daar zowel UTP (netwerk) als telefoon en TV naar toe brengen. Als ik nu telefoon en netwerk kan combineren in een kabel, scheelt dat weer ruimte voor de COAX (de dunste).

Thanks !

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-05 00:00
Onder andere Blackbox (=DUUR) verkoopt ze. Ze schelen echter GEEN ruimte... het zijn gewoon 2 normale utp kabels aan elkaar gemaakt.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het zijn idd 2 CAT5 kabels met een tussenstukje. Ze worden voornamelijk gebruikt om snel verbindingen te trekken van een patchkast naar UTP-wandcontactdozen. Een gemiddelde datanetwerken-leverancier zal je er wel aan kunnen helpen; bij de gemiddelde PC boer hebben ze dat spul niet.
Het zal idd een beetje krap worden in de buis als je TV/Radio (als je je coax aftapt op het kastje waar het signaal binnekomt heb je beide op het signaal zitten, is meestal een kwestie van je coax-kastje vervangen door 1tje met een enkele uitgang en dan op de eindpunten dozen zetten) en 2x UTP door wilt trekken. Ik zou dan sowieso voor 2 losse UTP-kanels gaan; dat scheelt je weer een tussenstukje en dus ruimte :)
Kun je anders niks draadloos doen, bijvoorbeeld werken met WiFi of een draadloze telefoon?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-05 00:00
Je kan prima telefoon EN netwerk door 1 utp kabel laten gaan, maar dan is gigabit niet meer mogelijk.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
FatalError schreef op maandag 30 mei 2005 @ 10:15:
Je kan prima telefoon EN netwerk door 1 utp kabel laten gaan, maar dan is gigabit niet meer mogelijk.
Correct, je maakt bij je netwerkkabel (mits het 100mbit of lager is) gebruik van maar 4 aders, je houdt er dus nog 4 over voor andere doeleinden :Y)

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-05 16:37

leuk_he

1. Controleer de kabel!

de FAQ - van dit subforum al doorgeneomen? Daar staat in ieder geval hoe je ze zelf moet maken/knijpen. Een tang om zelf utp te knijpen kost wel iets meer dan de kabel, dus wellicht kun je nog iemand vinden die het voor je wil doen? Is zondermeer wel handig zelf te knijpen aangezien je die stekkertjes toch al moeilijk door een buis kunt krijgen.

PS, een telefoon RJ11 plugje gebruikt de middelste 2 draadjes voor telefoon. De rest is "extra".

/edit : sorry niet goed gelezen. heb je nu 16 aders nodig?

[ Voor 14% gewijzigd door leuk_he op 30-05-2005 10:37 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
Mishmash schreef op maandag 30 mei 2005 @ 10:19:
[...]

Correct, je maakt bij je netwerkkabel (mits het 100mbit of lager is) gebruik van maar 4 aders, je houdt er dus nog 4 over voor andere doeleinden :Y)
Dat klinkt goed; waar kan ik hier meer info over vinden ? Welke kleuren ik moet gebruiken en zo ?
Pagina: 1