[2000] Printer shares niet in profile opslaan

Pagina: 1
Acties:

• Optix
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-03 09:20
Hallo,

Ik ben sinds een tijdje een netwerk aan het verbouwen voor een school. Kleine uitleg:
Een Samba PDC opgezet waar alle profiles voor de docenten en 1 mandotory acount voor de clients waar de leerlingen op werken staan opgeslagen.
De clients starten std op met het MAN account, zodat docenten eerst moeten uit loggen om in hun eigen acount te komen.

In elk lokaal staan 2 clients plus 1 printer, de printer zit vast aan client 1.
Hoe ik het wil hebben:
Printer geinstalleerd op 1 pc en die sharen zodat client2 standaard vanaf die printer afdrukt en dat de pc ernaast die printer als standaard heeft ingesteld.
Nu kom je bij het probleem dat hardware niet in je profiel word opgeslagen maar printershares wel!
Omdat alle clients standaard opstarten met het MAN account, moet ik die dus wijzigen.
Maar omdat alle clients met dat account werken, krijgen ze allemaal de instelling om standaard naar die printer af te drukken in een ander lokaal, wat dus niet de bedoeling is.

Mijn vraag is dus: ondanks dat de client zijn profile elke keer weer van de Samba PDC afhaald, de printer shares op een manier toch lokaal op te slaan.

Hoop dat dit duidelijk genoeg is!?

.

• Optix
heeft echt niemand hier een oplossing voor?? :'(

.

Verwijderd

Niet binnen een half uur natuurlijk. Kicken binnen 24 uur is niet de bedoeling, zoals je in Algemene gedragsregels (Netiquette) #not-done kunt lezen.
Verder welk OS draaien de clients zodat ik dat volgens Windows Operating Systems - Policy nog even in je topic titel kan zetten.

• Optix
Clients draaien Windows 2000

.

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-04 08:29
Anders maak je per klaslokaal een gebruiker aan.
Of je maakt een loginscript die de shares weggooit, en dan met een optie zodat de clients kunnen kiezen in welk lokaal ze zitten.

Maar hoe de shares uit het profiel te verwijderen weet ik niet, maar ook al kan het, dan moet je elke keer weer een share aanmaken naar de juiste printer.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• Optix
Het kiezen van in welk lokaal je zit met een opstartscript is niet een optie, omdat het MAN acount compleet geautomatiseert moet blijven.
Ook een account voor elk lokaal is jammer genoeg geen optie omdat je dan niet meer een standaard ghost kan gebruiken.

Het enige wat ik eventueel kan bedenken is om op 1 of andere manier de lokatie er uit te slopen waar opgeslagen staat welke printer je std gebruikt en waar die staat

.

• Remco
Waarom kan je dan geen ghost gebruiken ?
Je kan dan in je image toch alle lokalen een keer aanmelden ?

En als je die locatie eruit gesloopt hebt, hoe krijgen de clients dan hun standaard printer ?

• Optix
Waarom kan je dan geen ghost gebruiken ?
Omdat in de standaard ghost alleen de centrale kleurenprinter staat. Als je die dan aanpast voor 1 lokaal, kan je hem dus niet gebruiken voor een ander lokaal omdat die dan andere printer te zien krijgt
Je kan dan in je image toch alle lokalen een keer aanmelden ?
Dat moet juist niet leerlingen moeten niet de mogelijkheid krijgen om te printen op de printer van een ander lokaal
En als je die locatie eruit gesloopt hebt, hoe krijgen de clients dan hun standaard printer ?
dan moet je er uiteraard weer voor zorgen dat er een lokale lokatie komt te staan ergens buiten het profiel... Maar het is maar een idee, weet niet eens of dat dat uberhaubt mogelijk is .

[ Voor 14% gewijzigd door Optix op 30-05-2005 11:00 ]

.

• Remco
Ik denk dat je jezelf een hoop moeite kan besparen door meerdere userid's te maken.
Of door een batch je shares weg te gooien.
Daarna aanmaken op basis van een lokaal bestandje wat aangeeft in welk lokaal de computer zich bevind.
Maar dan is het weer netter om meerdere users aan te maken.
Je kan toch je image aanpassen ?
Dan heb je gewoon 2 images ipv 1.
Een centrale en 1 voor de lokalen.

• Optix
Doormiddel van een batch bestand te zeggen welke printers hij moet gebruiken lijkt me wel wat! Weet echter niet genoeg op dat gebied om zoiets te schrijven doormiddel van een batch bestand.
Kan je dat posten!?

.

• Remco
Ik heb geen kant en klaar voorbeeld, maar moet je even zoeken op dos batches met variabelen.
Maak je gewoon in c:\ een bestandje aan dat heet lokaal1
Dan in je batch maak je zoiets als:
net use lpt1: /delete
net use lpt1: \\%1%\printershare

Zoiets dergelijks.

Even gezocht:
http://www.allenware.com/icsw/icsw120.htm

[ Voor 11% gewijzigd door Remco op 30-05-2005 11:17 ]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

'k Zou een login script schrijven waarin je op basis van het IP-adres de printer(s) aansluit.
Er van uit gaande dat je per klaslokaal een ander subnet gebruikt, that is.
Zie bijv Printer Locations Tracking

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Optix
Maar werkt dit dan ook? Ik bedoel: de acount waar de client mee opstart heeft niet genoeg rechten om de printer te wijzigen

.

• Remco
........Dan moet je ze wel rechten geven

• Optix
Haha, ja maar dat moet juist niet :)
Er moet niet (bij wijze van spreken) een pictogram verplaats kunnen worden. Geloof me maar die leerlingen zitten net zo lang achter de computer totdat ze iets leuks vernield hebben :P

[ Voor 72% gewijzigd door Optix op 30-05-2005 11:27 ]

.

• Optix
Maar het probleem staat dus nog! Ben er nu dus wel achter dat scripts niet werken omdat de account de rechten er niet voor heeft, en die wil ik ook niet wijzigen.

.

• Remco
Tja, misschien dat je dan moet gaan leren toveren......
Als het account er geen rechten voor heeft werkt het never nooit niet natuurlijk.

• Optix
Het is toch niet zo onmogelijk om de locatie van de instellingen van je printers te wijzigen...

.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Iedereen onder één account laten werken is niet slim en druist in tegen hoe Windows intern werkt - je probeert op deze manier een werkmethode toe te passen op een mal die daar niet voor gemaakt is. Dat gaat je, en blijft je problemen opleveren :)

Verder - er zal één manier moeten zijn waarop een computer 'weet' welke printer hij moet connecten - dat zal jij zelf moeten beslissen / bedenken (al is het op computernaam). Als je dat hebt, maak dan egwoon een logon en een logoff script aan en gebruik con2prt ofzo :)

• Optix
elevator schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 09:11:
Iedereen onder één account laten werken is niet slim en druist in tegen hoe Windows intern werkt - je probeert op deze manier een werkmethode toe te passen op een mal die daar niet voor gemaakt is. Dat gaat je, en blijft je problemen opleveren :)
Als je goed leest, lees je dat niet iedereen op dezelfde acount werkt. De leerlingen wel, maar die acount is mandotory dus dat heeft geen zin om voor elke leerling een aparte acount te maken.

Na wat strunen op het internet kom ik heel in de verte af en toe tegen: een virtuele printer. Dus dat ie een netwerkprinter herkent als een lokale printer. Op deze manier word de printer ook niet meer in een profiel opgeslagen maar lokaal ergens. Wat mijn probleem dus ook meteen oplost.

Heeft iemand hier ervaring mee, of weet hoe dit te doen is?

.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ik zou het in een loginscriptje zetten, en dan gewoon per lokaal een useraccount gebruiken..... Uiteraard is het zeker voor tracken van rare dingen makkelijker om voor iedere user een aparte account te hebben. Maar dat is jouw keuze natuurlijk :P

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Optix
Ik ben maar alleen, weet je hoe lang het duurt voordat ik voor elke leerling een acount heb aangemaakt 8)7
Plus nog het leukste: het is een ZMLK school, dus die snappen amper wat je met een muis moet doen |:( :P

.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Het aanmaken van users kan je eigenlijk vrij wel geautomatiseerd doen - maar goed :)
NightFade schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 13:34:
Heeft iemand hier ervaring mee, of weet hoe dit te doen is?
Wat je kan doen is een nieuwe port toevoegen ('Lokale poort'), en als path opgeven \\Server\Printer - als je deze printer dan gebruikt is het een netwerk printer en toch 'lokaal' tegelijkertijd.

Groot nadeel hieraan is dat je een aantal features kwijtraakt (met name queue monitoring van de gehele queue e.d.) :)

• Optix
Verrek, perfect!!! THANK YOU VERRY MUCH!!, worshipping roght now _/-\o_ _/-\o_

.

Pagina: 1