Portable videocapture opstelling?

Pagina: 1
Acties:

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:35

Stoney3K

Flatsehats!

Topicstarter
Ik heb bij de kringloopwinkel een oude Panasonic WVP-55 kleurencamera zien liggen. Alleen de camerakop, er hoorde nog een videorecorder (waarschijnlijk een oude U-Matic) bij. De kop heeft een standaard 10-pins EIAJ aansluiting, dus ik dacht, daar moet wat van te maken zijn ;)

Voor de minder ingelichten: Een EIAJ aansluiting is een stekkerformaat dat dateert uit de jaren '60, en werd gebruikt op combinaties camera/videorecorder. De EIAJ stekker heeft +12V, video out (van de camera), video in (voor de viewfinder), play/pause (trekker op de camera) en nog wat extra functies afhankelijk van de cam. Klikkerdeklik en mijn favoriet.

Nu dacht ik bij mijn eigen (dat doe ik nog wel eens): Nu is het redelijk moeilijk om aan een originele U-Matic recorder (laat staan een portable) te komen, en de tapes kom je ook lastig aan. De camera zelf lag voor 12 euro 50 in de winkel, dus ik had het idee om daar eens aan te sleutelen.

Mijn ideetje was om een draagbaar systeem te maken om video mee op te nemen, en eventueel terug te kijken / bewerken. Het geheel wordt waarschijnlijk van een accu gevoed.
Nou vroeg ik me af: Wat kan ik hier aan onderdelen het beste in gaan doen en gaat het me wel lukken om met een redelijk low-end machine video te capturen? Mijn opzet was om van 12V een VIA Epia of ander Mini-ITX bord te draaien met een harddisk. Het geheel draait straks waarschijnlijk Debian draaien met software van Heroine erop. Dus direct vanaf de cam opnemen naar MPEG2. Harddisk wordt waarschijnlijk verwisselbaar, een DVD-burner moet ook nog kunnen, maar we houden wel rekening met het gewicht van de accu :)

Wat is jullie commentaar op dit idee en zijn er nog tips die iemand (zij het van de videobewerkings-PC's, of verzamelaars van oude videocamera's of iets dergelijks) me kunnen geven omtrent dit idee?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud