Fujifil finepix a350 of canon ixus 40

Pagina: 1
Acties:

• intruder1400
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Twee hele mooie toestellen gezien (voor het oog). Ik heb er alleen geen bal verstand van dus wend ik me maar tot jullie.

Eisen die ik stel:
Ik ga de camera niet voor 'echte' fotografie gebruiken. Pakken en foto schieten. Vooral snel dus. Er moet hier en daar wel wat in te stellen zijn (avond, binnen, landschap etc.) Denk maar ongeveer aan een vakantie.
Wat ik heel belangrijk vind is de snelheid van foto's maken. Heb wel eens een toestel vastgehad waarbij mij opviel dat het aanzetten en het verwerken van de gemaakte foto lang duurde. Ook kon ik niet snel achter elkaar foto's maken. Snelheid is voor mij een absolute must.
V.w.b. het aantal megapixels: hoe meer hoe beter. Ik denk dat ik met 4 wel uit de voeten kan.
Verder: hoe compacter hoe beter. Moet met gemak in mijn broekzak passen.

Mijn vragen
Wat zijn jullie ervaringen met deze toestellen?
Zijn er andere voor mij interessante toestellen?
Wat zijn volgens jullie de belangrijkste verschillen tussen deze toestellen? (bijvoorbeeld lens, scherpstellen, reikwijdte)

Ik heb er echt onvoldoende verstand van om zo'n toestel te beoordelen (behalve dan op uiterlijk). Wie kan mij bruikbare adviezen geven? Alvast bedankt!!!

Fuji
http://www.fuji.nl/fujifi...2df5418118d2f7e1a6f4c0a0d

Canon
http://www.canon.nl/For_H...IXUS_40/index.asp?specs=1

[ Voor 10% gewijzigd door intruder1400 op 30-05-2005 00:14 . Reden: vergeten weer te geven ]

• FLuKee
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-10-2025
In het algemeen: ik heb geen ervaring met beide toestellen, maar ik kan je wel het volgende zeggen: over het algemeen is canon een beter merk voor digicams. Met canon ben je ook zeker dat je lens van degelijke kwaliteit is. Verder moet je er ook rekening mee houden dat digicams in't algemeen niet zeer snel zijn. Er is altijd een zekere shutter lag, dat wil zeggen enige vertraging tussen het moment van afdrukken en het openen van de sluiter. Wil je snelheid, dan moet je voor een digitale spiegelreflexcamera gaan, maar die past dan weer niet in de broekzak >:)

Het aantal megapixels wordt vaak overschat. Als je gewone foto's wil maken zijn 4 megapixels inderdaad voldoende. Verder is het belangrijk te kijken naar de optische zoom op de lens. Vaak staat er digitale zoom vermeld, maar daar ben je niks mee.

Verder kun je je altijd beroepen op reviews op het internet, bijv op www.dpreview.com

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
Een heel bruikbaar advies:
Als je een leek bent, lees dan de duidelijke Fotografie FAQ van dit forum :). Een Nederlands vraag-en-antwoord-verhaal waarmee je na een half uur lezen al goed op de hoogte bent van de basis zaken.

Ook is er op dit forum: Koopadviezen , met daarin adviezen hoe je dit forum kan gebruiken om tot de juiste camera voor jou te komen.

Verder geldt hier ook nog eens de begrijpelijke policy:
----
Fotografie Policy: De veelvoorkomende vraag "Hoi ik heb xxx euro, welke camera moet ik kopen/zoek maar wat voor me uit?" is nog steeds niet toegestaan, aangezien GoT en daarmee het Fotografie forum geen plek voor verkopers op locatie is. Gebruik bekende sites zoals DCResource en DPReview om een idee te krijgen over de kwaliteit van camera's in een bepaalde prijsklasse. Uiteindelijk moet je dus zelf een keus maken.
----
Heel begrijpelijk, omdat het voor de meeste gebruikers hier ook moeilijk wordt om uit hun eigen ervaring één specifieke camera met een andere specifieke camera te vergelijken. Heel weinig mensen (en ik denk op dit forum niemand) heeft uitgebreid gebruik kunnen maken van een Ixus 40 en een A350. Die mensen moeten voor meer info over een bepaalde camera ook op zoek, en waarom zouden zij dat voor jou doen en daarna de bevindingen hiernaartoe kopiëren, als jij dat ook zelf zou kunnen? (Óf ze moeten je natuurlijk heel aardig vinden ;) )

Ik zou dus even dcresource en dpreview raadplegen (of http://www.steves-digicams.com/). Dat zijn twee (drie) hele bekend en respectabele websites met veel recensies, waaronder die van een Ixus40 of A350. Daar kun je dus veel stof tot nadenken vinden en zo'n recensie kan je beter op weg helpen dan een paar uiteenlopende adviezen hier. Je moet dus zelf de keuze maken aan de hand van de tests die je kan lezen op dcresource of dpreview of elders.

Ook kan ik je aanraden om op het forum van dpreview een zoekactie in te voeren naar een specifiek onderwerp, omdat het forum daar ongelofelijk groot is en de kans dus erg groot is dat je daar (goede en slechte) ervaringen kan vinden van de gebruikers van een specifiek toestel.

Natuurlijk kun je hier op dit forum, in de verschillende berichten die al bestaan over specifieke camera's, ook vragen naar gebruikerservaringen. Gebruik daarvoor de zoekfunctie van dit forum. Het wordt wel lastig om de gebruikers in dat bericht te vragen naar hun mening over de andere camera, omdat zij dat dus veelal ook moeten baseren op externe informatie.

Dan kun je beter even lezen hoe een persoon erover denkt die beide cams in handen heeft gehad en uitvoerig getest heeft, zoals de mannen (vrouwen?) op dpreview/dcresource..

Ook heb je op die sites, en op nog een andere hele bekende fotosites: http://www.steves-digicams.com/ of www.megapixel.net een lijst van aanbevolen camera's per gebruikerscategorie (Bijv. Ultracompacts, Ultrazooms, etc). Gebruik die lijsten dus zou ik zeggen, het scheelt je een hoop zoekwerk. En voor voorbeeldfoto's kun je ook altijd terecht op www.pbase.com, waar je vele foto's kan zien die gemaakt zijn door de betreffende camera's.
V.w.b. het aantal megapixels: hoe meer hoe beter. Ik denk dat ik met 4 wel uit de voeten kan.
nog een korte reactie hierop:
Meer is niet altijd beter. Als je toch niet uitgebreid gaat fotobewerken en toch niet groter gaat afdrukken dan A4 formaat, dan is 4 voldoende. Meer betekent dan:
groter formaat foto's, dus je kaart is sneller vol, wat resulteert in het kopen van een groter en duurder kaartje.
Ook je harde schijf die je als archief gebruikt raakt sneller vol.
Ook moet de camera dan een groter bestand wegschrijven of aflezen, wat resulteert in langzamere gebruikssnelheden.
Ook krijg je, bij het gebruik van dezelfde ccd-chip, (zie ixus 30/ixus 40, of A510/A520) een toename van de hoeveelheid ruis.

en een korte reactie op Flukee's bericht:
Ook Fuji heeft een hele respectabele reputatie op het gebied van fotografie. Fuji neemt, net zoals Canon, ook hun jarenlange ervaring uit de analoge fotografie mee, dus is Fuji ook een 'beter merk voor de digicam'. Datzelfde geldt ook voor de andere fotomerken als bijv. Nikon, Kodak, Olympus, Konica Minolta, etc. En je hebt gelijk dat er natuurlijk altijd shutterlag is, maar om dan meteen een dslr te adviseren is iets teveel van het goede. Sluitervertraging onder de laatste paar generaties van compactcams, van de gerespecteerde merken, is voor de normale consument al gelukkig niet meer te merken. :)

Verwijderd

Wel grappig dat je in principe een ultracompact gaat vergelijken met een gewone compact (de a350 is echt een compact, low budget, plastic, etc). Zoek je een mooie ultracompact dan zou je de ixus 40 niet moeten vergelijken met de A350 maar meer met de F440 (hele mooie cam, groot LCD, 3.5 keer optische zoom en errug klein). Panasonic maakt ook een mooi compactje, namelijk de FX7. Staar je in ieder geval niet blind op de ixus40, want er zijn betere camera's dan dat (hoewel waarschijnlijk dit hele forum volzit met dichtgetikte Ixus fans. Ik vind met name de scherpte in de hoeken van de ixus40 beneden ieder peil. Daarnaast heeft de camera bovengemiddeld last van chromatische abberatie). Verder gewoon reviews van de camera's lezen en een keuze maken. Succes.

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:13

Sabbi

je denkt aan mij.

de ixus heeft de digic2 chip om z'n image processing te doen, en is daarmee erg snel. Dus als je dat als belangrijk punt hebt... verder is die kleine pentax optio S5N ook wel erg mooi en klein.

whoo canon supermooi! :)

[ Voor 5% gewijzigd door Sabbi op 30-05-2005 17:23 ]

Verwijderd

He what's in the name ;) Heeft die Canon ook een Zeiss lens anders zal ie wel ruk zijn :+
Pagina: 1