(lilo)-bootscherm aanpassen

Pagina: 1
Acties:

• xentron
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-12-2023
Hey beste mensen,

Ik ben eens aan het knutselen geslagen met linux, ben een oude DemoLinux aan het verbouwen tot Zelfstandig media centrum voor bij m'n jongere broer in z'n cafee.
Het handige aan die distro van linux is dat het gewoon lekker bootbaar is vanaf CD door een aangepaste floppy boot img te gebruiken.
(BTW, als iemand een betere linux distro kent, ookal is het iets te groot voor CD maar is bijv wel te runnen vanaf een DVD laat t me weten ;) )

Nu is mijn vraag, heeft iemand enig idee waar ik de LILO bootsplash kan veranderen van graphic?
Ik kan de .conf wel vinden, maar die point naar een file die helemaal niet bestaat.
Of ben ik gewoon scheel natuurlijk.

Lini.conf:
boot=/dev/hda2
delay=10
root=/dev/hda2
install=/boot/boot.b
map=/boot/map
vga=normal
image=/zImage
vga=791
label=linux
read-only
image=/mnt/hda9/zImage
vga=791
label=dmlnx
read-only
image=/vmlinuz-demolinux
vga=791
label=Linux-fb
read-only
image=/vmlinuz
label=Linux2036
read-only

Can anyone help me out :P

• ripperke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-10-2025

ripperke

w00t!

je opstartscherm is een apart programma; bootsplash;

http://www.bootsplash.org/

veel suc6 :)

If TCP/IP handshaking was less formal, perhaps SYN/ACK would be YO/WASSUP

• xentron
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-12-2023
Alleen nu is het nog, ik zit nu op het moment met windows XP, zou ik dan eerst een cdtje moeten maken, booten met die linux, en dan files maken voor de bootsplash in linux om het vervolgens bij de iso te zetten en het opnieuw te branden?

• A_L
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

A_L

Volgens mij halen jullie een aantal dingen door elkaar. Ten eerste bestaat er de mogelijkheid om lilo van achtergrond-afbeeldingen te voorzien in het bootmenu. (waar je dus de verschillenden kernels kunt kiezen en/of naar andere besturingssystemen kunt gaan). Ten tweede is er, het hiervoor al genoemde, "bootsplash" dit is een onderdeel van de kernel (cq patch) welke tijdens het booten bijvoorbeeld een pinguin laat zien boven de boot-messages, of deze zelfs helemaal bedekt.

Bij het maken van een achtergrond-afbeelding voor lilo komt nog het een en ander kijken. Ten eerste welke versie je hebt. Bij oudere versies was er geen mogelijkheid om een afbeelding te laten zien, maar wel een tekst boodschap dmv. message=xyz. Nu verschenen er ook patches voor lilo die het wel mogelijk maakten om een afbeelding te laten zien. Deze gebruikten vaak een pcx-afbeelding met 256 kleuren. Ze misbruikten de message-parameter om lilo de afbeelding te voeren. Een handleiding hiervoor staat bijvoorbeeld in een c't uitgave uit 2001

In latere versies van lilo is de betreffende functionaliteit ingebakken. Maar hiervoor moet een iets andere syntax worden gebruikt. Er kan nu bitmap=xyz een bmp-bestand worden toegevoegd. Lees hiervoor de README.bitmaps in het gebruikte lilo-pakket.

Het probleem is dat ik geen van deze parameters in je lilo.conf zie staan.... :?

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Ik heb voor dit doeleinde de volgende regels in lilo.conf:
code:
1
2
3
4
5
6
# Bootmenu with bitmap
bitmap=/usr/share/lilo/sarge.bmp
bmp-colors=1,,0,2,,0
bmp-table=120p,173p,1,15,17
bmp-timer=254p,432p,1,0,0
install=/boot/boot-bmp.b

De meeste getallen hebben met de positie van de tekst te maken en zijn dus sterk afhankelijke van het thema dat je gebruikt.