Toon posts:

Nieuwe leds in mengpaneel, 1 led steeds uit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een budget SA-100 mengpaneel, paar jaar oud en bij de conrad gehaald.

Na een tijdje vond ik de rode led's een beetje saai worden en heb ik 2 blauwe gekocht om te testen of ik dat (als n00b) erin gesoldeerd kreeg.
Uiteraard was het gelukt, alleen (enkele weken later) gaat 1 van de led's af en toe uit (en doet vaag). Dit was bij de vorige led niet zo.

Led zelfde voltage etc. Hij maakt geen kortsluiting etc. (Het gaat om de linker blauwe led, maar dat kun je wel zien in het filmpie ;) )

Filmpje van wat er fout gaat: http://www.xost.nl/mengpaneel.wmv (Windows Media Video 9; 1,929 MB)
Edit: een wat extremer voorbeeld: http://www.xost.nl/mengpaneel2.wmv (Windows Media Video 9; 1,145 MB)

(heb trouwens hiero geen volt/multimeter bij de hand)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2005 21:01 ]

• Flesdop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:12
Is de soldeerverbinding misschien los gekomen door vervoer of verplaatsing etc. misschien dan je een kan controleren of die soldeerverbinding nog goed is, een multimeter zo hier makkelijk bij zijn :)

Verwijderd

Topicstarter
Flesdop schreef op zondag 29 mei 2005 @ 20:53:
Is de soldeerverbinding misschien los gekomen door vervoer of verplaatsing etc. misschien dan je een kan controleren of die soldeerverbinding nog goed is, een multimeter zo hier makkelijk bij zijn :)
Dat heb ik allemaal wel gecontroleerd, en het ziet er gewoon intact uit. Ander ledje ertegen aanhouden geeft hetzelfde resultaat, die gaat ook af en toe uit.

Mensen mensen, aan m'n log's te zien mag 3/4 z'n browser wel een keer updaten :P

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2005 20:55 ]

• Flesdop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:12
Nu ik het filmpje zie, is het toch wel een raar probleem ja, heb je de led's al eens omgewisseld ?

Edit: wat je ook eens zou moeten proberen, de orginele led er terug in doen, en kijken wat het dan doet.

[ Voor 38% gewijzigd door Flesdop op 29-05-2005 21:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Flesdop schreef op zondag 29 mei 2005 @ 21:02:
Nu ik het filmpje zie, is het toch wel een raar probleem ja, heb je de led's al eens omgewisseld ?

Edit: wat je ook eens zou moeten proberen, de orginele led er terug in doen, en kijken wat het dan doet.
Die zit alweer ergens anders in :D
Maar ik kan wel ff een ander ledje lossolderen en die op de betreffende aansluiting doen, wou ze toch allemaal vervangen door blauwe leds (en één 3-kleuren led)

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Daar geloof ik dus helemaal niets van. Blauwe leds hebben altijd andere specs dan rode leds. misschien dat je elektronica er geen raad mee weet. Wel gek dat die andere het wel doet.

U vraagt, wij antwoorden.

Verwijderd

Topicstarter
MeMoRy schreef op zondag 29 mei 2005 @ 21:10:
[...]

Daar geloof ik dus helemaal niets van. Blauwe leds hebben altijd andere specs dan rode leds. misschien dat je elektronica er geen raad mee weet. Wel gek dat die andere het wel doet.
Oooh, m'n pc boer zei dat het hetzelfde voltage had...

Rechts doet het iig perfect!

Specificaties: (blauwe leds)
• Stralingshoek: 32°
• Spanning: 3,5V
• Stroomverbruik: 20 mA
• Lichtsterkte: 3000 mcd

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2005 21:14 ]

Verwijderd

De spanning zal wat afwijken, maar volgens mij trekt het blauwe ledje ook heel wat meer stroom. Door welk ic worden de ledjes aangestuurd?

Verwijderd

Topicstarter
AN6884

http://www.chipdocs.com/p...asheets/PANAS/AN6884.html

Afbeeldingslocatie: http://www.radioland.net.ua/images/Audio/indikator.gif

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2005 21:46 ]

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-11 21:46

Nox

Noxiuz

ik heb evt hier nog 6 kleine 3mm ledjes liggen je moet ff kijken als je ze echt wilt hebben moeten ze hier nog ergens rond zwerven.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 10:33
Misschien trekt dat blauwe ledje zn spanningsbron wel omver. Niet ergens een heel heet componentje in de buurt?

Verwijderd

het blauwe ledje gat presies steeds uit wanneer er meer dan + 4 rode leds branden, als er geen rode branden dan gaat het blauwe ff aan.
dus wanneer de rode teveel stroom vragen met dat blauwe erbij kan dat ding dat het stuurt dat niet aan. spanningsval over die blauwe led ofzoiets
wel raar dat die andere het wel mooi doet
zet er eens een weerstandje tussen en kijk dan nog eens.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Het ziet eruit alsof de blauwe led te veel spanning/stroom trekt.
De blauwe led gaat steeds zwakker branden of uit als er meerdere rode leds aangaan.
Aan de led zelf zal het niet liggen, net zo min aan je soldeer kunsten, daarvoor is de uitval te voorspelbaar.

Ik heb de datasheet door zitten kijken, en de stroom die de driver levert is afhankelijk van 1 weerstand, die aan de anode van alle leds zit. Daar zal waarschijnlijk het probleem liggen, omdat de blauwe led andere eigenschappen heeft dan de rode.
De enige manier om je probleem op te lossen, is deze bewuste weerstand in je mengpaneel op te zoeken en aan de passen voor 4 rode leds en de blauwe led een eigen weerstand te geven.
Welke waarde deze weerstanden moeten hebben is afhankelijk van de voedingsspanning, die zul je eerst moeten achterhalen.

ps. hier is de datasheet te downloaden zonder gelijk te moeten registreren en betalen

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1