Toon posts:

Geen computers benaderen in netwerk met twee routers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo...

Ik heb een Alcatel Modem (gehacked tot router) en een SMC wireless broadband router. Sinds ik deze SMC router heb, kan ik de andere computers in het netwerk niet meer benaderen. Wel kunnen alle andere computers op het internet.

Ik gebruik de LAN instellingen (DHCP) van de SMC router en omdat de Alcatel modem (router) de connectie met het internet realiseerd is het adres van de DNS gateway die van de Alcatel modem.

Hoe moet ik het een en ander instellen zodat ik weer alle computers in mijn netwerk kan benaderen? Heeft iemad een gelijksoortige ervaring en een oplossing?

Brain

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom 2 routers in een netwerk?
Kun je de 2e router niet gewoon als switch instellen? want dan kunnen ze ook niet met elkaar conflicteren.

• Optix
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-04 18:52
Je kan de computers op "het andere netwerk" wel benaderen hoor, maar je ziet ze niet in windows netwerk.
(voorbeeld) Als jij op een pc zit met IP: 192.168.1.1 dan zal je in windows niet pc's zien die in IP reeks 192.168.2.1 zitten.
Als jij in je explorer gewoon intypt: "\\hoofdcomputer" (zonder aanhalingstekens uiteraard) dan kom je er prima op.

Omdat ik nu ook al een half jaar met hetzelfde "probleem" zit, zal ik dit topic wel ff blijven volgen. Sorry dat ik dan weer niet het antwoord op je vraag weet, maar je kan iig wel op de pc's komen!

[ Voor 6% gewijzigd door Optix op 01-06-2005 11:08 ]

.

Verwijderd

Klinkt meer als een Windows probleem. Windows heeft nogal de neiging om vreemd te doen wanneer je een overzicht van het netwerk in explorer opvraagt...

Probeer het eens in WOS.

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:35

Wok

Dakloos...

Terw_Dam en NightFade geven allebei een deel van de oplossing ;)

Je hebt nu twee routers in het je netwerk zitten en het lijkt me daarom zeer aannemelijk dat beide routers een DHCP server draaien. Dat laatste is de oorzaak van het probleem. Zeer waarschijnlijk geeft de DHCP-server van de ene router adressen uit in de range 192.168.1.x en de andere adressen in de reeks 192.168.2.x. Dit geeft conflicten omdat een PC met het adres (fictief) 192.168.1.111 onmogelijk kan communiceren met een PC die als adres 19.168.2.33 (wederom fictief) heeft.

Ik neem aan dat je de Alcatel als gateway voor je internet wilt hebben. De oplossing is dan om de DHCP-server van de tweede router uit te schakelen en hem daarmee als switch/hub in te stellen. :) Anderzijds is het mogelijk om de DHCP-server van de Alcatel uit te schakelen, maar dan moet het IP-adres van de Alcatel wel zodanig ingesteld worden dat het binnen het bereik van de DHCP-server van de tweede router valt. Ofwel, als de tweede router IP-adressen uitgeeft binnen 192.168.2.xxx, dan moet de Alcatel ook LAN-adres in de vorm van 192.168.2.xxx hebben :)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?