VPN server
Om verder te experimenteren en meer ervaring op te doen met mijn linux system (suse 9.1 pro) zou ik graag een VPN server installeren. Eisen aan de server:
-Mensen moet kunnen verbinden naar de server, zodat je vervolgens de verbinding kan gebruiken om LAN games over te spelen.
-Je moet er naar kunnen verbinden met windows (zonder extra client software te gebruiken).
-Je moet elkaar kunnen zien bij de netwerklocaties.
-Meerdere clients moeten tegelijk naar de server kunnen verbinden.
Mijn vraag is of jullie mij wat op weg kunnen helpen.
-Welk protocol zou ik het beste kunnen gebruiken, en waarom.
-Welke server, die gebruik maakt van het aangeraden protocol, kan ik het beste gebruiken en waarom.
Ik heb wat onderzoek verricht naar de mogelijkheden die ik heb.
Protocol, server:
1. Ipsec: FreeS/Wan. Erg lastig om op te zetten. Wel erg stabiel.
2. PPTP:poptop. Niet zo veilig als IPsec.
3. Cipe Nog geen idee van de kwaliteit.
4. Openvpn. Nadeel is dat je hier een client voor nodig hebt naast windows.
Bij een google search naar VPN kom je heel vaak uit op VPN masquerade. Ik snap alleen niet wat dit is. Naar mijn idee is het een manier om VPN verbindingen mogelijk te maken als de server achter een firewall zit. Kan dit kloppen?
Het zou al heel fijn zijn als jullie mij wat hints kunnen geven. Ik ben zeker bereid er moeite voor te doen. Een zetje in de goede richting zou al heel fijn zijn.
Deus
Om verder te experimenteren en meer ervaring op te doen met mijn linux system (suse 9.1 pro) zou ik graag een VPN server installeren. Eisen aan de server:
-Mensen moet kunnen verbinden naar de server, zodat je vervolgens de verbinding kan gebruiken om LAN games over te spelen.
-Je moet er naar kunnen verbinden met windows (zonder extra client software te gebruiken).
-Je moet elkaar kunnen zien bij de netwerklocaties.
-Meerdere clients moeten tegelijk naar de server kunnen verbinden.
Mijn vraag is of jullie mij wat op weg kunnen helpen.
-Welk protocol zou ik het beste kunnen gebruiken, en waarom.
-Welke server, die gebruik maakt van het aangeraden protocol, kan ik het beste gebruiken en waarom.
Ik heb wat onderzoek verricht naar de mogelijkheden die ik heb.
Protocol, server:
1. Ipsec: FreeS/Wan. Erg lastig om op te zetten. Wel erg stabiel.
2. PPTP:poptop. Niet zo veilig als IPsec.
3. Cipe Nog geen idee van de kwaliteit.
4. Openvpn. Nadeel is dat je hier een client voor nodig hebt naast windows.
Bij een google search naar VPN kom je heel vaak uit op VPN masquerade. Ik snap alleen niet wat dit is. Naar mijn idee is het een manier om VPN verbindingen mogelijk te maken als de server achter een firewall zit. Kan dit kloppen?
Het zou al heel fijn zijn als jullie mij wat hints kunnen geven. Ik ben zeker bereid er moeite voor te doen. Een zetje in de goede richting zou al heel fijn zijn.
Deus