Toon posts:

[Linux] VPN server keuze

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
VPN server

Om verder te experimenteren en meer ervaring op te doen met mijn linux system (suse 9.1 pro) zou ik graag een VPN server installeren. Eisen aan de server:
-Mensen moet kunnen verbinden naar de server, zodat je vervolgens de verbinding kan gebruiken om LAN games over te spelen.
-Je moet er naar kunnen verbinden met windows (zonder extra client software te gebruiken).
-Je moet elkaar kunnen zien bij de netwerklocaties.
-Meerdere clients moeten tegelijk naar de server kunnen verbinden.

Mijn vraag is of jullie mij wat op weg kunnen helpen.
-Welk protocol zou ik het beste kunnen gebruiken, en waarom.
-Welke server, die gebruik maakt van het aangeraden protocol, kan ik het beste gebruiken en waarom.

Ik heb wat onderzoek verricht naar de mogelijkheden die ik heb.
Protocol, server:
1. Ipsec: FreeS/Wan. Erg lastig om op te zetten. Wel erg stabiel.
2. PPTP:poptop. Niet zo veilig als IPsec.
3. Cipe Nog geen idee van de kwaliteit.
4. Openvpn. Nadeel is dat je hier een client voor nodig hebt naast windows.

Bij een google search naar VPN kom je heel vaak uit op VPN masquerade. Ik snap alleen niet wat dit is. Naar mijn idee is het een manier om VPN verbindingen mogelijk te maken als de server achter een firewall zit. Kan dit kloppen?

Het zou al heel fijn zijn als jullie mij wat hints kunnen geven. Ik ben zeker bereid er moeite voor te doen. Een zetje in de goede richting zou al heel fijn zijn.

Deus

Verwijderd

Topicstarter
Niemand?

Verwijderd

PPTP = simpel, client zit in iedere (moderne) WIndows ingebakken
OpenVPN = inderdaad aparte clientsoftware, maar zover ik weet veiliger dan PPTP, en een eitje om op te zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Ok. En hoe denk je over FreeSwan. Dit zou veiliger zijn. Windows heeft ook een L2TP Ipsec protocol standaard ingebakken. Ik denk dat dat samen kan gaan met Freeswan's protocol.

Kun je me ook nog wat uitleggen over dat VPN masquerade?

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Verwijderd schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 08:24:
Ok. En hoe denk je over FreeSwan. Dit zou veiliger zijn. Windows heeft ook een L2TP Ipsec protocol standaard ingebakken. Ik denk dat dat samen kan gaan met Freeswan's protocol.

Kun je me ook nog wat uitleggen over dat VPN masquerade?
als je achter een thuisroutertje zit, kun je niet meer dan 1 simultane IPSec VPN opstarten naar je vpn concentrator, omdat de gemiddelde thuisrouter geen NAT-T ondersteunt, wat een vereiste is voor IPSec over NAT.

Ik zou voor de PPTP optie gaan. dat is veilig genoeg voor thuisgebruik.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

Verwijderd

Waarom een server?
Je kan dit allemaal tot stand brengen met standaard firewall/routers van hotbrick of cisco oid.
kosten een fractie van een server en werken veel beter..netbios over ip / games/ alles werkt perfect.
Dan heb je meteen een profi oplossing.
Clients heb je ook niet nodig , ipsec zit standaard in windows vanaf 2000....

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Verwijderd schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 09:43:
Waarom een server?
Je kan dit allemaal tot stand brengen met standaard firewall/routers van hotbrick of cisco oid.
kosten een fractie van een server en werken veel beter..netbios over ip / games/ alles werkt perfect.
Dan heb je meteen een profi oplossing.
Clients heb je ook niet nodig , ipsec zit standaard in windows vanaf 2000....
Als de TS een oud servertje thuis heeft staan waar hij een VPN server van wilt maken is dit echt niet goedkoper dan ff een cisco router aanschaffen hoor :P

Verwijderd

Topicstarter
Dirk-Jan schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 09:37:
[...]

als je achter een thuisroutertje zit, kun je niet meer dan 1 simultane IPSec VPN opstarten naar je vpn concentrator, omdat de gemiddelde thuisrouter geen NAT-T ondersteunt, wat een vereiste is voor IPSec over NAT.

Ik zou voor de PPTP optie gaan. dat is veilig genoeg voor thuisgebruik.
Mijn examens zijn afgelopen dus ik kan me er eindelijk goed in verdiepen. Ik heb nog eens aandachtig de voor en nadelen van IPsec en PPTP gelezen en ben tot de conclusie gekomen dat dat IPsec iets te hoog gegrepen voor mij is :P Vandaar dat ik het bij PPTP ga houden.

Ik ben de installatie handleiding aan het volgen. De volgende stap die ik moet nemen is:
upgrade PPP to version 2.4.3 or later, see our latest ppp RPMs,
Zeer leuk. Als je op die link klikt, krijg ik een gigantische lijst te zien:

Download ppp-2.4.3-5.fc1.i386.rpm 363227 111 i386 .rpm
Download ppp-2.4.3-5.fc2.i386.rpm 363785 102 i386 .rpm
Download ppp-2.4.3-5.fc3.i386.rpm 356769 370 i386 .rpm
Download ppp-2.4.3-5mdk10.1.i586.rpm 375597 73 i386 .rpm
Download ppp-2.4.3-5.rhel3.i386.rpm 359821 64 i386 .rpm
Download ppp-2.4.3-5.rhel3.x86_64.rpm 385348 6 AMD64 .rpm
Download ppp-2.4.3-5.rhel4.i386.rpm 356446 69 i386 .rpm
Download ppp-2.4.3-5.rhl7.i386.rpm 381191 30 i386 .rpm
Download ppp-2.4.3-5.rhl8.0.i386.rpm 564666 26 i386 .rpm
Download ppp-2.4.3-5.rhl9.i386.rpm 358276 196 i386 .rpm
Download ppp-2.4.3-5.src.rpm

Nu zou ik graag willen weten welke ik moet hebben voor mijn Suse Linux 9.1 pro systeem?
Die amd64 valt waarschijnlijk af gezien mijn server nog op een gewone 32 bit amd draait. fc staat waarschijnlijk voor fedora core dus die heb ik denk ik ook niet nodig. Kan iemand mij vertellen welke ik nodig heb, dan kan ik weer verder :)

Is suse trouwens niet zelf in staat zo'n file te updaten naar een nieuwe versie?

Ps. De reden dat ik de moeite doe om dit te proberen ipv simpel weg een vpn router te kopen is:
- Ik ben te arm om een leuke router te kopen, en gezien ik al een linux server heb kan ik hier dus op besparen.
-De belangrijkste reden: Ik wil er graag wat van leren.

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-05 21:23

pistole

Frutter

Nog even mijn €:
-Mensen moet kunnen verbinden naar de server, zodat je vervolgens de verbinding kan gebruiken om LAN games over te spelen.
Heeft meer met je game te maken dan met de VPN server. Tip: http://www.hamachi.cc/
-Je moet er naar kunnen verbinden met windows (zonder extra client software te gebruiken).
Welke windows? w2ksp4 en hoger kunnen prima l2tp en pptp; win98 is l2tp haast niet te doen.
-Je moet elkaar kunnen zien bij de netwerklocaties.
Dat is meer een windows / name resolution instelling dan een VPN kwestie
-Meerdere clients moeten tegelijk naar de server kunnen verbinden.
Natuurlijk, anders is het geen server ;)
Ik zou zeggen: probeer het eerst eens met PoPtOp. Is vrij simpel, maar er zitten een paar haakjes en oogjes aan. Meerdere clients achter dezelfde natte router is al vrij lastig; de router moet GRE-masquerading goed ondersteunen.

De stap naar OpenSWAN / FreeSWAN is vrij groot, maar erg leerzaam. Grote voordelen van l2tp/ipsec is stabiliteit en veiligheid. Het configureren van roadwarrior connecties kan echter lastig zijn...

Succes!

Ik frut, dus ik epibreer

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Weet bijna nix van linux, maar zelfs ik kan zien dat je deze:
code:
1
, moet hebben.

Verwijderd

Topicstarter
KillerAce_NL schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 15:37:
Weet bijna nix van linux, maar zelfs ik kan zien dat je deze:
code:
1
, moet hebben.
Hm dat lijkt mij eerder een red hat file. Ik denk dat ik voor de src file moet gaan. Die andere bestanden zijn volgens mij, fedora core, mandrake, red hat enterprice.

Ik neem misschien nog wel eens de overstap naar het openSwan project, maar dat is op dit moment nog te ingewikkeld voor mij, gezien mijn netwerk en linux kennis zeer beperkt zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2005 15:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het lijkt erop dat het bouwen van de rpm uit het source bestand gelukt is. Probleem is echter dat zodra ik deze nieuwe rpm probeer te installeren, ik de volgende melding krijg:
error: Failed dependencies: /etc/pam.d/system-auth is needed by ppp-2.4.3-5
Kennelijk mis ik dat bestand, en waar ik dat van daan moet halen weet ik niet :(.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het bij de oude versie van ppp gehouden. Mijn nieuwe probleem is, hoe configureer ik de server? Je krijgt er wel mooie standaard files bij, maar kan ik die ook zo behouden?
Is er iemand die bereid is om over msn wat info te geven?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2005 18:38 ]

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Zoals je waarschijnlijk wel door hebt is het nu meer een NOS dan een NT topic geworden.
misschien verstandig om over dit probleem een nieuw topic daar te openen?

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

Pagina: 1