Boxed AMD64 koeler té actief, hoe minderen?

Pagina: 1
Acties:

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hallo,

Bij mij thuis draait er een systeem met een AMD64 2800+ en de GigaByte GA-K8NS. Sinds gisteren maakt de CPU fan een enorme herrie, dit wordt veroorzaakt doordat hij veel meer toeren per minuut maakt dan normaal. Dit doet de computer sinds het warme weer, door de hogere temp krijgt de koeler meer stroom zodat de CPU even warm blijft als normaal. Ik heb gekeken naar de temp, deze is maximaal 45 graden (stressed, idle 43). Mijn voorkeur gaat er echter naar uit dat de temparatuur oploopt tot max 60 graden met minder herrie.
Ik kan geen instelling vinden die dit regelt, ik zou ook geen andere manier weten om dit probleem op te lossen. Heeft iemand ideeen, uitgezonderd het kopen van een andere koeler?

specs.

🌞🍃

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Heb je al in de bios setup gezocht naar die optie?
Bij mijn MSI K8N kun je een target temp invullen als je de fan automatisch wil laten regelen.

• kamerplant
  • Niet online
Wel gekeken, maar zo'n instelling vond ik helaas niet.

🌞🍃

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:20
Ik heb hier er gewoon weerstandjes tussen gezet (was toevallig een stukje wat er precies tussen kon wat bij andere een paar fans zat).

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• kamerplant
  • Niet online
Ah :) En wat voor een weerstandje zou ik dan nodig hebben? Ik weet nog meer van vrouwen dan van electro, kun je nagaan. :P

🌞🍃

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
misschien is een fancontroller iets voor je, heb er zelf nu ook al een tijdje 1 en vind het wel erg fijn om de fans traploos te kunnen regelen

• Jaeger
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-04-2020
Of iets als speedfan! handig programma om je koelers langzamer te laten draaien!

• PilatuS
  • Niet online
Jaeger schreef op zondag 29 mei 2005 @ 17:48:
Of iets als speedfan! handig programma om je koelers langzamer te laten draaien!
werkt helaas niet met ieder moederbord maar het is het proberen zeker waard ja

• Jaeger
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-04-2020
PilatuS schreef op zondag 29 mei 2005 @ 17:49:
[...]

werkt helaas niet met ieder moederbord maar het is het proberen zeker waard ja
Hmm dat is waar..maar de meeste nieuwe toch wel...?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:16

Thandor

SilverStreak

Koop een Zalman Fanmate of iets dergelijks. Zalman heeft ook weerstanden bij een aantal ventilatoren zitten, ik weet niet of deze los te koop zijn.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• PilatuS
  • Niet online
Jaeger schreef op zondag 29 mei 2005 @ 17:50:
[...]

Hmm dat is waar..maar de meeste nieuwe toch wel...?
ik hoop voor de TS dat het bij hem wel werkt, bij mij werkt het helaas niet :(

het zou zeker een fijne en goedkope oplossing zijn, opzich is een weerstandje ook een prima oplossin alleen kan je die niet regelen, maar als de ts nog meer fans heeft is een fancontroller ook misschien wel handig om te kopen

maar zou zeker eerst ff naar speedfan kijken

• kamerplant
  • Niet online
Mijn moederbord staat helaas niet bij de supported hardware, er veranderd ook niks aan de snelheid als ik toch de instellingen wijzig. Ik wil graag als het kan een goedkope oplossing, ik hoef aan deze PC niet zo nodig te overclocken ofzo. Morgen wil ik eens naar de electroboer voor zo'n weerstand, maar nogmaals: Wat moet ik hebben? :X

🌞🍃

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Datafeest schreef op zondag 29 mei 2005 @ 18:36:
Mijn moederbord staat helaas niet bij de supported hardware, er veranderd ook niks aan de snelheid als ik toch de instellingen wijzig. Ik wil graag als het kan een goedkope oplossing, ik hoef aan deze PC niet zo nodig te overclocken ofzo. Morgen wil ik eens naar de electroboer voor zo'n weerstand, maar nogmaals: Wat moet ik hebben? :X
pricewatch: Zalman FanMate 2
Met een zalman fan mate kan je ook de snelheid van je fan regelen. Dan zet je je cpu fan op een molex i.p.v je moederbord en kan je dus met de fanmate de snelheid regelen.
Zelfde als een regelbaar weerstandje maar dan al inelkaar gezet voor je en dus makkelijker. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Satch op 29-05-2005 18:49 ]

Pagina: 1