Ik vind dit project een zeer goed idee. Ik heb zelf ook wel eens met die gedachte gezeten om een gebruiksvriendelijke variant voor Linux te maken. Ik heb nu geen tijd om jullie daarmee te helpen, ivm school en programmeer contest

nu even voor gaan.
Ik zal jullie even een aantal ideeën geven over hoe ik erover denk over hoe je het zou moeten aanpakken. Als iemand mijn ideeën kan afschieten, doe dat.
Basseer het op Debian
• Debian heeft z'n bestandsysteem redelijk logisch ingedeeld, in tegenstelling tot bijv RedHat. /etc/apache/httpd.conf/httpd.conf (RedHat) tegenover /etc/apache/httpd.conf (Debian).
• Debian heeft een zeer fijne package manager (Apt (apt-get)). Voor deze zijn ook grafische schillen voor. En is ook vrij gebruiksvriendelijk icm apt-cache.
• De community voor Debian is zeer goed (Gentoo nog beter), dus als je een keer met een probleem zit, kun je eventueel makkelijk hulp vinden op het internet.
• Voor Debian worden de packages altijd eerst heel erg goed getest voordat het in de stable variant komt. Dit is een groot voordeel van Debian, maar meteen ook een groot nadeel, aangezien de packages dan vrij snel verouderen.
Window Manager keuze (Desktop)
Ik denk dat je meerdere Window Managers mogelijk moet maken inclusief jullie customized geval. Dan kun je namelijk de gebruiker de vrije keuze geven welke omgeving hij/zij wil. Maak die keuze wel zo simpel mogelijk aan de hand van een aantal screenshots. De volgende WMs had ik in gedachte:
• KDE
• Gnome (leuk voor degene die vanaf OSX overstappen, al raad ik ze dat niet echt aan dan, want OSX vind ik persoonlijk fijner)
• XFCE (voor de wat oudere systemen)
• Jullie customized geval gebasseerd op weet ik wat voor een WM
•
XPde. (Bedankt
ZeTt voor de link)
Customize de standaard instellingen van de Window Managers ook
Ik vind de standaard thema van KDE bijvoorbeeld erg lelijk. Mensen willen vaak ook trots zijn op hun computer. Geef ze dan ook wat om trots op te zijn. Zet er bijvoorbeeld een leuk, strak en duidelijk thema erop en maak die standaard. Zorg wel ervoor dat hij een beetje lijkt op die van windows, dat maakt namelijk voor de gebruiksvriendelijkheid al heel wat uit. Leuke achtergrondjes erop (haal een zooi leuke van FreeWallpapers.com (ik bedoel niet letterlijk deze site, maar zo'n soort site) ofzo). Vette screensavers, zoals die van de Matrix en maybe zo'n eentje van dat aquarium, als die er voor linux is. Deel die icoontjes ook zo in als op dat distro van
http://www.watsky.net/ (bedankt
woutur voor de link). Dat maakt het al een stuk duidelijker. Tune ook het een en ander aan de instellingen, zoals zippen met rechter muisknop, of CD-rippen met rechtermuisknop op CD icoon. Samengevat:
• Leuke en strakke thema's
• Mooie achtergronden
• Vette screensavers
• Icoontjes indelen als op
http://www.watsky.net/ (bedankt
woutur voor de link)
• Instellingen tunen om dingen te vergemakkelijken
VEEL dingen ondersteunen (Plug & Play enzo)
Dit is mischien nog wel het belangrijkste onderdeel. Mensen kunnen zich er zo aan irriteren als iets niet werkt. En gelijk hebben ze. Zorg ervoor dat je een systeem opzet (Linux heeft dat standaard geloof ik ook al) dat je hardware kan herkennen en dat het de drivers er voor je bij zoekt en die in de kernel compileerd, zodat je een kernel op maat krijgt gemaakt voor je systeem aan de hand van detectie software in de installer. Als er een nieuwe kernel uitkomt moet het detectiesysteem ook weer die nieuwe kernel kunnen installeren en compileren aan de hand van de hardware van je systeem. Mensen willen zelf geen drivers gaan zoeken op het internet, ze willen gewoon dat het werkt. Zorg ervoor dat de kernel standaard ook goede ondersteuning bied voor software functies binnen de kernel, zoals iptables, bestandssystemen enzovoort. Hierdoor gaan mensen niet lopen klagen dat bijvoorbeeld iptables niet werkt omdat er geen ondersteuning voor in de kernel zit.
Beveilig de boel erg goed (veilige standaard instellingen)
Beveiliging is tegenwoordig een hot issue. Iets waar je ook mee erg rekening moet houden. Veel gebruikers doen vrij weinig aan de beveiliging, simpel weg omdat ze het niet snappen of omdat ze er geen zin in hebben. Daarom moet jij het voor ze doen. Pas de beveiliging aan op hun wensen. Als ze een p2p programma willen draaien, zorg er dan ook voor dat ze dat kunnen, eventueel door een vinkje te zetten, net zoals de Windows firewall (vinkje zetten bij welke programma's je toegang wilt tot internet). Pak bastille erbij en laat die na de install lopen bijvoorbeeld, wel geheel geautomatiseerd. Zet de rechten goed op het bestandsysteem. Geef root standaard een wachtwoord mee. En maak standaard een gebruiker aan waarop de gebruiker kan inloggen. Zorg er wel voor dat die gebruikers gewoon software kunnen installeren, want dat willen ze vaak nog wel zelf kunnen. Zorg er ook voor dat er standaard een virusscanner op staat en een rootkit beveiliging. Samenvatting:
• Standaard instellingen op veilig
• Bastille na de install erover laten lopen (geautomatiseerd)
• Firewall goed toegankelijk er gebruiksvriendelijk maken (vink princiepe alla Windows Firewall)
• Standaard een virusscanner erop en rookit beveiligingen.
• Rechten op bestandssysteem goed instellen
• Root een standaard algemeen wachtwoord meegeven.
• Standaard minimaal 1 gebruiker aanmaken.
Zorg voor een goede intergratie van WinE (of andere Windows emulator)
De gebruiker is Windows gewend en zo ook de .exe om dingen op te starten cq te installeren. Zorg ervoor dat als ze toevallig een keer een .exe downloaden en starten dat er een mogelijkheid bestaat dat hij zonder gedonder kan draaien, zonder dat gebruiker door heeft dat het officieel niet eens kan. Natuurlijk gaat er niet alles op draaien, maar er zou eventueel mogelijkheid kunnen wezen. Installeer daarom ook Mono erop, zodat ze ook .NET applicaties kunnen draaien, aangezien dat tegenwoordig helemaal opkomt.
Kies de standaard packages met wijsheid 
Natuurlijk moeten veel dingen gewoon werken en wil de gebruiker weinig omkijken naar het systeem hebben, dus dat betekent dat de ondersteuning vrij groot moet zijn. Zorg bevoorbeeld voor een automatische update systeem (cron-apt bijvoorbeeld). Zorg ook dat de meeste gebruikte libraries geinstalleerd zijn, zodat de software niet gaat zeuren dat je bepaalde depencies niet hebt. Je moet ervan uitgaan dat de gebruiker lui is, dus die wil niet naar depencies gaan zoeken. Apt regelt dat automatisch met die depencies, dus dat scheelt een hoop. Ook wil de gebruiker wel vaak eens een spelletje spelen. Zorg er dan ook voor dat er standaard al hele leuke spelletjes op staan. Maak de gebruiker lekker met de standaard software die erop staat. Bijvoorbeeld Bejeweled, patience, er was ooit zo'n mooi biljart spel die er ook echt goed uit zag.
Veel talen ondersteunen
Zorg ervoor dat je zo veel mogelijk talen ondersteund. Sommige mensen kunnen gewoon geen Engels en die moet je eigenlijk toch een kans geven om ermee te kunnen werken.
Houd gebruik + basis instellingen en geavanceerde instellingen gescheiden
Zorg ervoor dat de gebruiker zo weinig mogelijk hoeft in te stellen. Standaard moet eigenlijk gewoon de instellingen goed staan (met de meest logische waarden). Als de gebruiker wat moet instellen, zorg er dan voor dat het zo duidelijk mogelijk wordt voor de gebruiker. Om de instellingen te tunen, zorg ervoor dat de root daarbij kan of eventueel de gebruiker zelf de mogelijkheid heeft om de geavanceerde instellingen te wijzigen, maar dan alleen als hij dat aangeeft dat hij dat wil. Zo zorg je ervoor dat de gebruiker het overzicht niet verliest.
Zorg er ook voor dat ze beschikking hebben over de nieuwste packages
Nu is het bij Debian zo, dat het vrij lang duurt voordat een nieuwe versie van een package beschikbaar word voor Debian. Dit komt omdat de packages eerst uitgebreid worden getest, maar soms heb ik het gevoel dat ze of te lang testen. PHP 5 is bijvoorbeeld nog niet beschikbaar voor Debian via apt. Is wel gewoon te downloaden. Zorg er dus ook voor dat de packages die jullie aanbieden ook meteen de nieuwste zijn, mits goed getest. Je moet natuurlijk er wel zeker van zijn dat ze werken. Zet dus eigen apt-servers op met die packages.
Van elk programma 1 variant van
Het moet natuurlijk niet zo zijn dat je 30 word processors hebt. Pak bijvoorbeeld alleen Open Office als office pakket. 1 mail programma of mischien in dit geval 2. Mozilla Thunderbird en Evolution. Waarop Thunderbird vanuit mijn richting meer een aanrader is, maar voor mensen die Outlook zijn gewend kan Evolution ook erg handig zijn. Mozilla FireFox als standaard browser of gewoon heel Mozilla Suite installeren. Maar 1 programma van elk type is wel net zo overzichtelijk. Zorg dat je ze ook goed indeelt.
Zorg ervoor dat subprojecten (programma's die onder jullie distro draaien) van jullie kant ook goed worden ondersteund
Ik denk bijvoorbeeld dat projecten zoals XFree86 (persoonlijk zou ik gaan voor X.Org) er wel baat bij zou hebben als jullie hun helpen met developen of ideeën opdoen of goed laten samewerken met andere software. Dit zorgt ervoor dat de combinatie aan software binnen jullie distro steeds beter wordt en problemen verminderd.
Zorg voor goed communicatie en documentatie naar de gebruikers
Ook heel belangrijk punt is de communicatie met gebruikers. Zorg er bijvoorbeeld voor dat jullie een website krijgen die voor iedereen toegankelijk is. Zorg er ook voor dat de website duidelijk is en dat er veel informatie te vinden is over jullie distro icm met verschillende packages. Denk ook aan bug reports, fora, installatie guides, guides hoe je een aantal dingen doet op die distro, apparte startpagina waarbij de gebruiker heel makkelijk naar dingen kan navigeren over informatie over jullie distro.
Ik denk dat ik voor even wel genoeg info heb gepost. Dit zijn de belangrijkste punten die ik kon bedenken en als je dit allemaal goed voor elkaar krijgt dan ben je al een HEEL eind. Het is alleen niet echt makkelijk. Je zult wel een erg goed team moeten hebben en ook communicatie onderling moet erg goed zijn. Denk niet dat je dit binnen een paar weken af hebt, want dit kan wel een jaar duren of mischien nog wel langer, maar als jullie dit voor elkaar krijgen dan is het de tijd wel meer dan waard.
Veel succes ermee en ik blijf dit topic volgen.
[
Voor 2% gewijzigd door
eghie op 30-05-2005 23:19
. Reden: Onduidelijkheden wegwerken en een idee iets veranderd over ondersteuning ]