Toon posts:

Videokaart en films, afhankelijkheid - laptop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Indien ik een laptop aan zou schaffen met als proc een 2.0 Ghz M, 2 GB geheugen een HDD van 60 gig op 7200 rpm en als videokaart de X300 van ATI met 128 mb; in hoeverre krijg ik dan problemen met het afspelen van films? Ik heb namelijk ook de kans om een nvidia kaart in die laptop te zetten maar die is wel 200 euro duurder. Gamen doe ik niet, het is puur voor films. Die films mogen dus nooit en te nimmer stotteren vanwege een ontoereikende videokaart, of is dit gewoon niet aan de orde omdat de rest van de specs al zo goed zijn?

Nog even ter aanvulling: het gaat hier om een laptop met een 17" scherm en met een resolutie van 1920x1200.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2005 16:33 ]

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:20
een videokaart heeft misschien 0.1% invloed op de videoafspeelkwaliteit. (hoewel de naam anders doet vermoeden) Je videokaart zal niet meer belast worden dan bij het tonen van het bureaublad. Alleen bij spellen en ander 3D-werk zal een videokaart belast gaan worden.

Tenzij die andere videokaart ineens hardwarematig MPEG2 kan afspelen (die kans acht ik zeer klein, en zelfs zonder dat zal de processor het in z'n eentje makkelijk afkunnen)

[ Voor 16% gewijzigd door OnTracK op 29-05-2005 16:29 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• SpankmasterC
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-07 17:19
die ati kaart heeft al hardwarematige MPEG ondersteuning, dus qua dvds zit je goed, en voor divx en dergelijken is je CPU krachtig genoeg

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:13

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Films kijken doe ik op 1280x800 met mijn Intel Integrated Extreme Graphics 2 geval... Kan zelfs de overlay op twee uitgangen zetten (dwz notebook scherm en svideo uitgang) zonder enige vorm van vertraging. Met jouw X300 zul je dus meer dan genoeg kracht hebben, aangezien die het geheugen niet deelt met de rest van 't systeem en de mijne wel :)

Hier stond een dode link.

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:14
Waar jij op moet letten (of een keuze in moet maken) is dat de ATi de Mobility Radeon X700 en X800 gezegend zijn met VideoShader HD. Belangrijk hiervan is dat;
MPEG1/2/4 decode and encode acceleration de rest van je systeem onlast (je CPU temp en fanspeed zal een stuk lager zijn!).
Vooral in HD formaat, wat je beeldscherm native ondersteund :9~ en waarom je die koopt waarschijnlijk; All-format DTV/HDTV decoding

Last But Not Least is dit misschien wel handig: YPrPb component output for direct drive of HDTV displays Als je in de toekomst nog een HDTV erop aan zou willen kunnen sluiten zonder een VGA/DVI aansluiting op te offeren (of zo'n kabel te moeten gebruiken).

Ik heb de info opgezocht op de site van ATi, van nVidia weet ik het niet, zou je even zelf na moeten kijken (aangezien je niet zegt welke dat is).

[ Voor 3% gewijzigd door FrenzyFreak op 29-05-2005 20:48 ]

• LordofWhatever
  • Laatst online: 30-07 02:12

LordofWhatever

Uuhhh....?

Je kan prima divx kijken met een p3 600MHz en een ATi Rage 128 pro, op 1024x768 dat wel.
met die x300 moet dat ook prima kunnen.

Onderbuiken zijn voor bier, niet om mee te denken.

• FrenzyFreak
Dat klopt, maar HD-formaat draait niet op die P3 ;) . En aangezien het beeldscherm native HD-resolutie is, zou het zonde zijn als je dat er niet op zou gaan kijken.

Verwijderd

Een video kaart is zeker belangrijk bij een laptop, vooral als je directx 9 render wilt gaan gebruiken om nog mooier beeld op het scherm te toveren.

Verwijderd

Topicstarter
FrenzyFreak schreef op zondag 29 mei 2005 @ 20:46:
Ik heb de info opgezocht op de site van ATi, van nVidia weet ik het niet, zou je even zelf na moeten kijken (aangezien je niet zegt welke dat is).
Het is de: 256MB NVIDIA® GeForce™ 6800 Go, PCI-Express x16

• FrenzyFreak
Dan heeft de nVidia;
NVIDIA PureVideo Technology
WMV-HD Hardware Acceleration
High-Definition MPEG-2 Hardware Acceleration

Komt dus eigenlijk op hetzelfde neer als de ATi x700 en x800 hebben.
Ikzelf zou zeker gaan voor de nVidia t.o.v. de x300, ook al weet ik dat het een stuk meer kost. Ik houd niet zo van geluidsproductie die niet in de film hoort (zoals een CPU-fan) of de zorgen van een gloeiend hete notebook. Zeker in die warme zomers tegenwoordig, zit ik liever safe. HD video vraagt veel van de notebook / PC en ik zou dus gaan voor de nVidia omdat hij de rest van het systeem een stuk ontlast. (Dit is trouwens ook wel handig als je nog 1 beeldscherm en/of (HD)TV aan wilt sluiten op de laptop om op de één een film te kijken en op de ander te surfen bijvoorbeeld).

Bovendien is deze kaart grafisch stukken sterker dan de ATi x300 waarmee je (ook als je geen spellen spellen speelt) nog wel een tijd mee vooruit kan! Denk bijvoorbeeld maar aan Windows Longhorn en de grafische shizzle die daarbij komt kijken... ;)
Pagina: 1