Toon posts:

LINUX Mandrake Installeren lukt niet (versie 10.1)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Linux freaks!
Ik heb alles geprobeert om linux te installeren op mijn harde schijf van 40 Gb, maar ik heb nog steeds geen enkele linux versie degelijk geïnstalleerd gekregen.

Ik ben begonnen met de DVD versie van linux SuSe af te halen.
Toen ik die wou installeren bleef die hangen bij het opzoeken van USB apparatuur.
Een linux live cd van slax heb ik ook willen installeren op m'n harde schijf. Dit lukt ook niet!
Dan heb ik geprobeert met linux slacks. Ook dit lukt niet. De installatie is compleet maar geeft een foutmelding bij het opstarten!
Daarna heb ik geprobeert met Linux Mandrake DVD editie.
Deze geeft een foutmelding "fout in hdlist".
Deze fout heb ik dan opgelost met partitionmagic. Maar de pc slaagt er nog steeds niet in om linux te aanvaarden. De installatie beweerd nog steeds dat er iets mis is met de hdlist.

De harde schijf van 40 Gb zit op de secundaire IDE kabel in Slave modus.
ik heb de bios ingesteld om er van te booten maar dit lukt niet.
Op de harde schijf staat geen enkel ander besturingssysteem.

Daarna heb ik linux proberen te installeren naast een NTFS partitie op een harde schijf van 120 gieg.
Ook dit lukt niet!
Ik weet echt niet meer wat ik moet doen.
Ook m'n WLAN kaart (US robotics 2216) werkt niet op een live cd.

Iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn?

Verwijderd

Is die 120 Gb schijf toevallig SATA? Misschien gek gedacht maar usb is in de dev lijst sda SCSI en SATA ook.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 29 mei 2005 @ 14:15:
Is die 120 Gb schijf toevallig SATA? Misschien gek gedacht maar usb is in de dev lijst sda SCSI en SATA ook.
Geen idee eigenlijk :P De harde schijf heeft een ganse nacht gerateld.
En als hij dan nog steeds op zoek is achter usb apparatuur is er toch wel iets mis?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 29 mei 2005 @ 14:12:
Dan heb ik geprobeert met linux slacks. Ook dit lukt niet. De installatie is compleet maar geeft een foutmelding bij het opstarten!
Weet jij nog de foutmelding bij het niet opstarten van slacks? Had dat met de bootloader te maken, dat die de root niet kon vinden?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 29 mei 2005 @ 14:42:
[...]

Weet jij nog de foutmelding bij het niet opstarten van slacks? Had dat met de bootloader te maken, dat die de root niet kon vinden?
Kon de root niet vinden.
Heb het zelfs met een bootdiskette moeten starten want er waren blijkbaar geen bootrecords.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2005 14:45 ]

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Wat heb je allemaal voor apparaten aan je USB hangen? Misschien om te troubleshooten eens de niet-noodzakelijke apparaten loskoppelen? Heb in het verleden ook een aantal weken lopen kloten, tot ik erachter kwam dat mijn philips webcammetje de problemen gaf..

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Verwijderd

Topicstarter
axis schreef op zondag 29 mei 2005 @ 14:56:
Wat heb je allemaal voor apparaten aan je USB hangen? Misschien om te troubleshooten eens de niet-noodzakelijke apparaten loskoppelen? Heb in het verleden ook een aantal weken lopen kloten, tot ik erachter kwam dat mijn philips webcammetje de problemen gaf..
Ja maar die problemen kreeg ik alleen bij SuSe
Bij mandrake geraak ik verder :P daar geraak ik aan het partitioneren en dan stopt het.
Op een of andere manier is linux slacks er op geraakt maar die vind dan wel de root niet |:(

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:16
Als je ons niet exact de foutmeldingen kan geven, wordt het voor ons maar gissen wat het nou zou kunnen zijn, iets wat niet echt te doen is.

Als ik zo op google kijk, lijkt het uit de hoek van URPMI iets af te komen.

Kortom, kijk even rond hier op google of creëer de foutmelding opnieuw, zodat je gerichter kan zoeken en ook gerichter vragen kan stellen.

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/utwp/Gmini%20forum/IMG_0157.JPG
Dat is de foutmelding die ik krijg

Verwijderd

Hoe zijn je partities ingedeeld filesystem/size/e.d.
Ik denk namelijk dat Partition Magic je partities gewoon verkloot heeft. Probeer eens mbv FDISK je hdd (helemaal of gedeeltelijk) opnieuw te partitioneren, zodat je de partities gewoon tijdens de installatie van Mandriva kan aanwijzen oid.

edit: Ziet er uit of je partition table verkloot is, je kernel kan namelijk niet je partitie mounten, probeer eens ff tijdens 't booten mee te geven: linux root=/dev/hdaX <-- x vervangen met de partitie waar je linux opstaat bijv partitie 7 -> linux root=/dev/hda7

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2005 15:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
http://members.lycos.nl/utwp/partitions.JPG
Dat is de verdeling van m'n hdd's
Ik probeer hem ondertussen eens op te starten met jullie parameters

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2005 15:48 ]

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

offtopic:
2 GB swap? Da's wel overdreven veel...

[ Voor 9% gewijzigd door Bergen op 29-05-2005 15:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
blijkbaar is er toch wel iets verkeerd met de parameter.=>
Could not find kernel image linux.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 29 mei 2005 @ 15:55:
blijkbaar is er toch wel iets verkeerd met de parameter.=>
Could not find kernel image linux.
Als ik zo kijk na het plaatje van PM8 zou ik zeggen dat je root /dev/hdc1 is dus geef dan deze parameter mee bij booten: root=/dev/hdc1.

Die melding wat je krijgt is trouwens omdat je geen naam van de kernel ervoor hebt getypt. Druk op <tab> voor een lijstje type er ene over en zet er dan die parameters achter.

Op die foto van die foutmelding zie ik trouwens dat hij zit te zoeken op de primaire ide poort en op de master gejumperde harde schijf (hda) wat niet zou moeten kloppen als ik kijk naar je partitieindeling.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2005 01:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal linux nogmaals opnieuw proberen te installeren (SLACKS)
Blijkbaar houden de foutmeldingen niet op en die <tab> toets haalt niet veel uit

Verwijderd

Topicstarter
Uiteindelijk is het gelukt.
alleen is de LILO configuratie mislukt :| dus ik moet starten vanaf een Boot diskette.
USB muis wordt niet gededecteerd
Unmounten van CD-rom werkt niet
Pagina: 1