Toon posts:

Digitale Camera voor Afrika: SD of CF kaart?

Pagina: 1
Acties:
  • 202 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Voor een project waarbij onder andere scholen en ondernemers bij zijn betrokken hebben we een 10-tal digitale camera's nodig die we gaan geven aan mensen in Afrika.

Heb al wat dingen onderzocht qua stroomverbruik enzo maar nu is mijn vraag wat eigenlijk breder gebruikt wordt wereldwijd (of in Afrika) is dat Compact Flash of Secure Digital. Denk dat MemoryStick sowieso al afvalt omdat het medium alleen van Sony is en vrij duur.

De mensen (groepen) die de digitale camera's krijgen moeten foto's maken van projecten die daar zijn opgezet en betaald door geldschieters. De groepen krijgen een controlefunctie.

Iemand ideeën of advies?

• Papa Roach
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Maakt volgens mij weinig uit, je kan je beter focussen op welke camera je zou willen.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Het maakt echt niks meer uit, qua prijs niet en qua stroomverbruik zal SD marginaal voordelig zijn. Je kunt beter een camera kopen die zuinig met de accu omgaat, dus een moderne camera. Da's een kwestie van reviews lezen en kijken hoeveel foto's op een acculading gemaakt kunnen worden.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• neh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-02 13:12

neh

Verwijderd schreef op zondag 29 mei 2005 @ 12:12:
Heb al wat dingen onderzocht qua stroomverbruik enzo maar nu is mijn vraag wat eigenlijk breder gebruikt wordt wereldwijd (of in Afrika) is dat Compact Flash of Secure Digital. Denk dat MemoryStick sowieso al afvalt omdat het medium alleen van Sony is en vrij duur.
Afrika is een ruim begrip. Waar ik was in Zuid Afrika hadden ze iig winkels met alle mogelijke (digitale) camerazooi. Kan verschillen natuurlijk in de regio waar ze heen gaan, maar ik zou er vanuit gaan dat de meeste kaarttypen gewoon goed verkrijgbaar zijn.

XT, 640K ram, 20 MB harddisk, MS-DOS 4.0...

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-01 14:33

janklp

FortyTwo Capital

plork schreef op zondag 29 mei 2005 @ 12:27:
[...]

Afrika is een ruim begrip. Waar ik was in Zuid Afrika hadden ze iig winkels met alle mogelijke (digitale) camerazooi. Kan verschillen natuurlijk in de regio waar ze heen gaan, maar ik zou er vanuit gaan dat de meeste kaarttypen gewoon goed verkrijgbaar zijn.
Ik zou er maar vanuit gaan van niet. In heel het continent Afrika is 1 land waar dat misschien zo is en dat is Zuid-Afrika. Voor de rest bestaat Afrika uit onderontwikkelde gebieden waar ze deze kaartjes echt niet hebben.

Ben zelf verleden jaar in Kenia en Tanzania geweest maar vergeet het maar. Je hebt daar echt geen verkooppunten voor kaartjes. Een sd kaartje kost tegenwoordig zo'n 30 euro als je goed zoekt voor 512 mb. Neem er daar dan gewoon een stel van mee. Zit je zeker niet zonder.

Verwijderd

Waar in Afrika, wat voor type fotografie, en aan wie geef je die camera's?
Als ik naar het binnenland van Afrika zou gaan, zou ik een camera als de Olympus E-1 kiezen, omdat 'ie stof- en spatwaterdicht is. Maar misschien is dat ietsje teveel gevraagd van die 10 mensen die die camera in hun handen gedrukt krijgen. :)

SD of CF is denk ik geen issue. CF is wat ouder en tref je waarschijnlijk wat meer aan in Afrika, maar op locatie maakt dat waarschijnlijk niks uit. Tenzij je in 1 van de grote steden zit waar om de hoek een winkel zit die geheugenkaartjes verkoopt.

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Opzich moet je gewoon een goede camera hebben. Stof enzo dat hou je toch. Zuinig mee omgaan is het belangrijkste en dan komt het echt wel goed met die camera. Een speciaal stof beschermende camera is denk ik niet nodig. Maar dat even offtopic.

Gewoon een camera kiezen en die geheugenkaartjes maken niet veel uit.

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23-12-2025

Metten

ik hou het graag simpel

het geheugenkaarttype lijkt mij idd ook niet zo relevant (als het maar geen XD of MS is..), maar de stroomvoorziening maakt natuurlijk wel uit: Zorg dat je een camera kiest waar gewoon penlites in gaan. Die zijn toch wat makkelijker te verkrijgen dan die li-ion cellen die in veel camera's gaan.

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Metten schreef op zondag 29 mei 2005 @ 12:58:
het geheugenkaarttype lijkt mij idd ook niet zo relevant (als het maar geen XD of MS is..), maar de stroomvoorziening maakt natuurlijk wel uit: Zorg dat je een camera kiest waar gewoon penlites in gaan. Die zijn toch wat makkelijker te verkrijgen dan die li-ion cellen die in veel camera's gaan.
Daar heb je een punt. Maar vaak zijn batterijen in Afrika van dien aard dat er maar een beperkt aantal foto's mee te maken zijn. Op dat punt heb ik ook gekozen voor een accu. Deze gaat onwijs lang mee. Ik zal even een voorbeeld geven.

Met mijn kodak dx6490 zijn met het examengala van mijn school 450 foto's gemaakt. Allemaal met flits en vaak zoom gebruikt. Dit allemaal op 1 accu :)

In Afrika heb je vaak ook nog wel de kans om je camera op te laden. Dat is wel mogelijk. Maar dit moet de ts zelf maar eens bekijken. Hierin zijn zoveel opties mogelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk dank voor jullie replys! Ik ga naar Kenya en Malawi en denk dat een lange accuduur belangrijk is en stof- en spatwater dicht ook. Zal alle camera's sowieso uitrusten met 512mb geheugenkaart.

Zal binnenkort de reviews even doorlezen.

• The_Sukkel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10-2025

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Geheugen:
Ik denk dat CF iets beter te verkrijgen zal zijn dan SD (en iets robuuster). Ik zou echter voldoende kaartjes in Nederland kopen en die meegeven (dan is dat probleem opgelost, want steeds meer compact digicams werken met SD)

Accu:
Ik zou een camera kopen die op AA batterijen werkt. Uiteraard stop je er geen gewone alkaline batterijen in (want dan kan je na een paar foto's weer nieuwe kopen), maar oplaadbare NiMH batterijen. Het grote voordeel is dat ook in Afrika veel makkelijker in noodgevallen aan AA-batterijen is te komen dan aan een nieuwe camera-specifieke accu. Over de capaciteit: ik moet de eerste accu nog zien die het kan opnemen tegen 4 opgeladen 2400 mAH NiMH batterijen (om over de prijs nog maar te zwijgen).

Dus Afrika ==> zeker camera nemen die op AA's werkt! (vind ik een belangrijkere tip dan CF of SD).

[ Voor 9% gewijzigd door The_Sukkel op 30-05-2005 00:17 ]

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23-12-2025

Metten

ik hou het graag simpel

Januszjes schreef op zondag 29 mei 2005 @ 13:06:
[...]

Daar heb je een punt. Maar vaak zijn batterijen in Afrika van dien aard dat er maar een beperkt aantal foto's mee te maken zijn. Op dat punt heb ik ook gekozen voor een accu. Deze gaat onwijs lang mee. Ik zal even een voorbeeld geven.

Met mijn kodak dx6490 zijn met het examengala van mijn school 450 foto's gemaakt. Allemaal met flits en vaak zoom gebruikt. Dit allemaal op 1 accu :)

In Afrika heb je vaak ook nog wel de kans om je camera op te laden. Dat is wel mogelijk. Maar dit moet de ts zelf maar eens bekijken. Hierin zijn zoveel opties mogelijk.
Ik zou gewoon een setje fatsoenlijke nimh's+lader meegeven, die kunnen daar natuurlijk ook gewoon opladen. En mochten ze eenmaal niet goed meer zijn dan is vervanging daar een stuk eenvoudiger te regelen dan zo'n specifieke accu.

• riffey#4
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-02 22:10

riffey#4

aka Beever#4

Geen advies voor SD of SF, maar wat betreft stroomverbruik:
oplaadbare batterijen, en een autolader? Elke ouwe bak heeft een sigarettenaansteker...

• The_Sukkel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10-2025

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

riffey#4 schreef op maandag 30 mei 2005 @ 00:25:
Geen advies voor SD of SF, maar wat betreft stroomverbruik:
oplaadbare batterijen, en een autolader? Elke ouwe bak heeft een sigarettenaansteker...
Precies... je hebt voor €20-€30 een goede snellader met een automatische 110/220 Volts keuze (geen idee hoe dat in Afrika zit en of dat per land verschilt) en 12 volts autolader. Een extra setje van 4 hoogcapaciteits NiMH AA's kan je voor minder dan €15 krijgen.

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

Pagina: 1