Toon posts:

[DEBIAN] Netwerk Installatie, hoe SCSI support te laden?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit hier opgescheept met een crap Dell Poweredge server, duidelijke geval van management koopt wat leuks, jij mag zorgen dat het werkt.

Er zit geen floppy drive in, geen CD/DVD-speler, en alleen 1 SCSI harddisk. Dit is de domste server configuratie ooit, maar dat maakt verder niet uit, gelukkig zitten er nog wel netwerkkaarten in :).
Ik beschik niet over een SCSI CD-Rom speler, en een gewone floppy drive of cd-rom speler op ide gaat er niet in, enige IDE aansluiting die er is, is voor een speciale dell slimline cdrom en floppy.

Goed hoe ga je dat ding dan installeren, PXE om te booten en dan de files om te starten van tftp af halen. Ik heb het nu werkend dat de server boot van PXE en netjes een linux installatie start, daarvoor heb ik een tftpboot.img en een root.bin van de debian site gehaald.

Nu zit ik met het grote probleem dat ik ook nog een SCSI driver moet laden voordat ik kan installeren, ik heb bijna geen ervaring met het hele net-booting, alles wat ik weet is wat ik de afgelopen dagen geleerd heb. Is er iemand die mij wat tips kan geven over hoe verder te gaan. Want ik heb geen flauw id hoe of ik die scsi driver geladen kan krijgen.

Verwijderd

Hallo,

Op m'n werk heb ik al heel wat ervaring met Dell PowerEdges en Debian maar meestal wel MET cd. Maar misschien vind je hier meer informatie, ik heb er veel aan gehad tenminste:

http://wiki.osuosl.org/display/LNX/Debian+on+Dell+Servers

Gert-Jan

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:40

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Kun je er niet gewoon even los een cd-rom spelertje aanhangen, voor enkel de installatie? Haal je 'm daarna er weer af...

Hier stond een dode link.

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik zeg, er zit geen IDE aansluiting op, en ik heb geen LVD2 scsi cdrom liggen, daarnaast zegt dell dat deze scsi controller niet van optical disks boot (enigszins logisch want tis een raid controller). Dus dan moet ik een speciale dell slimline cdrom hebben, en ik zeg speciaal, want de standaard slimline's passen natuurlijk niet.

Management gaat hier niet blij mee zijn, dit kost ze op deze manier meer geld dan een slimline cd spelertje van 50 dollar.

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:53

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Neem gewoon een externe USB Cd-Rom drive, en boot daarmee (dat ondersteunen alle systemen tegenwoordig zo'n beetje wel). En er is bij mijn weten zelfs een speciale debian bootcd voor dell pe installaties (dus met de juiste scsi-raid drivers)

Verwijderd

Topicstarter
Die boot-cd's zijn er, die heb ik ook, maar ik heb geen usb-cdrom bij de hand. En met het oog op de toekomst is het wel handig als zo'n installatie vanaf netwerk kan :)

• spacebugs504
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-12-2021
Dit is dus best lastig. Om wat voor een scsi controller gaat het ?
Ik heb zo'n zelfde geintje gehad, hier ging het echter om een iscsi controller.
Wat je het beste kunt doen is kijken of je controller ondersteund wordt, zo ja kernel opnieuw configureren. Driver van de scsi controller in de kernel compileren en deze kernel gaan netbooten

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Wat is het sowieso voor doos? Een 2800?

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:12
Kan je niet beter even naar kippenijzer luisteren als je die server snel geinstalleerd wilt hebben zon extern bakje kost hoogstens 30 euro. en ik neem aan dat je niet elke dag je server reinstalled. waarschijnlijk zelfs nooit meer. en iets op afstand via het netwerk installeren wordt vaak gebruikt je zou eens kunnen zoeken naar 3com tools deze heb ik een keer gebruikt om dit bij werkstations voor elkaar te krijgen op een netwerk. Aleen veel te lang geleden om hier nog iets over te kunnen vertellen.

Verwijderd

Topicstarter
Jah gaat idd om een 2800 kist, verder het booten over netwerk werkt al, ik kan in principe op mijn eigen kist een kernel compileren met de scsi controller support erin, en die meegeven aan tftp boot. Alleen hoe start ik dan verder de debian installatie?

• spacebugs504
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-12-2021
Is een tijd geleden maar uit mijn hoofd zijn de stappen grofweg:

download de netboot.tar.gz van de deian site (http://ftp.nl.debian.org/...r-i386/rc3/images/netboot)

Deze tar file in je tftboot dir plaatsen en uitpakken.

Vervolgens heb ik toen een soft link aangemaakt van pxelinux.cfg -> debian-installer/i386/pxelinux.cfg

en in de pxelinux.cfg dir de file default een entry aanmaken zodat je de juiste kernel boot

bijv.:

label linux
kernel debian-installer/i386/linux
append vga=normal initrd=debian-installer/i386/initrd.gz ramdisk_size=9372 root=/dev/rd/0 devfs=mount,dall rw console=ttyS0,115200n8 --

(Deze entry stuurt een serieele console aan)

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Google geeft deze link: http://wiki.debian.net/?DebianInstallerWorkarounds (even zoeken naar 'netbooting' op die pagina.) Daar staat beschreven hoe je tijdens de installatie extra modules kan laden.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Pagina: 1