Toon posts:

Rare foto's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren heb ik heel enthousiast foto's gemaakt op het schoolkorfbaltoernooi van mijn vereniging. Erg gezellige foto's en ze zagen er op mijn LCD goed uit. Toen ik echter thuiskwam kreeg ik de schrik van mijn leven, want dit:
1
2

kwam eruit, en zo was het bij alle foto's. Is hier nog iets aan te repareren en wat is het probleem? De camera (HP R707) deed het vandaag gewoon goed.
Alvast heel erg veel dank!

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2005 10:39 ]

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-01 18:41

TheBorg

Resistance is futile.

Ziet er uit als een beschadigde JPG file. Misschien is je memory card niet helemaal jofel meer.

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:54
De elektronica kon zeker niet tegen de hitte... Als dat de werkelijke beelden zijn en niet veroorzaakt door het overzetten naar de PC, dan blijven ze zo. Je kunt de boel wel oppoetsen met photoshop, maar dan blijven ze matig/slecht en het kost je veel tijd.

Verwijderd

Topicstarter
Zelf dacht ik ook al dat het aan de temperatuur heeft gelegen. De camera wordt zelf altijd al erg warm van de batterij, en dan nog eens die +/- 30 graden eroverheen. Jammer, gelukkig hebben meerdere mensen foto's gemaakt.

• Initial G
Als een camera in de zon ligt, zeker zwarte modellen, dan wordt ie veel warmer dan de omgevingstemperatuur, omdat de warmte niet genoeg afgevoerd kan worden. Kijk maar eens naar een thermometer in de zon, die kunnen ook al is het maar 25 graden wel 50-60 graden aangeven.

Idd jammer...

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Hopelijk heb je er niet blijvend last vast.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-02 22:54
Hitte, het lijkt me minder waarschijnlijk. Iemand die ik ken heeft ook deze camera en is er mee op safari geweest in Kenia, daar zal het toch ook niet koud zijn en die had hele nette foto's. Onze Canon S20 heeft hier ook nog wel eens last van, vaag probleem.

Verwijderd

Je merkte het pas toen je thuis kwam dus neem ik aan dat op het LCD niets te zien was? Dan is er mogelijk iets met je kaartje of is er iets fout in de overdracht gegaan. Met een tooltje is er misschien nog wel wat aan te doen: http://www.google.nl/sear...+photos&btnG=Zoeken&meta=

• Initial G
Hitte als factor kan wel. Stel dat de geheugenkaart al vrij brak is, of een microchip, whatever. Dan kan die extra hitte de spreekwoordelijke druppel zijn. Andere dingen die kunnen meespelen zijn bijvoorbeeld accuspanning, een gsm die zendt etc.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb dat ook 's gehad, maar toen lag het aan de cardreader die leesfouten gaf met m'n CF kaartje. 2e keer gekopieerd en ineens deden de kapotte foto's het weer. Ik heb er later nooit meer last van gehad, erg wazig.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:28

DataGhost

iPL dev

zijn ze nu nog steeds goed op de lcd of ook corrupt? :)

• Grrrrrene
  • Niet online
In principe komt de foto die je op je LCD ziet na het nemen van een foto niet van je flashkaartje, maar uit je buffer, dus het kan prima dat hij eerst goed was en nu niet meer.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Grrrrrene schreef op zondag 29 mei 2005 @ 20:09:
In principe komt de foto die je op je LCD ziet na het nemen van een foto niet van je flashkaartje, maar uit je buffer, dus het kan prima dat hij eerst goed was en nu niet meer.
maar als hij ze nu allemaal terugkijkt leest ie ze toch zeker weer opnieuw uit? :) (of hij heeft goeie exif thumbs en leest die uit maar dat weet ik verder niet)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga die recovery even proberen. Windows afbeeldingen viewer kan soms de afbeelding niet opbouwen. Ik ben verder totaal niet bekend met dit soort fouten.

Verwijderd

DataGhost schreef op zondag 29 mei 2005 @ 20:16:
[...]

maar als hij ze nu allemaal terugkijkt leest ie ze toch zeker weer opnieuw uit? :) (of hij heeft goeie exif thumbs en leest die uit maar dat weet ik verder niet)
Nu haalt 'ie ze vanaf het flashkaartje, niet vanuit de buffer.
De buffer is zeg maar een onderdeel van het tijdelijke geheugen (RAM) van de camera. Als je een foto neemt gaat 'ie vanaf de chip (CMOS bijvoorbeeld) via nog wat omwegen naar de buffer, daarvandaan wordt 'ie op de LCD weergegeven, bij sommige camera's kan je dan ook nog de foto bewerken of omzetten in RAW, maar vanuit die buffer wordt een foto ook naar het flashkaartje (of andere opslag) geschreven. Althans, dat is meestal zo, just correct me if I'm wrong :P
Maar het kan inderdaad zijn dat er iets is misgegaan tussen de buffer en het kaartje, heb ik ook regelmatig met m'n mobiele telefoon :P
[edit]
DataGhost schreef op zondag 29 mei 2005 @ 21:16:
[...]

ja nou ik bedoel dus als ze nu nog steeds goed leesbaar zijn op de LCD van de camera er iets mis is gegaan tussen cf kaartje en de pc :)
Ah zo, dat volgde ik niet helemaal :P :)

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2005 21:19 ]

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Verwijderd schreef op zondag 29 mei 2005 @ 21:15:
[...]

Nu haalt 'ie ze vanaf het flashkaartje, niet vanuit de buffer.
Dus het kan inderdaad zijn dat er iets is misgegaan tussen de buffer en het kaartje, heb ik ook regelmatig met m'n mobiele telefoon :P
ja nou ik bedoel dus als ze nu nog steeds goed leesbaar zijn op de LCD van de camera er iets mis is gegaan tussen cf kaartje en de pc :)

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb dit zelf ook een paar keer gehad met het kopieren van foto's van de ene naar de andere harde schijf (gewoon intern).

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://aikon.innovatix.nl/diversen/corrupt.jpg

Iemand die hier de oorzaak van weet?

jbroeders, graag hoor (en zie) ik van je of je de foto's hebt kunnen repareren :)

• Grrrrrene
  • Niet online
DataGhost schreef op zondag 29 mei 2005 @ 20:16:
[...]

Dat bedoel ik ook: als je alleen na het nemen van de foto de foto ff bekijkt, haalt hij het uit het buffer en kan hij hem alsnog fout wegschrijven naar het kaartje (doet hij ondertussen). Later lees je idd meestal (toch?) een thumb uit je exif en geen 4-5-6MP foto. Dat zou ook wel erg traag werken. Ik weet niet of alle cams dat doen trouwens.

Maar we bedoelen hetzelfde inderdaad :)

Verwijderd

Ik heb dit ook gehad met mijn nikon coolpix 995. Het ligt volgens mij niet aan de camera maar aan de flash-card. Formateren helpt volgens mij ook niet. Wat wel helpt is een nieuwe memorycard kopen en de oude of omruilen of weggooien. Dit voorkomt teleurstelling bij een volgende fotosessie.
Misschien zit er nog garantie op die memorycard van jou en kun je een nieuwe krijgen. De beelden bijwerken met photoshop is niet mogelijk. Geloof mij ik werk er dagelijks mee.

Verwijderd

Topicstarter
Aikon schreef op maandag 30 mei 2005 @ 12:56:
Ik heb dit zelf ook een paar keer gehad met het kopieren van foto's van de ene naar de andere harde schijf (gewoon intern).

Voorbeeld:
[afbeelding]

Iemand die hier de oorzaak van weet?

jbroeders, graag hoor (en zie) ik van je of je de foto's hebt kunnen repareren :)
Nee, ze zijn gewoon echt zo beroerd opgeslagen. Hopelijk was het eenmalig. Als de camera het vaker doet ga ik mijn garantie maar eens aanspreken..

Verwijderd

als ik die foto's zo zie schat ik dat het probleem het in het geheugen zit probeer het eens met een ander kaartje kijk eens of het dan goed gaat.

• jvo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-10-2023

jvo

geen commentaar

Initial G schreef op zondag 29 mei 2005 @ 10:44:
De elektronica kon zeker niet tegen de hitte... Als dat de werkelijke beelden zijn en niet veroorzaakt door het overzetten naar de PC, dan blijven ze zo. Je kunt de boel wel oppoetsen met photoshop, maar dan blijven ze matig/slecht en het kost je veel tijd.
Photoshop is een optie. Om ze beter op te poetsen moet je in de jpeg standaard duiken. Ik ken dit effect van toen ik een jpeg importer aan het schrijven was in java. (Ja, die zit er al in, maar ik had ook de gequantiseerde dct-waardes nodig.) Als je een waarde vergeet of verkeerd uitleest gaat het fout. Je ziet duidelijk het effect op 8 bij 8 blokjes en natuurlijk 16 bij 16 in de u en v kanalen. Het aardige is dat door de vele soorten compressie je uiteindelijk wel weer stabiel op hele blokjes uitkomt, maar dan kloppen de dc-componenten niet meer en alle blokjes zijn ook vaak verschoven. (De dc-componenten zijn in jpeg relatief aan het vorige blokje gecodeerd.) Goed, wat ik wil zeggen is dat je misschien door de jpeg stream licht aan te passen weer bijna het origineel eruit kan halen. Eenvoudig is het niet, maar de beschadigingen aan deze plaatjes zijn lang niet zo erg. Misschien 3 tot 5 bytes die anders zijn per foto. De gebieden met een kleurwaas erover zijn in de jpeg helemaal niet beschadigd.

edit:
Oh, en bij mij ging het toen mis doordat ik 0xFF niet escapede zoals het hoorde. Toen zag het er precies zo uit.

[ Voor 6% gewijzigd door jvo op 30-05-2005 17:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 30 mei 2005 @ 16:37:
als ik die foto's zo zie schat ik dat het probleem het in het geheugen zit probeer het eens met een ander kaartje kijk eens of het dan goed gaat.
Kaartje is wel degelijk goed, heeft na dit debacle weer als een zonnetje gefunctioneerd.

• Initial G
jvo schreef op maandag 30 mei 2005 @ 16:46:
[...]

Photoshop is een optie. Om ze beter op te poetsen moet je in de jpeg standaard duiken. Ik ken dit effect van toen ik een jpeg importer aan het schrijven was in java. (Ja, die zit er al in, maar ik had ook de gequantiseerde dct-waardes nodig.) Als je een waarde vergeet of verkeerd uitleest gaat het fout. Je ziet duidelijk het effect op 8 bij 8 blokjes en natuurlijk 16 bij 16 in de u en v kanalen. Het aardige is dat door de vele soorten compressie je uiteindelijk wel weer stabiel op hele blokjes uitkomt, maar dan kloppen de dc-componenten niet meer en alle blokjes zijn ook vaak verschoven. (De dc-componenten zijn in jpeg relatief aan het vorige blokje gecodeerd.) Goed, wat ik wil zeggen is dat je misschien door de jpeg stream licht aan te passen weer bijna het origineel eruit kan halen. Eenvoudig is het niet, maar de beschadigingen aan deze plaatjes zijn lang niet zo erg. Misschien 3 tot 5 bytes die anders zijn per foto. De gebieden met een kleurwaas erover zijn in de jpeg helemaal niet beschadigd.

edit:
Oh, en bij mij ging het toen mis doordat ik 0xFF niet escapede zoals het hoorde. Toen zag het er precies zo uit.
klinkt magisch goed :)

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
lol :*)

ik sta ook versteld van jvo's post..meer omdat ik er geen snars van begrijp:
- gequantiseerde dct-waardes ???
- het effect op 8 bij 8 blokjes en natuurlijk 16 bij 16 in de u en v kanalen ???
- dc-componenten relatief aan vorige blokjes ???
..... welkom op tweakers ^_^...

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-12-2025

NBK

Weercam-Avatar

Tis niet zo moeilijk hoor. Even beetje simpel uitgelegd, klopt niet helemaal...
JPEG maakt gebruik van het feit dat de kleur van veel pixels die naast elkaar liggen vaak minder van elkaar afwijking dan de waarde van de kleur tenopzichte van het nulpunt. Als je 3 pixel heb met kleurwaarde 253, 250 en 254 kun je dat in 3 keer een 8 bit waarde opslaan maar ook als een 7 bit waarde die dan 250 voorstelt en de 2 bits grootte waardes 3, 0 en 4. Doe dat in blokjes van 8x8 pixels en je bespaard een hoop bits.
Van PC's zijn we gewend dat ze met RGB werken maar er zijn meer kleurstandaarden in de wereld. Een daarvan is YUV. Je kunt een RGB kleur gewoon omrekenen naar de bijbehorende YUV waardes (maar ik weet de formule even niet uit me hoofd). Y is de helderheid van een pixel. U en V zijn 2 waardes waarmee de kleur wordt bepaald. Je oog gevoeliger voor verschil in helderheid dan in kleur dus slaan ze per 4 Y pixels maar 1 U en 1 V pixel op. Alleen dat laatste truucje leverd al 50% data reductie op.

[ Voor 30% gewijzigd door NBK op 30-05-2005 18:39 . Reden: Als iemand mij nou eens simpel uit weet te leggen hoe D, DT en T werkt ga ik dit misschien ook eens goed doen :| ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• jvo

jvo

geen commentaar

NBK schreef op maandag 30 mei 2005 @ 18:31:
Tis niet zo moeilijk hoor. Even beetje simpel uitgelegd, klopt niet helemaal...
JPEG maakt gebruik van het feit dat de kleur van veel pixels die naast elkaar liggen vaak minder van elkaar afwijking dan de waarde van de kleur tenopzichte van het nulpunt. Als je 3 pixel heb met kleurwaarde 253, 250 en 254 kun je dat in 3 keer een 8 bit waarde opslaan maar ook als een 7 bit waarde die dan 250 voorstelt en de 2 bits grootte waardes 3, 0 en 4. Doe dat in blokjes van 8x8 pixels en je bespaard een hoop bits.
Van PC's zijn we gewend dat ze met RGB werken maar er zijn meer kleurstandaarden in de wereld. Een daarvan is YUV. Je kunt een RGB kleur gewoon omrekenen naar de bijbehorende YUV waardes (maar ik weet de formule even niet uit me hoofd). Y is de helderheid van een pixel. U en V zijn 2 waardes waarmee de kleur wordt bepaald. Je oog gevoeliger voor verschil in helderheid dan in kleur dus slaan ze per 4 Y pixels maar 1 U en 1 V pixel op. Alleen dat laatste truucje leverd al 50% data reductie op.
Ik was al bang dat mijn post een beetje te was. Maar goed, zo ben ik :-) Zoals het door NBK wordt uitgelegd is wel heel simpel gesteld. Jpeg (standaard, het kan ook anders) werkt als volgt:
- De RGB waardes worden omgerekend naar de YUV kleurruimte. Dit omdat ons oog veel gevoeliger is voor helderheid dan voor kleurverschillen. In YUV kleurruimte staat Y voor de helderheid in de U en de V staan voor de kleur.
- De U en V kanalen worden 2 bij 2 keer zo klein gemaakt. Dit dus vanwege die ongevoeligheid voor kleur. Een 640x480 plaatje bevat dus een 640x480 kanaal voor de helderheid en twee 320x240 kanalen voor de kleurinformatie.
- De informatie wordt opgedeeld in blokjes van 8 bij 8 pixels. Er worden dan steeds 4 blokken in het Y kanaal en 1 in elk van de U en V kanalen opgeslagen.
- Op elk blokje wordt een Discrete Cosine Transform (dct) toegepast. Het resultaat is nog steeds 64 waardes, maar deze waardes geven de grootte per frequentie aan i.p.v. van de directe waardes van de pixels. Dit omdat plaatjes relatief weinig informatie in de hogere frequentiebanden bevat. De eerste waarde van de 64 is eigenlijk gewoon het gemiddelde van de 64 pixels in het blokje van 8 bij 8. Dit wordt ook wel de dc-waarde genoemd.
- De 64 waardes worden gedeeld door de waardes in de quantization matrix. Dit is de stap waarin (de meeste) informatie wordt weggegooid. Meestal is het zo dat de waardes horend bij een hogere frequentie door een hoger getal worden gedeeld.
- De dc-waarde wordt relatief ten opzichte van de vorige dc waarde opgeslagen. In het Y kanaal bijvoorbeeld. Als de gemiddelde helderheid van het vorige blokje 210 is en die van het huidige blokje 195 dan wordt -15 opgeslagen.
- Daarna wordt er op de dc-waardes huffman compressie toegepast. Op de overige waardes wordt een combinatie van run length encoding en huffman compressie toegepast.

Maar goed, dit doet er niet echt toe. Het punt was eigenlijk dat als ik die plaatjes zo zie ik inschat dat er per plaatje maar 3 tot 5 bytes beschadigd zijn per stuk. Als je jpg-compressie kent zie je meteen de effecten die zo'n beschadiging heeft.

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-01 21:17

MBV

Dan stel ik voor dat jij even aardig bent en zorgt dat alles behalve de 3 kapotte blokjes goed wordt weergegeven :P

Zijn er geen JPG reparatie tools? Bij dit soort effecten lijkt me de fout vrij eenvoudig te detecteren, toch?

• jvo

jvo

geen commentaar

MBV schreef op maandag 30 mei 2005 @ 20:28:
Dan stel ik voor dat jij even aardig bent en zorgt dat alles behalve de 3 kapotte blokjes goed wordt weergegeven :P

Zijn er geen JPG reparatie tools? Bij dit soort effecten lijkt me de fout vrij eenvoudig te detecteren, toch?
Sorry, heb ik geen tijd voor. Detecteren is onmogelijk, dan hadden viewers ook wel een error gegeven. Ik ben bang dat het ambachtelijk handwerk is. Nou ja, misschien is het niet onmogelijk. Maar echte fouten zijn het niet lijkt het.

[ Voor 9% gewijzigd door jvo op 30-05-2005 20:43 ]

Verwijderd

MBV schreef op maandag 30 mei 2005 @ 20:28:
Die tools al geprobeerd? Er zijn er zat :P
Pagina: 1