[WLAN] 2 access points, 1 SSID

Pagina: 1
Acties:
  • 382 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 07:46

Falcon10

Hit it i would !

Topicstarter
Ik zit met volgend probleempje :

Ik heb thuis een wireless netwerkje liggen, neem met SSID : thuis
IN mijn woonkamer en bureau heb ik voldoende signaal om met d elaptop, PC enz voldoende signaal te krijgen op men Linksys WAP54G.
Echter vanaf dat ik naar de slaapkamer of het terras ga, dan valt me verbinding weg, doordat men signaal niet meer doorkomt.
Nu ben ik van plan om een 2de access point te gaan aanschaffen, terug een Linksys WAP54G, en deze vervolgens ergens aan de slaapkamer en het terras te zetten, zodat daar men WLAN ook beschikbaar wordt. Veel probleem zal dit niet geven, aangezien ik in men slaapkamer en terras ook al een RJ45 kabel heb liggen die naar de modme/router gaat die zo verder naar internet gaat.

Echter zit ik met het volgende probleem :

Als ik die 2de access point plaats, gaat er een stuk zijn waar deze 2 elkaar overlappen.
Mijn huidige WAP54G zit op kanaal 11 uit te zenden, maar als ik dus in de overgangzone zit, waar de 2 access points elkaar zullen overlappen en ik ga naar het gebied dat helemaal van de andere access point is, ga ik dan men verbinding niet even verliezen ?
Als je roaming hebt, zal je dit niet hebben vermoed ik. Maar bij mijn weten zit dit niet op de WAP54G.
Kan ik dan misschien niet beter
1 WAP54G laten staan zoals nu ( SSID: thuis, kanaal 11 )
en de andere WAP op SSID : thuis, kanaal 6 ?
Dan moet ik wel switchen vermoed ik als ik in het zendbereik van de andere AP kom.

Of is er een oplossing waardoor je toch feilloos van de een op de andere AP kan "schuiven"/verbinden zonder dat je verbinding wegvalt ( buiten roaming dan ).

-| Hit it i would ! |-

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Bridging heb je nodig.
Moet je alleen ff kijken of dat ondersteunt wordt bij je ap's.

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:56

4POX

Everybody is wired

Ik heb hier thuis wel eens met roaming gespeeld. Ik had beide AP op hetzelfde kanaal met dezelfde SSID naam. Het roamen wordt niet door de AP's afgehandeld , maar door je wifi kaart/driver.

Dat roamen moet wel gaan werken.. Ik heb een roaming gehad met een wap11 en wtr54g en een wap11 en een bef11wireless ding. Dat werktte op het zelfde kanaal.. Maar op op verschillende kanalen..

AKA Rinkel weblog

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-03 16:41

CmdrKeen

Krentenboltosti

Hoi, even een kick. Ik heb exact dezelfde vraag en ik vraag me af of bovenstaande suggestie gewerkt heeft of dat iemand anders hier ervaring mee heeft.

Ik heb de WAP's al staan maar ik wil de mensen die er momenteel gebruik van maken zo min mogelijk storen; trial-and-error is dus niet echt wenselijk.

Ik heb al de help gelezen en de manual, maar die zijn echt bijzonder karig voor de WAP54G. Op de site van Linksys vind ik wel wat in de FAQ maar dat gaat niet om twee WAP54G's maar om combinaties met non-WLAN-routers en zo.
Google spuugt voornamelijk pagina's met specs uit, en het is lastig zoeken omdat ik niet precies weet naar welke termen ik moet zoeken. (Roaming? ESS? > beide termen weer voorn. specs.)

Bridging is niet wat ik bedoel; het gaat erom de capaciteit te verhogen en de sterkte en het bereik van het signaal te vergroten.

Iemand ervaring?

[ Voor 4% gewijzigd door CmdrKeen op 14-11-2005 10:00 ]

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

In een klein wireless bedrijfsnetwerkje dat ik een tijdje terug heb opgezet stonden 2 access points beiden op een ander kanaal uit te zenden. Dan mogen ze elkaar best overlappen. Je Wireless kaartje bepaalt vervolgens aan de hand van de signaalsterktes met welke AP hij verbinding gaat maken.

• BN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

WAP54G op repeater mode of WDS zetten moet de truc al doen, ook zonder kabel tussen beide routers....

"Grandma was slow, but she was old....!!"

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

BN, wat bedoel je met "zonder kabel tussen beide routers"? Er zit maar één fysieke netwerkaansluiting op die apparaten, en die zijn aangesloten op het bedrade netwerk. WDS had ik inderdaad in de manual gelezen, maar ik vind die functie niet terug in de web-interface van de WAP's. Repeater mode werkt alleen met een WET-nogwat - iig een normale router, en die heb ik niet.

Volgens mij moet het ook mogelijk zijn met alleen deze apparaten, zonder extra routers.

In de manual van de 54G staat trouwens dat je voor Roaming (wat ik geloof ik nodig heb) juist hetzelfde kanaal moet gebruiken. Ik zou het best willen testen, maar das nogal lastig.

Als we er niet uitkomen dan wordt het gewoon nachtwerk, dat er verder niemand is. (Open ik wel een topic "het spookt hier" in de HK :P)

Bloed, zweet & koffie

• BN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

Wat ik bedoel is dat wanneer je em in repeater mode draait dat je dan je wireless bereik min of meer uitbreidt met je tweede AP. Zie het als een soort extender. Dus hij verbindt een draadloze computer die wel AP1 bereikt maar niet AP2, wireless met AP2. Hoef je dus beide APs niet te bekabelen.
En van wat ik hier en daar lees moet de WAP54G wel degelijk een repeater mode bezitten, misschien moet je een nieuwe firmware checken......

"Grandma was slow, but she was old....!!"

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Nieuwste firmware is al geïnstalleerd. Ik heb 'm nu in "multi-channel roaming"-mode draaien: zelfde SSID, zelfde security settings, ander channel. (Overigens vind ik dat ze dat dan beter "pseudo-roaming" kunnen noemen omdat er per definitie een timeout moet optreden om de overstap te triggeren.)

Ik denk dat het goed mogelijk is met deze AP's maar de pest is dat ik gewoon niet weet *hoe*! Dus welke menu's en opties. Ik heb de hele interface uitgeplozen en heel veel geprobeerd (gisteravond en vanochtend vroeg) maar het beste dat ik ervan kan maken, is "multi-channel roaming". Op zich werkt dat wel voor de gebruikers maar het is natuurlijk niet volgens het boekje (nou ja.. wél volgens de specs voorin de manual).

De documentatie op de site van Linksys, de handleidingen, de FAQ's op de site, enz. zijn allemaal extreem karig uitgevoerd. Vaak in de trend van: "Bij optie x kan je x invullen. Bij optie y kan je y invullen." Terwijl dat gewoon ook in de interface staat.

Maar wat jij bedoelt is dus dat je AP2 in de buurt van AP1 zet en dat die dan het signaal versterkt _zonder_ dat je bij AP2 een netwerkkabel hoeft aan te sluiten? En waar moet ik AP Mode dan op zetten? Wireless Repeater?

[ Voor 4% gewijzigd door CmdrKeen op 16-11-2005 10:17 ]

Bloed, zweet & koffie

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Even een schop in de vorm van een reply. Ik heb gedaan wat ik hierboven zei: de tweede WAP in de buurt van de eerste gezet en Repeater Mode aangevinkt maar het werkt voor geen meter. De clients krijgen er geen sterker signaal door en in de log zie je dat de clients nog altijd naar de eerste WAP connecten.

Nog iemand met suggesties? Misschien dat iemand deze opstelling al wél voor elkaar heeft gekregen?

Bloed, zweet & koffie

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-04 11:28
In repeater mode verlies je toch de helft van de snelheid?
Waarom zou je dat doen als je op beide locaties van de AP's gewoon een utp aansluiting hebt?
Werkt dit niet:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
         router
            |
  -----------------------
    |                |
  AP             AP
(ch 6)         (ch 11)

Beide AP's zelfde SSID, en via UTP gekoppeld aan de router

/edit
Doh, had maar weer de helft gelezen. Dit had je dus al geprobeerd, en als ik het goed begrijp heb je een dip nodig voor de switch plaats vind, dus disruptive.

[ Voor 20% gewijzigd door UltraSub op 13-12-2005 12:58 ]

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Inderdaad: voordat je naar het sterkere signaal switcht moet je dan eerst een (te) zwak signaal hebben. Erg onhandig alles bij elkaar :(

/Edit
Beide WAP's ge-upgrade naar de jongste firmwares, maar helaas zonder resultaat.

/Edit 2
Linksys gesproken, die suggereert om identieke SSID en security settings in te stellen en ook hetzelfde channel. Gedaan, geen verbetering.

[ Voor 52% gewijzigd door CmdrKeen op 13-12-2005 15:16 ]

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

Volgens mij moet je nooit 2 accespoints op het zelfde kanaal zetten binnen het zelfde gebied.

Altijd 3 kanalen tussenruimte gebruiken.

SSID en security settings het zelfde houden op beide ap's.

De kwaliteit van de wnic bepaald het roaming gedrag.

Ik heb zelf een asus wl-300g en een linksys wap54g en dat werkt perfect met een intel 2200bg en een linksys 54g pcmcia kaart.

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Nou, we zijn eruit. Om twee Linksys WAP54G's samen één WLAN te maken maken, moet je het SSID, de security settings en het channel exact hetzelfde instellen en in de repeater Repeater Mode aanzetten met het MAC-adres van de "eerste" WAP.

Dit had ik al eerder geprobeerd en toen werkte het voor geen meter. Nu heb ik de firmware van beide AP's geupgrade en het werkt goed.

Ter info voor de search-users :)

Bloed, zweet & koffie

• UltraSub
Um.. maar nou is het een repeater, en daar lijden de transferrates onder volgens mij.
Dit is dus geen roaming, wat je nu draait.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Roaming is gewoon wat MASH_MAN beschrijft: alle instellingen die van nut zijn voor de wlan clients (SSID, WEP, etc.) hetzelfde, en het channel anders. De clients schakelen zelf om. Ja, daarbij raak je even de verbinding kwijt maar dat is volledig onboeiend omdat logische verbindingen (tcp/ip e.d.) gewoon de draad weer oppikken waar ze begonnen mits het IP-adres gelijk blijft. Dat houdt dus wel in dat je AP's moeten bridgen naar het vaste netwerk en dat je niet per AP een dhcp server kunt hebben.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Het probleem met "multi-channel-roaming" (alle settings hetzelfde, alleen ander channel) is dat clients die in het midden zitten, tussen de twee WAP's, constant verspringen tussen de twee signalen en daardoor een bijzonder instabiele verbinding hebben.

Was dat niet het geval dan zou mcr idd de beste oplossing zijn.

Bloed, zweet & koffie

• UltraSub
CyBeR schreef op donderdag 15 december 2005 @ 15:23:De clients schakelen zelf om. Ja, daarbij raak je even de verbinding kwijt maar dat is volledig onboeiend omdat logische verbindingen (tcp/ip e.d.) gewoon de draad weer oppikken waar ze begonnen mits het IP-adres gelijk blijft
Dat is jouw interpretatie. Voor een hoop mensen is dat vet irritant. Denk ik alleen al aan IRC en zo. Als de disconnect lang genoeg duurt, zul je dat merken. Ja, het wordt opnieuw opgepikt, maar je hebt er bij sommige applicaties wel degelijk last van.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

UltraSub schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 11:19:
[...]
Dat is jouw interpretatie. Voor een hoop mensen is dat vet irritant. Denk ik alleen al aan IRC en zo. Als de disconnect lang genoeg duurt, zul je dat merken. Ja, het wordt opnieuw opgepikt, maar je hebt er bij sommige applicaties wel degelijk last van.
Die disconnect kan rustig een paar minuten duren voordat er timeouts optreden. Ik kan bijvoorbeeld thuis m'n adsl modem resetten en als 'ie weer up is gewoon verder gaan met IRC'en.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• UltraSub
Dan zit je toch wel op rustige servers of zo, want ik als ik de utp er uit trek, en meteen weer er in stop, is er al een hele rammel servers die beginnen te reconnecten op irc. Ook trillian flippert meteen even als het langer duurt als een seconde of 5.

Verwijderd

UltraSub schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 11:19:
[...]
Hoe dan ook de reconnect c.q. roam tijd / interval is afhankelijk van de driver van de gebuikte nic en niet van het wlan.

Bij intel wireless tools kun je zelfs de "stickyness" van de kaart instellen zodat hij niet bij het minste naar een ander ap en weer terug hopt.
Pagina: 1