Voeding stuk, kan ik de zekering vervangen ?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.944 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 45427

Topicstarter
Ik heb vandaag op de PCX beurs in Apeldoorn mijn voedingskabels gemesht. Ik kom thuis, voeding op PC aangesloten en boem zekering in de meterkast knalt eruit.

Hoe groot is de kans dat mijn moederbord stuk is ?

En weet iemand waar de zekering in een voeding precies zit of heeft er enige uitleg over.

Ik heb al gegoogled maar daar wordt alleen maar gezegd dat je de voeding moet gaan vervangen. Ik heb er vandaag 5 uur aan tijd ingestoken om alles netjes te krijgen dus ik heb er veel voor over om die voeding weer werkend te krijgen.

Het gaat om een Antec 400Watt SmartPower.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-07 15:41
waar die zekering zit verschilt per voeding

zoek naar een glazen buisjes met aan de beide uiteinde een stuk ijzer.

daarbinnen zou je een draadje moeten zien lopen. of niet, zo niet is hij stuk.

maar voor je deze voeding weer aansluit, kontrolleer alle stekkers eerst 3 keer en kijk of je niet ergens kortsluiten hebt gemaakt (zeker als je een metale mesh hebt gebruikt) .

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb de handleiding van casejunkies gevolgd, maar er is een draad in je voeding waar 2 oranje draden samenkomen. Volgens hun maakte het niet uit of je deze draad perse op die plek weer aansloot op de stekker zolang het maar op een plek was waar volgens de tekening ook een oranje draad zat. Ik heb er twee nieuwe lichtgevende fans ingezet maar lijkt me niet dat het daar aan ligt.

Maakt het uit dat je deze twee draden die samenkomen op 1 stekkerpunt op een andere plek aansluit dan normaal ?

Ik heb namelijk geen schema gemaakt voordat ik de boel aansloot, was niet erg handig, maar je vertrouwt erop dat de schema's die je krijgt voorgeschoteld kloppen.

Ik begin me zorgen te maken dat me moederbord naar z'n grootje is als de fout in de ATX stekker zat.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 45427 op 29-05-2005 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 104928

meestal is je voeding toch korstluit vast dus denk dat je probleem beetje verder moet gaan zoeken dan aan je molexen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-06 22:28

Mentalist

[avdD]

Het enige wat ik je kan vertellen is dat het me nog nooit is overkomen dat een voeding het weer deed nadat ik de zekering had vervangen, kwam alleen nog maar meer geknetter uit :X. Die zekering zal ook niet voor niets knappen, dus waarschijnlijk is er toch iets mis wat je eerst moet oplossen (wat vaak moeilijk kan zijn, zodoende kom je vaak op een nieuwe voeding uit).

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
W3ird_N3rd schreef op zondag 29 mei 2005 @ 01:01:
Het enige wat ik je kan vertellen is dat het me nog nooit is overkomen dat een voeding het weer deed nadat ik de zekering had vervangen, kwam alleen nog maar meer geknetter uit :X. Die zekering zal ook niet voor niets knappen, dus waarschijnlijk is er toch iets mis wat je eerst moet oplossen (wat vaak moeilijk kan zijn, zodoende kom je vaak op een nieuwe voeding uit).
Inderdaad, één keer is het me wel gelukt om de voeding terug werkende te krijgen na het vervangen van de zekering. De zekering was gewoon letterlijk gesprongen en de stukjes glas lagen verspreid over de printplaat. Wat er gebeurd is weet ik niet maar ik gok een indirecte blikseminslag ofzo 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:59

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Aangezien de zekering in de meterkast is doorgeknalt, zal er wel heel wat kapot zijn in je voeding. Ga er maar vanuit dat die in de "PSU Heaven" is.
Of je moederbord nog leeft is maar op 1 manier te testen, en dat is met een goede voeding. Waarschijnlijk werkt die wel. Geschakelde voedingen geven niet zo snel een dodelijke spanning af, maar het kan natuurlijk wel.

Daarnaast, als je draden uit de ATX-connector los haalt, zorg dan altijd dat je weet welke kleur waar zat. De kleuren zijn namelijk niet standaard. Ik heb verschillende voedingen gezien die een aantal kleuren omgewisseld hadden. Zelfs de rood, geel en zwart van een normale molex zijn niet standaard (in een compaq zit bijv oranje, rood en zwart).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k0ewl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-08-2023
bij sommige voedingen komen niet alle draden van dezelfde kleur op een zelfde eilandje terecht als ik me goed herinner. Dit was volgens mij zodat je meer amperage over de lijnen kon trekken...

Heb ik een keer gehoord. Alle voedingen die ik los heb gehad waren ze wel allemaal op hetzelfde eilandje gesoldeerd (per kleur dan he)

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Vandaag bij Okaphone geweest en die konden niks vinden. Toch maar een nieuwe stroomkabel opgehaald op advies van hun. Ik heb nog wel een vraag ivm het volgende schema:

Afbeeldingslocatie: http://www.thetechboard.com/tutorials/graphix/ATX.jpg

Je ziet daar alle kleuren waar ze allemaal moeten maar er staat niks aangegevn over bijvoorbeeld de dubbele oranje draad op welke plaats die moet in de stekker of de dubbel rood ?

Er staat niet in het schema aangegeven waar deze dubbele draden moeten.

Iemand die hier een oordeel over kan geven of naar zijn eigen voeding kan kijken ?

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 45427 op 30-05-2005 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-07 17:09

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Die dubbele draad maakt niks uit, dat is een feedback draad voor de voeding om te kijken of de spanning aan het einde van de kabel nog wel goed is. Deze zit samen met een van de voedingsdraden in de stekker, maar de voedingsdraden komen in de voeding uiteindelijk alsnog bij elkaar. Wat k0ewl zegt klopt wel, het kan dat een voeding meerdere bronnen heeft voor dezelfde spanning, maar dat hebben voor zover ik weet alleen de wat dikkere voedingen tegenwoordig op de +12 volt. Ik zou zeggen, maak je voeding eens open en kijk wat er op de printplaat staat (meestal staat de functie van een bepaalde draad er wel bij) en controleer of de kleur klopt met het schema. Ik heb op deze manier zelf namelijk een moederbord opgeblazen, ik had ook niks opgeschreven en de Aopen-voeding die ik als referentie gebruikte bleek een iets ander kleurenschema te hebben :( De voeding werkt overigens nog wel :P En een goede voeding schakelt zichzelf meteen uit als er kortsluiting ontstaat. (heb ik meer dan eens mogen ervaren, ongeïsoleerde testschakelingen tegen het metaal van je kast laten raken is niet handig :X)

[ Voor 14% gewijzigd door Demo op 30-05-2005 17:28 ]

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr GAmba
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-05-2021

Mr GAmba

Ondertitel unavailable

Ik denk eerder dat er niets mis is met de gemeshte draden, maar eerder met het 230 volt gedeelte , aangezien je zekering in de meterkast eruit knalt. Want als je bij een schakelende voeding de draden kortsluit, dan knalt meestal niet de zekering uit je meterkast eruit, maar smelt je voeding vrolijk van binnen :P.

Heb je de printplaat toevallig losgehad en dat die nu mischien kortsluiting maakt met de behuizing ?

Signature unavailable

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24306

Mr GAmba schreef op maandag 30 mei 2005 @ 21:25:
Ik denk eerder dat er niets mis is met de gemeshte draden, maar eerder met het 230 volt gedeelte , aangezien je zekering in de meterkast eruit knalt. Want als je bij een schakelende voeding de draden kortsluit, dan knalt meestal niet de zekering uit je meterkast eruit, maar smelt je voeding vrolijk van binnen :P.

Heb je de printplaat toevallig losgehad en dat die nu mischien kortsluiting maakt met de behuizing ?
inderdaad. maar toch kan het wel dat de zekering in de meterkast knalt deze zijn namelijk zeer gevoelig voor pieken en de zekering die in een geschakelde voeding zit is altijd traag. Mist er geen sluiting is met het primaire deel van de voeding door verkeerd montage; dan kan je het wel schudden dan is de electronica kapot. Het opblazen van de zekering van geschakelde voeding of de voeding zelf, door sluiting te maken is nihiel. Ik zal dus als ik je was gaan voor een nieuwe voeding als je de printplaat niet los gehad hebt; ivm de veiligheid van je pc. Als de net zekering eruit ligt kan het zijn dat er al electronica is beschadigd denk aan optocouplers ed. als dit niet goed meer functioneerd kan de voeding gaan opregelen en dus alles wat erop aangesloten is onder een veel te hooge spanning zetten. Dus let op! als je zekering stuk is, vervangen neemt een aantal risico's met zich mee.

offtopic:
Ik maak elke dag geschakelde voedingen als werk, drop me een mailtje als je denkt dat ie het echt nog waard is. (als je electronica stuk is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oshiro
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-05 13:44

oshiro

Chill, dude.

Misschien de zekering vervangen en dan met een oude HD eraan (die je toch wel kwijt kan zo'n 20 MB ding ofzo) testen?
Als ie dan draait kun je misschien met een multimeter de rest van de spanningen testen, en testen of een oud PC'tje erop wil draaien of iets dergelijks...

“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm

Pagina: 1