laptop te heet?

Pagina: 1
Acties:
  • 6.445 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casemodder
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 20:27
hallo,

sinds de afgelopen dagen dat het zo warm is is het mij opgevallen dat mijn laptop een hele hoge cpu temp heeft.
Vanmiddag liep ik even naar mijn zolderkamer (32 graden was het daar) om ff te kijken hoe ver de lap was met leechen. Voor de grap startte ik aida 32 op om naar mijn temp te kijken die was de cpu temp 78 graden! en intern 66 graden Nu ging ik dus even internetten en msnen met cam :) en nu liep de temp op zijn gemak door naar de 93 garden cpu en 74 intern, op dat moment heb ik hem maar uitgezet want dit leek me niet egt gezond.
Ik heb de lap nu op een soort pootjes gezet zodat er 1cm ruimte is tussen onderkant laptop en buro.

Nu is mijn vraag is dit normaal of is het verstandig om een notebook cooling pad te gaan halen (zo'n plat ding wat je onder je lap legt met van die fannetjes erin)
Ik heb de laptop vorige maand nog stofvrijgemaakt.

De laptop in kwestie is een;
Toshiba tecra 9100
P4 1.6Ghz
512mb
20gb hdd
SIS 16mb vga

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 94768

Ik heb hetzelfde probleem :X
Daarom ga ik morgen naar de pcX en hopelijk hebben ze daar zo'n Coolermaster Notebook cooler.... Ik kreeg vandaag zelfs een blue screen die ik anders nooit krijg |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
casemodder schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 21:55:
[...]

Nu ging ik dus even internetten en msnen met cam :) en nu liep de temp op zijn gemak door naar de 93 garden cpu en 74 intern, op dat moment heb ik hem maar uitgezet want dit leek me niet egt gezond.
Dat is een verstandige keuze geweest.
Je hebt mazzel dat Intel's Mobile processoren zo'n 100°C aankunnen.
Nu is mijn vraag is dit normaal of is het verstandig om een notebook cooling pad te gaan halen
Betere vraag is of het normaal is een laptop met zulke temperaturen op een zolderkamer te zetten ;)
Bedenk een paar (nog meer) manieren om het in en rondom de laptop koeler te maken.
Anderzijds zou je hem ook (tijdelijk) ergens anders neer kunnen zetten, of er gewoonweg even geen gebruik van maken. Alles beter dan een kapotte CPU, lijkt me :)

[ Voor 7% gewijzigd door Rone op 28-05-2005 22:06 ]

PC1: 9800X3D + RTX 5080
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hessel
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-11-2024
weet niet hoe lang je hem al hebt...

Zelf heb ik kort geleden mijn Toshiba ff uit elkaar gehad ivm storing (cola) Bij het schoon maken schrok ik. De koelribben van de heatpipe zaten vol met stofdeeltje/haartjes. De ventilator had dit alles op gezogen en tegen de koelribben aangeblazen (het leek wel een matje zo veel stof)

Dus mocht je geen lucht stroom voelen. Dan lijkt het mij verstandig dat je eens gaat schroefen. Moet zeggen dat ik nu het idee heb dat de laptop een stuk koeler is, en de ventilator minder hoor.

Moet toch beter lezen. is al schoon gemaakt

ps. Ik moets wel ff onder een plastiek klepje kijken anders had ik het stof nu nog niet gezien

[ Voor 13% gewijzigd door hessel op 28-05-2005 22:13 ]

Grutte Pier fansels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casemodder
lucht stroom is er zeer zeker want als ik mijn hand voor het uitlaatpoortje houd dan is er een sterke luchtstroom, trouwens mijn hand houd ik er nie lang voor want de lucht die eruit komt is erg warm. Dus dat lijkt me wel in orde :) En ik heb m voriga maand nog stofvrij gemaakt.

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik denk dat extra koelen wel een oplossing is, maar dan pak je het probleem niet bij de bron aan natuurlijk. Het lost het probleem wel op, maar het is geen oplossing voor het feit dat je CPU te warm wordt.

Weet je dit overigens zeker, want een CPU van 93 graden is aan de buitenkant toch wel te voelen denk ik? Hete lucht, en een flink warm bureau en toetsenbord.

De P4 laptop van een klasgenoot van mij kent hetzelfde probleem, maar die schakelt wel uit wanneer hij te warm wordt. Aangezien je een Toshiba hebt, verwacht ik wel dat ze daar kwaliteits spullen in hebben gedaan, met features op het mobo die de laptop uit zullen schakelen bij een te hoge temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dothan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-12-2021
Ik had dat vorig jaar ook bij me laptop. Ik zag ook stof zitten. Ik had hem toen opgestuurd naar de garantie en ze hebben er een nieuw koelertje ingezet.

┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casemodder
Kurkentrekker schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 22:20:
Weet je dit overigens zeker, want een CPU van 93 graden is aan de buitenkant toch wel te voelen denk ik? Hete lucht, en een flink warm bureau en toetsenbord.
Ja dat klopt, want vanmiddag toen de temp zo hoog was vanaf het midden van het toetsenbord in een schuine lijn naar rechtsboven waar de luchtoutput zit het toetsenbord gloeiend heet. En onder de laptop waar het klepje zit dat toegang geeft tot de ram modules was het ook bloedheet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:49

rapture

Zelfs daar netwerken?

hessel schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 22:10:
Zelf heb ik kort geleden mijn Toshiba ff uit elkaar gehad ivm storing (cola) Bij het schoon maken schrok ik. De koelribben van de heatpipe zaten vol met stofdeeltje/haartjes. De ventilator had dit alles op gezogen en tegen de koelribben aangeblazen (het leek wel een matje zo veel stof)

Dus mocht je geen lucht stroom voelen. Dan lijkt het mij verstandig dat je eens gaat schroefen. Moet zeggen dat ik nu het idee heb dat de laptop een stuk koeler is, en de ventilator minder hoor.
Hoe stofvrij gemaakt? Het beste en tegelijkertijd het snelste is perslucht in de verluchtingsgaten en uitlaat van je laptop inknallen. Dat is het jaarlijks onderhoud van elke laptop.

[ Voor 4% gewijzigd door rapture op 28-05-2005 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casemodder
Hoe stofvrij gemaakt? Het beste en tegelijkertijd het snelste is perslucht in de verluchtingsgaten en uitlaat van je laptop inknallen. Dat is het jaarlijks onderhoud van elke laptop.
ja op die manier heb ik het gedaan, ik ben gewoon naar de lokale pc boer gegaan en zo'n busje gehaald met blast-off erop en dat door elk gaatje heen gejakkerd wat erin zit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casemodder
Nu k tog n topic open heb sneak ik gauw ff een vraagje tussendoor >:) , throttelen intel mobile cpu's ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Als in: snelheidsbehoefte omlaag = multiplier omlaag? Ja, dat doen ze. De Pentium M's wel in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-06 23:52
Mijn kamer was gister ook 32 graden en mijn laptop liep ook elke keer vast als ik met 3d studio max iets wilde renderen (renderen duurd 20 sec.) Dus ik denk dat die ook een beetje heet werd. Het is een dell XPS gen2 pentium-m 2.0 Ghz. geforce 6800 ultra, dus misschien dat het daar ook een beetje aan ligt. Temp van de laptop zelf weer ik niet. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:17
ik heb nog geen last gehad van een hoge CPU temp, de fan heeft nog wat toeren achter de hand, maar mn adapter is wel gloeiend heet, hebben jullie daar geen last van???

Het is een IBM T42 trouwens en ik geloof dat IBM al eens adapters terug heeft moeten roepen omdat er kans op oververhitting (en brand) was... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

casemodder schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 22:38:
ja op die manier heb ik het gedaan, ik ben gewoon naar de lokale pc boer gegaan en zo'n busje gehaald met blast-off erop en dat door elk gaatje heen gejakkerd wat erin zit ;)
Ik heb vergeten te vermelden, dat je ergens een compressor zoekt en daarmee perslucht in knallen. Dat is ook goed om vuil van onder het toetsenbord weg te jagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78877

rapture schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 22:33:
[...]

Let er wel op dat een luchtestroom met een te hoge snelheid de fan kan beschadigen, heb ik gehad met een Dell laptop :'( .Dus eigenlijk even de fan vasthouden is het veiligste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:17
Ik heb er zelfs last van gehad met mijn oude 500mhz laptopje een ibm thinkpad!
ik heb hem daarna ook verhoogt dat heeft wel geholpen maar met dit warme weer is een cooling pad een must vooral als je hem op je schoot hebt staan dan heeft mijn fan minder intake en dan wordt hij heel het ikverbrand me hand bijna aan het plastic onder de cpu ik zal es temps meten.

maar ik raad je een coolingpad aan B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145765

Mijn laptop staat nu 2 dagen aan, en is nu 71 graden ongeveer, als het heel warm weer is wordt hij soms 90 graden, maar dan kloet ie dat tot een goeie temperatuur, dus hij wordt nooit te warm bij mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InsjaHH
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-03 19:00
FrenzyFreak schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 23:47:
ik heb nog geen last gehad van een hoge CPU temp, de fan heeft nog wat toeren achter de hand, maar mn adapter is wel gloeiend heet, hebben jullie daar geen last van???

Het is een IBM T42 trouwens en ik geloof dat IBM al eens adapters terug heeft moeten roepen omdat er kans op oververhitting (en brand) was... :D
Grappig dat ik dit tegenkom, want ook hier (T42 gebruiker :)) heb ik daar " last " van. Nou ja, niet zozeer het brand enzo :9, maar het ding wordt wel gloeiend heet.

Erg vreemd, maar ik mag toch wel aannemen dat het niet iets ergs is, alles werkt gewoon naar behoren.

Website, Flickr, FB, Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49776

Ik heb hetzelfde probleem, bij mij ligt het misschien ook iets meer voor de hand :)

Ik loop stage in Madrid en de temperaturen lopen hier buiten wel op tot 35, binnen ook wel volgens mij. Mijn processor van mijn laptop heeft het vrij zwaar. Ik heb speedfan vandaag gedownload en die zegt het volgende:

HD0: 43 (is goed)
Temp 1: 73 (dit is te heet, er staat een vlammetje bij, ahem..)
Temp 2: 49 (is goed)

Heb nu mijn laptop ook wat van mijn bureau afgehaald.

Verder staan er in speedfan 2 fans aangegeven. Fan 1 en Fan 2, beide fans hebben 0 RPM. Dit vind ik wel apart, want hij blaast wel hard. Volgens speedfan zouden mijn fans niet draaien toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belovedmonster
  • Laatst online: 18:27
Goed, ik heb hetzelfde probleem. Mijn laptop lijkt te warm te worden. Nu heb ik een keer een poging gedaan om mijn laptop open te schroeven, maar ik durfde toch eigenlijk niet zo veel kracht te zetten (een desktop pc openschroeven gaat toch gemakkelijker ;) ). Anyway... tips voor het openschroeven?

Marco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:39
Als je zelf een beetje handig bent en niet bang bent om je laptop te slopen, kan je ff je laptop openmaken en je CPU cooler stofvrij maken. Dat zou wel een paar graadjes moeten schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nevie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-06 17:54
Dat ie stof-vrij moet zijn weten we inmiddels wel... Ik denk dat wat eerder al op gemerkt is, als je koeler onder je laptop zn lucht aanzuigt, je de laptop op pootjes moet zetten zodat er meer lucht bij kan. Bij mij scheelt dat tenminste gigantisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik heb m'n laptop eens cpuburn (stabiliteitstesten bij max mogelijke oververhitting/load) laten draaien in de zomer, temperaturen tot 127°C :X (in stoffige toestand) gemeten in MBM5 en out of range gaan voor dat tooltje.

Sinds dat men vertelt dat er in de hoge school een standaardprocedure bestaat om laptops naar de ingenieurs te sturen en ff perslucht (van een compressor) erin knallen. Dan heb ik heb ook ff de compressor bovengehaald, een korte schot (1s is meer dan lang genoeg) in de gaten van de laptop en een stofwolkje komt uit de laptop en het is terug in orde. Dit is het jaarlijkse onderhoud van een laptop, de Toshiba Satellite Pro M10 crasht regelmatig in games na 1 jaar wegens stof in de koeler.

Open doen en proberen schoon te maken heeft veel nadelen:
- garantie vervalt als je de laptop zelf open doet
- je kan toch niet zo goed schoon maken als 1 schotje van de compressor
- het duurt veel langer dan het schotje
- je kan de koelvin en andere componenten trashen

Laptoponderzetters zijn naar mijn mening (als student) overdreven dure dingen, vooral als men meer dan € 100 durft te vragen. Een veel goedkopere oplossing is een fruitmandje (met veel gaten, deze zijn zeldzaam) beetje modden en onder je laptop zetten. Zo is er veel plaats om de onderkant te koelen en plaats vrij om lucht aan te zuigen door de "inlaatgat" van je laptop.

Ik ga eens nieuwe metingen moeten doen, hoe warm dat de laptop nu nog kan worden. Bij korte testje schiet de temperatuur van 49°C (idle) naar 62°C (full-load) bij een Satellite Pro M10 met ideale koel-omstandigheden. Ik ga niet moeten vertellen wat er gebeurd bij andere gebruikers van deze laptoptype die graag hun laptop op hun bed leggen.

[ Voor 18% gewijzigd door rapture op 19-06-2005 02:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

rapture schreef op zondag 19 juni 2005 @ 01:53:

Open doen en proberen schoon te maken heeft veel nadelen:
- garantie vervalt als je de laptop zelf open doet
- je kan toch niet zo goed schoon maken als 1 schotje van de compressor
- het duurt veel langer dan het schotje
- je kan de koelvin en andere componenten trashen
ligt een beetje aan je laptop, met perslucht kan je net zo goed de boel verzieken. Bij mijn Dell I8600 komt er geen stof in de laptop, alleen in de fanmodule. Dat is een kwestie van 2 schroeven eruit en de stof eruit vegen. Met perslucht zou de stof de verkeerde kant op gaan, de laptop in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 109022

iemand een idee wat een goede cooling pad is, of zijn ze allemaal wel ongeveer even goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149457

Idd, iemand goede ervaringen met een coolerpad in het algemeen of iemand goede ervaringen met een coolerpad speciaal voor de Medion MD6100, alias 'de straalkachel'?
Ik heb m'n laptop doorgeblazen met compressor lucht. Genoeg stof kwam eruit en het scheelt idd een paar graadjes. Echter met gamen nog steeds het bekende 'schokken' probleem. Meer koeling nodig dus.

Programma's als CPUCool, speedfan en CPUidle extreem werken voor geen meter aangezien ik geen technische specs. heb van me moederbord.

Dus welke coolingpad zal een goede oplossing zijn voor de MD6100? Ventilatiegaten eigenlijk alleen aan de rechterkant van de laptop, verder niet.
Check foto: http://magam.ma.funpic.de/laptop-binnenste.html

CPUCool ACPI temp idle: 49 grad. celsius met load: 65 tot 66 graden celsius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-06 15:22

Quakie

quakelen

Mijn laptop heeft het relatief makkelijk denk ik............echter maakt ie een ontiegelijke hoge pieptoon door die fan...ergens staat er ingesteld dat zodra me cpu boven de 42graden komt dat me fan ligt moet gaan draaien.... Weet iemand waar ik moet wezen om te zorgen dat me fan pas gaat draaien bij de 60graden bijv?
Ik heb al lopen zoeken in het register en op het internet maar kan niks vinden.

Ik heb er ontzettend last ervan.. zoals koppijn want op dit moment maakt ie meer geluid dan me desktop pc en ik kan niet tegen hoge tonen...
het is een benq joybook 8100 D29 centrino geval.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 94235

Dell Inspiron 5100 (en zo'n beetje alle andere uit de Inspiron serie) hebben een productie fout waardoor de laptop kokend (en dan bedoel ik ook kokend) heet wordt.

Dit is zelf toegegeven door Dell.

(google naar dell overheating)

Koop perslucht bij Ahrand en spuit hem door.
Werkt ook vast bij andere laptops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 109556

Anoniem: 94235 schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 20:41:
Dell Inspiron 5100 (en zo'n beetje alle andere uit de Inspiron serie) hebben een productie fout waardoor de laptop kokend (en dan bedoel ik ook kokend) heet wordt.

Dit is zelf toegegeven door Dell.

(google naar dell overheating)

Koop perslucht bij Ahrand en spuit hem door.
Werkt ook vast bij andere laptops.
Klopt, maar niet ALLE Dell Inspiron's.. dit probleem zullen ze onderhand allang onder de knie hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-06 15:22

Quakie

quakelen

Misschien hebben laptopgebruikers iets aan het volgende:

Oke heb even gemeten:

Boven de 42 graden gaat me fan aan.. op laagste stand.... zodra me laptop druk bezig is gaat de fan harder draaien zodra hij boven de 56 graden is.... na een korte periode heeft ie het al gekoeld onder de 50graden. ( is voor diegene die weet waar ik me fanspeeds kan instellen in xp register zie boven)

speedswitchxp gebruik ik om me laptop op verschillende speeds te draaien. in 5 steps van 600mhz naar max 1500mhz.
ook heb ik ati kaart ondergeclockt....zodra er een 3d prog start gaat ie naar normal speeds.
ook heb ik me wireless settings aangepast aan me loopgebied en afstand router. Met een beetje spellen in de settings van energie standen draait me wireless goed en beneden standard settings.

dit houdt in dat ie nu na een paar uur gewoon gebruik een temp heb van 46graden, hd 39graden.
zover ik weet is dit redelijk laag....want het is geen idle temp... echter lager gaat het niet.. ik kan de pc uren idle laten staan. Lager komt het niet.. CPU belasting is dan rond 2 a 4% van de 600mhz.

Ik teken nergens meer voor

Pagina: 1