1024 MB DDR 400 of 1536 MB DDR 333 en PSCS2

Pagina: 1
Acties:

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-08 22:27
Ik draai sinds kort Photoshop CS2 met bestanden tot soms maximaal 700mb en wilde mijn geheugen iets oppoetsen met 512 MB (Corsair 512MB DDR400). Had al twee, nu dus 1536 mb totaal.

Helaas niet gecontroleerd op de website van MSI en het blijkt dat drie van deze modules maar op DDR 333 in plaats van DDR 400 draaien.

Mijn vraag: is het beter om het geheugen reepje er weer uit te halen en de boel (1024 MB) op DDR 400 te draaien of is 1536 MB op DDR 333 toch een betere keus?

Graag jullie advies. The search leverde geen vergelijkbare threads op.

N.b. af en toe speel ik nog een spel (bijv. thief, rollenspel, UT)

(mijn hardwaregegevens staan op de System Specs Pagina)

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:37
Kom je bij het gebruik van programma's wel eens boven de 1024MB geheugengebruik? Dan is 333Mhz nog altijd een stuk sneller dan swappen.

[ Voor 32% gewijzigd door OnTracK op 28-05-2005 19:24 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
voor de spellen maakt het verschil tussen 1024 en 1536 weinig to niets uit. Ik zou zeggen probeer beide config's met wat benchmark programma's en kies wat het beste draait.

Ik zelf zou denk ik voor de 1536 gaan als je voornamelijk Photoshop gebruikt, maar nogmaals probeer het zelf uit.

Verwijderd

Open je grootste fotosoepbestand en kijk in de taskmanager hoeveel geheugen je in totaal verbruikt, als het meer dan een GB is zou ik voor de 1536 MB DDR333 gaan.

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-08 21:38

n00bs

Het is weer Zomer!

honey schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 19:21:
Ik draai sinds kort Photoshop CS2 met bestanden tot soms maximaal 700mb en wilde mijn geheugen iets oppoetsen met 512 MB (Corsair 512MB DDR400). Had al twee, nu dus 1536 mb totaal.

Helaas niet gecontroleerd op de website van MSI en het blijkt dat drie van deze modules maar op DDR 333 in plaats van DDR 400 draaien.

Mijn vraag: is het beter om het geheugen reepje er weer uit te halen en de boel (1024 MB) op DDR 400 te draaien of is 1536 MB op DDR 333 toch een betere keus?

Graag jullie advies. The search leverde geen vergelijkbare threads op.

N.b. af en toe speel ik nog een spel (bijv. thief, rollenspel, UT)

(mijn hardwaregegevens staan op de System Specs Pagina)
Ik volg ff je hele post niet, je hebt 3 identieke reepjes van 512MB/stuk. 1024MB kan op 2*200MHz. En 3 stuks moet het op 2*166MHz draaien :? :?

Ik volg het echt niet ;)
In ieder geval haal je de meeste performance uit je systeem als je geheugen even snel loopt als je front side bus. Dus je geheugen op 400MHz instellen en je Front side bus op 333MHz heeft totaal geen zin.

Geheugen wat een hogere rating heeft dan jouw mobo aankan, maakt ook niets uit, dat is net zoals een 2*50W versterker met 2*100W Speakers ;)

• Xiander
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-06 09:20
Kan je in de bios niet gewoon instellen dat de 3 reepjes als ddr400 werken. Overclockers die met 2 reepjes werken zetten hun geheugensnelheid toch ook boven dat van ddr400. Gewoon eens proberen en testen met memtest (een paar uur laten draaien, een halve dag om zeker te zijn).

Als dat niet werkt kan je ook de timings van je geheugen wat strakker zetten. Ddr440 met cas2,5 wil wel eens werken met cas2 op ddr333. Opnieuw testen met memtest.

Om je geheugenbandbreedte te meten kan je gebruik maken van Sisoft Sandra. Meet eens voor alle verschillende instellingen en kies dan.

Typ voor GoT!

Verwijderd

je hebt toch socket 939? verlies je dan zowiezo al niet je dual channel ? dan zou je dus van theoretisch 2x400mhz naar 333mhz gaan op een proc met een 800mhz hypertransport dingetje.
Lijkt me niet zo'n best idee :/

edit: nm.. tis socket 754.. dus geen dual channel :p

Kan je niet beter een 1024mb reepje kopen en er dan 1 reepje van 512mb uit knikkeren en verkopen?

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2005 20:04 ]

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-08 22:27
Verwijderd schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 20:02:
Kan je niet beter een 1024mb reepje kopen en er dan 1 reepje van 512mb uit knikkeren en verkopen?
Bedankt tot zover voor alle suggesties.

@mockingbird: Nee, dat maakt niets uit, ik kan maar twee geheugen plaatsen gebruiken in DDR 400, dus twee reepjes van 512 eruit halen en vervangen voor een 1024 is wel een optie. Helaas wel een dure.

@Cyberblizzard PS is een wazig programma wat geheugen mamangement betreft. Ik zal nog eens naar de efficientie kijken met een reepje minder en het terug plaasten als deze te laag wordt <90%).

Bedankt allemaal.

Het antwoord is dus niet zo eenduidig? Het hangt geheel af van je programma's en het gebruik hiervan. Correct?

Toevoeging: twee afbeeldingen (van 500MB en 300MB) geeft een efficientie van 50% (is 50% cache op hardeschijf).

[ Voor 9% gewijzigd door honey op 28-05-2005 20:21 ]

Verwijderd

jup.. je castreert je hele systeem omdat je gewoon je geheugen 66mhz omlaag haalt (dus "fsb" ook niet meer synchroon lagere snelheid voor DMA etc etc.) Dus alles zal tikkie langer duren. Echter als je echt puur Photoshop gebruikt met hele grote bestanden (dat je dus echt regelmatig >1 gig gaat) dan is 1,5 gig 333 vs 1 gig 400 wel een voordeel.

Je moet ook in je achterhoofd houden dat als je later nog eens gaat upgraden naar een nieuw platform en je je ddr400 geheugen wilt behouden je waarschijnlijk weer een 512mb reepje erbij moet halen, omdat het nieuwe platform (s939 wat je dan waarschijnlijk neemt, aangezien daarna misschien gelijk al ddr2 wordt) dual channel nodig heeft. Dan moet je dus weer op zoek naar een bordje waar je 4 reepjes in kunt prikken en zit je vast aan 2GB max.

en ik dacht dat je je 3e reepje nog niet had gekocht ;) daarom stelde ik voor 1 reepje 512 eruit en 1024 erin.. maar als je er al 2 reepjes 512 voor moet uithalen is dat niet erg rendabel.. tenzij je natuurlijk iemand weet waarvoor je ze voor bijna nieuwprijs aan kwijt kunt

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2005 20:23 ]

Verwijderd

Je hebt programma's die meer afhankelijk zijn van de snelheid waarmee het geheugen beschikbaar komt (Latency) en waarmee het dingen kan verwerken (DDR xxx), dan de hoeveelheid beschikbaar geheugen. Dit verhaal kan natuurlijk ook andersom gelden.

Persoonlijk zou ik er voor stemmen om je geheugenmodules gelijk te houden qua snelheid, i.v.m. toekomstige upgrades. Het prijsverschil is toch dusdanig laag dat je het daarvoor niet hoeft te laten.
Kan je voor praktisch niks meer een snellere module pakken en heb je geen dual-channel compatible moederbord zou ik automatisch voor de snellere variant gaan.

Wellicht een idee om, budgettair gezien, de 512MB DDR 333 module te wisselen voor 2x 256MB DDR 400?

Verwijderd

vwk: zijn reepjes zijn allemaal ddr400, maar z'n mobo ondersteund maar 2 balkjes ddr400. Bij een 3e balkje (ongeacht de snelheid) schakelt ie ze allemaal terug naar ddr333.
Verder heeft het mobo maar 3 balkjes dus dan zou ie met 2x256mb nog verder van huis zijn :p

@ts, op de msi site staat wel dat je met 3 single side reepjes (of zelfs 2 single + 1 dual, moet je ze wel effe in de goede slots duwen) wel gewoon ddr400 zou moeten halen

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2005 20:28 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

honey schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 19:21:
Dus je hebt de mogelijkheid om zélf te testen met de beide configs? Waarom denk je dat wij je een beter antwoord kunnen geven dan dat je zelf kunt ervaren? :) Draai eens een tijdje met de beide configs, doe wat benchmarks, metingen en feelings. Daarna kun je een objectief oordeel vellen over welke config voor jou het beste is.

Verwijderd

Ik heb het hele topic gelezen en begrijp er nog geen reet van..

Het probleem waar ik mee zit:

Heb nu DDR 3.33 (512MB)

Wil een bankje erbij kopen, een DDR 4 (512MB)

Kan het nu kwaad, of niet.. dus dat het nieuwe bankje DDR 4 is en het moederbord maximaal tot DDR 3.33 kan ondersteunen?

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Laten we hopen dat het DDR 3.33 en DDR 4 het niet zijn! :) Het is namelijk DDR 333 en DDR 400. Ik geloof als je er DDR 400 bijzet dat het zich terugklokt naar 333. Dus kies het goedkoopste!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:46
Photoshop en 700MB bestanden? No brainer: 1536MB!! (en liever nog meer :+ ). Snelheidsverschil DDR333 en 400 maakt voor PS geen donder uit, verschil in hoeveelheid wel :)

[edit]
Al van 28 mei dit 8)7

Noplayer, je kunt er gerust een DDR400 DIMM bij in steken, deze zal dan met DDR333 snelheid draaien.

[ Voor 29% gewijzigd door Abbadon op 11-06-2005 17:56 ]

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1