Pas heb ik voor natuurkunde2 (5vwo) een opdracht gekregen:
Ontwerp een voertuig dat voortbewogen wordt door een muizenval. Streef naar een oplossing die een zo lang mogelijke weg kan afleggen.
Eisen:
Verder nog:
Succes, ik ga alvast druk aan de slag!
Offtopic: heb ik dit topic in de goede catagorie geplaatst?
Toevoeging:
De auto die ik zelf bedacht had zag er als volgt uit:

Een stok aan de muizenval maken, daar een touw aan, die om de as wikkelen, dus als je dan de auto loslaat gaat hij rijden. Welke materiaal zouden jullie gebruiken voor een achterwiel? Welke lengte voor X (straal van het wiel)? Ik dacht zelf aan een oude LP. Welke lengte en welk materiaal voor de lat? Zo licht mogelijk lijkt me het beste. Lengte gaan we denk ik nog experimenteel bepalen, want korter betekend sneller optrekken en harder rijden en kan dus een stuk uitzeilen. Maar lang betekend langzaam rijden (iig geen slipgevaar) maar als de lat dan helemaal naar voren is stopt de kar ook. Het voorste wieletje moet zo klein mogelijk lijkt mij, want kleur is lichter is minder wrijving. Hoe dik de achteras? En wat voor soort materiaal voor het touw? Zou gewoon naaigaren voldoen? En de contructie van de kar zelf gewoon van hout?
Ontwerp een voertuig dat voortbewogen wordt door een muizenval. Streef naar een oplossing die een zo lang mogelijke weg kan afleggen.
Eisen:
- De af te leggen weg van het voortuig is rechtlijnig.
- De ondergrond is vlak, hard en effen.
- De energie mag alleen overgebracht worden op het horizontale vlak (niet springen, vliegen o.i.d.)
- De muizenval is de enige bron voor de aandrijving van het voertuig (alle energie komt dus uit de muizenval en dus ni zoiets als dit om maar wat extreems te noemen: de klap van de muizenval start een benzine motor zodat het voertuig gaat rijden want dan komt de energie niet meer uit de muizenval maar uit de benzine).
Verder nog:
- Je ontwerp moet natuurkundig te onderbouwen zijn, dus niet op goed geluk een ontwerp maken en zelf niet weten waarom hij ver komt.
- De muizenval moet op het voertuig bevestigt worden, moet dus meebewegen.
- Het voertuig moet rijden of schuiven. Varen, vliegen o.i.d. is niet toegestaan.
Succes, ik ga alvast druk aan de slag!
Offtopic: heb ik dit topic in de goede catagorie geplaatst?
Toevoeging:
De auto die ik zelf bedacht had zag er als volgt uit:

Een stok aan de muizenval maken, daar een touw aan, die om de as wikkelen, dus als je dan de auto loslaat gaat hij rijden. Welke materiaal zouden jullie gebruiken voor een achterwiel? Welke lengte voor X (straal van het wiel)? Ik dacht zelf aan een oude LP. Welke lengte en welk materiaal voor de lat? Zo licht mogelijk lijkt me het beste. Lengte gaan we denk ik nog experimenteel bepalen, want korter betekend sneller optrekken en harder rijden en kan dus een stuk uitzeilen. Maar lang betekend langzaam rijden (iig geen slipgevaar) maar als de lat dan helemaal naar voren is stopt de kar ook. Het voorste wieletje moet zo klein mogelijk lijkt mij, want kleur is lichter is minder wrijving. Hoe dik de achteras? En wat voor soort materiaal voor het touw? Zou gewoon naaigaren voldoen? En de contructie van de kar zelf gewoon van hout?
[ Voor 27% gewijzigd door Confusion op 30-05-2005 21:33 ]