Toon posts:

AVI -> MPEG :Geluidskwaliteit neemt sterk af!

Pagina: 1
Acties:
  • 244 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen....misschien dat 1 van jullie mij kan helpen met het volgende:

Ik heb een DivX film gedownload die ik nu op 2 SVCD's wil branden. De eerste stap is dus om de AVI om te zetten naar een MPEG bestand, Dit heb ik gedaan met TPMGEnc. MAAR: de kwaliteit van de audio stream is heel sterk afgenomen (je hoort een hinderlijke ruis....en ik wil het gewoon perfect hebben!) Wie weet of dit op te lossen is?

Ik heb overigens ook geprobeerd om de AVI mbv NERO te encoderen naar MPEG (dus niet de tussenstap hierboven uitgevoerd), maar ook dan is de audio stream van mindere kwaliteit.

Ik heb het volgende ook geprobeerd: Mbv VirtualDub heb ik een WAV file gemaakt van het geluid uit mijn AVI.....en deze naar MP3 gecodeerd: DAN is het geluid wel perfect! (Met andere woorden, de audio stream is wel met een goeie kwaliteit om te zetten naar MP3)

Hoe kan ik ervoor zorgen dat de audio-stream in mijn MPEG ook van dezelfde kwaliteit is als in de AVI file?? Ik heb me al suf gezocht op Google, maar kom er toch niet uit......dus ik ontvang graag suggesties!

Groet, Mambo

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-12 12:45

Caveman

whahoehaha

Wat is het formaat (codec) en de bitrate van de audio van die DivX ? Toevallig misschien een AC3..... anders zie ik niet in hoe het kan dat je kwaliteits verlies krijgt.. Hoe heb je Tmpgenc ingesteld, welke bitrate voor de audio... Wat meer info mag wel, want mijn glazen bol is stuk vandaag, 8)
en als je het perfect wilt hebben, waarom dan SVCD's ?

[ Voor 24% gewijzigd door Caveman op 28-05-2005 21:01 ]

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

Verwijderd

Topicstarter
Ok..sorry voor de weinige info!!

Allereerst: Ik zei dat ik een DivX bestand had, maar ik bedoelde Xvid!

VirtualDub geeft aan dat de audiocodec van de Xvid MP3 is (128 kbps). Ik heb TPMGEnc ingesteld dat ie de audio stream als MPEG-1 Audio Layer II moet coderen met 224 kbits/sec. Maar op de een of andere manier krijg ik een hinderlijke ruis bij de uiteindelijke MPEG file: Als in de speelfilm niemand 'spreekt', dan hoor je het pas (terwijl je het in de originele Xvid niet hoorde).

En dat ik het perfect wilde hebben, daar bedoelde ik eigenlijk mee, dat ik dat hinderlijke ruis niet wil, omdat dat in mijn originele Xvid ook niet zit! Ik heb overigens geen DVD brander, vandaar de keuze voor SVCD.

Heeft iemand tips?! OF liggen jullie allemaal op het strand of op een terrasje?!!!!! ;)

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-12 10:13
manbodh schreef op zondag 29 mei 2005 @ 06:59:
Heeft iemand tips?! OF liggen jullie allemaal op het strand of op een terrasje?!!!!! ;)
[off-topic]Om 7 uur 's morgens?[/off-topic]

ik zou zeggen installeer je codec's of je software even opnieuw of probeer andere.
je kunt het ook even op een andere pc proberen (heb je hardware mpgeg encoding op je vga kaart?).

[ Voor 14% gewijzigd door martijnve op 29-05-2005 07:47 ]

Mini-ITX GamePC: Core i5 3470 | 16GB DDR3 | GTX 970 4GB | Samsung 830 128GB | Dell u2711 (27", IPS,1440p), 2343BW

• Caveman

Caveman

whahoehaha

ik zou zeggen installeer je codec's of je software even opnieuw of probeer andere.
je kunt het ook even op een andere pc proberen (heb je hardware mpgeg encoding op je vga kaart?).
_/-\o_ geniale oplossing, installeer alles opnieuw......

Ik zou dit advies dus ff niet opvolgen, kennelijk werkt alles prima, want er komt een film uit met geluid ...alleen ben je niet tevree met de kwaliteit, daarvoor hoef je echt de software niet opnieuw te installen.
Ok, je kunt eens proberen een andere geluidsencoder te proberen, die van tmpgenc zelf is niet 1 van de beste. Je kunt bij tmpgenc gewoon een ander encoder kiezen -options -enviorimental settings -audio engine. Ik heb zelf bij tmpgenc toolame.exe als encoder en als sampling freq. converter heb ik ssrc.exe draaien... Ik denk dat als je die instelt dat je van je ruis af bent.

Verwijderd

Topicstarter
ik had het al geprobeerd met toolame.exe, maar daar kreeg ik ook dat ruis! Ik zal nu ook ssrc.exe instellen, kijken of dat helpt...

Naar mijn idee ligt het ook aan de audiocodec, verder kan ik ook niks bedenken. Maar ok, ik ga bovenstaande even proberen!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:28

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
kan je anders niet gewoon met een ander programma de audio omzetten, en daarna weer samenvoegen met TMPGEnc?

Gallery V&A

Verwijderd

Topicstarter
ja, dat vraag ik me dus ook af....heeft iemand suggesties?

Overigens heb ik het dus opnieuw geprobeerd met ssrc.exe en toolame. De kwaliteit is toch minder te noemen, maar nu is het wel acceptabel. Als je de originele audiostream niet kent, dan zou je het kwaliteitsverlies denk ik niet eens merken. Maar toch blijf ik het raar vinden!

Verwijderd

128kb/s MP3 en 224kb/s MP2 zijn beide genoeg voor een redelijke geluidskwaliteit.

Volgens mij heeft SVCD audio sample rate van 44.1kHz, en DVD/Xvid source 48kHz.
Bij omzetting is een extra resample stap nodig, daar verlies je meeste kwaliteit

• DeeD2k2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-11 21:30
Krijg je deze ruis ook als je het geluid eerst van MP3 naar WAV omzet en vervolgens pas een MP2 gecodeerd bestand maakt? Je kan nu ook wat experimenteren met het moment van de sample rate concersie. Of het geluid beter blijft als je het doet zodra je naar het WAV-fromaat schrijft of zodra je de MP2 maakt, kan ik je namelijk niet zeggen.
Een goede, gratis, combinatie om dit mee te doen, zijn BeSweet met de GUI BeLight.

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inderdaad eerst de WAV uit de AVI file gehaald en dit als bron gebruikt voor de audio stream in TPMGEnc en dan krijg ik dus ook de ruis. Maar ik zal even bovenstaande suggestie uitvoeren om te kijkenwat er dan gebeurd met het geluid...

Verwijderd

Topicstarter
toch hetzelfde helaas! Zou het niet aan mijn hardware kunnen liggen ofzo??

AMD Athlon XP 2500
MSI K7N2G met onboard VGA en Audio

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11 18:20

Ray

het is goed te doen, heb dit vroeger ook vaak gedaan. als ik me niet vergis met avi2svcd. kijk eens op doom9.org of dvdrhelp.com daar staan complete guides hoe dit aan te pakken (Geen! warez, gewoon freeware)

edit: toch is mijn advies koop voor 50 euro zo'n dvdspeler die ook divx aankan. Scheelt echt heeeeeeeeeeel veel tijd :) als je iets meer wilt besteden kijk eens naar een kiss speler. heb zelf de dp500 gekocht toen de tijd. Deze heeft een ethernet aansluiting zodat je gewoon vanaf je netwerk je divx kan streamen

[ Voor 44% gewijzigd door Ray op 31-05-2005 07:34 ]

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-12 14:26
ik kan je een tip geven en dat is

www.dvd2svcd.org.. die doet het allemaal zelf en ik weet zeker dat je audio goed blijft (iig als de source ook goed is)

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11 18:20

Ray

hee die bedoel ik ook :) was even abuis, je kan daar inderdaad als source ook .avi kiezen en zo converten. all in one. Je kan er zelfs nog subs bij in streamen die je bij svcd ook nog aan / uit kan zetten ! that's the proggie !!

• Caveman

Caveman

whahoehaha

andreict schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 07:46:
ik kan je een tip geven en dat is

www.dvd2svcd.org.. die doet het allemaal zelf en ik weet zeker dat je audio goed blijft (iig als de source ook goed is)
En wat gebruikt DVD2SVCD als mp2 encoder en sample rate conversion........ Juist: toolame en ssrc 8) Dus het zal geen enkel verschil uit maken of die nu dvd2svcd gebruikt of tmpgenc.....

Het ligt zeker niet aan je hardware, alle conversies gebeuren softwarematig.
Wat wel zo is is dat het dynamisch bereik van mp3's meestal groter is dan van een mp2. Om het simpel te zeggen; zachte dingen klinken zachter en harde dingen klinken harder dan in een mp2. Dat zou betekenen dat een beetje ruis in een mp3 iets aan volume zou toenemen in een mp2...maar of je dat verschil nu echt kunt horen...tja, vraag het een audiofiel (die horen vaak dingen die ik al 10 jaar niet meer hoor, :) )

[ Voor 36% gewijzigd door Caveman op 01-06-2005 10:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
haha....!

Ok....harstikke bedankt voor jullie reacties! Tot nu toe heb ik maar 1 keer een SVCD gebrand (en kreeg ik die ruis).....maar ik zal binnenkort ook eens wat andere filmpjes gaan converteren en branden, kijken wat er dan gebeurd...

Overigens nog een vraagje: Meestal zijn de films die je download rond de 700 MB (Xvid) en als je ze dan op cd wilt zetten worden het 2 SVCD's. Maar ik zie ook heel vaak dat een torrent bestaat uit 2 Xvid files van rond de 700 MB: Cd1.avi & Cd2.avi Dit snap ik dan ff niet!! Worden het dan 4 SVCD's ofzo.....kan iemand mij dat ff uitleggen?!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-12 18:06

voodooless

Sound is no voodoo!

Ligt gewoon aan de bitrate die voor de Xivd's gebruikt zijn. Betere kwaliteit = meer CD's.Ga je naar SVCD heb je fixed bitrate, dus hou je gewoon 2 CD's

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
ja, maar wat ik niet snap: waarom zijn het dan twee avi.bestanden van elk rond de 700 MB?? Als je het op een dvdtje brand (wat eigenlijk de bedoeling is) dan heb je maar 1 dvd nodig toch? Waarom splitsen de torrentmakers de avi.bestanden dan op in twee stukken van 700 MB????

Of is het zo dat je zo'n avi.bestand (Xvid) gewoon op een cdtje kan branden en dat dat dan ook gelezen wordt in een gewone 'thuis-dvdspeler' ? Ik dacht namelijk van niet, die dvdspelers lezen toch geen Xvid bestanden?!

Weet iemand het antwoord?!!!

• Caveman

Caveman

whahoehaha

Xvid kun je in de meeste dvd-spelers die divx ondersteunen afspelen, meestal na een firmware upgrade...maar soms ook al direct. De meeste Xvids die uit komen zit (als het een dvdrip is) AC3-geluid bij (dolby) en dat is iets groter als zomaar een mp3tje zeker als er 6ch 448kpbs erbij gevoegd zit. Dan zijn de geluidbestanden zomaar 400 tot 500 Mb, dan hou je dus biezonder weinig over voor het beeld...:). Vandaar dat ze naar 2 cd's gegaan zijn, dan is het nog redelijk in proportie zo'n 200 tot 250 mb voor het geluid en de rest voor het beeld.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Probeer het eens op een andere manier. Extract je geluid met bijvoorbeeld Goldwave. Sla het op als wav of mp3. Converteer het geluid met besweet naar mp2. Voeg dit later weer samen met de geconverteerde .mv2 (alleen video) met de merge tools van TMPGenc.
Pagina: 1