[El][Xbox] Wat doet de Xbox on/off button?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgsvuden
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-08-2023
Logisch zou je zeggen, de xbox on/off button zet de xbox aan of uit, maar de vraag is natuurlijk hoe... want ik wil een andere on/off button maken voor de xbox met het volgende IC:
QT110 - datasheet

dit IC werkt erg eenvoudig, je hebt een isolator met eronder een metalen ring o.i.d en zou gauw je dan richting die ring komt met je hand 'ziet' het IC door je interne capaciteit van het lichaam je hand, vervolgens geeft het een hoog uitgangsignaal. het is speciaal voor powerbuttons, liftbuttons enz enz, waarin het ic ook vaak toegepast wordt is in voetgangerslichten, niet die met een knop, maar die met zo'n oranje plastic ding oppervlak dat je dan aan moet raken. ik wil onder de groene jewel mijn metalen detectie ring platsen, zodat je alleen de jewel hoeft te 'aaien' om de xbox aan te zetten... tot het punt dat dat ic een hoog signaal geeft is het probleem niet, alleen hoe sluit ik die uitgang van dat ic aan op de xbox, zodat de xbox ook daadwerkelijk aan gaat? weet iemand dit, of kan iemand hierbij helpen, wat ik dus eigenlijk wil weten is of ik die uitgan ergens direct op aan kan sluiten of dat ik een schakelingetje met een transistor moet maken o.i.d. en of de powerbutton van de xbox een 5 volt, 3.3 volt of GND signaal ergens aan verbindt ofzo...

>>>> Citroën AX GTI <<<<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-09 12:49
grappig idee maar elke keer als je moeder afstoft vraag jij je af hoe je xbox nou aan kan zijn ;)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgsvuden
maareh, dan zeg ik wel dat ze eraf blijft ;)

>>>> Citroën AX GTI <<<<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_R
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-06 16:27
Ik zou zeggen: haal je Xbox eens open, misschien zitten er gewoon 2 polen waarmee de huidige switch verbonden zit... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-09 14:03

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

xbox-switch is gewoon een pulsschakelaar, net zoals je een pc aanzet (weet niet in hoever je hier iets aan hebt maar goed :) )

www.nintendocasemods.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 13:22
Voor dat soort info kan je beter gaan naar www.xbox-scene.com .

Daar hebben ze allerlei soorten mods uitgevoerd op de xbox, RF mod, IR mod etc.
Nu terugkomend op je vraag, geen ID. Ben aardig uit de scene van IC'tjes ed.
Gewoon 3.3 volt en Ground aansluiten van dat IC'tje op dezelfde manier als de IR mod? Zou denkik gewoon moeten werken, weet het niet zeker!

Wel handig:
1) Xbox Scene tutorial page
2) Xbox Scene Tutorial van IR mod
3) Al die andere tutorials waarbij je de xbox op afstand aan kan zetten (die je bij 1 kan vinden)

[ Voor 3% gewijzigd door LinuX-TUX op 28-05-2005 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgsvuden
ik zat te denken hieraan:

Afbeeldingslocatie: http://www.whitedog.co.uk/help/images/xbox_ir_mod/irmod_install.jpg

deze chip is ook voor power-on, maar pin 2 zorgt dat de xbox aan gaat. kan ik de output van mijn ic niet ook aan die weerstand hangen waar pin 2 op moet? hopelijk wel :D

>>>> Citroën AX GTI <<<<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou idd moeten lukken.De vraag is, is het een actief hoog of actief laag signaal...
Zou zeggen test het is, desnoods transistor erachter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-09 17:46

Atmoz

Techno!!

Xbox power butten werkt naar GND toe. 1 pinnetje is dus GND (aarde) en de andere gaat naar de power-on. Als je dit draadje dus via een BC547 naar aarde toe trekt gaat'ie aan :) De output van je touch-ic gaat dus via een weerstand (10 KOhm ofzo) naar de BC547...

[edit]
In de Xbox zit zo'n wit stekkertje met gele draadjes (naar frontpanel). Hier moet je de 2e van onder vastsolderen aan je BC547. (collector). Dit is namelijk de pin die naar GND moet worden getrokken.

[ Voor 30% gewijzigd door Atmoz op 29-05-2005 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgsvuden
ok, dus collector aan pin 2 van die connector, emittor aan GND, IC-uitgang aan basis? toch?
en dit zou toch ook gewoon moeten werken met een BC550? of niet, die heb ik hier namelijk nog een schiplading liggen :D

>>>> Citroën AX GTI <<<<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Johannusvanudos schreef op zondag 29 mei 2005 @ 11:29:
ok, dus collector aan pin 2 van die connector, emittor aan GND, IC-uitgang aan basis? toch?
en dit zou toch ook gewoon moeten werken met een BC550? of niet, die heb ik hier namelijk nog een schiplading liggen :D
Klopt :)

Als die BC550 ook gewoon een NPN is die naar GND kan schakelen dan zal dat ook wel kunnen. Probeer eerst gewoon effe zonder dat IC. Zet je een 10K op de basis en dan gooi je er 5 volt van de Xbox op. Effe kijken of die aan gaat!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgsvuden
ok, relekst :D dan heb ik dus dit schema nu (ff snel gemaakt net):

Afbeeldingslocatie: http://www.student.tue.nl/q/j.g.s.v.uden/sens.jpg

maareh, ik kan uit de datasheet ff niet goed afleiden welke waarden ik moet pakken voor Rs en Re... en Cs heb ik ook maar @random gekozen, zeg maar ong. midden tussen de maximale en minimale waarden, weet iemand misschien een betere waarde of hoe ik dat kan berekenen?

>>>> Citroën AX GTI <<<<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kheb de datasheet van je component niet bij de hand (en ook ff geen tijd om die te bekijken,examen), maar ik gok dat de capaciteit van Cs niet echt cruciaal is, hoewel je die best zo goed mogelijk kan matchen met de capaciteit die je sensor ziet bij aanraking.
Rs zal wsl dienen om de C te ontladen.
Ik denk dat je waardes, als je ze ongeveer in het midden hebt gekozen volgens datasheet niet echt cruciaal zullen zijn.
Wel moet je ff je transistor flippen. Nu staat de emitter aan de xbox,en tenzij het een PNP is zal dit niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgsvuden
owja, dat klopt transistor hoort andersom zat te slapen :z... datasheet staat in de stratpost, maargoed iig bedankt en succes met je examens!

[ Voor 18% gewijzigd door Jgsvuden op 29-05-2005 12:34 ]

>>>> Citroën AX GTI <<<<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobLemmens
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-09 14:14
Als ik die datasheet zolees dan moet cs normaal rond de 10nf zijn, cx 10pf (of factor 1000 groter indien andere cs) en Rs rond de 470 kOhm. Re moet volgens de tekst zo groot mogelijk gepakt worden en wel zo dat wanneer je deze nog 50% groter maakt er geen merkbaar verschil in gevoeligheid is. Is dat wel zo dan moet je Re kleiner maken. Welke waarde je mee moet beginnen wordt me zo snel niet duidelijk uit de sheet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Johannusvanudos schreef op zondag 29 mei 2005 @ 11:29:
Effe voor de zorgvuldigheid:

Het 2e pinnetje van onder hoeft nog niet te betekenen dat dat pin2 is he...
Als je het maar vastmaakt aan de 2e van onder dan is het goed ;)

Hoe dat met die touch-sensor gaat weet ik niet meer. Is te lang geleden sinds ik daarmee gewerkt heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Laatst online: 11-09 13:55
Als er orgineel een moment-schakelaartje inzet (die dus alleen doorgeeft zolang je hem ingedrukt houd) kun je je sensor via een relaisje hiervoor in de plaats hangen.
Als het een wip-schakelaar is (of hoe je dat ook noemt) dan moet er een flip-flop schakelingetje tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgsvuden
maar ik wil natuurlijk ook het originele schakelaartje behouden

>>>> Citroën AX GTI <<<<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Johannusvanudos schreef op zondag 29 mei 2005 @ 23:29:
maar ik wil natuurlijk ook het originele schakelaartje behouden
Dan doe je gewoon zoals ik aangaf die schakeling maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgsvuden
ga ik denk ik ook doen hoor, maar die post was eigenlijk een reactie op de post ervoor, maar die schakeling is één van de twee mogelijke opties die ik nu zie, de andere optie is natuurlijk aan de weerstand met "2" erbij in dat plaatje wat ik eerder post, maar dan moet ik even weten wat die IR mod precies doet, dat kan ik wel meten, want ook die IR mod die je in dat plaatje ziet heb ik besteld en hier liggen... zoek alleen een soort van datasheet, maar omdat het een programmeerbare PIC is kan ik daar nog niet veel over vinden en zal het meten moeten worden, bij die schakeling als ik die wil maken moet ik alleen nog even weten of 3v3 genoeg is voor de BC550 om te schakelen, als die namelijk een hogere drempelspanning heeft moet de IC niet op 3v3stby, maar dan heeft hij geen voeding als de xbox uit is, want zover ik weet is er geen 5V STBY, alleen een gewone 5V Toch? dus ik weeg deze twee opties nog even af en ga ff verder onderzoek doen, als ik meer weet post ik het wel even!

>>>> Citroën AX GTI <<<<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgsvuden
hmmmmz, ik lees die datashhet nog eens, klopt het nu dat in DC-mode de uitgang laag is als het IC iets sensed? of lees ik dat nu fout, want dat zou wel handig zijn, laag = Vss = GND, dan heb ik geen transistor nodig, of zit ik er nu helemaal naast?!

//edit: ik zat er kennelijk naast, die schakeling zou perfect moeten werken en ik weet inmiddels ongeveer de juiste componentwaarden, nu ga ik slapen... hij is trouwens al bijna gesoldeerd :d

doei

[ Voor 29% gewijzigd door Jgsvuden op 30-05-2005 04:45 ]

>>>> Citroën AX GTI <<<<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Maak nu gewoon eerst "effe" die schakeling met die BC550 en een 10K weerstand. Dat heb je toch zo getest. En inderdaad: er is alleen 3,3 standby. Denk dat dit wel voldoende is voor die BC550 naar GND te trekken. Dan zet je even 3,3 volt op de basis (via weerstand) en dan kijken of die aangaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgsvuden
Hier zegen ze trouwens dat ik beter niet een bipolair kan pakken maar een mosfet, de bs170 ofzo

>>>> Citroën AX GTI <<<<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgsvuden
Ok, ik heb nog even overlegt met wat 'ervaren'xbox modders, maar die zeggen dan weer dat ik beter een inverter kan nemen, ik heb nu gekozen voor de 4069 van philips, een inverter die van 2 tot 18 volt werkt, de meeste inverters uit de 74 serie werken op min 4.5 volt en dat gaat dus niet met de 3v3 stby van de xbox...

>>>> Citroën AX GTI <<<<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Werkt het dus niet met die schakeling die ik zeg?
BC547 met weerstand?

Komt het doordat die niet op 3.3 volt werkt ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgsvuden
ik weet niet hoe het kwam, maar ik kreeg hem niet netjes naar ground, dan ging ie allemaal vaag lopen doen enzo, en een inverter werkt perfect :D 3v3 stby als bronspanning, de QT110 geeft GND als hij niet sensed, de inverter geeft dan dus netjes 3v3, en als de QT110 3v3 geeft, geeft de inverter netjes GND :D ideaal!

>>>> Citroën AX GTI <<<<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Mooi, dus het werkt nu. Kun je op je hele jewel drukken en dan gaat'ie aan/uit?

Laat dan ook maar eens wat foto's en eventueel filmpje zien he ;) altijd leuk om te zien!!!
Goed dat het werkt, kan ik dat ook eens maken als ik me weer eens verveel (zal de komende tijd wel niet zijn) haha.
Pagina: 1