Twee Maxtor schijven achter elkaar kapot

Pagina: 1
Acties:

• Skar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-02 17:03
Hallo.

Twee maanden geleden ging m'n Maxtor Diamond 9 Plus (IDE, 200GB) kapot. Hij was toen pas een half jaar oud. Daarna had ik een Maxtor Diamond 10 Plus (SATA, 200GB). Die werkte prima.

Tot twee weken geleden. Ik laat vrijwel altijd m'n computer 24/7 aanstaan. Maar toen ik terug kwam van m'n werk was hij opnieuw opgestart en stond er een melding in het scherm. Hij had m'n harde schijf niet meer kunnen vinden. Alle gecontrolleerd. Kabeltjes eruit gehaald en weer erin. En toen deed hij het weer. Dacht dus dat het aan de kabeltjes lag.

Maar vanochtend stond die melding er weer. Dus weer kabeltjes gecontrolleerd, opnieuw opgestart en kwam nog wel in WindowsXP... maar toen bleef hij steeds even hangen (terwijl m'n harde schijf getik liet horen). Toen dus weer opnieuw opgestart en PowerMax van Maxtor gedraaid. Die gaf aan dat WEER m'n harde schijf kapot was en dat ik hem dus WEER voor RMA moest insturen.

Maar wat kan hier de oorzaak van zijn? Vind het beetje te toevallig dat er in zo'n kort tijdsbestek 2 harde schijven sneuvelen. Dus ben gaan nadenken wat ik sinds kort heb verandert. Enige wat ik kon bedenken was dat ik sinds september/oktober vorig jaar een nieuw moederbord heb, maar dat lijkt me niet het probleem. Kan het misschien een warmte probleem zijn? Heb namelijk wel een hele oude kast (stamt uit 1998) met weinig koeling erin (alleen CPU en GPU koeling, standaard dus).

Hardware: MSI B450M Mortar Max | AMD Ryzen 5 3600 | 16 GB RAM | MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X

Verwijderd

Getik?
Klinkt als een warmte probleem in eerste instantie.
Hoe je dat kunt oplossen, leg geen schijven op elkaar en zorg voor een goede airflow over de schijven zelf heen (fannetje ervoor).

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2005 17:30 ]

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:34

Cyphax

Moderator LNX
Het ZOU eventueel misschien ook aan je kabeltje KUNNEN liggen maar ik gok zo in eerste instantie ook op een hitteprobleem. Bij mij is er ook 1 kapot gegaan (bad sectors), 200GB en die werd echt te heet (kon 'm niet vastpakken) terwijl een andere schijf (zelfde type, ook Maxtor) niet zo heet werd. Bij mij gewoon pech dus, schijf niet goed. Maar die hoefde niet RMA, ik kreeg een nieuwe.

Saved by the buoyancy of citrus

• Skar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-02 17:03
Dus hoogst waarschijnlijk hitte probleem. Heb namelijk wel tijdje geleden gehad dat m'n computer trager werd en toen voelde ik m'n hele kast heet worden. Bleek idd m'n harder schijf te zijn (was super heet), dus toen kast open gelaten en gedacht dat dat voldoende was. Niet dus :(
Dus nieuwe kast + koeling is aan te raden?

@Cyphax:
Maar RMA is toch hetzelfde als een nieuwe?

Hardware: MSI B450M Mortar Max | AMD Ryzen 5 3600 | 16 GB RAM | MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X

Verwijderd

Cyphax bedoelt dat hij niet opgestuurd hoefde te worden, hij kreeg een nieuwe mee.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-03 13:03

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Sowieso geen Maxtor schijven kopen, dat is niet als flame bedoelt, maar die schijven zijn gewoon niet gemaakt om 24/7 te draaien. Koop Samsung, Seagate of Western Digital, daar heb IK in ieder geval veel betere ervaring mee. :)

Heb zelf namelijk in het verleden ook al genoeg schijven kunnen terugsturen en die waren van verschillende series. Moet overigens zeggen dat de nieuwe series wel iets beter zijn hoor.

[ Voor 30% gewijzigd door --MeAngry-- op 28-05-2005 19:01 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:06
draai hier maxtor diamon max plus 9 120gb s-ata 8mb
ding is 1½ jaar oud. mijn pc staat vrijwel ook 24/7 aan en 9/10 keer altijd te downloaden/quickparren etc. maar laatste tijd begint mijn hdd te piepen als hij iets zwaars moet doen. en het vreemde is mijn pa's hdd is er paar dagen geleden ook mee begonnen met piepen dus denk dat die ook op hun einde liggen maar ik krijg die maxtor tool op sata niet gerunt

ik heb hem zonder koeler hdd is altijd +- 47 - 55 graden

[ Voor 8% gewijzigd door SmoothTweaker op 28-05-2005 19:09 ]

Verwijderd

--MeAngry-- schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 19:00:
Sowieso geen Maxtor schijven kopen, dat is niet als flame bedoelt, maar die schijven zijn gewoon niet gemaakt om 24/7 te draaien. Koop Samsung, Seagate of Western Digital, daar heb IK in ieder geval veel betere ervaring mee. :)

Heb zelf namelijk in het verleden ook al genoeg schijven kunnen terugsturen en die waren van verschillende series. Moet overigens zeggen dat de nieuwe series wel iets beter zijn hoor.
bullshit Je hebt speciale versies die meer bedoelt zijn voor 24/7 Zal even de naam opzoeken. Maxline is het :)
Pagina: 1