Toon posts:

Vraag over MicroATX en voeding

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,

Ik wil graag een "kleine" computer in elkaar zetten dus wilde een miniTower hebben. Ook moet er een amd64 in. Allereerst ben ik op zoek gegaan naar een behuizing, maar kwam er toen achter dat de voedingen in dat soort behuizingen vaak maar 250-300 watt zijn. Dat lijkt mij een beetje weinig voor een amd64 systeem.

Ik heb het forum al behoorlijk afgezocht naar dit onderwerp en ben er op die weg achtergekomen dat meestal toch wel 350watt aangeraden wordt.

Mijn vraag is: heb ik nu bij de kleinere moderborden (mATX) simpelwel minder voeding nodig of moet ik een aparte voeding kopen en zoja hoeveel watt moet die dan zijn? En is dat dan ook gewoon een ATX voeding?

(Heb het idee dat er behoorlijk weinig aandacht wordt besteed aan kleine systeemkasten hier)

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Een 300W voeding van een net merk (bijv. FSP (in AOpen kasten), Antec) trekt een AMD 64 systeem vaak nog zonder al te veel problemen heb ik ervaren. Vooral als je grafische kaart niet te zwaar is. De zwaarste belasting die ik ken is een AMD 64 3500+, 1024 MB, Radeon X700 Pro PCIe, 2 HD's en 2 optische drives. Incl. een paar fans in de kast trok de standaard 300W FSP voeding het prima, ding is stabiel als een rots en voltages zijn ruim binnen spec, ook bij games.

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-02 21:27
de meeste desktop kasten gebruiken een mATX voeding, mATX towers gebruiken dan meestal weer wel een standaard ATX voeding. Als er een 250W voeding inzit kun je ervan uitgaan dat dit een mATX is en daarbij onvoldoende.

Controleer gewoon bij iedere kast wat voor voeding erin moet. Daarnaast; bij mATX (desktop) kasten heb je ook een kans dat er alléén low-profile PCI(e)- / AGP-kaarten in kunnen. Controleer dat ook en kijk of je je daar op aan wil passen. (low-profile videokaarten zullen alleen budget-chips gebruiken en het zal dus nooit een goede videokaart zijn. Bovendien worden er zelden low-profile brackets meegeleverd waardoor je zult moeten gaan zagen)

betere mATX voedingen zijn slecht te verkijgen, ik zie gelukkig de SilenX Ixtrema IX-3214M (mATX, 320W) in de pricewatch staan. Dat is eigenlijk de énige voeding (die in de pricewatch staat dan) die ook goed genoeg is. Het is wel een hele stille voeding.

Er is op www.inkoopacties.net ook een IA voor SilenX producten, maar daar moet je rekening houden dat het heel lang kan duren voordat je je producten opgestuurd krijgt.

Natuurlijk kun je eerst proberen of de standaard meegeleverde voeding voldoende is voor je systeem, zeker als er slechts 1 HDD en 1 DVD-drive inzit en een niet te zware videokaart valt het over algemeen prima te doen.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de antwoorden.

Zal inderdaad eerst een goede kast nemen en de bijgeleverde voeding proberen. Lukt dit niet zal ik een betere aanschaffen

• Tim_R
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-11-2025
MicroATX borden voor So939 zijn nog vrij zeldzaam, om je zoektocht wat te vergemakkelijken: ik wil je de MSI RS480M2 aanraden, dat schijnt een zeer goed bordje te zijn met alles erop en eraan, zelfs de onboard video schijnt erg goed te zijn, vergelijkbaar met een X300. Chipset is eeen Radeon Xpress 200, dus ook PCIe voor een betere graka.
Ik ben van plan dit bordje aan te schaffen voor mijn HTPC.

Afbeeldingslocatie: http://www.msicomputer.cz/image/MSIRS480M2.jpg
Zie ook: http://www.tweakers.be/productsurvey/106560

Een mooie minitower is imo de AOpen H450B, met goede 300W voeding voor ongeveer 45 euro.

Afbeeldingslocatie: http://www.lybrafox.be/catalog/images/H450B.jpg

Kies als processor iig een Venice op So939, die trekken het minste vermogen en worden het minst warm, das prettig in een MicroATX case.

[ Voor 4% gewijzigd door Tim_R op 29-05-2005 18:07 ]

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
De Micro ATX kasten zijn vaak van goede merken dus ook vaak wel goede voedingen. Ik weet van In Win dat ik nu een kast heb met 350W met heel veel hardware en een Antec 400W, A-Open 350W en een Sweex 650W heb ik allemaal opgeblazen(gewoon overbelasting) en deze In-Win draait nog steeds. Maar ook de kleinere kasten van In Win zijn vrij goed en ook de voeding van 250W.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Duron 1200
Radeon 8500
40GB 7200RPM disk
fikker
256MB SDRAM
PSU: 200W Astec uit een tulip visionline DT5/133

Athlon64 3000+ S939 (eerste core versie)
Geforce 6600GT 128MB
60GB 7200RPM disk
DVD speler
2x512MB DDR400 SDRAM
PSU: standaard 300W in AOpen QF50 kast

Beide systemen trekken dat gewoon. Een goede 200W of 300W trekt met gemak een shitload aan hardware. Een soortgelijke 200W PSU heb ik gehad in een Athlon XP1700 palomino met 2 harddisks en 2 fikkers, alles tegelijk draaiend, maakte dat ding geen ruk uit. Slechte 300W PSUs bestaan er ook, het bovenste systeem is nml niet stabiel met een 300W codegen PSU en een XP 1800+.

Verwijderd

Een ouder topic, maar precies wat ik zocht. Helaas is mijn vraag nog niet helemaal beantwoord.

Ik ben van plan om voor iemand een nieuw systeem in elkaar te zetten. Het wordt 'natuurlijk' een A64-systeem. Ik heb voor een moederbord van Asus gekozen, de A8N-VM CSM, met ingebouwde video, audio en LAN:

Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com//999/images/products/766/766_l.jpg

Er wordt geen aparte videokaart op het bordje geprikt.

Nu heb ik een erg mooie mATX-kast gevonden, de Antec Minuet II:

Afbeeldingslocatie: http://www.antec.com/images/400/MINUETII.jpg
http://www.antec.com/us/productDetails.php?ProdID=15101

De ingebouwde voeding is slechts 220W. Mijn vraag is natuurlijk of dit genoeg is. In andere woorden: is de kwaliteit van Antec's voedingen van voldoende kwaliteit zodat 220W genoeg is voor een modern A64-systeem?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2006 13:25 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 13:23:
Een ouder topic, maar precies wat ik zocht. Helaas is mijn vraag nog niet helemaal beantwoord.

Ik ben van plan om voor iemand een nieuw systeem in elkaar te zetten. Het wordt 'natuurlijk' een A64-systeem. Ik heb voor een moederbord van Asus gekozen, de A8N-VM CSM, met ingebouwde video, audio en LAN:

[afbeelding]

Er wordt geen aparte videokaart op het bordje geprikt.

Nu heb ik een erg mooie mATX-kast gevonden, de Antec Minuet II:

[afbeelding]
http://www.antec.com/us/productDetails.php?ProdID=15101

De ingebouwde voeding is slechts 220W. Mijn vraag is natuurlijk of dit genoeg is. In andere woorden: is de kwaliteit van Antec's voedingen van voldoende kwaliteit zodat 220W genoeg is voor een modern A64-systeem?
220W Antec PSU of een 350W Sweex PSU, wat heb je liever? Ik die antec iig. Verder vreet een harddiskje, een DVD speler, zo'n microATX bordje en een gemiddelde Athlon64 niet dusdanig veel stroom dat een 220W PSU van goede kwaliteit de boel niet meer trekt.

Verwijderd

_JGC_ schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 15:38:
220W Antec PSU of een 350W Sweex PSU, wat heb je liever? Ik die antec iig. Verder vreet een harddiskje, een DVD speler, zo'n microATX bordje en een gemiddelde Athlon64 niet dusdanig veel stroom dat een 220W PSU van goede kwaliteit de boel niet meer trekt.
Het liefst nog minder als het even kan, maar zo goed zijn voedingen nou eenmaal niet. Mijn vraag was niet wat anderen prefereren, maar of het simpelweg mogelijk was om deze voeding te gebruiken. :)

Ik heb inmiddels mijn vraag ook in dit topic gesteld.
Pagina: 1