Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[CiP] --Alu-case--

Pagina: 1
Acties:
  • 203 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
*update 1* Maandag 30 mei
*update 2* Donderdag 2 juni
*update 3* donderdag 9 juni
*update 4* zondag 12 juni

Allang ben heb ik met de gedachte rondgelopen om zelf een case te maken. Aangezien ik thuis niet echt de mogelijkheden had is het er nooit echt van gekomen.

Sinds een half jaar werk ik bij een Aluminiumbouw-bedrijf en heb via deze weg alle mogelijkheden. Zodoende kwam ik al gauw op het idee voor een case.

wat word het?

Het word een case geheel en al opbebouwd uit aluminium, zonder frame. De kast zal bestaan uit 4 mm plaat en zal daardoor geen frame nodig hebben.

De bemating van de kast is als volgt:
500 mm diep
490 mm hoog
250 mm breed

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/jentuh/caseontwerp.JPG
zoals hierboven is te zien bestaat de kast uit 4 hoofdonderdelen:
1: een uit 1 plaat gemaakte voor-onder en -achterkant.
2+3: beide zijkanten.
4: de bovenkant

Zoals te zien is in het ontwerp komen er aan de voorkant 3 koelers. 2x 92mm en 1x 120mm.
bijde met blauwe leds. Aan de achterkant komt ook 1x 120mm met blauwe leds.
verder komt er een waterkoeling set in.

De hardware die erin komt:
Asus a7v600
Amd Athlon 1600+ (idd aan vervanging toe)
gf4 ti4200 128mb
2*256 mb DDR400 Corsair geheugen
2*80 gig Maxtor S-ATA
Waterkoeling (eheim 1048 pomp + swiftech vga blok en naamloos cpu blok)

Wat is het doel?

het doel was eerst ultieme perfectie, maar dat is als gauw over boord gezet. Dat zou zo gigantisch veel tijd kosten... Nu is het doel gewoon een mooie, en vooral apparte kast hebben.

Fotow's...
het begin van het eind??
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/jentuh/hetbeginvanheteind.JPG

Doos met onderdelen, waaronder fancontroller en 120mm fan.
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/jentuh/onderdelen.JPG

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/jentuh/vooronderachterplaat.JPG

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/jentuh/back.JPG
Eerst ben ik begonnen om alle onderdelen uit de voor-onder-achterplaat te zagen/vijlen/slijpen.
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/jentuh/front.JPG

Nadat alles was uitgezaagd werd het tijd om de plaat te zetten in de zetbank.
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/jentuh/prof.zetbank.JPG
met als resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/jentuh/IMG00013.JPG

CD-rom bracket uit oude kast passend gemaakt voor de nieuwe.
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/jentuh/IMG00017.JPG

Achter een van de twee 92mm fans aan de voorkant komen de hardeschijven. Daar heb ik zelf uit een stukje U-profiel het volgende voor gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/jentuh/IMG00025.JPG

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/jentuh/IMG00026.JPG

Even die koelers erin gezet om te kijken hoe het lijkt..
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/jentuh/IMG00027.JPG

To do:
-Bovenkant erop lassen
-Gat in zijkant voor plexi
-kleine hoekprofielen lassen waar de zijkant tegen aan komt, en daar schroefdraad in tappen (foto's zullen het wel duidelijk maken)
-polijsten-borstelen
-moederbord plaat uit oude kast aan de zijkant lijmen.
-nog veel meer..... :P

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2005 20:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hoop dat ik aan de eisen voldoe..

Eventuele op of aanmerkingen hoor ik graag,

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

In overleg.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

En accepted. Succes d'rmee :)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Jape
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-11 10:20
Ziet er goed uit zeg :) , veel succes ermee

ennuh, bookmarked ;)

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:22

Guldan

Thee-Nerd

op deze manier ga je toch zitten met je pci kaarten.. Ik zie tenminste maar 2 sleuven voor pci/agp kaarten. Dit lijkt mij persoonlijk een beetje weinig. Verder zou ik als ik deze apparatuur en de kennis tot beschikking had ook gewoon dat backplate en de hdd rekjes zelf maken. Dit omdat alles er dan hetzelfde uitziet. Die plaat lijkt mij sowiezo niet zo moeilijk te maken. Gewoon precies werkje. Verder vind ik het een heel tof ontwerp.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

• thon
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-11 12:05
ziet er mooi uit _/-\o_ ik hoop dat ik snel meer zie :)

Verwijderd

Topicstarter
Guldan schreef op maandag 30 mei 2005 @ 14:30:
op deze manier ga je toch zitten met je pci kaarten.. Ik zie tenminste maar 2 sleuven voor pci/agp kaarten.
In al die jaren heb ik tot nu toe alleen een pci slot nodig gehad voor netwerk, modem, of geluid.

Netwerkkaart heb ik nu al 1000 mbit op mobo zitten.
Inbelmodem hoop ik nooit meer te hoeven gebruiken.
Sound heb ik ook onboard, en eventueel wil ik er nog eens een soundblaster Live in hebben. Meer dan 1 heb ik eigenlijk niet nodig. Anders is het een kwestie van de zaag pakken en er een bij maken
als ik deze apparatuur en de kennis tot beschikking had ook gewoon dat backplate en de hdd rekjes zelf maken.
Het bedrijf waar ik werk en alles heb gedaan maakt scheeps casco's. Vooral heel veel groot spul (daarom ook plaatdikte 4mm, was dunste dat we op voraad hadden.)
Zelf vind ik dit wel mooi gelukt.

• eltinio
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:37
Dit zal een mooie mod worden maar in je andere topic gaf je aan dat je over een lazersnijder kan beschikken.

Waarom heb je voorkant dan niet laten lazersnijden?

• Yoram
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-08 14:22
Hoe zit dat met al die krassen op het alu. Zijn die nou zo diep of ligt dat aan mij ???

Hallo!

Verwijderd

Topicstarter
eltinio schreef op maandag 30 mei 2005 @ 16:10:
Dit zal een mooie mod worden maar in je andere topic gaf je aan dat je over een lazersnijder kan beschikken.

Waarom heb je voorkant dan niet laten lazersnijden?
Nee de TS van dat topic beschikte daarover. Ik liet in dat topic inderdaad paar foto's zien, maar die machines heb ik helaas niet tot mijn beschikking.
YoramScheer schreef op maandag 30 mei 2005 @ 16:11:
Hoe zit dat met al die krassen op het alu. Zijn die nou zo diep of ligt dat aan mij ???
krassen zijn op sommige plekken idd vijr diep. Het plan is om ze weg te polijsten.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2005 16:15 ]

• Yoram
Oooh okej ik dacht al

(bookmarked(ofzo))

Hallo!

• Slitch
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-03 13:33
wow aparte shit! deze ga ik volgen 8)

Verwijderd

Topicstarter
okej,

De foto's zoals tot nu toe zijn al enigsinds verouderd. Heb de afgelopen twee weken namelijk al weer veel gedaan.
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/jentuh/IMG00029.JPG

Belangrijkste wat is gedaan: De bovenkant erop lassen + hoekprofieletjes erop lassen.
Ook heb ik in de zijkant een gat gemaakt waar plexi achterkomt.

Heb tijdens deze werkzaamheden even geen foto's kunnen maken dus de volgende foto's laten metteen vrij veel vorderingen zien.

Op deze foto zie je de gelaste bovenkant. Plus een aantal hoekprofieletjes waar de zijkanten tegen zitten.

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/jentuh/bijna%20af.JPG
In deze stukjes hoekproefiel zit draad getapt zodat de zijakanten vast gebout kunnen worden. Dit doe ik met inbusbouten met verzink-kop. Hierdoor zie je de boutjes haast niet.

De bovenkant zit aan biede kanten vastgelast. De hoek bestaat dus uit las, en deze heb ik met behulp van een bovenfrees mooi rond gamaakt. (waarom lukt een achterkant altijd beter dan een voorkant 8)7 )

Ook heb ik de backplate voor het mobo uit mijn oude kast met behulp van 2-componentenlijm tegen de rechter zijkant gelijmd.
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/jentuh/cip4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/jentuh/cip3.jpg

zal binnekort even een close-up maken van de las + plus de hoekprofielen waarmee de zijkant is bevestigd.

edit:
arch... hoe krijg ik in mijn startpost een link naar waar deze post begint??? :? lukt me niet

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2005 17:14 ]

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-11 15:48

Dentheman

Zie signature

* Dentheman bookmarked

strakke kast, lekker ruim zo te zien (afmetingen :? )

Zie ondertitel

Verwijderd

Topicstarter
afmetingen,
Denman89 schreef op maandag 30 mei 2005 @ 17:09:
/me bookmarked

strakke kast, lekker ruim zo te zien (afmetingen :? )
goed punt, bij deze:

500 mm diep
490 mm hoog
250 breed

edit:
zal het ook ff in beginpost verwerken

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2005 17:17 ]

• Micha
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 30 mei 2005 @ 17:05:

edit:
arch... hoe krijg ik in mijn startpost een link naar waar deze post begint??? :? lukt me niet
Druk op de datum ;) [rml]Jentuh in "[ CiP] --Alu-case--"[/rml]

Mooie mod trouwens veel succes met polijsten straks zal nog wel een werkje worden ;)

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

deze gaak volgen.. ziet er goed uit!

No signature required.

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-11 23:07

ReseTTim

Chocolate addicted

waarom niet aan de bovenkant de hoekjes ook afgerond? had dan wel strak gestaan denk ik..

genoeg airflow zo te zien.. jammer dat je ook voor die potmeters niet alleen een gat had geboord.. was 10x strakker geweest naar mijn mening..

maargoed ga door met modden.. ben benieuwd :P nog een speciale kleur in gedachten om hem te spuiten? :P

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Verwijderd

Topicstarter
ReseTTim schreef op maandag 30 mei 2005 @ 17:40:
waarom niet aan de bovenkant de hoekjes ook afgerond? had dan wel strak gestaan denk ik..

genoeg airflow zo te zien.. jammer dat je ook voor die potmeters niet alleen een gat had geboord.. was 10x strakker geweest naar mijn mening..

maargoed ga door met modden.. ben benieuwd :P nog een speciale kleur in gedachten om hem te spuiten? :P
bovenkantjes van de zijkanten afronden staan ook zeker nog op het programma.

maar wat bedoel je met die gaten voor de potmeters?
Wat je op een van de foto's ziet zijn schakelaars.
twee van de drie zijn druk schakelaars. met twee richtingen.
functie's:
schakelaar1:
omhoog --> aan
omlaag --> resetten
schakelaar 2:
omhoog --> CD-ROM 1 open/dicht
omlaag --> CD-ROM 2 open/dicht
schakelaar 3: nog geen functie.

Verwijderd

ik denk dat ie de potmeters van de sunbeam rheobus bedoelt...
en hoe ga je dat doen als je een extra pci kaartje erin zet? of sli? Wel netjes zo, daar niet van, maar lijkt me op dat moment lastig.En waar ga je je WC plaatsen? succes met je mod, ben benieuwd naar het eindresultaat.

Verwijderd

Topicstarter
ahaaa, nou snap ik hem van de potmeters. En idd had dat ook een erg goed idee geweest.....

jammer maar helaas, had ik eerder op moeten komen..
Verwijderd schreef op maandag 30 mei 2005 @ 18:36:
En hoe ga je dat doen als je een extra pci kaartje erin zet? of sli? Wel netjes zo, daar niet van, maar lijkt me op dat moment lastig.En waar ga je je WC plaatsen? succes met je mod, ben benieuwd naar het eindresultaat.
zoals al eerder vermeld: Ik heb nu een pci slot tot mijn beschikking, en heb er de laatste twee jaar als niet meer een gebruikt.
En SLI? heb je het lijstje met specs al bekeken? voordat ik daar aan toe ben :P
Ik ben een redelijk fanatiek 'computeraar' maar SLI zie ik mezelf niet zo gauw aanschaffen ;)

Voor de waterkoeling heb ik dus een eheim 1048 pomp, met daaraanvast een klein reservoir (bedenk ter plekke dat ik daar wel ff een grotere voor kan maken :P )
De pomp komt gewoon ergens in de bodem van de kast vastgeschroefd, maar dat is nog niet helemaak zeker.
Radiator komt achter de 120mm fan aan de voorkant.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 30 mei 2005 @ 17:05:
okej,

Belangrijkste wat is gedaan: De bovenkant erop lassen + hoekprofieletjes erop lassen.
Ook heb ik in de zijkant een gat gemaakt waar plexi achterkomt.
zelf gelast? want diene las is wel schoon zenne _/-\o_

*bookmarked*

Verwijderd

Topicstarter
mijn baas heeft hem voor me ge TIG last.
daarna met een bovenfrees r5 eroverheen

Verwijderd

Topicstarter
om vast vooruit te lopen op het polijsten:
Polijsten is ten eerste tamelijk moeilijk om dat helemaal mooi te krijgen.

Mijn leraar prductietechnologie zegt nog nooit mooi gepolijst alu te hebben gezien.
De enige maar metteen aller best oplossing is om de hele kast te anodiseren, maar na de hele gouden gids te hebben bekeken en alle internet paginas af te zijn geweest kan ik nergens een bedrijf vinden die dat voor mij kan doen.

Is er iemand die een bedrijf hier voor weet??

• Yoram
Je moet eens kijken op www.goudengids.nl en dan gewoon anodiseren intypen, en dan krijg ik een flinke lijst met bedrijven die dat kunnen. (ff voor je gezocht KLIK!)

[ Voor 7% gewijzigd door Yoram op 30-05-2005 22:06 ]

Hallo!

• Seesar
  • Laatst online: 21-11 22:33

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Het ontwerp van de kast zelf vind ik erg mooi, zeker met die ronde hoeken van het "frame". maar wat inderdaad jammer is dat het alu enorm bekrast is, maar als dat indd. geanodiseerd gaat worden dan zal dat perfect worden.
Wat ik allene niet begrijp is waarom je niet meteen ervoor gezorgd heb dat de top van het "frame" gewoon vast zit aan de rest van het "frame" en die mee buigt zodat je maar 1 naad overhoud........

Een ander klein puntje van kritiek is dat ik de 3 fans voorop te aanwezig vind.....naar mijn mening had dat iets strakker gekund, maar there's no accounting for tastes....wel mooi hoe je die ronde hoeken erin gebogen hebt en de gaten (voeding, fan etc) gemaakt hebt.

bdw, mocht anodiseren niet lukken zou je poedercoaten kunnen overwegen: keihard, maar je ziet niet meer dat het aluminium is......ga zeker zo door!

T60P Widescreen

Verwijderd

wordt een mooie kast! hoe hebje dat gelast?

offtopic:
Hoe kom jij aan verzinkte inbusschroeven ? ik zoek hier al tijden naar

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-11 10:29

Res-q

Redder in nood?

Volgens mij kan dat polijsten prima, kijk maar naar [rml][ CIP] Lian Li deel 2[/rml] , daar is ook een groot gedeelte van de binnenkant van de kast gepolijst... HIER is te vinden hoe Ed t spul heeft gepolijst :)

en zo is het voorspeld!

Verwijderd

Topicstarter
Seesar schreef op maandag 30 mei 2005 @ 22:14:
...maar wat inderdaad jammer is dat het alu enorm bekrast is, maar als dat indd. geanodiseerd gaat worden dan zal dat perfect worden.
Wat ik allene niet begrijp is waarom je niet meteen ervoor gezorgd heb dat de top van het "frame" gewoon vast zit aan de rest van het "frame" en die mee buigt zodat je maar 1 naad overhoud........
De krassen zijn er binnen enkele minuten weer uit. Met de polijst set begin je met de diepe krassen weg te werken. Daarna neem je een fijner papier, en zo ga je door tot hij vlak ik :)

en wat betreft die buiging. De bovenkant aan het frame vast was geen optie, want hoe zou je dat willen buigen??
De twee buigingen die ik nu in de plaat heb gemaakt was al erg lastig. Bij de tweede buiging kwam de ander kant van de kast al tegen de machine aan.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-11 11:28

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Verwijderd schreef op maandag 30 mei 2005 @ 22:51:
wordt een mooie kast! hoe hebje dat gelast?

offtopic:
Hoe kom jij aan verzinkte inbusschroeven ? ik zoek hier al tijden naar
Ik denk dat jij 'verzonken inbusbouten' bedoelt ;) Verzinkt betekent namelijk dat ze voorzien zijn van een zinklaag :) Dit zal wel RVS zijn.. En aangezien hij bij een metaalbedrijf werkt kan ie ze waarschijnlijk zo uit het magazijn pakken. Helaas is het voor particulieren vaak een stuk lastiger om aan dit soort materiaal te komen. Je zou het kunnen proberen bij een metaalbedrijf in de buurt.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Topicstarter
Nou, zoals ik al zei: we bouwen casco's van metertje of 40-50 dus m4 boutjes zijn niet echt gemeen goed op dat bedrijf :P

maar in elke grote stad is wel een ijzerwaren winkel (in mijn geval fabory )

koste mijn 10 euro voor 35 boutjes

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:58

DropjesLover

Dit dus ->

ziet er mega goed uit jentuh!! k had op mn zelfgestarte forumpje maar 1 plaatje gezien... is het niet makkelijker om er bijvoorbeeld nog n soort van voorkant voor te maken? dan zie je nog minder van boutjes en ben je veel vrijer om er mooie vormen in te maken.
dan zie je die fans ook niet zo mega zitten (k vind t persoonlijk n beetje overkill, zo duidelijk). en in die voorplaat kan je dan strakke lijnen zetten (n mondriaan imitatie ofzow ;)) voor genoeg lucht naar je fans te krijgen...

bij mijn projectje gaat ie ook mega goed, k ga er waarschijnlijk zo'n kleine plasmalamp in zetten :D weet iemand ergens waar je foto's en files gratis kan uploaden? dan kan k mn eigen projectje met jullie delen en natuurlijk ook de standaard maten voor iedereen die ook es aan de slag wil...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Verwijderd

Topicstarter
foto's uploaden bij de webspace van je provider, neem aan dat je ADSL/kabel hebt? heb je meestal wel 20 mb ruimte.

• dailyleaf
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-10 08:48

dailyleaf

...

anders de zo vaak gebruikte imageshack

Mijn post is interessanter dan mijn Sig..

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 15:55:
foto's uploaden bij de webspace van je provider, neem aan dat je ADSL/kabel hebt? heb je meestal wel 20 mb ruimte.
50mb bij adsl en 1.5gb traffic

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

[offotpic]
raar maar waar, k heb geen internet :r

k zit namelijk op n soort van internaat (en daar doen ze mega lastig) dus k moet me behelpen met i-net bij mn vriendin en @ school/stage... maar goed

[/offtopic]

je zei in n da topic dat ik had gestart dat je de lassen niet kon anodiseren -> je blijft ze mega duidelijk zien. hoe ga je dat nu dan doen?
welke boutmaat is het eigg voor de schroeven van het mobo enzo? k moet er zelf rekening mee houden ivm tappen van draad...

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 30 mei 2005 @ 22:02:
om vast vooruit te lopen op het polijsten:
Polijsten is ten eerste tamelijk moeilijk om dat helemaal mooi te krijgen.
anders eens proberen om een stukje alu, alst in schoon is kunde iet anders doen e.

Verwijderd

Topicstarter
DropjesLover schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 08:58:

je zei in n da topic dat ik had gestart dat je de lassen niet kon anodiseren -> je blijft ze mega duidelijk zien. hoe ga je dat nu dan doen?
welke boutmaat is het eigg voor de schroeven van het mobo enzo? k moet er zelf rekening mee houden ivm tappen van draad...
idd Blijf je een kleurverschil zien bij de lassen. Maar de enige zichtbare lassen sitten dus bij de bevestiging van de bovenkant. Als daar na anodiseren een kleurverschil is te zien, zou dat denk ik helemaal niet lelijk hoeven zijn.

Verwijderd

Topicstarter
*update*

ik ben weer even druk bezig geweest met de case.
Het werd tijd om te beginnen met polijsten.

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/jentuh/cip7.jpg

Dat is de set die ik heb gebruikt. De ronde schuur/polijst schijfjes zet je op een slijptol, en dan kan je polijsten.

Ik ben met de bovenkant begonnen, en omdat daar niet zo heel veel (diepe) krassen op zaten, maar metteen met een redelijk fijn opzetstuk begonnen.

resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/jentuh/cip5.jpg

rechts-onder van de bovenkant zie je zoals ik hem het aller mooist kan krijgen. Probleem is dat je dan nog steeds exact de banen ziet die je hebt afgelegd.

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/jentuh/cip6.jpg

Na veel wikken en wegen (ook omdat perfect gepolijst zoveel vingerafdrukken oplevert) ene grover opzet stuk gepakt en het volgende effect aangebracht.

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/jentuh/cip9.jpg

In banen heen en weer gaan. Dit geeft mijns inziens wel een heel mooi effect.

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/jentuh/cip10.jpg
geeft de bovenkant een beetje een golfend effect dat in het echt iets mooier is dan hierzo op de foto's

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/jentuh/cip11.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/jentuh/cip12.jpg

Tot zover de voor-onder-achterkant. Hoe ik de zijkanten ga doen weet ik nog niet. Het zelfde effect is geen optie want daar is het vlak te groot voor en dat gaat gewoon niet mooi staan.
als ik zover ben, volgen uiteraard de foto's

Onder tussen heb ik een meeltje naar een anodiseerbedrijf gestuurd. De hele kast zou €65,- kosten. Maar dan zou de moederbord plaat er weer uit moeten, omdat dit blik is. En deze heb ik vast gezet met 2 componenten lijm...... Ik zal straks even informeren over blanke lake, en dan the final decision maken.

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-11 16:41
Misschien is het en idee om een vlak schuurmachine te pakken met een aantal simpele schuuropzetstukjes, dan krijg je geen "banen" maar een mooi geheel "ruw" oppervlak, moet wel zeggen dat je goed opweg bent met dit project, volg het al een aantal dagen.

Heb jij thuis een simpel las apparaatje? of heb je het geluk dat je via via iets geregeld krijgt?
Kan bijna niet met alu, dan moet je tig lassen dacht ik, das volgens mij toch ook niet de goedkoopste manier.

Maar het resultaat tot nu toe is stunning, ik hoop persoonlijk dat het geen fonkelende diamant word maar een mooie ruwe diamant, het hoeft niet heel het jaar kerst te zijn.

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

ziet er mooi uit zo. ideetje voor de zijkanten -> misschien in n soort van gebogen banen maken?

hoe heb je eigg de metalen strips waar je cd-dvd drives in hangen aan de kast gemaakt? ook gelast, of is het van n ander materiaal (da lijkt het op de foto).

btw k heb mn eigen topic ook weer geupdated...

BThGvNeOA

Verwijderd

Topicstarter
Jfwiet schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 11:21:
Misschien is het en idee om een vlak schuurmachine te pakken met een aantal simpele schuuropzetstukjes, dan krijg je geen "banen" maar een mooi geheel "ruw" oppervlak, moet wel zeggen dat je goed opweg bent met dit project, volg het al een aantal dagen.

Heb jij thuis een simpel las apparaatje? of heb je het geluk dat je via via iets geregeld krijgt?
Kan bijna niet met alu, dan moet je tig lassen dacht ik, das volgens mij toch ook niet de goedkoopste manier.
vlak schuurmachien heb ik ook aan gedacht, zal staks even informeren bij een DHZ zaak. Ik dacht zelf aan p120. Je bent dan idd metteen af van je banen. Plus dat ik een beetje ruw ook mooier vind.

En zelf heb ik geen las apparaat, maar (lees topic :+ ) werk ik dus bij een aluminium bouwbedrijf. de voorkant van de bovenkant is gedaan met Mig/Mag en niet helemaal mooi, zitten wat deukjes in. de achterkant van de bovenkant is gedaan met TIG, en is helemaal perfect ne de bewerking met bovenfrees. maarjah dat zal je altijd zien :P

De hoekprofieletjes zijn ook Mig/Mag, niet er netjes maar zie je toch nie van de buitenkant af.
DropjesLover schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 11:25:
hoe heb je eigg de metalen strips waar je cd-dvd drives in hangen aan de kast gemaakt? ook gelast, of is het van n ander materiaal (da lijkt het op de foto).
Hiervoor heb ik een stuk aluminium gepakt dat 15 mm dik is. hier een reepje afgezaagd met de lintzaag en vast gelast.

wat ik me ook nog afvroeg, zal ik de binnenkant ook polijsten/bewerken? De binnenkant heeft nu nog die wat doffe walshuid. best mooi maar zitten wel een paar fikse krassen in...

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:16
Jfwiet schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 11:21:

Maar het resultaat tot nu toe is stunning, ik hoop persoonlijk dat het geen fonkelende diamant word maar een mooie ruwe diamant, het hoeft niet heel het jaar kerst te zijn.
Als je nou eens leest wat er bij de plaatjes staat...

Ik denk dat je met een bandschuurmachine het mooiste resultaat krijgt. Alles 1 richting op en mooi glad.

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-11 16:41
bredend schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 11:39:
[...]

Als je nou eens leest wat er bij de plaatjes staat...

Ik denk dat je met een bandschuurmachine het mooiste resultaat krijgt. Alles 1 richting op en mooi glad.
ja een bandschuurmachine, denk dat dat idd nog iets beter werkt, maar dan moet je wel toegang hebben tot zo'n ding. Zon simpele "hout" vlakschuurmachine heb ik hier thuis ook, dat werkt best goed maar dan je gewoon even zo'n setje kopen, krijg je vast ook wel een pakje schuurpapiertjes bij.
Kost misschien 3 tientjes, maar je gaat vast een keer je keukentafel schuren en opnieuw lakken, dan komt hij weer van pas.

Ik had wel gezien dat hij een bedrijfje kon werken aan dit project, maar een bedrijf met een super mooie buigbank hoeft niet perse een las afdeling te hebben, zou eigenlijk wel moeten, maar toen ik ooit stage liep bij een bedrijfje lieten ze al het laswerk extern doen. ben zelf idd een groot voorstander van metaal t.o.v. hout. Hoewel er wel erg mooie voorbeelden te vinden zijn:

http://www.the-cbox.com/ de Cbox V is een goed voorbeeld

Verwijderd

Topicstarter
Jfwiet schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 12:05:
[...]

Ik had wel gezien dat hij een bedrijfje kon werken aan dit project, maar een bedrijf met een super mooie buigbank hoeft niet perse een las afdeling te hebben, zou eigenlijk wel moeten, maar toen ik ooit stage liep bij een bedrijfje lieten ze al het laswerk extern doen.
/offtopic
als je dat las, heb je ook gelezen dat we casco's bouwen, en daar komen kilometers lassen in voor :P
/offtopic

Bedankt voor alle positieve reactie's en opbouwende kritieken _/-\o_

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 12:20:
[...]

/offtopic
als je dat las, heb je ook gelezen dat we casco's bouwen, en daar komen kilometers lassen in voor :P
/offtopic
Verder, hoe komt het eigenlijk da het alu vol (diepe krassen) staat. En was het niet beter dat je eerst eens een plaatje alu polijst om dan het resultaar te weten?

offtopic
worden daar bepaalde stukken niet machinaal gelast? veel goedkoper en altijd goed :)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2005 19:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
nope, machinaal lassen word daar niet toe gepast. Er is eigenlijk geen enkele las het zelfde. Een las automaat gebruik je vooral voor grote lange lassen, en die zitten niet in een schip/casco.

En verder gebruik ik na de voor, boven en achterkant een proefplaatje om te kijken hoe ik de zijkanten ga doen.

En de diepe krassen komen gewoon doordat je er aan werkt. Plus dat het een stuk alu was dat min of meer over was, en ook al krassen bevatte.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2005 20:44 ]

• un1ty
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-06 22:16

un1ty

Join the Arena!

Ik wil graag ook mijn koelblok polijsten,
omdat een van mijn, erg jonge, neefjes het leuk vond om zo even met... grof... ja grof schuurpapier een paar mooie diepe krassen in mijn CNPS7000Cu te graven.
en in mijn CNPS VF700AlCu...
maar ik snap eigenlijk helemaal niets van polijsten.
wat voor schijfen gebruik je? ik heb een ferm (soort dremel)

void main(){ printf("Hello tweakers!"); }

Verwijderd

Topicstarter
Wat er beschikbaar is voor qua polijsten voor de dremel weet ik eigenlijk niet. Ga naar de bouwmarkt/gereedschapswinkel en kijk ff wat er beschikbaar is.

Het principe van polijsten is in ieder geval dat je steeds minder grof schuurt en op die manier alle krassen en on effenheden weg werkt. Met in het uiterste geval een oppervlak als een spiegel.

• kippy
  • Laatst online: 22:17
un1ty schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 21:43:
Ik wil graag ook mijn koelblok polijsten,
omdat een van mijn, erg jonge, neefjes het leuk vond om zo even met... grof... ja grof schuurpapier een paar mooie diepe krassen in mijn CNPS7000Cu te graven.
en in mijn CNPS VF700AlCu...
maar ik snap eigenlijk helemaal niets van polijsten.
wat voor schijfen gebruik je? ik heb een ferm (soort dremel)
Neem feiner schuurpappier als waar je feine neefje mee heeft geschuurd, en dan in 6 stappen of meer schuren tot een korrel van 800 of 1000. En dan het laatste stukje met een schijfje van vild of katoen met wat polijst pasta. Dan kun je em bijna tot een spiegel polijsten, kijk wel uit dat je recht schuurd anders heb je er ook weer nix aan.

• un1ty

un1ty

Join the Arena!

me neefje gebruikte 120, ik heb hier thuis tot 400 liggen =/

Verwijderd

Voortaan aan de binnenkant aftekenen?
Dan zitten de krassen ook aan de binnenkant, en valt het niet op.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 20:41:
nope, machinaal lassen word daar niet toe gepast. Er is eigenlijk geen enkele las het zelfde. Een las automaat gebruik je vooral voor grote lange lassen, en die zitten niet in een schip/casco.

En verder gebruik ik na de voor, boven en achterkant een proefplaatje om te kijken hoe ik de zijkanten ga doen.

En de diepe krassen komen gewoon doordat je er aan werkt. Plus dat het een stuk alu was dat min of meer over was, en ook al krassen bevatte.
het is wel de bedoeling dat je opspanplaatjes gebruikt op een bankschroef :P. anders ziet ge daar al uw tandjes instaan. en verder wa oppassen he :). misschien iets voor je volgende mod?
En da schuren? is er geen schuurmachine da over de hele breedt schuurt? dan ben je ook af van die "vormen."

offtopic: die bootjes/casco kunne wel moeilijk machinaal gelast worden. Ma misschien zijn er voorgefabrikeerde onderdelen die wel machinaal gelast worden. anders konde daar uw case eens tusse steken ;) (indien mogelijk)

Verwijderd

Topicstarter
[quote]Verwijderd schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 13:04:
[...]

het is wel de bedoeling dat je opspanplaatjes gebruikt op een bankschroef :P.
quote]

Ja dat is een van de dingen die ik ook weer heb geleerd :P
En de enige onderdelen waar we het schip van maken zijn platen van 2x5 meter geloof ik va 4 tot 8 mm dik. en natuurlijk profielbalken.
Verwijderd schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 01:34:
Voortaan aan de binnenkant aftekenen?
Dan zitten de krassen ook aan de binnenkant, en valt het niet op.
Dat is inderdaad een hele goeie opmerking. En natuurlijk was het ook de bedoeling om aan de binnen kant af te krassen. Maar werk tekening was zoals je de buitenkant ziet. Toen ik dat had sfgetekend en bedacht hoe hij ging zetten kwam ik er achter dat dat helemaal niet kan. Want dan zouden alle gaten e.d. in spiegelbeeld zitten. lastig uit te leggen maar was dus ff een denk foutje. Maar de krassen had ik er zo weer uit.
un1ty schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 00:51:
me neefje gebruikte 120, ik heb hier thuis tot 400 liggen =/
ik ben nu ook met p400 aan de gang. als je dat heel secuur doet en daarna ff de tijd neemt om met brasso te poetsten, krijg je hem best heel vlak.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2005 13:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Okej, hier weer een update :)

het hele polijst werk is nu eindelijk achter de rug. Na de voor- boven- en achtekant in banen te hebben gedaan moest ik nog een effect hebben voor de zijkant.

omdat banen hier niet mooi zouden passen, werd het het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/jentuh/cip20.JPG

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/jentuh/cip19.JPG

uiteindelijk vond ik dat toch niet mooi staan, en dus maar weer met de polijstset er over heen :S
Toen heb ik op een proefstukje dingen uitgeporbeerd, zoals met p120 en een vlakschuurmachine:

het gaf ongeveer het volgende effect:
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/jentuh/cip21.JPG

Vond ik een beetje te dof worden....
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/jentuh/cip23.JPG

Toen hetzelfde effect nabewerkt met brasso.
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/jentuh/cip24.JPG

hmm toch ook nog niet helemaal mee tevreden :S

het volgende was met p400 in lange banen met de hand heen en weer te gaan. (zonder eerst uit te proberen) kwam daar dit uit:
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/jentuh/cip25.JPG
De eerste baan leek lang niet gek. En dus heb ik daarna de hele zijkanten op die manier gedaan.

toen dat klaar was heb ik ook nog een test gedaan met haarlak. Het schijnt dat dit vingerafdrukken tegen gaat.
Het bleek echter en te stinken en een beetje te plakken. Dit werd het dus ook niet.

Uiteindelijk heb ik de kast naar een autospuiter gebracht en daar met een blanke lak over laten spuiten, met het volgende resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/jentuh/cip26.JPG

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/jentuh/cip28.JPG

hier nog een foto van binnenuit, hier kun je ook goed de werking van de hoekprofielen zien.
(niet alle boutjes zitten erin op de foto)

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/jentuh/cip27.JPG

Tevreden met het resultaaat kan ik nu beginnen met fan's monteren en bedrading in de kast fixen (waterpomp op voeding aansluiten e.d.)

• Sathlon_nl
  • Laatst online: 26-03-2024
hoe je de zijkanten hebt gedaan -meesterlijk- het is veel mooier dan de centrische vormen
ga je de binnenkant ook polijsten/schuren want volgens mij komt het licht van de ledfans en misschien de ccfl's beter uit.

p.s. hoe zwaar is/wordt jou kast eigenlijk , want 4 mm aluminium is aardig dik

-bookmarked-

specs: intel core2 duo, 2048mb 7600gt, 2x 80 maxtor sata in raid 0, 2x160 gig maxtor, samsung 2x 19"tft, mx500 en logitech ultrax

Verwijderd

Topicstarter
nou de binnenkant stond eigenlijk niet op rol om ook behandeld te worden. op enkele krassen na is deze nog redelijk in tact.

plus dat ik over een maand ga verhuizen. Ik zou de kast dan wel graag af willen hebben :P
Dus een beetje schot in de zaak vind ik ook wel fijn. Ik zal de kast zoals hij nu is binnenkort eens even wegen. Ben zelf ook wel benieuwd, moet mijn baas namelijk €3,50 per kg betalen ;( haha

Verwijderd

Deze mod ga ik bookmarken

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2005 16:11 . Reden: verkeerd geschreven. ]

• Yoram
Ik vind het een hele mooie kast _/-\o_ , alleen hoe je dat heb gedaan met de buitenkant enzo. Is niet echt mijn smaak, ik had het liever mooi gepolijst of zoiets gezien of in iedergeval gewoon egaal. Maar ja smaken verschillen

Hallo!

• Koekje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

Koekje

GoT-lurker

Je eigen kast maken dat is nogal wat! suc6 ermee
Ik heb t zelf ook eens willen doen, maar ik had het budget en de uitrusting er niet voor. :)

There are 10 types of people in this world. Those who understand binary, and another 9 who don't give a s**t.

• un1ty

un1ty

Join the Arena!

YoramScheer schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 16:25:
Ik vind het een hele mooie kast _/-\o_ , alleen hoe je dat heb gedaan met de buitenkant enzo. Is niet echt mijn smaak, ik had het liever mooi gepolijst of zoiets gezien of in iedergeval gewoon egaal. Maar ja smaken verschillen
het is nu toch ook egaal, met wat mooie dukke rechte 'krasjes'
zie je ook vaak bij Huisnummer bordjes aan huis. Ziet er altijd top uit :D

Verwijderd

Topicstarter
De WC set heb ik tweede hands gekocht. En nu zou ik de koeler plus radiator even in de kast zetten, maar hoe zet je die twee dingen aan elkaar vast??
de ruimte achter het gaatje is te klein om er handig een boutje achter te proppen. Hoe worden die dingen gewoonlijk opgelost??

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/jentuh/cip30.jpg

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 17:30:
De WC set heb ik tweede hands gekocht. En nu zou ik de koeler plus radiator even in de kast zetten, maar hoe zet je die twee dingen aan elkaar vast??
de ruimte achter het gaatje is te klein om er handig een boutje achter te proppen. Hoe worden die dingen gewoonlijk opgelost??

[afbeelding]
heb hier precies ook die radiateur en ik heb em vast gezet met een paar lange stukken schroefdraad en wat boutjes, als het goed is passen er wel boutjes tussen, alleen moet je wel het boutje tegen houden zodat ie niet door de rad draait, tis ff kloten maar het kan zeker wel :)

het is trouwens wel beter om wat ruimte tussen de rad en de fan te hebben ongeveer 3cm, dit scheelt aardig wat geluid en koelt wat beter, heb het zelf alleen niet omdat het niet goed zou passen in mijn kast

Verwijderd

Topicstarter
Kijk, dat zijn tips waar ik wat aan heb. Nooit geweten dat er ruimte tussen moet zitten.

dan moet ik dus even iets verzinnen om tot 3 cm ruitme russen rad en fan te komen.

• PilatuS
  • Niet online
het hoeft niet perse hoor maar tis wel beter, voor het geluid en de temps, niet dat het erg veel uit zal maken hoor dus als het moeilijk word kun je het net zo goed niet doen :)

verder echt een mooi project dit, ga zo door ! :)

• un1ty

un1ty

Join the Arena!

Gewoon een fan duct gebruiken :)
die aan de voorkant aansluiten.
dan heb je zeker 3CM.
plus extra koele lucht!
misschien wel wat CFM loss... valt vast wel wat aan te doen

Verwijderd

Topicstarter
Vast zetten dmv een lang boutje dat door de voorkant, door de fan en door het gaatje van de radiator lukt dus niet...

Je krijgt daar nooit een moertje achter dat op zijn plek blijft zitten wanneer je de bout er door de voorkant doorheen wilt doen.

Hoe zit dit normaal vast? mis ik een onderdeel oid??

Verwijderd

Topicstarter
Update

okej, nadat hij van de spuiter terug was ben ik maar even begonnen een en ander in de kast te zetten.

Ben errug pleased met het resultaat.
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/jentuh/cip31.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/jentuh/cip32.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/jentuh/cip33.jpg

Het probleem is en blijft de bevestiging van de radiator. Er zal iig een paar cm tussen rad en fan moeten zitten, omdat de radiator anders tegen de schakelaars aan komen.
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/jentuh/cip34.jpg

Voor de pomp heb ik vast gaten in de onderkant geboord. deze moeten van onderen even verzonken worden, en dan kan ik het plaatje van de pomp vast bouten.

to do:
- Kabel voor de pomp in de voeding solderen.
- radiator bevestigen :(
- wachten op bevestigings scjhroefjes voor mijn gpu blok, de swiftech MCW50
- kleine pootjes zoeken/ maken om de kast 1 a 2 cm op pootjes te zetten.

• un1ty

un1ty

Join the Arena!

zoals ik al zij, een fan duct kan goed.
en als je geen 12x12 fan duct vind.
gewoon ff fan adapter halen.
kun je thema kleur nemen voor de fan adapter...
en fan ducts verkopen ze hier in de buurt in een mooie chromen kleur.
zal leuk staan bij de kast.

ps. Strakke kast! echt stylisch

• Nox
  • Laatst online: 22-11 21:46

Nox

Noxiuz

voor die pootjes moet je viltpootjes nemen, dempen nog het eea. geluid :) even de spijkers eraf dremelen en lijm gebruiken :)

die fan duct, op bouwplastics.nl kan je die zacht alu versie nemen, staat misschien wel mooi

[ Voor 28% gewijzigd door Nox op 12-06-2005 23:50 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Verwijderd

1 vraag...

hoe open je je cd dvd drives? ^^
altijd via windows zo te zien?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 13 juni 2005 @ 00:30:
1 vraag...

hoe open je je cd dvd drives? ^^
altijd via windows zo te zien?
1 antwoord :P

1 van de schakelars an de voorkant word aan de cd-rom's gekoppeld.

wanneer de dan de schakelaar omoog drukt gaat de ene open/dicht, druk je hem naar ondere dan gaat de ander open/dicht. moet ik nog even solderen enzo, maar dat is het plan.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 13 juni 2005 @ 10:49:
[...]

wanneer de dan de schakelaar omoog drukt gaat de ene open/dicht, druk je hem naar ondere dan gaat de ander open/dicht. moet ik nog even solderen enzo, maar dat is het plan.
oe vet....

ingenieus ^^

dope kast

• M.O.E
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-11 13:25
Verwijderd schreef op maandag 13 juni 2005 @ 10:49:
[...]

Ik wil ook zo iets gaan maken maar 1 vraagje, waar moet je dat aan gaan solderen eigenlijk, want het enigste wat ik zie is dat het knopje op je printplaat van je cdrom vast zit

• DoD Cerberus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-06 21:49

DoD Cerberus

blabla!

en aan de onderkant van die printplaat zitten dan 2 hele mooie puntjes, daar kun je t aan vastsolderen :)

"From this day to the ending of the world, But we in it shall be remembered -- We few, we happy few, we band of brothers."

Verwijderd

Topicstarter
bij de CD-rom speler bedoel je??

kijk das een goeie zaak, waarschijnlijk ff stukje uit de behuizing dremelen zodat de draad er heen kan.

Zal ik binnen kort aan beginnen.
Pagina: 1