Streaming video: welke codec beste kwaliteit?

Pagina: 1
Acties:

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-08 17:55
Situatie: over een maandje of 2 richting vakantie (Hongarije)...

en t zou leuk zijn als ik daar gewoon TV kan kijken. We hebben TV daar, maar natuurlijk niet NL zenders. Wel hebben we er internet (ADSL). Gezien de diversiteit aan soorten verbindingen daar ga ik uit van een lite abbonement, wat bij de meeste providers aldaar 512kbit zou inhouden. Hoger is gewoon mooi meegenomen.

Ik wil dus thuis een servertje via TV kaart laten streamen en via internet aldaar kijken op TVout.

Geprobeerd:

Windows Media Encoder 9
+ Werkt met m'n TV kaart (Pinnacle PCTV Rave)
+ Acceptabele kwaliteit op 400kbit
- Geen mogelijkheid om kanalen remote te kiezen, moet dus via VLC/Radmin oid

Snapstream Beyond TV nogwattes
+ Alles-in-een, kan ook opnemen
+ Veel bitrate mogelijkheden en instellingen
+ Mogelijkheid tot via webbrowser switchen van videokanalen
- Heavy systeemeisen, en loopt afhankelijk van gebruikte codec nog wel eens vast

Ik weet dat er betere compressiemethoden zijn dan WMV9. Maar welke zijn op vergelijkbare bitrates (300-600kbit) beter en kunnen streaming werken?

Realvideo en Quicktime heb ik nog niet geprobeerd. Hoe verhouden deze zich, en kun je hiermee ook fatsoenlijk streamen (ingebouwd). Ik wil alles op 1 bak, dus een aparte (dure) streamserver en losse encoder is dus overkill.

Eisen:
- Realtime encoden en streamen
- 1 client is al zat.
- Hoogst mogelijke kwaliteit.

Het mag ook een onbekende codec zijn of aparte app. 't is toch maar voor mezelf en voor 1 pc, dus compatibliteit met andere gebruikers is niet van toepassing. Primair focus: Kwaliteit.

Encoding bak is (wordt) een P4 2.6Ghz, afspeelbak is een P4-M 2Ghz. CPU usage is dus niet het primaire issue.

Op dit moment is de voorkeur BeyondTV, kan opnemen, remote kanalen wisselen en dat is een pre t.o.v. windows media encoder, en met een 2.6Ghz is de zwaardere load niet het grootste probleem meer.

[ Voor 8% gewijzigd door DJSmiley op 28-05-2005 15:31 ]