Geplande upgrade naar Intel SRCS16 op RAID 5

Pagina: 1
Acties:

• Arcesilaus
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:52
Op dit moment hebben we hier een Windows 2003 Server draaien op de standaard S-ATA controller van een Intel SE7320SP2 bord.

Om het nu gelimiteerde aantal van 2 schijven (nu: 2x Seagate 200GB) te kunnen uitbreiden wordt de aanschaf van een Intel SRCS16 controller overwogen.
Het is de bedoeling om meteen redundancy in te bouwen en daarom direct een extra schijf te plaatsen en een RAID 5 op te bouwen.

Nu is het eigenlijk niet de bedoeling een complete herinstallatie nodig te maken. Daarom is het plan het volgende:
  1. Bouw de controller in,
  2. Installeer de drivers en de Web Raid Utility
  3. Schijf image van de data weg naar een externe backup
  4. Zet de schijven over naar de RAID controller
  5. Voeg de nieuwe schijf toe
  6. Maak een RAID5 array aan
  7. Zet de images terug
Nu ben ik benieuwd of iemand kan inschatten wat dit voor problemen met zich meebrengt.
Het eventueel verbouwen van de boot.ini is natuurlijk niet zo'n probleem, maar als de gehele installatie onderuit gaat, is dit wel zuur.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Homo sum: humani nil a me alienum puto

• wauwwie
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-03 17:10
In theorie is het goed. Dit zou moeten werken.

Even een aanname erbij: je maakt nu gebruik van een mirrorset?

Wil je een hogere up-time dan kan je ook na stap 4 booten van èèn schijf (of twee als je de mirrorset kunnen defiëneren in de BIOS van de SRCS16) en dan gebruik maken van de online RAID level migration.

Het is maar net hoe "leuk" je het wilt maken.

• Arcesilaus
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:52
Dat heb ik ook gelezen.
Voor de volledigheid had ik erbij moeten vermelden dat ik op dit moment geen raid array draai, dus slechts twee losse drives in gebruik heb.

Een upgrade vanuit het OS door middel van de Web Raid Console zit er dus niet in, als ik het goed begrepen heb.

Homo sum: humani nil a me alienum puto

• wauwwie
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-03 17:10
Ik ben niet bekend met deze SRCS16, maar ik mag aannemen dat er een BIOS op de controller zit waar je je array (onafhankelijk van het OS) mee kan definiëren.

Hiermee kan je iig controleren of je op de SRCS16 met je originele software installatie kan opstarten.

Volgens de product documentatie (300593.pdf) zit er inderdaad een "RAID BIOS Console" op de controller.

Let je wel op dat je van de tweede schijf alleen een partitie image maakt, zodra je je RAID5 opgezet hebt en de image van de eerste schijf terug gezet hebt kan je de image van de tweede schijf er alleen maar achter zetten. (of je vergeet de tweede image en kopieert alle data naar een remote storage).