Servers in kelder plaatsen.. problemen?

Pagina: 1
Acties:
  • 234 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dezjay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 04-02 10:22
Mede dankzij het lekkere weer en mijn verhuizing naar zolder... is het niet te harden daar...airco kan het met moeite rond de 30 graden krijgen.

Ik heb 2 servers:

Domaincontroller
P4 3,0 Ghz
MSI 875 mobo
1 Gb DDR 400
2x 120gb sata raid1 in Silentmaxx behuizingen
in een enlight behuizing met een chieftec 460watt eps voeding.
CPU wordt gekoeld door een Scythe passive heat sink met 2 papst fan in de achterkant van de kast.
UPS

De ftp/data server is het zelfde alleen met 2 Gb ram en 4x300Gb in raid 0 en een WD raptor als opstart schijf.

Ik wil dit eigenlijk in de kelder gaan plaatsen daar is het altijd 18 graden of kouder.. Nadeel is dat er soms wat water naar binnenkomt ( via de muur klein plasje) maar dat valt op te lossen door ze wat hoger te plaatsen...

Zijn er nog meer evt. problemen waar ik rekening mee moet houden ???

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:37
luchtvochtigheid,... volgens mij is het in kelders altijd een stuk vochtiger dan in een gewone kamer, ik weet verder niet of het schadeliijk is, maar misschien toch iets om rekening mee te houden.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Misschien krijg je last van condens. Misschien kun je het beste wat van die vochtvreters bij je pc plaatsen.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Als er water naar binnenkomt moet je wellicht ook rekening houden met een hogere vochtigheidsgraad in de kelder. Ik weet niet op dat (op termijn) schimmel kan veroorzaken. De PC's op bierkratjes zetten ofzo zou idd wel een idee zijn om ze van eventueel water te beschermen. Ook je kabels moet je dan van de grond houden. Komt er wel frisse lucht binnen? Want als het een afgesloten ruimte is zullen de pc's de temperatuur doen stijgen. Verder kan ik niks bedenken eigenlijk ;)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Dezjay
Er zit niet echt iets in van ventilatie behalve een klein stukkie en als de deur open gaat :P
inprinciepe valt het wel mee want de diepvries staat er ook wel.

Kabels zijn niet interesant want er komen geen keyb. muis etc aan te hangen doe in princiepe alles met remote beheer.

verder wordt ie wel schoon gemaakt om de +/- 2 tot 3 maand

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:15

rapture

Zelfs daar netwerken?

Dezjay schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 13:30:
Kabels zijn niet interesant want er komen geen keyb. muis etc aan te hangen doe in princiepe alles met remote beheer.
Een server heeft toch minstens 1 stroomkabel en 1 netwerkkabel?

Het riskantste aan kelders is dat deze kan onderlopen, daardoor zou ik servers tegen het plafond van een kelder vastschroeven.

Daarnaast heeft de kelder veel voordelen, tis koud voor de koeling, stroom zit in je buurt (meter-/zekeringenkasten) en de internetaansluiting/telefoonkastje ook. Er komt daar ook geen kat, dus niemand die ff je server uitzet.

[ Voor 42% gewijzigd door rapture op 28-05-2005 13:35 ]

• Dezjay
woon in drenthe... als hier de kelder helemaal onderloopt zijn we zowiezo weg :P

die andere kabels spreken voor zicht dat die weg worden gewerkt :)

[ Voor 31% gewijzigd door Dezjay op 28-05-2005 13:37 ]

• wasco
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-02 15:05

wasco

brightest crayon in the box

ik kan me toch wel voorstellen dat bv in de winter condens enzo lelijk huis kunnen houden in je electronica? of is dat mis gedacht?

wasco [the brightest crayon in the box]

• Dezjay
wat ik altijd heb gehad op buiten lans was dat zolang je het aanlaat staan geen probleem is omdat de pc warmer is als de buiten temperatuur

• Dutchie!
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-12-2023

Dutchie!

....

Als je server altijd aanstaat zal het wel meevallen met de condens toch ? omdat je systeem zichzelf wel warm houd.. totdat hij word uitgezet natuurlijk... En zoals hier al gezegt is, zou ik ook van vochtvretes neerzetten... en je server niet op de grond, maar op een verhoging, kist, whatever.

Wat je anders ook nog kan doen is gewoon eerst een oude pc neerzetten en kijken wat er gebeurt met de lucht in de kelder en of de pc keuren gaat vertonen e.d. als dit gebeurt, zou ik niet je servers er zetten en/of een oplossing bedenken :)

edit: iemand was me ookal gedeeltelijk voor :p (post boven mij).

[ Voor 7% gewijzigd door Dutchie! op 28-05-2005 15:14 ]

Living in Australia! - Ja, ik heb dyslectie

Verwijderd

Maar dan heb je weer dat door de combinatie van luchtvochtigheid en warmte van de pcs er condens kan onstaan op het plafond en dus schade zou toe kunnen brengen aan zijn servers.
Misschien is het een optie om op regenachtige dagen een luchtonvochtiger er neer te zetten, maar het zou kunnen dat die goed aan de prijs zijn.

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ik zit nu zelf in mijn kelder,, het is wel vochtig,, maar mijn PC's (4 stuks) staan hier nu al 2 jaar, waarvan 1 al bijna een halfjaar aanstaat.... en zonder enige problemen!

Terwijl het best vochtig is!

Groeten doen we niet op GoT :)

[ Voor 11% gewijzigd door Apen-nootjes op 29-05-2005 12:39 ]

• Whollabilla
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-03-2021
Opperhoof schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 13:17:
luchtvochtigheid,... volgens mij is het in kelders altijd een stuk vochtiger dan in een gewone kamer, ik weet verder niet of het schadeliijk is, maar misschien toch iets om rekening mee te houden.
Ik denk ook dat de luchtvochtigheid problemen kan geven. Probeer anders zo vaak mogelijk een raampje open te houden e.d., zodat het een beetje kan luchten.

Verwijderd

Zoals hierboven ook gezegd, als het goed is kan er geen condensvorming optreden als de PC zelf hele tijd aanstaat (dan is ie warmer)

Maarja, ik ben geen geleerde dus ;)

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Luchtvochtigheid doet er weinig toe, zolang je je pc niet rechtstreeks onderdompelt in water kan er vrij weinig gebeuren hoor. Van condens zul je iig geen last hebben. Zoals eerder genoemd is de pc warmer dan de omgeving, dus de vocht zal niet condenseren op/in je pc zolang deze aan staat.

edit:
damn wat ben ik traag :P
Ik heb zelf een server die rechtstreeks met buitenlucht wordt gekoeld, zomer en winter. Het enige 'probleem' dat ik na 1,5 jaar tegen ben gekomen is lichte roestvorming op de fanguards :P

[ Voor 28% gewijzigd door MadMarky op 28-05-2005 23:52 ]

🖥️ | 🚗

Pagina: 1