Toon posts:

Pinnetjes van processor afgebroken, repareren ?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.425 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Haaaaai,

ik heb een 2.4 GHz Pentium waar wat pootjes van zijn afgebroken.
Nu zie ik dat er iemand in de VS is die deze dingen maakt:
http://www.motherboardrepair.com/index.php?sec=procrep
Maar dat lijkt me een beetje ver weg, straks krijgt mijn processor heimwee en is er niemand om hem te troosten ! :X

Weet er iemand een bedrijf dat hetzelfde doet in Nederland of Belgie ? _/-\o_
Ik vraag me trouwens af hoe ze dat doen...

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Niet alle pinnetjes zijn noodzakelijk voor het functioneren van de CPU. Je zou 'm eerst even kunnen testen, als hij het onder full load gewoon stabiel blijft doen is er niets aan de hand :).

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• hankleppe
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-06-2024
Als je proc het dan nog niet doet, een speld afknippen op de goede lengte en in het goede gaatje steken.
Werkt bij een vriend van me alweer 1,5 jaar

<Terw_Dan> taskbar boven is beter
vreet minder cpu power :P
komt doordat de zwaartekracht dan het werk doet ipv je cpu
als je dan op start drukt valt het menu gewoon naar beneden :P
anders moet hij het helemaal omhoogduwen

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Er was laatst iemand die had meerdere afgebroken pinnetjes. Deze heeft hij in de socket geplaatst, en vervolgens de CPU erop geplaatst, en wonder boven wonder werkt het nog ook :) (was laatst ergens een topic over.)

Mocht het niet werken, koop dan gewoon een nieuwe CPU, want opsturen naar de VS kost al veel geld en ook nog eens veel tijd. Dan is een nieuwe CPU halen waarschijnlijk sneller en goedkoper.

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:12

_Ernst_

Mark It Zero!

Ik zou idd eerst eens proberen of hij het nog doet, als het bijvoorbeeld een massa of voedingspinnetje is heb je grote kans dat hij nog gewoon werkt. Er zijn namelijk meerdere pinnetjes voor massa en andere voedingsspanningen, dus eentje meer of minder maakt meestal niet zo veel uit.

Last.fm

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08 11:58

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

licht offtopic misschien, maar weet iemand *hoe* ze dit in zo'n geval maken? Gewoon met micro-soldeerwerk? (In mijn geval kan het zijn dat een van de hoekpinnen, dus iig redelijk bereikbaar af zal breken bij een cpu swap, dus handig te weten of, en hoe ik dat in zo'n geval kan verhelpen)

Verwijderd

Zoals hierboven al gezegd iets in de socket stoppen, en daar de afgebroken pin opdouwen, heb je meestal wel contact :)

Verwijderd

Topicstarter
Kawaii schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 12:16:
Mocht het niet werken, koop dan gewoon een nieuwe CPU, want opsturen naar de VS kost al veel geld en ook nog eens veel tijd. Dan is een nieuwe CPU halen waarschijnlijk sneller en goedkoper.
Deze CPU kost tweedehands ongeveer 120 euro, dus dan is die 30 tot 50 euro om em te laten maken niet zo heel duur ;)

Verwijderd

Topicstarter
Hij doet het overigens niet, dus het zijn geen ongebruikte pins.
Een speld lijkt me niet erg slim.
Intel heeft er mooie gouden pins op gezet, dus ik neem niet aan dat ie met een stalen speldje hetzelfde zou werken..

• AMDathlonxp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-06-2024
Dit heb ik een tijdje geleden ook gehad, maar dan met een AMD Athlon XP 2200+. Naald erin en het werkte :)

En de kleur van de pinnetjes boeit toch niks? :P Als het toch werkt.... dan is het toch goed?
Je kunt het in iedersgeval proberen met een stuk van een naald ;) Werkt bij tot nu toe nog altijd goed :)

Verwijderd

Het maakt wel uit, het ijzer van een speld geleid niet zo supergoed, en goud is een van de beste geleiders, dus dat Intel gouden pinnetjes gebruikt is niet voor niets, het bevordert de in- en uitvoersnelheid van de processor.

• I Am Weasel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-11-2021
Als je er andere pinnetjes op wil hebben kan ik die er wel opsolderen voor je...
Heb je wel een donorprocje nodig...maar die kan je hier ook wel scoren :D

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-08 13:31
Verwijderd schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 21:18:
Het maakt wel uit, het ijzer van een speld geleid niet zo supergoed, en goud is een van de beste geleiders, dus dat Intel gouden pinnetjes gebruikt is niet voor niets, het bevordert de in- en uitvoersnelheid van de processor.
offtopic:
koper t best, dan zilver en dan pas goud (zie binas) :P

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Verwijderd

Topicstarter
DaNiEl KuNsT schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 21:25:
[...]

offtopic:
koper t best, dan zilver en dan pas goud (zie binas) :P
mja, dat hoor ik vaker, maar als koper beter geleid, waarom gebruiken ze dan goud ?
koper is toch veel goedkoper ? :*)
snaperniksmeervan :O

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

koper geleid de warmte te goed? Goud minder?
/me Yellowneck pakt zijn binas ook ff derbij :)

[ Voor 60% gewijzigd door Yellowneck op 28-05-2005 21:31 ]

Fotogear: Canon EOS RP | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Koper oxideert, goud niet.

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Goud geleidt toch minder als zilver?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 21:18:
Het zit zo, zilver behoort tot de zware metalen, en is giftig. Zelfs al in kleine hoeveelheden. Wanneer zilver oxideert, wordt het zwart. Het wordt veel toegepast omdat het uitstekend stroom geleidt en het in een superdunne laag ergens opgebracht kan worden. Omdat het bijna niet oxideert en de zilveroxide ook nog geleidt. Speciaal in relaiscontactenschakelaar maar ook in componenten toegepast.
Goud wordt gebruikt omdat het niet oxideert en uitstekend stroom geleidt. De bekendste toepassing is aan de pootjes van een processor of aan de lippen van een videokaart. De laagjes goud, zoals toegepast in computers, zijn slechts miljoensten van milimeters dik.
En aangezien koper ook oxideert, is het meest slimme om goud te gebruiken voor processoren.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Zoek even naar de pin-layout van de processor en dan zie je waar de afgebroken pinnetjes voor dienen.
Heb je een betere inschatting of hij nog zal doen voordat je gaat testen. :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 29 mei 2005 @ 15:02:
[...]
De laagjes goud, zoals toegepast in computers, zijn slechts miljoensten van milimeters dik.
aha, dus het zijn is vergulde pins, en niet massief goud :)
wat zit er onder de gouden laag dan ?

Verwijderd

Klopt, koper is een half edel metaal, die oxideert dus, goud is een edelmetaal dat oxideert niet.

Verwijderd

ga naar de juwelier en vraag om een gouden speld

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 30 mei 2005 @ 17:12:
ga naar de juwelier en vraag om een gouden speld
ha ja ! dat was ik precies van plan !
het wordt straks toch allemaal door de socket geklemd, en ook nog door de klem van de koeler,
dus als ik iets van goud kan vinden van dezelfde lengte en dikte moet dit volgens mij perfect werken.

:7

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Je kunt net zo goed een afgeknipte metalen speld gebruiken, als het maar stroom geleidt. Het is onzin om er speciaal goud voor te gaan gebruiken, zeker als straks blijkt dat het alsnog niet werkt.

🖥️ | 🏎️ | 🚙

Verwijderd

[/quote]
Je kunt net zo goed een afgeknipte metalen speld gebruiken, als het maar stroom geleidt. Het is onzin om er speciaal goud voor te gaan gebruiken, zeker als straks blijkt dat het alsnog niet werkt
[quote]

Ik wou net zeggen, koper oxideert toch alleen als er vocht bij komt?? 8)7 dat is toch met alle metalen??

En ja als anderen dat ook hebben gedaan zonder problemen, waarom zou er bij jou een probleem ondervinden?? Of je verkloot het helemaal :P

Verwijderd

[b][message=23499066,noline]Ik wou net zeggen, koper oxideert toch alleen als er vocht bij komt?? 8)7 dat is toch met alle metalen??
Ja maar door de jaren heen oxideert het toch, vandaar dat je koper poets middel hebt O-)

• dieter87
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-07-2023
Ik heb zo'n CPU nog liggen met 2 afgekraakte pinnnen.
even achtergrond info:
Ik stak mijn pc te samen maar starte niet op, van alles geprobeert, maar nix dat hielp. Dus heb ik de pc trug naar de pcboer gebracht. Wat bleek de dag nadien? Er waren 2 pinnentjes van de CPU afgekraakt! Wellicht was de CPU omgekeerd op de socket geplaatst. Of ik dat nu gedaan had of de pcboer weet ik niet! Maar wat ik wel weet dat ik 380EUR heb mogen betalen voor een nieuwe 8)7 .
Het was een 3,2GHZ skt474 (prescott) En id waar normaal geen 2 pinnetjes staan, zie je dat aan de andere kant van de CPU die pinnetjes mankeren!
Dus met 2 stukjes van naalden zou hij wel moeten gaan? Zou kunnen hoor, maar ik ga het niet proberen.

Verwijderd

Beetje offtopic misschien, maar volgens mij gaat het perfect werken. Heb het al vaak met oude laptops gedaan. Daarvan waren de IDE pinnetjes van het moederbord afgebroken, toen heb ik dus ook pennetjes van metaal in de connector gestopt en alles draaide weer >:)

Verwijderd

dieter87 schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 14:41:
Ik heb zo'n CPU nog liggen met 2 afgekraakte pinnnen.
even achtergrond info:
Ik stak mijn pc te samen maar starte niet op, van alles geprobeert, maar nix dat hielp. Dus heb ik de pc trug naar de pcboer gebracht. Wat bleek de dag nadien? Er waren 2 pinnentjes van de CPU afgekraakt! Wellicht was de CPU omgekeerd op de socket geplaatst. Of ik dat nu gedaan had of de pcboer weet ik niet! Maar wat ik wel weet dat ik 380EUR heb mogen betalen voor een nieuwe 8)7 .
Het was een 3,2GHZ skt474 (prescott) En id waar normaal geen 2 pinnetjes staan, zie je dat aan de andere kant van de CPU die pinnetjes mankeren!
Dus met 2 stukjes van naalden zou hij wel moeten gaan? Zou kunnen hoor, maar ik ga het niet proberen.
Nou, als je'm dan toch niet gebruikt, stuur hem eff op :P ik wil het best proberen. Proberen kan toch geen kwaad joh, tenzij je echt niet weet hoe je een cpu in je socket steekt oid.

• needless to say
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-03 17:32
Je kunt net zo goed een afgeknipte metalen speld gebruiken, als het maar stroom geleidt. Het is onzin om er speciaal goud voor te gaan gebruiken, zeker als straks blijkt dat het alsnog niet werkt
Ik wou net zeggen, koper oxideert toch alleen als er vocht bij komt?? 8)7 dat is toch met alle metalen??

En ja als anderen dat ook hebben gedaan zonder problemen, waarom zou er bij jou een probleem ondervinden?? Of je verkloot het helemaal :P
In lucht zit er ook water ;). Trouwens, toch verwonderlijk dat je in ertsmijnen enkel oxides terugvindt en geen pure metalen hé ;) Op termijn oxideren al de niet-edele metalen gewoon door het vocht dat in de lucht zit.

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-07 14:52
Verwijderd schreef op zondag 29 mei 2005 @ 16:21:
[...]

Koper?

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Topicstarter
De PC waar de processor inkomt is voor een vriendin en niet voor mijzelf.
Dus ik kies voor de beste oplossing, omdat ik een stabiel systeem wil afleveren.

Ik wil dat alle pins even goed stroom geleiden om timing problemen en dergelijke te voorkomen.

Als de fabrikant zeer bewust voor goud kiest, waarom zou ik dan gaan repareren met ijzer ?
Lijkt me niet logisch...

Verwijderd

Maar dit is een hele andere vraag, ik heb mijn processor beschadigd (barton 2500+) tijdens vervangen van de koelpasta. Nu is er een kleine hoekje van metalen plaatje af, gevolg hiervan is dat processor te snel warmt wordt. Kan je dit ook repareren? Ik heb zelf al geprobeerd om er koelpasta op te smeren en te kijken of dit helpt. Helaas de processor wordt nu nog steeds te warm. Ik heb de processor nu naar beneden geklokt 1000 mhz om te zorgen dat deze niet boven de 50 graden komt. Maar er moet toch een manier zijn om dit te repareren. |:(

• I Am Weasel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-11-2021
Welk metalen plaatje Droogkloot...je hebt het hopelijk niet over de core van je processor?
Maak eens een fotootje voor ons anders.

Trouwens, topicstarter...heb je nog iets ondernomen om je proc te (laten) fixen???

[ Voor 25% gewijzigd door I Am Weasel op 10-06-2005 17:25 ]

Verwijderd

Metalen plaatje op de processor. Ik heb nog niks ondernomen om het te repareren.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:41

Thandor

SilverStreak

Dat 'metalen plaatje' wat jij bedoelt is waarschijnlijk de 'die' ;)

Afbeeldingslocatie: http://img167.echo.cx/img167/864/amdathlonxp2600die1ax.jpg
AMD Athlon XP 'die'

De hoeken en zijkanten kunnen een kleine afbrokkeling verdragen. Een heel licht putje in het midden is ook nog te overzien.
De reden dat een kleine beschadiging niet zo heel erg is dat het een carrier-zone is. De carrier-zone dient als contact en beschermlaag tussen de chip zelf en de 'buitenwereld'. De carrier-zone transporteerd dus warmte door aan het heatsink. :)

Overigens is een kleine beschadiging geen reden om veel warmer te worden. Ondanks dat de 'carrier-zone' kleiner is geworden blijft er nog veel oppervlak over om warmte over te brengen.
Controleer dus eerst het volgende :
• Is de warmtegeleidingspasta nog van goede kwaliteit :?
• Zit de koeler er niet verkeerd om op :?
• Zit de koeler er wel stevig genoeg op :?
• Heb je zowel de 'die' als de onderkant van het heatsink goed schoongemaakt :?

Hmm, beetje offtopic 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Thandor op 10-06-2005 19:37 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Bedankt voor je hulp en natuurlijk de uitleg :o .

Hieronder een foto beschadigde processor:
Afbeeldingslocatie: http://www.magix-photos.com/mediapool/CD/B1/90/00/DA/5D/11/D9/B7/67/DA/92/82/59/EF/6A/10/81B90E70DA5E11D9906DCB3B8259EF6A.jpg

Inmiddels opnieuw pasta tussen koeler en cpu gedaan. Cpu blijft te warm. 8)7

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2005 12:12 ]

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-07 18:01
Wat versta jij onder te warm? Slaat die af omdat die te warm wordt of vind jij zelf dat die te warm wordt? En als jij dat zelf vind hoe warm wordt die dan?

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:41

Thandor

SilverStreak

Hmm, daar is een 'leuk' stukje vanaf gebrokkeld :X
Echter wordt het voltage geregeld door de bruggen op de behuizing van de CPU. Meer voltage wordt er dus niet doorheen gepompt (meer voltage = meer warmte).

Kloppen de uitgelezen temperaturen wel ?
Voel eens aan het heatsink of 'ie ook echt zo warm wordt.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• vegterb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-06 20:44

vegterb

[ZzZ]Vighter

ontopic:
Goud is nogal prijzig denk ik, dat is een nadeel! Kun je niet een metalen pin met goud laten bespuiten ergens? Dus er een goud laagje op laten aanbrengen? Want dat zie je toch bij vrij veel dingen om het toch goud te laten lijken! Vraag het eens bij een juwelier!

offtopic:
[quote]Verwijderd schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 12:05:
Bedankt voor je hulp en natuurlijk de uitleg :o .

Hieronder een foto beschadigde processor:
...

Inmiddels opnieuw pasta tussen koeler en cpu gedaan. Cpu blijft te warm. 8)7[/quote]

Gebruik je niet te veel koelpasta? Ik heb ditzelfde probleem gehad bij het te lomp plaatsen van een koeler, maar 1 druppeltje koelpasta en de koeler erop gaf geen echt probleem. Zolang de pc niet uitvalt; als het 30 graden is en je aan het gamen bent... Is er niets aan de hand ;)

My Laptop Specificaties vs My Desktop Specificaties

Verwijderd

Volgens MBM wordt de processor makkelijk 70 graden. Als ik hem opstart dan geeft bios 63 graden aan. Ik heb inmiddels omlaag geklokt @ 1000 mhz. Naja van de week komt me nieuwe moederbord met nieuwe cpu (939, amd 64). Valt pc niet telkens uit tijdens San Andreas 8)7. Oja ik heb geprobeerd met dun laagje (cpu nog te zien en zoals het hoort) en met een dikke laag zodat gaatje wordt opgevuld.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2005 13:25 ]

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
Verwijderd schreef op zondag 29 mei 2005 @ 16:21:
Hoogstwaarschijnlijk Nikkel (Bij Celerons iig wel).
Verwijderd schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 12:20:
Ooit van luchtvochtigheid gehoord? ;)
Verwijderd schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 23:18:
De PC waar de processor inkomt is voor een vriendin en niet voor mijzelf.
Dus ik kies voor de beste oplossing, omdat ik een stabiel systeem wil afleveren.

Ik wil dat alle pins even goed stroom geleiden om timing problemen en dergelijke te voorkomen.

Als de fabrikant zeer bewust voor goud kiest, waarom zou ik dan gaan repareren met ijzer ?
Lijkt me niet logisch...
Het verschil in weerstand is 0,0 aangezien je over een zeer korte afstand praat, dus ijzer voldoet prima.
En als dat zo belangrijk voor je is dan kun je beter een nieuwe CPU kopen omdat je nooit dezelfde verbinding als de originele zult krijgen.

Zelf heb ik een P!!! 600 gerepareerd met een stukje van een weerstand:
1) Uiteinde vertinnen.
2) Op de plaats van het afgebroken pinnetje houden.
3) Net lang genoeg heet stoken zodat de tin vloeit.
4) Zéér goed op z'n plek houden en af laten koelen.

Het is een kwestie van oefenen, maar als je het eenmaal doorhebt zit het zo goed vast dat je de CPU meerdere malen los kunt maken en vastzetten.
Werkt perfect, en als het niet goed werkt kun je nog altijd naar een goudsmit.

[ Voor 18% gewijzigd door KILLorBE op 11-06-2005 13:28 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 29 mei 2005 @ 15:02:
[...]

Het zit zo, zilver behoort tot de zware metalen, en is giftig. Zelfs al in kleine hoeveelheden. Wanneer zilver oxideert, wordt het zwart. Het wordt veel toegepast omdat het uitstekend stroom geleidt en het in een superdunne laag ergens opgebracht kan worden. Omdat het bijna niet oxideert en de zilveroxide ook nog geleidt. Speciaal in relaiscontactenschakelaar maar ook in componenten toegepast.
Goud wordt gebruikt omdat het niet oxideert en uitstekend stroom geleidt. De bekendste toepassing is aan de pootjes van een processor of aan de lippen van een videokaart. De laagjes goud, zoals toegepast in computers, zijn slechts miljoensten van milimeters dik.
En aangezien koper ook oxideert, is het meest slimme om goud te gebruiken voor processoren.
Ik ben het eens met je hele verhaal behalve je zin dat zilver/zilveroxide giftig zou zijn. Van het gebruik van zilver bestek is nog nooit iemand dood gegaan danwel ziek geworden. Ook al is het niet goed gepoetst.(zilver oxide)
Wat ik me wel eens heb afgevraagd waarom er geen zilver wordt gebruik voor aansluitpinnetjes etc zilver/zilveroxide geleid beter als goud? Volgens Binas

Verwijderd

Ik heb een keer net zoiets gedaan. bij een p3 933 mhz (niet dat dat er veel toe doet). twee pinnetjes afgebroken en vervangen door twee afgeknipte naalden. Dit heeft een maandlang goed gewerkt en toen was ie het blijkbaar zat. Processor kapot en het moederbord heeft ook nooit meer lekker gelopen. Mijn advies is dus als een van de pootjes is afgebroken: Ga er geen geld aan uitgeven en gebruik het in een pc die eventueel kapot mag gaan.
Pagina: 1