[Mac OS 9.1] Krijg geen IP-adres via DHCP

Pagina: 1
Acties:
  • 160 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• WimB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03-2024
Ik heb hier een Powermac met Mac OS 9.1. Deze werkte altijd met Enternet 300 en een Speedtouch Home modem. Nu heeft de Speedtouch Home het begeven en dient deze vervangen te worden door een router.

Het probleem is dat de Mac een vreemd IP-adres krijgt van de router. Dit zijn de gegevens uit het regelpaneel TCP/IP (welke op DHCP is ingesteld):

IP-adres: 169.254.20.84
Subnet: 255.255.0.0
Router-adres: 169.254.20.84
Naamserver-adres: 224.0.0.251

Wat heb ik al geprobeerd? (ik heb tussen alle pogingen de Mac herstart)
  • Een andere router (die IP-adres in volledig andere range geeft). Nog steeds dezelfde gegevens zoals hierboven vermeld.
  • De router met dezelfde netwerkkabel verbonden met een laptop met Windows XP. Deze laptop krijgt direct een IP-adres.
  • Handmatig een IP-adres instellen, maar kan nog steeds niet surfen.
  • Mac OS proberen te upgraden naar 9.2, maar dan krijg ik een melding dat het besturingssysteem niet in aanmerking komt voor de update..

• SnakeMind
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-09-2025

SnakeMind

Silence...

Een 169 adres krijg je soms als er geen dhcp signaal ontvangen is. Dit adres wordt dan door de mac zelf bepaald. Dit zie je vooral veel onder windows, onder Unices krijg je meedtal 0.0.0.0, alleen nu blijkbaar dus ook een "fake" adres.
Wat krijg je als je een handmatig adres invult in de range van je router en het adres van dde router insteld als gateway??

edit:
Wat je ziet als verkregen router adres is hetzelfde als het eigen adres. Hieraan kun je zien dat het enkel je mac is en niet de router die dit adres geeft

[ Voor 21% gewijzigd door SnakeMind op 28-05-2005 11:13 ]

Still Cripple as Hell

• WimB
SnakeMind schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 11:12:
Wat krijg je als je een handmatig adres invult in de range van je router en het adres van dde router insteld als gateway??...
Dan kan ik nog steeds niet surfen. Ook niet naar het IP-adres van de router.

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:24
WimB schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 11:18:
[...]

Dan kan ik nog steeds niet surfen. Ook niet naar het IP-adres van de router.
Dat klopt niet, weet je zeker dat er een link is met het netwerk? En staat je ethernet adapter wel goed in het tcp/ip regelpaneel, als je er eentje bij hebt geplaats moet dit ethernet sleuf 1 zijn..

En niet onbelangrijk, wis je tcp/ip voorkeuren bestand eens in systeemmap/voorkeuren..

[ Voor 20% gewijzigd door leon1e op 28-05-2005 11:30 ]

• WimB
leon1e schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 11:28:
[...]
Dat klopt niet, weet je zeker dat er een link is met het netwerk?
Het lichtje op de router gaat toch branden als is de UTP-kabel inklik.
En staat je ethernet adapter wel goed in het tcp/ip regelpaneel,
Hoe zie ik dat. Ik kan daar bijna niets instellen
als je er eentje bij hebt geplaats moet dit ethernet sleuf 1 zijn.
Is een onboard netwerkkaart welke altijd gewerkt heeft met die Enternet 300 software
En niet onbelangrijk, wis je tcp/ip voorkeuren bestand eens in systeemmap/voorkeuren..
Dat bestand zie ik zo direct niet staan.

Nog nieuws:
Na wat verder te zoeken vond ik op het internet enkele vermeldingen dat je, na Enternet 300 niet meer te gebruiken, je Open Transport moet herinstalleren.

Nu vind ik op de download site van Apple enkel Engelstalige versies van Open Transport 2.6 en Open Transport 2.7.6. Als ik die 2.6 probeer te installeren, krijg ik melding dat dit niet nodig is. Als ik de 2.7.6 probeer te installeren, krijg ik de melding dat deze niet werkt op een Nederlandse Mac OS.

• leon1e
WimB schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 11:58:

Hoe zie ik dat. Ik kan daar bijna niets instellen
Geavanceerde modus activeren, zit onder wijzig zo uit mijn hoofd..
Is een onboard netwerkkaart welke altijd gewerkt heeft met die Enternet 300 software
Geen idee wat enternet 300 is, maar daarom is het wel verstandig om eerst even bovenstaande te controleren.
Dat bestand zie ik zo direct niet staan.
In de systeemmap staat een map voorkeuren, daar staat een bestand tcp/ip voorkeuren.

• WimB
Ik zie niets vreemd staan in Geavanceerde modus.

En het TCP/IP voorkeurenbestand verwijderen (en daarna instellingen terug juist zetten) heeft ook niets geholpen.

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-12-2025
Klinkt toch alsof de router geen dhcp server draait op t lokale netwerk en alsof de router geen verbinding heeft met internet, heb je niet toevallig een andere pc (apple/x86 oid) om te testen?

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• leon1e
WimB schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 11:04:Wat heb ik al geprobeerd? (ik heb tussen alle pogingen de Mac herstart)
  • Een andere router (die IP-adres in volledig andere range geeft). Nog steeds dezelfde gegevens zoals hierboven vermeld.
  • De router met dezelfde netwerkkabel verbonden met een laptop met Windows XP. Deze laptop krijgt direct een IP-adres.
  • Handmatig een IP-adres instellen, maar kan nog steeds niet surfen.
  • Mac OS proberen te upgraden naar 9.2, maar dan krijg ik een melding dat het besturingssysteem niet in aanmerking komt voor de update..
blouweKip schreef op maandag 30 mei 2005 @ 15:08:
Klinkt toch alsof de router geen dhcp server draait op t lokale netwerk en alsof de router geen verbinding heeft met internet, heb je niet toevallig een andere pc (apple/x86 oid) om te testen?
WimB schreef op maandag 30 mei 2005 @ 11:18:
Ik zie niets vreemd staan in Geavanceerde modus.
Hij staat wel op ethernet?

[ Voor 9% gewijzigd door leon1e op 30-05-2005 16:32 ]

• naaa
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-01-2024

naaa

As an angel hits the ground

Ethernet 300 ken ik wel, met mijn (oude) kabel modem moest ik dat gebruiken om verbinding te krijgen (en in mijn geval ook in te bellen)*.

Het probleem is dat die de netwerkpoort waar de modem opzit als het ware omzet naar een 'dedicated' poort, dus je moet echt alle extensies, regelpanelen en programma's van Ethernet 300 verwijderen of uitschakelen, dat werkt het weer. Veder is het op zich geen slecht idee om te kijken op de site van Apple naar de nieuwste Open Transport, aangezien je dan zeker weet dat de (al erg verouderde TCP stack) nieuwste versie er 'schoon' opzit.

offtopic:
[retromode]
Dit was op een Workgroup Server 80 waarop 8.1 draaide en dienst deed als router, met de modem op de onboard netwerkkaart en de computers op een NUBUS netwerkkaart.
[/retromode]

[ Voor 3% gewijzigd door naaa op 30-05-2005 21:31 . Reden: niet dedi ]

• WimB
Ik quote nog even mezelf in verband met het opnieuw installeren van Open Transport:
WimB schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 11:58:
Nu vind ik op de download site van Apple enkel Engelstalige versies van Open Transport 2.6 en Open Transport 2.7.6. Als ik die 2.6 probeer te installeren, krijg ik melding dat dit niet nodig is. Als ik de 2.7.6 probeer te installeren, krijg ik de melding dat deze niet werkt op een Nederlandse Mac OS.
edit:
Ik heb trouwens heel die Mac al in het begin afgezocht op het woord "enter" en heb alles verwijderd wat hij vond ivm Enternet. Daar waren idd extenties bij. Nadien heb ik die TCP/IP instellingen verwijderd.

[ Voor 16% gewijzigd door WimB op 30-05-2005 22:16 ]

• leon1e
WimB schreef op maandag 30 mei 2005 @ 22:12:
Ik quote nog even mezelf in verband met het opnieuw installeren van Open Transport:

edit:
Ik heb trouwens heel die Mac al in het begin afgezocht op het woord "enter" en heb alles verwijderd wat hij vond ivm Enternet. Daar waren idd extenties bij. Nadien heb ik die TCP/IP instellingen verwijderd.
Andere optie is het opnieuw installeren van het systeem, de "oude" systeemmap kun je even renamen en daarna installeer je de nieuwe. Achteraf kun je dan de "nieuwe" extensies over de "oude" heen zetten, en evt. andere applicatie's en kun je de "nieuwe" systeemmap weer wissen. Daarna opnieuw opstarten en je hebt weer een verse installatie die toch nog de "oude" instellingen bevat maar wel een fatsoenlijke tcp/ip stack. Wel dezelfde versie/taal van het os gebruiken bij deze handelingen!
Pagina: 1