Toon posts:

Wireless bridge tussen twee panden

Pagina: 1
Acties:
  • 559 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
L.s.

Tussen ons woonhuis en ons bedrijfspand zit ong. 75 meter ruimte. Het vreemde is dat op het woonhuis wel ADSL is gerealiseerd, maar omdat het bedrijf op een andere centrale is aangesloten kan het niet op dat adres gerealiseerd worden.

De oplossing lijkt ons een draadloze bridge van het bedrijfspand naar het woonhuis, alleen hebben we niet echt een idee waar te beginnen.

In het woonhuis is het ook belangrijk dat er een 11g connectie gemaakt kan worden vanaf de laptop. De ADSL verbinding moet dus geshared worden tussen die laptop en de bedrijfsproxy / mailserver (die nu via ISDN gaat.... errug duur)

Heeft iemand een idee hoe en met welke apparatuur dit is op te lossen?

gr,
Paul

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Als je LOS hebt zou ik voor een straal verbinding gaan. Is niet te onderscheppen tenzij ze er met een heli voor gaan vliegen en het is erg snel.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-05 15:44
Ik denk dat dit al met het eerste de beste wireless access point te realiseren valt? Access point zo dicht mogelijk bij het bedrijfspand plaatsen en klaar. Wel nog even wat over WEP en WPA en mac adressen doorlezen van te voren, kan bijna niet fout gaan ;)

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

Topicstarter
Wat is LOS?
lemming_nl schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 09:49:
Als je LOS hebt zou ik voor een straal verbinding gaan. Is niet te onderscheppen tezij ze er met een heli voor gaan vliegen en het is erg snel.

Verwijderd

line of sight of terwijl kun je mekaar zien.

das een voorwaarde voor een straal verbinding.

Verwijderd

Topicstarter
Aha... ja dus. Er ligt open terrein tussen de panden... er rijden alleen vrachtauto's tussendoor.
Verwijderd schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 09:56:
[...]

line of sight of terwijl kun je mekaar zien.

das een voorwaarde voor een straal verbinding.

• lemming_nl
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 10:07:
Aha... ja dus. Er ligt open terrein tussen de panden... er rijden alleen vrachtauto's tussendoor.

[...]
Je moet volgens mij wel over de vrachtwagens heen stralen. Dus als je de zender/ontvanger hoger dan 5m ofzo kan zetten moet het lukken. Ik weet alleen de prijs niet van een straal verbinding. Aan de andere kant is een wireless opzetten met een berijk van 100m + extra kracht om door muur te komen ook niet al te goedkoop. Die straal verbinding koppel je dan aan je netwerk en binnen de panden kan je een wireless opzetten voor laptops ofzo. Dit lijkt mij de veiligste en makkelijkste oplossing.

Verwijderd

Topicstarter
Prijs is niet echt een issue... Wel betrouwbaarheid, snelheid en veiligheid.

Het mag wat kosten, want nu zijn we ong. 700 euro kwijt p/m aan ISDN kosten voor internet!

• Maarten @klet.st
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 23:00
Verwijderd schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 11:08:
Prijs is niet echt een issue... Wel betrouwbaarheid, snelheid en veiligheid.
Het mag wat kosten, want nu zijn we ong. 700 euro kwijt p/m aan ISDN kosten voor internet!
Niet echt PNS waardig, maar ok. Je zou kunnen volstaan met een wireless access point (AP) of router aan de woonhuis kant en een client bridge aan de andere kant. Voor extra zekerheid kan het nooit kwaad om beide uit te rusten met richtantennes, ipv de standaard omnidirectionele antenne's.
Voeg daar goede beveiliging aan toe (WPA-PSK met een lang en random wachtwoord en een korte 'rekeying' tijd, bv 300 seconden ofzo) en je zit behoorlijk safe.
Al met al zal je niet heel veel geld kwijt zijn; ca 200 euro voor de router en de client bridge en ca 150 voor goeie panel antenne's + labels en bevestiging.

Mocht je ergens in een drukbevolkt gebied zitten waar het wemelt van de draadloze netwerken, dan is het zinvol om op de 5Ghz band te gaan zitten, door gebruik van 802.11a apparatuur. Zeker op de afstand waar jij over praat zal het niet vaak een issue zijn, maar in A'dam centrum ligt dat anders van in Delfzijl :) .

• lemming_nl
  • Niet online
Maarten.O schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 12:12:
[...]

Niet echt PNS waardig, maar ok. Je zou kunnen volstaan met een wireless access point (AP) of router aan de woonhuis kant en een client bridge aan de andere kant. Voor extra zekerheid kan het nooit kwaad om beide uit te rusten met richtantennes, ipv de standaard omnidirectionele antenne's.
Voeg daar goede beveiliging aan toe (WPA-PSK met een lang en random wachtwoord en een korte 'rekeying' tijd, bv 300 seconden ofzo) en je zit behoorlijk safe.
Al met al zal je niet heel veel geld kwijt zijn; ca 200 euro voor de router en de client bridge en ca 150 voor goeie panel antenne's + labels en bevestiging.

Mocht je ergens in een drukbevolkt gebied zitten waar het wemelt van de draadloze netwerken, dan is het zinvol om op de 5Ghz band te gaan zitten, door gebruik van 802.11a apparatuur. Zeker op de afstand waar jij over praat zal het niet vaak een issue zijn, maar in A'dam centrum ligt dat anders van in Delfzijl :) .
Het gaat hier wel over 75 meter in de buitenlucht he? Ik weet niet of ze kant en klare richt antennes hebben voor wireless netwerken anders lijkt het mij nog een hoop werk om ze aan de praat te krijgen.

• hessel
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-11-2024
http://wi-fi.eigenstart.nl/ hier staat een wereld aan info tussen

en 75 meter is een makkie qwa afstand. vanaf 6 km word het lastig om binnen de wettelijke normen te blijfen

Grutte Pier fansels

• Coen Rosdorff
  • Niet online
Als het eigengrond is ==> Kabel ingraven. Glasvezeltje met 2 media-converters. (utp is niet altijd fijn met potentiaal / ground verschillen en mogelijke bliksem inslag) Als je persee met utp wil werken is 75 meter helemaal geen probleem.

Als het grond van de gemeente is, is het zelfs ook nog wel de moeite waard om de mogelijkheden van kabel leggen te onderzoeken. Wordt wat duurder en de procedure wat lastiger, maar voor de kosten die je nu hebt is dat het wel waard.

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
little_soundman schreef op zondag 29 mei 2005 @ 02:53:
Als het eigengrond is ==> Kabel ingraven. Glasvezeltje met 2 media-converters. (utp is niet altijd fijn met potentiaal / ground verschillen en mogelijke bliksem inslag) Als je persee met utp wil werken is 75 meter helemaal geen probleem.

Als het grond van de gemeente is, is het zelfs ook nog wel de moeite waard om de mogelijkheden van kabel leggen te onderzoeken. Wordt wat duurder en de procedure wat lastiger, maar voor de kosten die je nu hebt is dat het wel waard.
De titel van het topic is 'Wireless bridge tussen twee panden' hé...
Mocht het nu nog een goeie suggestie zijn,
maar ik heb de indruk dat de kosten van wat jij voorstelt een paar grootteordes hoger liggen
dan een wireless bridge...

• Coen Rosdorff
  • Niet online
DieterVDW schreef op zondag 29 mei 2005 @ 04:07:
De titel van het topic is 'Wireless bridge tussen twee panden' hé...
Mocht het nu nog een goeie suggestie zijn,
maar ik heb de indruk dat de kosten van wat jij voorstelt een paar grootteordes hoger liggen
dan een wireless bridge...
Ik zie hier ook mensen met straalverbindingen aankomen.
Kabel is zeker op deze afstand goedkoper en betrouwbaarder da een wifi link. (Wifi kan trouwens perfect werken. Met L.O.S en goede antennes is zelfs een paar kilometer geen probleem)

• Theodoor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-03 10:50
Tegenwoordig kan men ook Nog Line of Sight verbindingen aanleggen. Tot 72 Mbps gaat dit. WDS doet dit onder andere.

[ Voor 17% gewijzigd door Theodoor op 29-05-2005 10:12 ]

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Je kan misschien de Belkin N versie proberen. Die werkt wel goed. Dat is nog geen officiele N versie maar werkt wel beter dan G.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:15

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > NT

* Koffie vind dat topicstarter wel erg weinig zelf al uitgezocht heeft ...

Tijd voor een nieuwe sig..

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
little_soundman schreef op zondag 29 mei 2005 @ 04:26:
[...]

Ik zie hier ook mensen met straalverbindingen aankomen.
Kabel is zeker op deze afstand goedkoper en betrouwbaarder da een wifi link. (Wifi kan trouwens perfect werken. Met L.O.S en goede antennes is zelfs een paar kilometer geen probleem)
Mja betrouwbaarder zeker, maar kabel laten ingraven lijkt me toch wel duur grapje...?

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03:57
Theodoor schreef op zondag 29 mei 2005 @ 10:11:
Tegenwoordig kan men ook Nog Line of Sight verbindingen aanleggen. Tot 72 Mbps gaat dit. WDS doet dit onder andere.
WDS is leuk voor in je huis met 2 a 3 access points maar daarna verlies je signaal en halveert je doorvoersnelheid.

TIP: Gebruik Senao apparatuur i.v.m. hoog zendvermogen. :)

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:02

chromeeh

the Gnome

Kabel ingraven mag officieel niet, tenzij je een glaskabel legt ;)
Er zijn meerdere opties voor wireless, het kan helemaal als je buiten richtantenne's gebruikt,
en een paar krachtige AP's :)

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Pagina: 1